Mé dotazy a postřehy k tomuto TČ
Mám toto TČ zapojeno asi jeden měsíc a za tu dobu jsem si všiml několika zákonitostí. Tyto bych tu chtěl postupně uvádět, aby to pomohlo komuš dalšímu. taktéž bych zde chtěl pokládat dotazy na zkušené uživatele.
Několik základních údajů.
TČ je zprovozněno v listopadu 2013.
TZ domu asi 5kw. Dům však ještě není 100% zatěsněný a zaizolovaný. Vytápěná plocha je 87m2. Jednopatrový bungalov. Stropy všude 2.5m.
Podlahové topení všude. Had je dlouhý 530m nasekaný na 9 okruhů. Bez radiatorů.
Nahřívám akučku 300l- řízeno termostatem v pokoji(základní regulace). Druhé oběhové čerpadlo wilo 25/7 pohání vodu mezi akučkou a TČ. To je postaveno venku na betonovém soklu. Není dělené.
Zdravim, senzor teploty je v rozvadzaci na spiatocke z podlahy. Tiez som sa divil ze to bez obehovky funguje ale…
před 9 roky
Dobrý den, máte docela inteligentní regulaci. Jen prosím, není jasné, pokud start tepelného čerpadla je řízený…
před 9 roky
Zdravím všetkých, toto vlákno už dlho nemalo nejaký príspevok tak ho oživím. Máme TČ od 7.12.2014 a pár poznaktov…
před 9 roky
85 odpovědí
Zobrazit všechny reakceZdravím všetkých,
toto vlákno už dlho nemalo nejaký príspevok tak ho oživím.
Máme TČ od 7.12.2014 a pár poznaktov je.
RD:
100m2, teplota v dome 23-24C, TZ v projektu 6 kW, reálne netuším ešte sme nemali zimu -15C.
Kúrenie pred tým bolo el. kotolom bez aku priamo do podlahy.
TČ je tiež napojené priamo do podlahy bez aku.
TČ je delené (kondenzátor je v dome, vonku je len chladivo) bez aku, jedná sa o ten posledný model s chladivom 410. Cena za všetko s DPH cca 70 tisíc.
Porovnanie s el. kotlom, za približne rovnaké obdobie za približne rovnakých podmienok:
Dlžka intervalu cca 3dni, priemerna tep. -9C, teplota in 23.5-24C.
El. kotol 3,86 kW/h (len v období NT)
TČ 1,65 kW/h (beží non stop nezávisle na NT/VT)
TČ je ovládané ovládaním od výrobcu. Vodu v podlahe ohrieva tak že na spiatočke je 32C, do podlahy tečie cca 35C. Obehové čerpadlo nebeží non stop len s TČ, stačí to. Ešte musím skúsiť variantu nonstop obehovky z niššou teplotou vody.
Obehovka je na maximálny supeň (100W).
Pri teplotách okolo 0C beží TČ cca 30 min. a 1-1.5h stojí. Pri teplotách -5C beží 1h a 1h stojí.
Pri tepotách -13C beží 2,5-3,5 h (vrátane odmrazovacích cyklov) a stojí 30-45min. Väčšie mrazy sme zatiaľ nemali možnosť otestovať.
Zmenu hlučnosti so zmenou teploty out som nejak nespozroroval.
Všetko ale záleží na vlhkosti vzduchu vonku. Keď je vlhko tak sa výparník do 30min. namrazí a musí sa odmraziť. Interval odmrazovania priebežne mením keď je mrazivo ale sucho tak 1,5h nie je potreba odmrazovať.
TČ je vonku na betónových stĺpikoch vo výške cca 35cm nad zeminou.
Jediné čo je zatiaľ mínus je že to chladivo keď prúdi do kondenzárotru tak sičí a ten zvuk je počuť aj cez 2-3 zatvorené dvere. Asi je to frekvencia ktorá sa dobre nesie. Je to otázka zvukovej izolácie kondenzátoru.
Pavur
PU Pavol Urbanik @pavol.urbanikDobrý den, máte docela inteligentní regulaci.
Jen prosím, není jasné, pokud start tepelného čerpadla je řízený teplotou zpátečky, jak pozná, kdy má začít běžet, když stojí oběhovka?
obecný dotaz k odmražování
Při jaké námraze odmražujete vy co máte tČ?
Máte někdo v krajních případech zkrácený cyklus na 10min?
V návodu se píše, že by těch cyklů nemělo být více jak 5 za 1hod.
Po sérii mrazivých dní, kdy v mé lokalitě i přes den bylo -8 - -12°, přes noc -8.5° - -16°, slunečno jen 1.5dne mohu říct, že toto TČ zvládne i tyto mrazy.
Musel jsem ovšem změnit přístup topení a některé parametry.
Sobota - přes den -11 - -12° a v noci to padlo na -14°.Trochu sněžilo(tudíž zataženo).
1.Zapnul jsem PT o 2h dříve a vypnul o 2h později(celkem 14h).
2.nastavil jsem požadovanou teplotu na 40° do AN, aby mi zbytečně nevypínalo TČ nahřívat AN. TČ jelo nonstop celou dobu. Teplota totiž v AN nikdy nebyla vyšší než jen o pár stupńů nad teplotou co právě byla v domě.
3.odmražování jsem musel zkrátit na 20min
4.na noc jsem zvýšil teplotní rozdíl pro zapnutí TČ na 15°(max) a požadavek na vodu 24°. Krom jedné noci, kdy to vzalo 9kW to pak bralo cca 2kW.
Samozřejmě že ráno se to muselo dohnat, ale ráno bylo obecně tepleji.
Z neděle na pondělí padla teplota až , -16° a v této době jsem zrovna nespal. V Ne odpo bylo slunečno výraně hodně a tak jsem zapnul PT jen o hodinu dříve a vypínal už v 16.00(po 8h provozu). Pak jsem ještě od 18-20 měl zapnutu PT kvůli očekávanému mrazu. Nicméně kolem 2h ranní v Po už byla podlaha vychladlá. Tak jsem zkusil z pr.dele zapnout TČ jestli bude stihat dobíjet AN(bylo -16°)(tu jsem vybil do podlahy během chvilky). Ono to pomalu stihalo, ale dělalo to už takový kraval to TČ, že jsem to po 1h vypnul, ať neruším okolí. Hladinu hluku bych pocitově klidně zdvojnásobil.
TČ se obecně osvědčuje v teplotách do -8 - -10°. Ono ale velice záleží, jaký dům vyhřívá. V kterémsi vlákně jsme se dopracovali k obecnému závěru, že buď má dům cca 3.5kW TZ místo 5kW, nebo je to TČ velice účinné a má cop přes 4.5 při dvou stupních nad nulou. Což asi nemá....
Takže v domě s většímy TZ by ten okamžik nespokojenosti uživatelova byl o něco v teplejších rovinách.
Větral jsem denně. Celkově teplota spadla o 1°. Vlhko se snížilo z 50% na 34-40%.
Dnes docela sněžilo asi do 16.00. Vlhko(výparník viditelně namrzal asi po 10min(hrubým odhadem 25-30% plochy) bylo vysoké a mrazivo kolem -6 - -8°. Odmrazovací cykly jsem zkrátil na 15min, kdy už bylo žebroví pokryto z nejméně 80% plochy jinovatkou. Ta byla nepatrná, ale víceméněvšude.
Hluk v teplotách do -12 je přibližně stejný jako jindy. -12 - -16° nemám odposloucháno. Jen těch -16°, kdy už to byl rachot(v noci).
Spotřeba v Kw na teple:
22.1. v noci a přes den do večera kolem -1° - -3°, v noci to padlo na -5. = 20kW/2.6°
23.1.v noci -5, přes den -2° - -5°, v noci -6° - 5° =27kW/2.8°
24.1. v noci -5, přes den -6, večer -8.5° = 25kW/2.2°
25.1. od noci do večera -12° = 33kW(zataženo)/2.8°
26.1.ráno -13°, přes den -12°(na slunku 6°), večer -16° =26kW(celý den pralo z východu a Jihu do oken)/2.8°
27.1. v noci -16°, ráno-11, přes poledne - 8, odpo -6, večer -6=23kW(půldne slun)/3.6°
28.1.celý den -6 - -7° xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Zdravím všechny diskutéry. Já mám Nosreti od prosince 2012, takže už jsou i zkušenosti. Jen jsem neměl odvahu to prezentovat mezi extraligou. Takže první věc, tabulkové hodnoty COP a výkonu pravděpodobně sedí, možná i víc, protože mám také zkušenost, že TČ zvládá bez bivalence víc, než se předpokládalo. Ale asi bych to s optimizmem nepřaháněl, jednak má určitě vliv tepelná setrvačnost domu a také asi nikdo nepočítáme s ostatními zdroji tepla v domě (chladnička , televizor, počítač, sporák+trouba, osoby…).
Další zmiňovaná věc, topný kabel ve vaně čerpadla. Ten topí jen souběžně s odmrazováním, takže cca 5min za hodinu. Takže zanedbatelné. Jen jsem ho malinko přemístil, aby lépe vyhříval kritická místa.
Co se týče zamrznutí, výrobce přímo v návodu uvádí, že by systém měl být plněn nemrzkou. Pak je tam také uvedena ochrana proti zamrznutí, nicméně (jestli jsem dobře pochopil) fungovat bude pouze pokud máte systém bez aku nádrže. Takže pro nás pasé.
Já mám v systému aku 1000 litrů, z čehož cca 500 využívám pro TČ. Jelikož nemám v aku žádného hada, jde mě i do TČ „ostrá“ voda. Ostatně 1200litrů nemrzky, to je snad cena celého Nosreti. Protimrazu od Nosreti nejde věřit, takže jsem to zapojil následovně: oběhové čerpadlo je zapojeno přes stykač a navíc jsem osadil přímo k výměníku (kondenzátoru TČ) kapilárový termostat, který také spíná oběhovou při poklesu pod stanovenou mez, stačilo by tak cca +3 stupně. Celé napájení oběhovky mám přes UPS a oběhovka je ALPHA2L, takže z toho může chodit celkem dlouho.
Co se týče bivalence, tak tu jsem téměř okamžitě odpojil, protože logika jejího spínání se neslučovala s mojí .
Ještě k tomu případnému zamrznutí. Hned za zdí uvnitř domu mám na obou trubkách k TČ kohouty a taky odvodnění, takže pokud by bylo opravdu zle, zavřu to a vypustím vodu z TČ.
A ještě k ekonomice provozu. Vůbec nedodržuji doporučené průtoky, nicméně díky tomu že se z podlahovou vrací zpátečka těsně nad 20stupňů, rak TČ i s polovičním průtokem chodí v přijatelném režimu. Vypínání na noc nebo podle HDO jsem už zavrhl, HDO už tady někdo vypočítával, rozdíl je cca 100 až 200 Kč za rok, takže to nemá smysl řešit. A to vypínání na noc, pokud to ve dne hřeji 0/45(abych tam nakřečkoval do AKU nějakou kWh) nebo v noci -10/35, tak ten COP bude plus mínus autobus stejný, takže jak už bylo zmiňováno (a to říkal i můj strýc topenář), podlahovka běží pořád (od podzimu do jara) a TČ podle aktuální potřeby.
Ještě k ohřevu /předehřevu TUV. Ten jsem udělal tak trošku prasácky, vzhledem k tomu že regulace TČ je taková jaká je. Cena sofistikované regulace by se pravděpodobně vyrovnala ceně celého TČ. Takže na TUV mám bojler300litrů se dvěma hady, v zimním období to pouštím jen přes spodního hada do aku, takže předehřev spodní poloviny bojleru tak na 30stupňů. V létě to ženu jen přes bojler (oba výměníky, bez dotopu). Musel jsem přidat druhé čidlo do bojleru a s přechodem sezon to přepínám mezi AKU a bojlerem.
Kdyby byly nějaké dotazy, pište, jen sem nechodím každý den.
VK Václav Klíma @vaclav.klima850ty dodatečné zdroje tepla, jak o nich píšeš, jsou pravda. Nejsou v mém případě ale kdoví jak významné. Poměrně přesně odhaduji, že spotřebiče zobnou 5kW denně.
Lidské tělo vyzáří 70W(x 2.5).
Topný kabel: pokud jede TČ jen 5h denně, tak je zbytečné, aby jelo v noci, kdy je "mínus". Přes den tuto zimu mrzlo jen jednou. V noci jede jen ochrana proti zamrznutí(oběhovka TČ bere teplo za AN). A jak AN ochladí o 15°(mám to tak nastaveno), tak sepne TČ. A zřejmě i odmražuje. Je naprosto zbytečné ten topný kabel mít zapojený. Chystám se ho odpojit. Až začne mrznout i přes den, tak ho zase zapojím. Jestli má 300W, tak i 5min nočně udělá dost za celou zimu.
K odpojení jsem se ještě nedostal. Dělám jiné věci na domě(bo furt stavíme).
Systém protizámrazy funguje právě s AN, protože z ní bere teplo v době, kdy nejede TČ a mzne. Ten split by to mohl pořešit. Bojím se ovšem těch vibrací. Výměník mohu dát jen do hostinského pokoje. Není trvale obydlený, ale jestli tam někdo bude spát, tak jak mu tam bude 5h denně drnčet výměník, tak mě šastne po pale sekerou za to. Zaznělo tu, že to mám dát na gumovou podložku. Ale vybrace se šíří z TČ po trubkách.....
K té úvaze o průtoku:
Sic ti jde 20° zpátky z podlahy, ale máš 1000l nádrž a tá nemá 20° ,ale řekněme 30°. A voda do TČ jde z AN. tedy těch 30°.
Nicméně děkuji za postřeh, že je méně výhodné natápět 4h 0A/40W a 1h -10A/40W, než 4h 0A/30W a 2h -10/30.
HDO- souhlas. Po měsíci provozu jsem došel k závěru, že sazba TČ je pro mě dosti nevýhodná. Na paušálu dám třetinu ročních nákladů. TČ jede 5h denně. S takovou sazbou musí být odběr aspon 20A po dobu 20h(nějaká dílna).
Ještě jsem to do podrobna nepropočítal, ale silně zvažuju, že udělám na čez šme a požádám o 8h d26. Většinu zimy neprotopím více jak 5h denně. A je mi jedno, kdy natopím dům. Postupem zkušeností se to posouvá k tomu, že přes den ob hodinu natápím tak, že večer mám přes 25°. To přes noc a do 10h rána vychladne cca o 2°. Když je ráno přes 23°, tak pokud nechodím moc po zemi(zimná podlaha), tak v mikině a teplákách, ve kterých spím, se dá přežít. A přes den se to zase nahřeje od slunce a TČ.
Ještě uvidím, jaký bude provoz s tím vhodnějším směšovákem.
Navíc si mohu požádat o hodiny nízkého tarifu kdy potřebuju.
Změnu sazby mohu požádat jednou za rok. takže až za 11měsíců.
Předehřev vody:
tak nějak mě to dodatečně napadlo. S tím, že přes léto bych natápěl přes hada z černé hadice pod sklem.
Přes zimu oběhovkou honil vodu mezi výměníkem bojleru a výměníkem AkU.
Jenže koupilem bojler bez výměníku. Tyto možnosti s výměníky mi došly až po koupi a provozu.
Zatím to mám navržené tak, že přes zimu předehřívám teplotou z AKU(mám v ní výměník). A přes léto budu nahřívat černou hadicí AKU přes výměník č.2 co je v ní taky. Tato voda pokud bude mít 50° tak mi krásně bude předehřívat vodu v AN pro bojler.
Odkloním oběhovku z PT a použiji ji na solar.
Včil mě napadá, upravit si bojler nějak podle svého.
trochu jsem počítal suché čísla.
Při cca venkovní nule a vnitřních 20° by měla být TZ domu 4/7 z 5kW. Tedy 2.86kW/h.
Skutečná spotřeba EE na vytápění je cca 16kw.(2 na dohřev vody+4na provoz domácnosti=16+2+4=22kw/den).
Těchto 16kw je čistě TČ bez příhřevu.
Při této nule by mělo mít TČ COP 3. což by mohlo být reálné.
16x 3=48kw s elektrokotlem.
Při -15 tedy 48/4 x 7= 84kW za den
84/24= TZ domu 3.5 a nikoliv 5kW.
Pokud by COP bylo 2 při nule, pak
16x 2= 32 s EK.
Při -15 32/4 x 7 = 56kw/24h
56/24= TZ 2.333 a nikoliv 5.
Buď mám dům s nižší TZ, nebo to TČ jede s vyšším COP.
Aby TZ byla 5kW.
5x 24=120kW/24h
Při 0° by TZ měla být 68.6kW
68.6/16kw = 4.2875COP
Pravda bude asi někde uprostřed.
Vodu jsem nahříval na 30°. Nikoliv na 35°
Dotaz
Jaký má dopad na COP výše horkých plynů? Mě se běžně vyšplhají na 82°. To když nabíjím aku na 40°(na lcd 43°). Teplota na budíku venku je lehce pod 60°.
Jaký dopad na COP má rozdíl teplot IN a OUT? Pochopil jsem, že když je oběhovka pomalá, tak se delta zvyšuje. Dnes jsem zkoušel různé rychlosti oběhovky. Venkovní teplota byla stabilně 9°. Nabíjel jsem z 23°(teplota podlahy) na 40° ,300l a trvalo to na 1.rychlosti 55min a na 2.a 3. 50min. PT byla v té době vypnutá. Jenže delta byla ve všech případech větší než nastavena 5°. Až 7°.
2 dotazy:
1.
když nastavím parametr E na větší hodnotu než je přednastavených 5. Měl by to být rozdíl poklesu teploty proti (1), Je to tak? A je výhodnější to nastavit na max.co jde tedy 15°? Jde mi o to, že mi bude stačit pouště při 0° venkovní teploty do PT 28°(až mi vymění trojcestný ventil z takového kde je min.teplota 35 na takový, kde se dá sjet i níže). A když Bych nabíjel aku na 40°(28+15=43 na lcd displeji. Ale na teploměru v akučce je vždy o 3° méně.Tj.,40°), tak bych si zajistil teplou vodu pro předehřev TUV a taky bych mohl nechat TČ odstaveno déle po nabití, neboť než se vybije 15° tak to zabere téměř 3x více času než rozdělí při 5°. Šetřil bych ztlačovatele.
Má tento větší rozdíl nějaký dopad na COP? (nehledě na to, že nabíjet 40° COP zhoršuje. Ale předehřát vodu i s COP 2 je lepší, než ji v bojleru ohřívat COP 1)
2.
je výhodnější nechat kompresor vícekrát rozběhnout(a dobíjet akučku na nižší teplotu), nebo akučku dobíjet na více a předehřívat si vodu?(spotřeba je celkově asi 100l vody/24h. Z toho TUV bude 50%? těžko říct.
PD Petr Donald @petr.donaldad1
neznám parametry, ale jestli se jedná o nastavení spouštění kompresoru při poklesu teplota na AKU, tak musíte pamatovat na podlahovku, tedy na nejmenší rozdíl, v létě, kdy jen ohřev TUV tak může být větší
ad 2
Zásada, z hlediska regulace - podlahovka jede trvale na co nejnižší teplotu vody (vyšší COP TČ) I když pak zas dorážíte bojler. Při poklesu venkovní teploty pojede TČ častěji a na vyšší teplotu, tak to dotopení bojleru zas bude nižší
Jak principiálně funguje vnitřek TČ? Rozumím tomu správně takto?
Kompresor stlačí vzduch(onen plyn) či chladivo R(a to číslo) a tím ho ohřeje na teplotu co je pod parametrem 14. Toto horké chladivo jde dále do výměníku a předá své teplo vodě, která jde z akučky(IN) a výjde ven zpátky do akučky(out). Teplota plynu se ovšem postupně v tomto výměníku zchladí pod bod mrazu(jinač by TČ nemohlo fungovat v mrazech) a toto ochlazené chladivo se ohřeje ve výměníku č.2 od vzduchu, který na ten výměník fouká vrtule TČ. Jinými slovy když na teplotu -15 foukám teplotou -5 velkým oběmem vzduchu, tak se získá lacno 10°, které příjdou do kompresoru.......a čím je vyšší venkovní teplota, tím se více chladivo před kompresorem předehřeje. Je to tak?
PD Petr Donald @petr.donaldpopravím drobnosti
Kompresor stlačuje ne vzduch ale chladivo R a tím ho ohřeje na teplotu výtlaku - co je pod parametrem 14? (neznám regulátor). Toto horké chladivo jde dále do výměníku, kde zkondenzuje na tlak/teplotu kondenzační (vyšší než-li výstupní teplota vody) a tím předá své teplo vodě, která jde z akučky(IN) a výjde ven zpátky do akučky(out). Kapalné chladiva se v tomto výměníku nezchladí pod bod mrazu, ale max na teplotu vstupní vody a toto podchlazené chladivo je přivedeno na termostatický expanzní ventil (TEV), který seškrtí chladivo na tlak /teplotu vypařovací - nižší než je teplota ochlazeného vzduchu, vycházející z výparníku - na ten výměník fouká vrtule TČ. A nyní ...neplatí, že čím je vyšší venkovní teplota, tím se více chladivo před kompresorem předehřeje - ale TEV řídí potřebné přehřátí chladiva (základní nastavení od výrobce ventilu) vycházejícího z výparníku/vstupujícího do kompresoru (teplota sání je výsledkem nastavení přehřátí) - tím je zajištěna ochrana kompresoru před zničením (proto se nedoporučuje do tohoto nastavení zasahovat). Kdyžtak možno i více doplnit
dotaz:
Topný kabel hřeje pořád? Klidně bych ho odstavil s čistým svědomím a zapínal ho jen při teplotách trvale přes den pod nulou. TČ jede v noci pár hodin a případná námraza nebude natolik velká, aby znemožnila chod TČ. Přes den, kdy jsou teploty nad nulou, a každý den svítí na TČ dopo slunce, námraza sama roztaje. Popř.tento topný kabel dát na jiný termostat, který bych nastavil na -1° a zároveň přes časový spínač(mám dva) na denní hodiny(třeba od 10-16h).
Vidí někdo problém s tímto řešením?
PD Petr Donald @petr.donaldTopný kabel tam je na čem? na kompresoru, nebo pro odtávání námrazy? Na kompresoru by měl být zapnutý buď trvale nebo při teplotách pod cca 20°C, pro odtávání jenom v době odtávání
Další můj postřeh z provozu Nordlinu je ten, že když vypnu v mrazu na lcd panelu TČ, tak hrozí riziko zamrznutí venkovního výměníku. Přes den mám podlahovku puštěnou asi 5-6h a doma máme kolem 24°-25°. V noci netopím nikdy. Jenomže když TČ a oběhovka jedou v noci, aby výměník nezamrzl, tak se akučka vybije na rozdíl nastavených teplot, a TČ musí spustit písničku v době, kdy je venkovní teplota třeba o 10° nižší než přes den a tím se využívá horší COP. Někteří koumáci to vyřešili elegantně tak, že TČ rozdělili a pomoci dalšího výměníku zkrátili otopný okruh co je venku a do něho dali nemrznoucí směs. Toto se mi zdá příliš složité. Mne napadlo takovéto řešení.
Zapojit oběhovku TČ na dva možné zdroje signálu/napětí.
1.jak je nyní.
A druhé takto: černý drát z oběhovky TČ je v pojistkové skříni spojen vagosvorkou se šedým kabelem z TČ. Vzal bych starou šňůru s vydličkou z kazeťáku a z ní hnědý drát zapojil do té vagosvorky. Do zásuvky 230V umístit časový spínač a vydličku píchnout do časového spínače. Mám takový spínač, jenž má 18 možných start/vyp za 24h. Vše bych nastavil po 30min na noc. Nechat 2min točit oběhovku a na 30min ji odstavit. TČ by mohlo být vypnuto a byla by zajištěna cirkulace vody. Slibuji si od toho to, že by se akučka vybila třeba až k 5° do rána a až by venkovní teplota dopoledne stoupla, kolikrát i o 10°proti noci, tak by se voda v akučce dobila lepším COP. Sice nezabráním vybití akučky přes noc z důvodu ochrany před zamrznutím, ale mohu odložit nabíjení na dobu, kdy je to ekonomicky výhodnější. Nehledě na to, že nabíjet teplotu v akučce mezi 5 - 24° je opět nabíjeno výšším COP(to se s přibývající teplotou v akučce plynule snižuje).
Bivalenci bych nastavil na 2 - 5°. Udržovala by se případně nouzově teplota nezbytně nad nulou.
Můj dotaz je, jestli tím nemůžu nějak poškodit to relé, když na něho z opačné strany přivedu napětí? Toto by se dalo ošetřit tak, že bych do obvodu zapojil přepínač, který bych vždy večer přepnul. A ručně vypnul TČ na lcd. TČ by se probudilo samo v 10h dopoledne, kdy je už teplota docela vysoká(proti době v noci a nad ránem). A TČ by hned začalo dobíjet akučku.
Dalo by se to ještě ošetřit tak, že by se místo přepínače dalo rele a to by se napojilo také na ten samý časový spínač. A TČ by se uspávalo samo třeba 5min před prvním nočním sepnutím oběhovky.
Postup je to možná složitý. Ale všechny součástky mám doma. Teď jenom čekám na nějaké postřehy místních, proč to tak neudělat, popř.co udělat jinač.
Podotýkám, že teď, jak bylo venku kolem -2 v noci, tak si TČ zobne za 9h v noci 2-4kw. Každou noc. A z tohoto výkonu nemám v domě téměř nic(krom oběhovky co má 60W). Pokud bych to mohl snížit o 1kW, tak se mi to za 200 otopných dní, vyplatí. Je to ročně téměř 500kč úspora.
PD Petr Donald @petr.donaldVy musíte nastavit teplotu bivalence? Teplota bivalence je daná tím, když výkon TČ nepokrývá potřebu baráku (nedosáhne potřebnou teplotu na AKU) a pak by automaticky měl připnout elektrokotel
A to může být pro každý barák jinde (třeba i při špatném nadimenzování TČ i nad nulou)
Další problém je že regulujete vytápění jak kdybyste topil v kamnech. S podlahovkou jede oběhové čerpadlo trvale a teplota vody na úměrně k tomu na nízkou teplotu a nekoukejte na to kdy TČ spíná.
Také jsem si všiml, že teploměr na akučce, jenž je cca uprostřed, ukazuje cca o 3° méně, než je na lcd IN(parametr 6 mám na "0").
Přestože jsou venku 2°(měřeno teploměrem za oknem), tak po nabití akučky na 36°(měřeno na teploměru na akučce) se s TČ vypne oběhovka. Ta v době kdy byl parametr 6 nastaven na "1", a tudiž se TČ vypínalo už při 30°(teploměr na aku), běžela pořád.
PD Petr Donald @petr.donaldmyslíte kterou oběhovku? jedna pro podlahovku, druhá pro TČ. Pro podlahovku trvale, pro TČ při nadnulových teplotách při chodu TČ, při podnulových teplotách trvale (zabránění zamrznutí)
Například jsem si všiml, že změnou parametru 6 z hodnoty 1 na 0 se změní teploměr, který se bere v úvahu při nastavení cílové teploty v parametru 1. Buď je to tedy teploměr IN ,nebo teploměr OUT. Ty jsou umístěny ve venkovní skříni zřejmě těsně před vstupem/výsptupem pancéřových hadic do/z TČ. To má zásadní vliv na chování TČ. Pokud je parametr na "1", tak TČ často spíná dohřev této vracečky. Vždy jak poklesne teplota o 5° na OUT, tak TČ sepne a dohřeje ji. Jenže to je několikrát do hodiny. Tato teplota, bůhví proč, klesá velmi rychle. Když jsem dal "0", tak se bere v potaz teplota IN a ta je, jak se zdá, stabiliní a klesá velmi pozvolna nejméně 8h. Přitom teplota IN klesne klidně i na 25°(OUT 44°). To by už dávno TČ při "1" nahřálo z 25° na tu, která je pod paramtrem 1. U mne to je 44°( v aku mám 40.5 uprostřed).
Nevhodný příspěvek
Pokud chcete upozornit redakci na diskusní příspěvek, který svým obsahem porušuje pravidla diskusí na portálu TZB-info, klikněte na tlačítko Odeslat. V diskusích jsou nepřípustné zejména příspěvky vulgární, urážlivé a nesouvisející s tématem dané diskuse.
Vyberte způsob sdílení
Přihlášení
nebo se přihlaste emailem
Nemáte účet?
Vypadá to, že nejste přihlášen
Registrací a přihlášením získáte mnoho výhod. Neunikne vám žádný nový příspěvek u oblíbených témat, můžete se ptát i odpovídat.
Technická podpora
Máte potíže s přihlášením, vkládáním příspěvků, nebo se správou vašeho profilu? Napište nám! Uvítáme také připomínky, podněty a nápady k vylepšení diskuzního fóra. Děkujeme.