Rubriky:
Dobrý den. Ráda bych se Vás zkušených optala na možnost pořízení kamen na uhlí do interiéru s teplovodním výměníkem. Velice mne zaujali na níže uvedeném odkazu, ovšem chybí jim výměník. Dále bych ocenila boční přikládání. Výkon prozatím neřeším. Pouze se snažím zjistit, zda taková kamna existují. Pokud by měly i horní plotýnku na ohřev jídel, byly by geniální.
Takže moje požadavky jsou tyto :
-kamna na tuhá paliva s teplovodním výměníkem do interiéru
-s bočním přikládáním
http://www.saey.cz/?stranka=kamna-na-dre…
Existují takové nějaké ? Na internetu je nemohu nikde najít. Pokud Vy ano, poprosila bych Vás o zaslání odkazů. Děkuji.
Nýtky jsou fajn, ale pozor, rouru bude třeba čas od času čistit (a za pár let třeba i měnit ) a u tenkostěnných…
Pán myslí asi teplovzdušný výměník, který dosadí na kouřovod, zkrátka nějaký ten "čert" správně gájo, což…
Včera jsem zrovna taky tmelil a opravoval tyhle kamna. Koupil jsem je za 400,- jen měli trošku prasklý šamot a v…
Nýtky jsou fajn, ale pozor, rouru bude třeba čas od času čistit (a za pár let třeba i měnit ) a u tenkostěnných…
před 2 měsíci
Nýtky jsou fajn, ale pozor, rouru bude třeba čas od času čistit (a za pár let třeba i měnit ) a u tenkostěnných…
před 2 měsíci
Jojo přemýšlel jsem buď přímo sponu na koleno nebo mě napadly nýtky. Nechám kamna vyschnout po tom tmelu a pak zkusím…
před 2 měsíci
273 odpovědí
Zobrazit všechny reakceZdravím všechny topiče a topičky,
nechtěl jsem zakládat novou diskuzi i přestože jsou zdejší příspěvky staré, doba ukazuje že jsou stále ještě aktuální. Když jsem si jel včera pro svoje první "petry" tak jsem viděl že tuto topnou sezónu se venku dobře dýchat nebude. Máme doma pár let řekl bych středně kvalitní krbovky Haas+Sohn, ale postupně mi přestávají vyhovovat. Trochu jsem toho načetl a budou vyměněny za Kovosmalt Filakovo U5P s výměníkem vzadu 6,3 kw. Na kouřovod plánuju dát starý dobrý čert co ještě ležel ve sklepě - kdo by řekl že ho ještě někdo bude někdy používat.
Původně jsem chtěl použít malé hezké zelené petry typu Petr 8 z Mory r.v. 1958, ale nemají horní sekundární vzduch a asi ani zásobu výkonu. Plánuji topit odhoříváním shora - bohužel z uhlí mám zatím jen Bílinu ořech 2, jelikož ve sklepě čeká na start Benekov automat 14kw který ovšem na podzim a na jaře zbytečně žere sám pro sebe a do radiátorů pouští procentuelně zlomek výkonu a nechci ho vypínat když přijde oteplení, běžně jede celou zimu v kuse. V plánu je zatím tedy ořech2 a po dohoření pokud bude potřeba na víkend to co mi přijde z paliv pod ruku - nepotřebuji topit když jsme v práci takže bude tento způsob cyklování mimo víkend vyhovovat. Chtěl bych se zeptat na zkušenosti s topením v těchto kamnech, pokud někdo má - rád si počtu.
Taky plánuju sehnat do zásoby Zenit II - myslím že jsem tu četl že jsou lepší než Elit 10 - jestli to tak není tak budu rád když mi to někdy vyvrátí a to doslova jelikož Zenity nejsou a Elit 10 je jak šafránu a o stavu radši nemluvit.
Mám taky dotaz ke způsobu opravy šamotu - předpokládám že si černý kamnářský tmel vytlačím do ruky a zapatlám tím spáry - předtím vyfoukám kamna tlakovým vzduchem, mám ale dotaz - bude to držet když je tam všude černo a prach i po vyčištění? Nemá se to vlhčit?
Díky za reakce a kamnům zdar
RL Radek L. @radek.lHezký den
1. Zkušenosti s kamny z fota ? Přímé nemám ale měl je známý. Ten princip je u všech násypných jedno šachtových kamen stejný, rozdíl při odhořívání shora může být pouze ve velikosti šachty případně v regulaci (ovlivní např. výměníky deflektory a také daný komín to vše má vliv na tah a tím tedy se liší nastavování, nižší tah = vyšší přívod vzduchu růžicí zejména primární spodní ve fázi hoření, ve fázi stáložárné je to jedno protože uzavřete růžice obě, případně necháte miliškvíru chcete-li výhřevnost o málo vyšší ale zase kratší nebo při velmi špatném tahu aby to lépe žhnulo) dále velikost horních dvířek, otázka pohodlnosti vsypu ovšem to je už podružné...... Jestli se nemýlím tak tato kamna byla určena zejména ke spalování dřeva, ale jinak prostě trochu jiné petry. (peter)
2. Bílina ořech 2 v tom problém nevidím, pro dobré odhořívání a seřízení je dobré vyvarovat se pouze vyššího obsahu prachu v uhlí, pokud by drobnější rychleji prudčeji odhořívalo snížíte přívod vzduchu primární spodní růžicí, ale zase tam máte výměníky a záleží na tahu komína, zregulujete dle podmínek.
3.Elit 10 a Zenit II to už jsou kamna "stáložárná" oproti násypným odhořívají ze spod, čili má to výhodu kontinuálního doplńování paliva ale chce se to ostatně jako s každými i násypnými kamny trochu ze začátku zaučit, k tomu byla tuším dobrá diskuze i na energoportálu nebo důmachalupa "jak topit v kamnech club". Ten princip obecně je ve vytvoření dostatečné žhavé vrstvy, dosypání paliva a seřízení na nižší ale delší výkon spolu případně s přivřením klapky je-li čímž by mělo být dosaženo dlouhého a nekouřivého provozu.
4. K tomu tmelu, také používám, pokud je ta trhlina spára šamotu vlasová tak často netřeba vůbec tmelit, je-li jich tam víc pak navlhčit tmel trochu přiředit vodou na řídkou kaši a lze i vymazat. Do spár větších např. milimetr a víc tam navlhčit a pokud se na místo vlezete tak vtlačovat z kartuše aby to zalezlo hlouběji a nebylo jen na povrchu, nevlezete-li se pak na prsty vytlačit větší kus a vmáznout vtlačením. Šamot vždy vlhčím a po vytmelení vykytování nechám několik dnů vyschnout bez topení. Jinak rizikové je, pokud by vypadl takový kus šamotu že by se odhalil plech pláště tam by mohlo dojít k propálení ležel-li by tam žhavý uhlík. V případě nutnosti lze koupit i celé pláty šamotu nařezat diamant. kotoučkem na požadovanou míru a kamna znovu vyložit nebo jen poškozenou část a opět vložit dobrý starý šamot, také jsem dělal....při práci se šamotem např. řezání apod., ale i následné vkládání a tmelení vždy vlhčím..
Thermo nebo Club?
Zdravím, nějakou dobu jsem topil v Petrách, jednoduchých, obnáší to jednou denně plnit šachtu a zatápět pro odhořívání (trochu zdlouhavé, a nedá se přesně určit, kdy ten velký okamžik přijde). Nebo průběžně přihazovat dřevěné brikety: nešpiní, ale jsou dražší (zvlášť noční brikety, aby člověk nemusel vstávat každé 2 hodiny), a pokud přes den zapomene přihodit nebo někam odejde, pocítí studené zdi, na roštu tma, zase musí zatápět.
Spotřeba energie 360 MJ/denně při teplotě 16÷19 stupňů, a pokud bych chtěl 20° stálých, spotřeba přes 400 MJ/den.
Současným cílem jsou skutečně dlouho hořící kamna na hnědé uhlí, možná občas dřevo, násypka oddělená od tahu plamene, odhořívání zdola, která vydrží 8 hodin bez přiložení. Občas zahrkat roštem je lehké, jednou za týden vybrat větší kusy škváry by bylo úlevou.
Na výrobu vlastních kamen nezbývá čas, tak volím mezi Thermo a Clubkami, občas se dají nějaká najít na bazoši, jiná (nová) na podobném principu nevidím.
Thermo i Club se zdají být nižší než Petry, Thermo mají uzoučkou násypku, ale při doplnění uhlím přes noc vydrží.
Na Clubkách je hezké odprášení násypky.
Thermo mají dopalovací vzduch, zřejmě jen přesahem roštu dozadu, s neřiditelným přebytkem vzduchu, možná mírně ochlazujícím plamen. Clubky nemají sekundární (dopalovací) vzduch vůbec, takže spalování asi bude mít horší účinnost než Thermo. Snad mají účinnost aspoň lepší než Petry. (Nejde mi o emisní třídu, je to malinký ztracený zdroj.)
Jak to vidíte Vy?
Díky za postřehy...
ZP Zdeněk Pro @zdenek.proTaké zdravím :-)
Tak tohle je otázka na kolegu Ondru "ondracha", který své zkušenosti s kamny "Thermo" na forech a tuším i zde uváděl, mohu-li mluvit za něj pak je s nimi velmi spokojený.
Ještě by mně tedy zajímalo konkrétně v jakých "petrách" jste topil, ono pro odhořívání shora jsou ideální kamna s větším objemem šachty pochopitelně s ohledem na vytápěný prostor ovšem ty úplně "malinké" nepovažuji za příliš "vhodné" aby bylo dosaženo "patřičného komfortu", neboť odhořívání shora je "jednorázová akce" tudíž jsou lepší ty objemy od minimálně 12,14 až po cca 17 dm3 "alespoň", je totiž třeba počítat i s tím že ve stáložárné fázi pochopitelně výkon o něco klesne, čili je-li větší objem šachty pak je tam více žhavého a kamna i ve stáložárné fázi dají dobrý výkon v poměru k času (dle nastavení samozřejmě) Tím odhoříváním shora se dá pokrýt za vyšších venkovních teplot (nad nulou) i velmi dlouhý časový úsek, např. v těch Calorech co mám (17dm3) mi to na minimum hřálo až 48 h od zapálení, nedá se to využít v "mrazech" tam to musím otočit jednou za 24 h ale jsou-li teploty nad nulou pak i toto je cesta jak ušetřit čas za jeden den obsluhy byť je to deset dvacet minut (je samozřejmé mít vše po ruce).
Kamna se spodním odhoříváním mně také lákala upravil jsem si petry (Kerpen 2u4p) ale v provozu se projevila jistá negativa která ale zatím přičítám "mému konstrukčnímu řešení" takže abych tento způsob mohl posoudit objektivněji musel bych pořídit buďto ty Therma Clubky nebo kamna Elit, to jsou další kamna na něž bych vás rád upozornil jež jsou koncipována jako "stáložárná" zkušenosti nemám jde o "modernější kamna" (70.,80 léta min. stol?) a tedy můžete rovněž zařadit do "užšího výběru kandidátů". Stáložárná kamna pokud pracují jak mají mají jistě nesporné výhody, nevím zda se k některým časově "dostanu" abych je otestoval. Pro zatím mi vyhovují nejvíc násypná kamna na obsluhu tepelný komfort čistotu v domácnosti zkrátka po všech stránkách, jejich jedinou nevýhodou je nemožnost kontinuálního doplňování paliva.
Je také pravda že hodně záleží na palivu uhlí, ne každé je vhodné k odhořívání shora a platí to i pro hnědé, Bílina je výborná s Mostem je to horší u černých uhlí záleží také na tom "o jaké jde", u těch "méně plynatých" uhlí které shora hůře odhořívají si myslím je spodní odhořívání možná výhodnější. Ještě tedy odkaz na "dalšího kandidáta" :-)
https://www.sbazar.cz/schediwie/detail/2…
Na netu je jich inzerováno ještě poměrně dost, najdete i další + fota kde si je můžete dobře prohlédnout.
Dobrého dne přeji,
našel jsem na chatě stará kamna, Petry, trochu jsem si početl ve zdejší diskusi, abych se dozvěděl jaká je to klasika. Zaujalo mne ono oficiálně nešířené odhořívání, zkusím ho. Odhořívání u Peter je cyklické jelikož shora, zatímco odhořívání zdola jsem našel u kamen "Club", to také byl vážený pojem v dávných časech. "Stačilo nasypat uhlí a vydržely 12 hodin."
Mám dotaz: muselo se u Clubek průběžně tahat za rošt, nebo popel propadával sám? Měly přívod sekundárního vzduchu, s nastavením, nebo jen komínovou klapku k udušení?
Děkuji a zdravím,
Z.P.
ZP Zdeněk Pro @zdenek.proHezký den
U "Peterek" záleží na tom JAKÉ jsou to petry, na odhořívání hn. uhlí nebo mixu. (cca 2/3 směsi hnědého 1/3 černého uhlí) jsou nejvhodnější ty, které mají sekundární přívod vzduchu tj. v horní části šachty tradičně na dvířkách u prosklených verzí většinou v horní zadní části spalovací komory (řada dírek apod.) Dalším důležitým faktorem je objem šachty, ta má vliv na výši výkonu jež kamna uvolní do prostoru, některé staré petry měly s ohledem na vytápěný objem "menší šachty" neboť se počítalo s tím, že v domku bude "vícero kamen" nebo ještě sporák apod. Pohodlnější ovšem je, mít kamna s větším objemem šachty která pokryjí větší vytápěný objem a místo třech kamen mít pouze jedny nebo dvoje. Optimální objem šachty na to, aby se mohlo využít buďto vyššího a kratšího nebo velmi dlouhého ale za to nižšího výkonu začíná cca na 14 dm3 u menších objemů šachet pak kamna dobře poslouží v menších malinkých objektech (zahradních domcích, chatičkách apod.) dobré je i 17 dm3 neboť chceme-li aby kamna při nastavení na nízký ale velmi dlouhý výkon ve stáložárné fázi v níž je výkon vždy o něco nižší dobře prostor vytopila je záhodno aby bylo "více žhavého uhlí" = "větší šachta". Rozladění u uživatelů peter jak z vytopení tak z délky stáložáru může právě plynout z "menších šachet" (dříve běžnější)
Jinak co se týká odhořívání hn. uhlí shora, jde o velmi starý postup zmíněný ke kamnům Kerpen v návodu jestli se nepletu ještě v roce 2005, jde o dobrý leč zapomenutý způsob. V podzimním a jarním období vyšších venkovních teplot lze ve stáložárné fázi kamna ztlumit na minimum takže vychládají běžně až po dni a půl či dokonce dvou dnech. (kamna Calor hn. uhlí bílina 10 kg, objem šachty 17 dm3 přičemž je tam ještě na pár kilo uhlí rezerva na zimní období) Pochopitelně v zimním období se to vzhledem k vyššímu nastavenému výkonu smrskne na každodenní obsluhu tzn. 1x denně, i tak je to fajn.
Co se týká stáložárných kamen pak v minulosti bylo na trhu vícero typů např. kamna celus (30. léta) ta měla přívod sekundárního vzduchu v zadní části spal. komory rovněž o mnoho později vyráběná kamna Thermo (70. 80. léta?) tento přívod také mají. U kamen Club si nejsem jistý ale mám za to že ne, avšak tato kamna při správné obsluze a byla-li v dobrém tech. stavu taktéž pracovala bez kouře,dle zkušených uživatelů rovněž tak u později vyráběných kamen Elit a různých podobných verzí nevím zda přívod sekundáru byl či ne. Co se týká občasného proroštování u kamen Club nemám s tím zkušenosti, mám ale za to, že prohrkat bylo třeba v době přípravy žhavého na roštu (zbavit jemného popela) později zas až po prohoření vsypu uhlí kdy se opět dosypávalo ale nejsem si jistý...
Dobrý den,
nevím, zda to ještě čtete, ale dovolil bych si také něco napsat. Kamna na ekonomické spalování uhlí, tak v dnešní době nové již jedině typu Petry a topit cyklicky odhoříváním od vrchu. O tom píše pan Petr. Ještě lepší jsou stáložárky se spodním odhoříváním, ale takové pravděpodobně už dnes nikdo nevyrábí, alespoň nevím o žádných. Uhelná kamna s teplovodním výměníkem, o tom jsem ještě nikdy neslyšel. Jistou alternativou by možná byl kotel od KVS, svého času vyráběli malý kotel na uhlí, založený na principu spodního odhořívání, alternativně prohořívání pro topení dřevem. Má i plotnu. Ale je to kotel, tedy většina výkonu jde do topné vody.
Ondra
OC Ondra Cha @ondra.chaDobrý den
Stáložárná kamna na uhlí (se spodním odhoříváním) byla oblíbená a praktická, v bazarech lze sehnat např. typ club, žiara (cca 50 léta) ještě novější elit, favorit apod. Problémem u kamen se spodním odhoříváním může být doplňování paliva (uhlí) vzhledem k zachování dnešních daleko vyšších požadavků na čistotu v interiéru kdy nelze při plnění šachty využít součinnosti komínového tahu pro odsávání mikroprachu. Tento problém odpadá právě u "nových peter"(odhoř. shora) bytˇ cyklický provoz je oproti např. clubkám jistou nevýhodou ovšem po hygienické stránce (užívám řadu let) lze zajistit při plnění uhlí v podstatě téměř stoprocentní čistotu (tzn. doma se nevytváří ani při trvalém užívání žádné úsady černého mikroprachu z uhlí )
Pokud by se dneska opět vyráběla kamna se spodním odhoříváním a dle mne by uplatnění našla, musel by výrobce zapracovat na vylepšení systému doplňování paliva (bez rizika zaprášení do místnosti) a rovněž by šlo u všech kamen (i typ peter) ještě více zdokonalit vybírání popele. Dle mých dlouholetých zkušeností toto prakticky zrealizovat není vůbec žádný problém...
Dobrý den
Dovolím si tedy, jako dlouholetý spokojený uživatel kamen na uhlí bez výměníku jakožto hlavní zdroj tepla reagovat.
Kamna na uhlí jsou zapomenutou přehlíženou, leč velmi dobrou alternativou a to jak po stránce čistoty spalování, dlouhého bezobslužného provozu tak i paradoxně čistoty v domácnosti a troufám si tvrdit, že vhodně zvolená kamna na uhlí při dodržování určitých jednoduchých zásad umožňují dosáhnout minimálně takové hygienické úrovně jako s kamny na dřevo ne-li ovšem vyšší.
Nyní k rozdělení kamen na uhlí ve stručnosti:
Základní rozdělení je na kamna
1.násypná" neboli s "horním odhoříváním" horní odhořívání pro hn. uhlí, mix. hnědé černé, dřevěné brikety. Spodní prohořívání pro koks, antracit, dřevěné uhlí, omezeně hn. uhelné brikety. Z historických kamen např.:
- jednošachtová musgraves original, různé druhy peter
- jednošachtová s "tahy"-tato kamna dosahují maximální účinnost uvádí se až 80-85% např. R+A, Fenom, Super norma atd. atd.
Z novodobých wamsler calor A, /sklo/T, S (užívám) Kamino nostalgia /sklo/
klasik mátra /sklo/elite , vulkan, nera, major, minor, susler (není na čr trhu) atd.
2. Stáložárná nebo přesněji se spodním odhoříváním, jejich výhodou je kontinuální nepřerušovaný provoz non-stop, nevýhodou je plnění uhlí shora, neboť při vsypu nelze užít spolupůsobení komínového tahu k odsávání mikroprachu, na rozdíl od kamen jednošachtových násypných viz. výše, jistě by to šlo určitým "opatřením a opatrností napravit". Umí taktéž všechna paliva ideálně uhlí, případně koks. Jsou náročnější na "správnou obsluhu" abychom dosáhli kýženého efektu, čili nejen dlouhého ale také nekouřivého provozu, tzn. bezpodmínečně vytvořit žhavou vrstvu, včas doplňovat palivo, vhodně kamna nastavovat, přesto šlo a ještě jde o kamna velmi oblíbená a dle uživatelů "výborná".
Z historických kamen např. kamna celus (přechodový typ mezi první a druhou skupinou) později club, elit, žiara, zenit, favorit, U6,3 filakovo atd. atd.
3. Takovou další skupinou jsou kamna "speciální" jde o kamna speciální konstrukce která maximalizují účinnost až uvádí se kol. 90% zde patří z historických např. kamna praga special která částečně i uhlí "splyňují" a další jež se "vymykají" předchozím skupinám.
Za pozornost stojí, že kamna původně ocelová či ocel šamotová se původně vyvinuli z kamen kachlových kde se taktéž uhlím topilo (kachláky se šachtou) a užívalo se jak odhořívacího principu shora +tahy tak také principu kamen "club" (předchůdce byly "kolinor") čili spodního odhořívání
Kamna saey na dřevo a uhlí, využívají principu spíše "spodního odhořívání uhlí" soudě dle toho že mají vyjímatelnou násypku. Problém u těchto kamen by tedy mohlo být doplňování paliva "vsypem" (vzhledem k čistotě v interiéru) neboť podobně jako u klasických kamen se spodním odhoříváním nelze při vsypu užít působení komínového tahu. Tento "nešvar" by ale bylo možno eliminovat na minimum užitím "praného" či pytlovaného uhlí jež je ale dražší (máte-li 30q hn. uhlí za 10 tisíc,pak balené vyjde minimálně o tři čtyři tisíce dráž, bráno u předsezonních slev)
Další věc na kterou by bylo dobré se zeptat prodejce je, zda umí hnědé i černé uhlí nebo jen černé, výhodou černého je vyšší výkon nižší spotřeba (objemově) nevýhodou horší regulace na minimální výkony jako u hn. uhlí což je v případě vysokovýhřevného paliva méně praktické (u starých neizolovaných domů,pobytech mimo, ale může být žádoucí)
Také je dobré si zjistit, zda-li i v případě užití uhlí jsou schopna kamna splnit deklarovanou čistotu spalování jako u kamen "odhořívacích" kde je to opravdu nekouřivé a bez pachu. Problém kamen se spodním odhoříváním je totiž i v "konstrukci" je-li nevhodná pak kamna mohou dosahovat nevyhovujících výsledků a obráceně velmi dobrých při dobrém konstr. řešení. Za ty peníze co saey stojí by ovšem měla jet tato kamna bez jakýchkoliv problémů nemohu ale potvrdit protože vzhledem k vysoké ceně nemohu "protestovat" :-)
PM Petr Malík @petr.malik088A nyní k tomu výměníku.
Jak jsem již v minulých příspěvcích jiných dotazů psal kamna bez výměníku mají výhodu ve větším rozsahu regulace, tzn. mám-li např. kamna s horním odhoříváním (násypná) Calor A (sklo) pak naplním-li je plná hn.uhlí, mohu se po rozhoření rozhodnout zda chci kratší vysoký výkon 15-16 hodin, nebo nižší a delší výkon cca dvacet i víc hodin (od zapálení do schládnutí)
Naproti tomu u stejných kamen s výměníkem je regulace omezenější směrem "od" nižšího a delšího výkonu, tzn. kamna mohu tedy nastavit na 12-15 hodin, hůře ale již na třeba 20 hodin, chci-li tedy udržovat "topnou vodu" na patřičné "výši" a zachovat "čisté" spalování. Nicméně jde-li o dům zděný, pak většinou postačí kratší a vyšší výkon v obou případech zbytek dne bez problému pokryje "akumulace zdiva" neboť uhelná kamna umí dát opravdu "poctivé teplo". Přesto je ale výhodnější využít "stáložárné funkce kamen" tak aby kamna hřála méně ale celý den je to velice příjemné bezobslužné a výkon není nepříjemně vysoký a pak "skokově nižší" byť teploty nespadnou třebas pod 22 stupňů stáložárně se hravě udrží daleko vyšší teploty je-li dům netěsný a to i "bez" nebo "s " omezenou akumulací. Stáložár nahradí akumulaci zdí či topidla (akumulační kachlová pec, kamna atd.)
Přestože vzhledem k minimální obsluze by byl výměník u uhelných kamen "výhodný" (z jistého pohledu) je jejich výběr na trhu "velice omezen"což je škoda.
Takovou světlou vyjímkou je firma Wamsler, takže doporučuji "skouknout" stránky, kde je mnoho sporáků s výměníkem s dlouhou dobou hoření, žel bohu jak jsem již psal je to větší investice zda a jak spalují a jak jsou efektivní oproti kamnům násypným nemohu z praxe říct.
Další jsou tedy již zmiňovaná WAMSLER KAMINO 8THERME což jsou u nás prodávané kamino klasik či nostalgia (stejný typ bez výměníku) prodávají je poláci a celá zadní strana kamen +deflektor je tvořena výměníkem (tam je u bezvýměníkových jen šamot, nebo litinové pláty)
U nás se prodávají od Wamsleru kamna ETNA,(s výměníkem i bez výměníku) která ale už mají MALOU HLOUBKU OHNIŠTĚ, přesto někteří uživatelé uvádí že pokud podsypou pod dřevo uhlí dosahují bezobslužného provozu také cca 12 hodin, tento údaj je u uhlí docela běžně možný ovšem nemohu posoudit tento typ kamen s plošším ohništěm (tuším cca 13cm) nezkoušel jsem je.
http://www.vjrousek.cz/sporaky-s-vymenik…
Dalším řešením může být výměník na kouřovod ovšem jeho cena je většinou "přemrštěná" (někdy stojí jako celá kamna) a "výkon" do radiátorů Vám bude výměník dávat ponejvíc v nejkratší "aktivní fázi" kdy kamna hoří plamenem, což je cca 4 hodiny +,-, zvýšením výkonu tuto fázi prodloužíte (byť palivo nehoří jde o "polokoks" a koks u uhlí černého) tím ale celkovou výhřevnost kamen i tak odhaduji podstatně zkrátíte protože ve stáložárné fázi kamna bez výměníku předávají až 90% tepla pláštěm zatímco do komína jde minimum (trubka vlažná udržíte ruku kamna horká spálíte se jde o fázi s nejvyšší účinností stáložárná fáze je tedy velice "ekonomická fáze topení")
Pak jsou na trhu "krbovky" s výměníkem jež mají sice svoleny hn. uhelné brikety (také dlouhý stáložár ale ze začátku obslužný přikládací provoz) a tím pádem by mohli i hn. uhlí ale nemají žádnou šachtu otočný rošt, takže zejména u hn. uh. briket, se kamna špatně odpopelnují, provzdušňují a těžko restartují, hn. uhelné brikety totiž lze na rozdíl od uhlí přikládat s tím, že ve stáložárné fázi výkon kamen ztlumíme a druhý den stačí vložit nové brikety krátce proroštovat a jedeme opět dál, takto se dá topit nepřetržitě ovšem je nutné vždy nějaký čas přikládat, zatímco u uhlí naložíte zapálíte a celý den se starat nemusíte, což je velmi výhodné jsme-li nemocní, nejsme-li doma, nemáme-li na kamna čas =osobně odzkoušeno, ale zase musíme 1x denně zapálit. Krbovky s výměníkem a plochými ohništi i na brikety např. Thorma Falun atd.
Možná by neškodilo "zalistovat" i na zahraničních stránkách, zda-li tam něco jako násypná uhelná kamna s výměníkem nemají u nás je trh celkem "omezený".
Pro zajímavost, např. v americe je velice oblíbené i topení uhlím v kamnech přímo v interiéru , užívají většinou antracit (nejkvalitnější černé uhlí) a tato kamna mají zásobník s autom. doplnováním paliva zvané "štokr" na diskuzích si pochvalují dlouhý běžně 38 hodinový bezobslužný provoz, také ale vyrábí kamna s "gravitačním " doplňováním paliva předpokládám něco jako naše clubky atd.
A ještě bych doplnil, takové "petroclubky" (možnost nastavit horní nebo spodní odhořívání ) s výměníkem ovšem bez skla v podstatě interiérový kotlík v nenápadném minimalistickém nevtíravém ovšem "nedesignovém" provedení vyráběla KVS Moravia, stál by za úvahu jde-li jen o praktickou stránku věci, výrobce však produkci tohoto kotlíku "pozastavil" dokud "nesplní vyšší emisní třídu", nevím jak jsou na tom dnes, zda-li je již "novější prototyp" s "eko spalováním" opět na trhu, nebo byla nakonec výroba tohoto kotlíku úplně pozastavena, také vyrábí sporáky s výměníkem o palivu a způsobu topení lze více zjistit na jejich stránkách, zkuste zadat kvs moravia a trochu "pohledat", co nabízí "aktuálně" tento rok.
Firem zabývajících se topnou technikou je spousta, zkusil bych zadat hledané výrazy i v jiných jazycích (lze využít překladač) protože hodně věcí sporáků kamen se na našem trhu "neobjevují". A na našem trhu je žádáno více dřevo, naproti tomu v zahraničí patří i kamna na uhlí k oblíbeným nejen usa, ale i turecko (zejména násypná kamna s horním odhoříváním) srbsko, v některých zemích hodně s uhlím "laborují" jak ho vlastně v kamnech spálit , německo, atp. :-)
Bez ohledu na výkon by se tedy asi nejvíce blížily vašim požadavkům násypná kamna kamino 8 therme, s užitím násypného uhláku je možné užít komínový tah k bezprašnému naložení kamen uhlím a provozovat "cyklicky" odhoříváním shora + možnost i všech dalších paliv nevím to na 100% ale varnou plotnu by měly mít. Jedinou nevýhodou je absence vnějšího roštového táhla, což by mělo jít napravit pro maximální čistotu v interiéru rošt se vyjme z ložiska jeho páka provrtá uloží zpět "bokem" vyvrtá dírka do pláště kamen protáhne táhlo. (táhlem jsem dovybavil kamna calor od stejného výrobce, nevím proč wamsler "produkuje" kamna bez vn. roštového táhla, to je návrat do začátků devatenáctého století :-) ) Šamotovou vyzdívku je nutno vždy jednou ročně vymazat,) jinak nešvar všech dnešních kamen je praskavý šamot (i když zatopíte jen dřevem) pokud budou trhliny větší než vlasové nutno vymazat pokud díry,pak nutno vyměnit desku-spotřební věc.
http://www.piecepolska.pl/piece-wolnosto…
A ještě jednu výhodu má uhlí obecně, velké množství energie v malém objemu, tzn. mám vícero násypných uhláků, jednou za pět dnů je naplním uhlím a než vnesu do interiéru na určené místo otřu hadrou od mikroprachu. Co den to 1 až dva uhláky, které jsou kdykoliv po ruce, + bedýnka dřeva na podpal, takže zatopím kdykoliv třebas o půl noci s "čistýma rukama" a nemusím se štrachat pro palivo do "uhelky" kde je přece jen prach špína. Pokud chci výkon kamen prodloužit bez nutnosti znovu zapálit shora, užiji koks ten může prohořívat ze spod, bez omezení bez kouře, jako doplnkové palivo.
Nevhodný příspěvek
Pokud chcete upozornit redakci na diskusní příspěvek, který svým obsahem porušuje pravidla diskusí na portálu TZB-info, klikněte na tlačítko Odeslat. V diskusích jsou nepřípustné zejména příspěvky vulgární, urážlivé a nesouvisející s tématem dané diskuse.
Vyberte způsob sdílení
Přihlášení
nebo se přihlaste emailem
Nemáte účet?
Vypadá to, že nejste přihlášen
Registrací a přihlášením získáte mnoho výhod. Neunikne vám žádný nový příspěvek u oblíbených témat, můžete se ptát i odpovídat.
Technická podpora
Máte potíže s přihlášením, vkládáním příspěvků, nebo se správou vašeho profilu? Napište nám! Uvítáme také připomínky, podněty a nápady k vylepšení diskuzního fóra. Děkujeme.