Pro pájení Cu trubek pomocí speciální pasty a cínu platí poměrně přísná pravidla. Jsou popsána a postup je jasný. Můj dotaz však zní, zda pro ohřev mědi při pájení lze použít malý propan-butanový hořák. Nikde jsem o využití propan-butanu nečetl. Způsobuje tento zdroj tepla nějaké technologické problémy ?? Děkuji za odpověď.
A co se může stát? Pájet měď se naučíte za odpoledne. Spíš to chtělo tady na foru provést kontrolní výpočet, zda vše…
před 3 roky
Pevně věřím že máte všechny platné osvědčení (např.svářečské kurzy , elektrické zkoušky a školení od výrobce kotlů)…
před 3 roky
Je to jedno, zaléží na rom aby se vám to dobře dělalo. Ale dej te si pozor aby jste to při pájení neměl nakřivo a…
před 5 roky
194 odpovědí
Zobrazit všechny reakceChystám se pájet rozvody UT, ale nevím, jak napájet výstupní regulační šroubení z radiátorů. Bohužel jsem koupil pájecí typ, a teď nevím co s tím. Asi je před pájením nutné vymontovt kuželku, ale co dál, je možné mít šroubení při pájení přimontované k radiátoru, aby radiátor držel polohu? Nebo to sešroubované, kvůli teplotě, být nemůže?
Vážený pane,
skoro každému je jasné, že k určitému úkonu třeba kvalitativně i výkonově patřičné nářadí ( viz Trabant / Tatra ).
Vidím opět Vaši svobodu ve volbě :
jděte se potřebnému vyučit, nebo zaplaťte tomu, kdo už žádanou kvalifikaci má . Dílu zdar ! Presto o.s.
FŠ František Švamberg @frantisek.svamberg262Tak to je přesně ono, s Trabantem se prý nedá dojet tam, kam dojede Mercedes ... Takže z vlastní zkušenosti ujišťuji, že se dá topení spájet naprosto bez problémů s pájecí pistolí na plynové kartuše, nakoupenou v hobymarketu za pár stokorun (v akci + 5 kartuší za 490,- a pod ...) a to všechny spoje, ve všech polohách. Je třeba ještě tavidlo s obsahem atomizované měkké pájky a čistící "drátěnku" ze speciálního plastu + měkkou pájku. Není od věci kartáček na čištění vnitřních ploch komponentů, ale dá se řešit i s pouze zmíněnou "drátěnkou". Důležité je důkladné očištění ploch, které budou spojeny a pak solidní nanesení tavidla - perfektně, ale v minimální vrstvě. Pak ohřejeme spoj, až se z tavidla začnou vylučovat první kapičky pájky a ve spoji se dotkneme pájkou (nejčastěji drátkem, navinutým na cívce). Jakmile se pájka slije po obvodu spoje, je hotovo a můžeme pokračovat na jiném místě..
Vážení, obracím se na Vás s dotazem ohledně měděných trubek, pročetl jsem tuto diskuzi i několik odkazů v ní zveřejněných a zjistil jsem, že se trubky vyrábí ve třech variantách:
R 220 (měkká)
R 250 (polotvrdá)
R 290 (tvrdá)
Prosím Vás o objasnění v čem se tyto trubky liší a v jakých aplikacích se jednotlivé typy používají. Nechají se všechny typy trubek spojovat měkkým i tvrdým pájením? Který typ je nejvhodnější pro topení? Předem děkuji.
PP Petr Pecholt @petr.pecholthttp://www.medportal.cz/system/files/pub…
Tento odkaz bude pro Vás asi užitečný (já jej nečetl celý ale mám to uložené pro případ).
Mezi trubkou měkkou a tvrdou je rozdíl v pevnosti (a tím ve schopnosti přetváření) ale rozdíl v pevnosti není tak zásadní. To číslo udává pevnost v MPa a je dosaženo asi ani ne tak složením chemickým jako mírou tváření za studena při výrobě, co k pevnosti přispívá.
Dobrý den,
je tady mezi vámi někdo, kdo by byl ochoten vyrobit podle mých podkladů část nebo celek jednoduchého prototypu zařízení (přípravek) na významné zvýšení účinnosti plynového ohřevu vody, ať už pro spotřebu nebo vytapění? Podmínkou ale je, aby měl sám takovou potřebu snížit náklady za plyn a měl možnost přístupu k běžnému dílenskému vybavení (vrtačka, ohýbačka, nůžky na plech, ...příp. mít možnost soustružení apod.). Jeden prototyp vyrobeného zařízení by pak mohl bezplatně užívat pro vlastní potřebu. V případě zájmu mi, prosím, napište na adresu atw(zavinac)volny(tecka)cz
PP petr petr @petr.petr418ma to co delat se solarem anebo to je ciste na plyn? Mam plynovy kondenzacni prutokovy kotel, proto se ptam...
Pájení tvrdou pájkou na bázi stříbra se považuje za nejkvalitnější spoje a my jsme to používali na různé laboratorní přístroje, kde se vyskytovalo vakuum. Je to spoj naprosto bez lunkrů, bublin příměsí nečistot ale taky má svá specifika co se týká spojovaných dílů a to jsou vůle, mezery a úkosy, to podle toho kolik chceme propájet do hloubky nebo navzlínat. Nejčastěji se tak pájí mosaz, měď a ocel. Teplota tání stříbrných pájek (forma drátu)se pohybuje od 800 do 850°C. Měl by to dokázat tavit a součásti předehřát i hořák na propan butan. My to dělali acetylénovým.
Pánové, chystám se na trubkování k ÚT, pár metrů dopojení stzarých černých trubek do nového kotle, pomocí Cu 28mm.
Pročetl jsem celou diskusi (většina je o expanzkách :-).
Chci se zeptát k pájení - možná vás to pobaví:
1) myslíte si, že postačí na prohřátí Cu a fitinku horkovzdušná pistole s 320/520°C (příkon 1800W), momentálně v akci za 399 Kč v Hypernově, Albertu?
Zkoušel to někdo, zda tyhle horkovzduchy to prohřejí? Cín se taví při cca 230°C, tak nevím...
Anebo musím koupit plynový hořák? Jasně že dá řádově vyšší teploty - mají jej v Obi za asi 550 Kč (ten samý s piezzo jiskrou o cca 150 Kč dražší), s údajem o 1800°C?
Díky moc, za vyjádření k tomu horkovzduchu (který je trochu univerzálnější a použitelný i na jiné věci). Mě to přišlo že 520°C by na cín mohlo stačit, ale jistý si nejsem a navíc jsou nynější teploty okolo 5°C kdy to hodlám dělat...
jaky druh pajeni muze pouzit pro rozvod zemniho plynu
HS honza svoboda @honza.svobodaPlyn bych nedoporučoval pájkovat nezkušenému amatérovi, což zjevně jste, když máte tento dotaz... Můžete ohrozit sebe i okolí.
Dekuju za rady v predchozim dotazu.
Mam jeste jeden. :) ja budu rekonstruovat topeni do medi v dome 10mx10m s vysokymi stropy 3,2m. Samotnej rozvod bude jednoduchej. Dve stupacky nahoru ze sklepa (prizemi, patro a podkrovi) jedna po predni zdi domu a jedna v zadni casti domu a propojene ke kotli v jednom miste ve sklepe, takze to cele tvori takove "U-cko". No a v kazdem patre a v jednom bode doleva a doprava jeden radiator. Cili na jednom patre 4 radiatory celkem tedy 12 radiatoru. Ja uvazuji o tom ze hlavni vedeni udelam D22 a vedeni k radiatoru D15. Je to malo nebo by to tak mohlo byt?
Diky L
LB Leos Burda @leos.burdaDobrý den, neměl by být problém. Přípojky k tělesům D15 mm, z podkroví do přízemí D18, z přízemí do suterénu D22, a kotlová sestava D28. Pokud natáhnete D22 až do podkroví tím lépe.
Na křížení můžete použít i tvarovky pájecí - viz. foto, navíc se dají doplnit vhodnými lištami /nebudete-li zasekávat/.
Zdravim,
panove poradte mi. Jak se technicky provede krizeni rozvodu topeni. Mam tim na mysli to, ze ze sklepa mi az do podkrovi vede stupacka D22 a na tu potrebuji stromeckovite pripojit z obou stran radiatory. Proto potrebuji vlastne v jednom miste jit ze stupacky do leva a zaroven doprava ve stejne vysce. Jaks e to provede?
Diky L
LB Leos Burda @leos.burdaNejsem zadny odbornik, ale vzhledem k tomu, ze X kus sem nikde nevidel a asi se ani nedela, tak bych pouzil Tcko, budto smerem do mistnosti, nebo smerem dozadu ke zdi (pokud by bylo misto) a na nej hned nasadil dalsi Tcko, ktere by vedlo doprava a doleva k radiatorum, propipade na stoupacku dat 2 Tcka nad sebe, osobne sem se snazil vsechny trubky schovat do podlahy, ci do steny, takze u me sem se nemusel trapit se vzhledem
Tak po precteni tohoto vlakna sem se do toho take pustil, rada (v pripade pouziti pasty se stribrem) se osvedcila, pasta krasne zestribrni a timpoznate, z eje cas na prilozeni cinu. Doporucuji zacit prvni spoje na nejslabsi trubce (15ka), nejrychleji se ohreje a nemate problem s malym nahratim. Ja k ohrivani pouzivam stary benzinovy horak - do horaku naliji technicky benzin a pak se pod triskou zatopi, aby se ohrala a benzin z horaku zplynoval a horel jen ten plyn a slo to bezvadne
Možná pozdě, ale pár praktických rad pro pájení Cu potrubí - topení. Používejte pájku i tavidlo s přídavkem stříbra, je sice dražší, ale vrátí se Vám to v podobě kvalitnějších ,estetičtějších a bezproblémových spojů, především při pájení mosazných tvarovek. Co se týče technologie pájení, tak pomocí rouna očistit trubku,pomocí kartáčku příslušného průměru očistit tvarovku. Poté nanést tavidlo na trubku po obvodu na šířku tvarovky a nasadit ji na trubku, doporučuji lehkým kroutivým pohybem o pár stupňů vlevo a vpravo, následně prstem setřít po obvodu zbytek pasty tak, aby mírně přesahovala tvarovku, zhruba 1 mm. Poté mít připravenou 1, lépe 2 vlhké hadérky. Jednu doporučuji přiložit po obvodu na trubku, asi 15-20 cm od spoje s tvarovkou, aby se zbytečně nenahřívala předešlá část již hotového potrubí a druhou hadérku na případné ochlazení a začištění spoje. Nyní k samotnému pájení, je lépe nahřívat trubku, tvarovka se nahřeje vlivem přenosu tepla vedením ( mosaznou můžete lehce líznout plamenem ).To , že dochází k přenosu tepla poznáte i podle toho, že se nahřátá část trubky začne jakoby lesknout, ale hlavně je důležitá doba oddálení plamene, a to když se začne lesknout proužek tavidla ve spoji ( zestříbrní). V tuto dobu přiložíme pájku s odměřenou délkou (zahnutím) rovnající se zhruba průměru pájené trubky. Nemělo by tak Vám nic odkápnout, či přebývat. Následně lehce ochladíme trubku vedle spoje a poté i tvarovku, ale nepootočit s ní! Doufám, že jsem na nic podstatného nezapomněl, spoje by po tomto postupu měly být bezproblémové a "neposmrkané". Mnoho úspěchů v pájení!
H. Hroudic ..... @hroudicTo mně připadá ten můj způsob praktičtější, zvlášť u Téčka. Připravím si všechny vývody, obtočím kousky cínu kolem trubky a pak to jednoduše ohřeju najednou a mám 3 spoje hotový.
A ta pasta stála dost peněz, nevím přesně, ale snad k tisícovce. Ale vystačí na celej barák.
A ochlazovat trubku je zbytečný riziko že se s tím pohne a myslím že je to zbytečný, vychladne sama.
Propan je levnější než acetylém a někdy se používá z tohoto důvodu i na sváření řezání kovů.
To že Vám to tam zateče je proto, že ohříváte velkou část kolem . Lepší je použít výkoný ale malinký hořák a neutrální plamen a ohřát rychle pouze místo spoje.
Pečlivě jsem dodržel všechny zásady pro pájení (alespoň si to myslím) - odmaštění obou konců, očištění trubky spec. rounem a vnitřek fitinky kartáčkem, nanesení pasty (jen na trubku !), sesazení, otření zbytku pasty, ohřátí, přidání cínu. Výsledkem je, že se netvoří zmiňovaný stříbrný prstýnek, spoj je v několika místech "proteklý" dovnitř a tvoří dutinky (vizuálně, tlak. zk. jsem nedělal). Přidání dalšího cínu (nad doporučené množství cca prům. trubky) nepomáhá, cín mizí v "bezedné" dutině spoje. U spoje na ležaté trubce je tento problém jen v horní polovině spoje (stéká dolů a nahoře se neudrží). Po 4 spojích jsem toho raději nechal. Bože v čem je problém ????? Cín se má vtahovat do spoje (to se dějě) ale po naplnění se nevytvoří prstýnek, ale vtahuje a vtahuje se do nekonečna (kdybych tam cpal cín).
VK Václav Kříž @vaclav.krizJá dával pastu i do fitinky. Místo průměru trbky jsem dal asipůl obvodu(ta troška navíc mi nevadí) a vše v pořádku. To že zmizí v dutině je v pořádku, ta pasta ho tam má zatáhnout. Zvenku nemá být v ideálním případě nic vidět, já dával cínu víc, tak jsem měl často trochu i na trubce.
A ten cín jsem tam dal samozřejmě před ohřátím. Prostě uštípnu odhadem kousek, obtočím ho shora kolem trubky a pak nahřejvám.
Jen když je to svislá trubka a fitinka nahořem musel jsem ten cín pod fitinkou držet, jinak by spadl dolu. Ale samozřejmě taky nejdřív dát cín a pak ohřejvat !!!!
Dobrý den, propan-butanový hořák použít můžete, ale musíte dodržet teploty pro měkké a tvrdé pájení /do 450 a nad 450 st.C/.
Např. tento typ hořáku můžete použít bez kyslíku :
TURBOPROP® - sada
Teplota plamene 2200 °C bez kyslíku
vysoce výkonný propanový hořák, turbína se zvýšeným nasávacím výkonem, bezpečnostní držadlo s úsporným ventilem, hořák Ø 12 - 15 - 18 mm, vysokotlaká hadice 2,5 m R 3/8"L, redukční ventil až do 5 bar / W 21,8" L x R 3/4" L, klíč na výměnu hořáku, bezpečnostní zapalovač, 3 náhradní kamínky.
Takovýto jen s acetylénem :
AIRAC® - sada
Teplota plamene 2350 °C jen s acetylenem
Vysoce výkonný hořák k tvrdému a měkkému pájení, ohřívání měděných a ocelových trubek, bezpečnostní držadlo s úsporným ventilem, regulační a uzavírací ventil, hořák na tvrdé pájení vel. 2 - 3 - 4, bezpečnostní zapalovač, 3 náhradní kamínky, klíč na výměnu hořáku, tlaková hadice 2,5 m P 3/8"L.
Na měkké pájení pak :
MULTI 300 propanová souprava na měkké pájení
k měkkému pájení, cínování, nahřívání, opalování a na letování plechů, pájedlo s měděnou hlavicí 350g, ploché, vč. propanové hadice 2 m, propanová láhev 0,5 kg, s podstavcem, prázdná, možno dodat buď s propanovým regulátorem 0-6 barů anebo bez něho.
A s kyslíkem je tato souprava :
Allgas 2000 PS 0,5/2 montážní přístroj pro pájení natvrdo
Plyn: Propan s kyslíkem, teplota plamene 2850°C
Přenosný, lehký montážní přístroj na tvrdé pájení, v ocelovém kufříku, odpovídá přepravním předpisům dle UW VBG 21, GGVS a TRG 280. Propanová láhev 0,5 kg/ kyslíková láhev 2 l, regulátor propanu 6 bar, redukční ventil na kyslík 10 bar svazek hadic P/S 2,5 m, rukojeť se směšovací trubicí a 5 svařovacími tryskami, 2 trubkové svařovací nástavce, vířivý hořák k nahřívání, držák trysek / klíč, zapalovač, víceúčelový klíč, 6 kamínků do zapalovače, ochranné nylonové brýle.
Provedení na přenosném stojanu, bez trubkových svařovacích nástavců, bez vířivého hořáku, víceúčelového klíče
Všechny typy naleznete na linku :
http://www.rothenberger.cz/cz/kap%206.ht…
Užitečné informace o potrubí z mědi jsou na :
http://www.hcpcinfo.org/letoltes/Folie_C…
http://www.hcpcinfo.org/letoltes/panel_s…
http://www.hcpcinfo.org/letoltes/rezcsov…
http://www.hcpcinfo.org/cesky/publikace.…
Dělal jsem si celý topení a při zkoušce tekl jen jeden spoj ve zdi, kam jsem se blbě dostal. Trubka se ošmirgluje jemným šmirglem, koleno kartáčkem(líp se s ním dělá než se šmirglem u malých průměrů), obojí se natře pastou a spojí. Zvenku se na spoj dá kousek cínu(já ho dával radši víc, tak půlku obvodu trubky. Pak se to zahřeje PB, nevím čím by se to mělo zahřívat jiným. Ale chce to tenký hořák, ne nějakej 10 cm širokej plamen. A nahříval jsem to pokud možno z druhý strany než byl cín.
TN Tomáš Nový @tomas.novy666Co tu popisujete, rozhodně není kapilární pájení. To spočívá v tom, že se při zahřátí pasty v mezeře roztaví její kovové čási a pojivo se vypaří, při čemž vytvoří v mezeře drobné kanálky (kapiláry), ve kterých po oddálení zdroje tepla a následném ochlazení cínem vznikne smrštěním plynů podtlak a ten roztavený cín nasaje.
Nevhodný příspěvek
Pokud chcete upozornit redakci na diskusní příspěvek, který svým obsahem porušuje pravidla diskusí na portálu TZB-info, klikněte na tlačítko Odeslat. V diskusích jsou nepřípustné zejména příspěvky vulgární, urážlivé a nesouvisející s tématem dané diskuse.
Vyberte způsob sdílení
Přihlášení
nebo se přihlaste emailem
Nemáte účet?
Vypadá to, že nejste přihlášen
Registrací a přihlášením získáte mnoho výhod. Neunikne vám žádný nový příspěvek u oblíbených témat, můžete se ptát i odpovídat.
Technická podpora
Máte potíže s přihlášením, vkládáním příspěvků, nebo se správou vašeho profilu? Napište nám! Uvítáme také připomínky, podněty a nápady k vylepšení diskuzního fóra. Děkujeme.