Rekonstrukce staré podlahy

Autor: Honza Ruzicka
Datum: 12.03.2014 21:26
uživatel: 116048


Dobrý den,
budeme rekonstruovat podlahu na chalupě. Zedník nám poradil, abychom po vykopání zeminy plochu zasypali asi 20 cm štěrku a na to 7 cm beton. Chtěl bych se Vás zeptat, jestli je toto řešení vhodné a co na něj říkáte? Dále bych se chtěl zeptat, co byste doporučovali jako horní vrstvu na beton?

odpovědět na příspěvek

Příspěvky v této diskusi vyjadřují názory čtenářů. Redakce portálu TZB-info nemůže ovlivnit jejich obsah, ale vyhrazuje si právo je odstraňovat.
Chronologický seznam příspěvků
Antonín Slováček24.10.2017 11:53
Laďa Jaskva14.03.2014 07:29
Jiří Kubíček14.03.2014 01:03
Honza Ruzicka13.03.2014 23:27
Jiří Kubíček13.03.2014 23:12
Honza Ruzicka13.03.2014 22:41
Jiří Kubíček13.03.2014 19:55
Honza Ruzicka13.03.2014 19:32
Jiří Kubíček12.03.2014 23:18
Laďa Jaskva12.03.2014 23:02
Honza Ruzicka12.03.2014 22:12
Jiří Kubíček12.03.2014 21:51

Příspěvky
Autor: Laďa Jaskva
Datum: 12.03.2014 23:02 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100179
reakce na ...
Dobrý den. Já si myslím, že ten zedník je blbý, jak bedna kytu. Když to vykopete, tak srovnejte terén a zhutněte ho. Potom vrstva podkladního betonu - stačí 10 cm. Na to hydroizolace s napojením na hydroizolaci stěn. Na to vrstva tepelné izolace 10 - 15 cm. Následuje druhá roznášecí vrstva betonu ( stačí 6 cm ) a teprve Mirelon a plovoucí podlaha. Místo betonu je možno dát dvě vrstvy OSB desek, Mirelon a plovoucí podlaha. Jistě, že by stačilo i ušlapat hlínu a penetrovat kravincama, ale to se dělalo v 18.století. Já opravdu takové zedníky miluji.
S pozdravem Laďa

Autor: Honza Ruzicka
Datum: 13.03.2014 19:32 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 116048
reakce na ...
Tak to jste mě překvapil. Právě jsem na toho zedníka slyšel jen chválu...
Potřeboval bych se k tomu ještě zeptat na pár věcí:
Jak se udělá hydroizolace stěn a jak se to pak napojí na hydroizolaci podlahy?
A doporočujete dělat i dilataci kolem stěn jak psal pan Kubíček nebo když o tom nepíšete, myslíte, že je to zbytečné? Podle rozměrů místnosti jsem si spočítal, že se bude beton roztahovat max. o 1 mm, což by okolní stěny snad nemělo nějak ohrozit, takže je to možná zbytečné, co myslíte?
Předem děkuji za ochotu.

Autor: Jiří Kubíček
Datum: 13.03.2014 19:55 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 113007
reakce na ...
Dobrý den, dilatace se nedělá u podkladového betonu, ale až kolem té plovoucí podlahy, tam je to nutné. Tou hydroizolací stěn p. Jaskva myslel vodorovnou hydroizolaci zdiva, ke které se na zdivu dovede hydroizolace podlahy. Ale jestli hydroizolaci zdiva nemáte, chtělo by to nad ní zauvažovat, když už budete mít vykopané podlahy a v případě, ža byste jí nedělal, tak hydroizolaci podlahy jen částečně vytáhnout na zdivo, aby vám chránila případnou tepelnou izolaci.

Autor: Honza Ruzicka
Datum: 13.03.2014 22:41 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 116048
reakce na ...
Děkuji za vysvětlení.
A k čemu vlastně ta dilatace je, proč je to nutné?
Původně jsem si myslel, že je to kvůli tomu, aby beton nenarušil zdi, ale vzhledem k tomu, že je ta roztažnost tam malá (u tohoto pokoje méně než 1 mm při změně teploty o 20 °C) a když se navíc nedává do podkladového betonu, tak mě nic nenapadá.

Autor: Jiří Kubíček
Datum: 13.03.2014 23:12 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 113007
reakce na ...
Plovoucí podlaha znamená, že roznášecí vrstva (beton, anhydrid, OSB desky atd.) je oddělená od svislých konstrukcí a to především z těchto důvodů:
1) akustická izolace - zamezení přenosu hluku do ostatních částí domu
2) instalace tepelné izolace, která nemá takovou pevnost a při spojení betonu nebo anhydridu se zdivem by vám časem podlaha mohla praskat
Z toho vyplývá, že když uděláte pouze hydroizolaci bez tepelné izolace a rovnou na to dáte beton nebo anhydrid, tak nutně dilataci dělat nemusíte, jedině, že by nějak pracovaly ještě stěny, pak bych dilataci raději udělal a u anhydridu v případě zdiva bez vodorovné hydroizolace bych též raději dilataci udělal, aby do něj nešla případná vlhkost, nebo byste musel dbát na to, aby byla hydroizolace podlahy vytažená na zdivo. Ale jelikož dnes se tepelná izolace automaticky dává do každé podlahy na zemině a byl byste hloupý, kdybyste jí tam nedal, když to budete mít rozkopaný, tak stejně nemáte jinou volbu, než kolem stěn natáhnout dilatační pás.

Autor: Honza Ruzicka
Datum: 13.03.2014 23:27 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 116048
reakce na ...
Aha, tak teď už je mi to jasné, původně jsem o tepelné izolaci neuvažovat, tak jsem ji nebral v úvahu, že je ta dilatace v podstatě kvůli ní.
A jen pro představu o kolik si myslíte (např. v %), že se sníží tepelné ztráty v případě tepelně izolované podlahy oproti neizolované?
A jestli se mohu zeptat, vy jste stavař, že se v tom tak orientujete?
A poslední věc nevíte o nějaké stránce, kde by byla nějaká fotodokumentace ze sestavování podlahy? Nemám s tím zkušenoati a potřeboval bych nějaké materiály, abych se do toho mohl případně pustit. Takto bych si na to asi netroufl.

Autor: Jiří Kubíček
Datum: 14.03.2014 01:03 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 113007
reakce na ...
To záleží na několika věcech, jednak na síle izolace a dále na tom, zda máte izolované sokly a to i pod úroveň zeminy, nejlépe do nezámrzné hloubky. Když budu pro zjednodušení brát jen samotnou podlahu bez vlivu venkovních teplot a jen s teplotou pod podlahou, tak např. na 100 m2 vám vycházejí TZ podlahy bez izolace cca 4,5 kW, po zateplení 10 cm EPS už jen 0,5 kW, při 15 cm EPS cca 0,35 kW. Pro splnění dnešní normy pro novostavby byste potřeboval cca 12 cm EPS.
Toto ale platí za předpokladu, že budete mít dobře zateplené sokly, v případě, že sokl se základem zateplený nebude, pak jsou TZ podlahy vyšší, a to i se zateplením, i bez zateplení, ale se zateplením bude vzájemný procentuální rozdíl ještě větší, záleží pak na poměru celkové podlahové plochy a délce obvodových zdí, každopádně zateplení podlahy vám TZ podlahy sníží podstatně, i když je to na zemině.

Stavařina není má profese, ale hobby (tedy některé její části), vystudovaný mám úplně jiný obor a živí mne zase úplně něco jiného. Zkušenost mám hlavně s kompletní rekonstrukcí domu, převážně svépomocí. Jinak na youtube určitě najdete videa, jak udělat těžkou plovoucí podlahu, též stačí poškádlit google a určitě najdete fotografie a nákresy těžkých plovoucích podlah. Mnoho rad, jak jednotlivé věci provést najdete i zde na TZB v diskusích.

Základní složení vaší celé podlahy je: zhutněná zemina, cca 10 cm podkladového betonu, hydroizolce - např. natavený asfaltový modifikovaný pás nejlépe s izolací proti radonu, dvě vrstvy podlahového EPS křížem přes sebe v celkové síle 10-15 cm, kolem stěn dilatační pás s fólií pro napojení na PE fólii, která bude na podlahovém EPS, na to 7-8 cm betonu nebo cca 4 cm anhydridu. V případě, že by vám nebyly jasné nějaké detaily, stačí se jen zeptat nebo si to najít ve zdejších diskusích.

Autor: Laďa Jaskva
Datum: 14.03.2014 07:29 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100179
reakce na ...
Dobrý den. Zedník může dělat precizní a estetickou práci. Za to je právem chválen. To ale nesouvisí s jeho znalostmi stavební fyziky a podobných věd. Nic nenahradí celoplošně položenou hydroizolaci. To je základ každé stavby. Prostě nohy v suchu.
S pozdravem Laďa

Autor: Jiří Kubíček
Datum: 12.03.2014 21:51 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 113007
reakce na ...
Dobrý den, podklad a podkladní beton klidně takto udělat můžete, na něj ale musíte dát hydroizolaci a potom už jen vytvoříte zateplenou plovoucí podlahu, možností je více, jak těžká, tak lehká podlaha. Osobně bych ve vašem případě dal na hydroizolaci podlahový EPS, dvě vrstvy křížem přes sebe, celkem tak 15 cm, kolem stěn dilataci, na EPS PE fólii a pak už beton nebo anhydrid. Udělat u toho třeba můžete i podlahové topení.

Autor: Honza Ruzicka
Datum: 12.03.2014 22:12 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 116048
reakce na ...
Děkuji za informace.
To jste mě překvapil, že se tam dává tolik vrstev.
Původně jsme chtěli dávat na beton na štěrku rovnou nějakou vrchní vrstvu jako např. laminátovou podlahu.
Jen pro přestavu mohl byste mi napsat v čem by mohly být problémy, kdyby se podlaha udělala jednoduše, jak nám bylo doporučováno: štěrk, beton a na to hned např. laminát?

Autor: Jiří Kubíček
Datum: 12.03.2014 23:18 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 113007
reakce na ...
Jednak jedná o podlahu na zemině, takže musíte zamezit vzlínání vlhkosti pomocí hydroizolace. Jinak to beru tak, že dnes se všude snižuje enrgetická náročnost dává se automaticky zateplení. Jestli vám ale na tomto nezáleží, můžete rovnou na hydroizolaci udělat plovoucí podlahu z betonu nebo anhydridu, tedy s dilatací kolem stěn. Taky můžete udělat lehkou plovoucí podlahu z OSB desek, nebo podlahu na roštu, možností je více. Též souhlasím s p. Jaskvou, že ten štěrk je zbytečný, stačí terén zhutnit a udělat rovnou beton, jsem se hned nevšiml, že tam chce zedník dávat 20 cm štěrku, což je úplně zbytečné, raději dejte tu tepelnou izolaci.

Autor: Antonín Slováček
Datum: 24.10.2017 11:53 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 124632
reakce na ...
Dobrý den, řeším stejný problém s podlahou a chci se zeptat, jestli nebude problém, když vyvedu izolaci podkladového betonu částečně na zeď. Základy chalupy nejsou moc hluboké, ale na základ dali alespoň ipu a nato začali stavět, ale napojit se na tuto ipu nepůjde. Ještě jsem našel, že by bylo dobré dát pod podkladový beton drenážní trubky a vyvést to ven a udělat komínový efekt, aby to odvětrávalo vlhkost. Co myslíte? Děkuji

odpovědět na původní příspěvek

Přihlášení/odhlášení odběru příspěvků e-mailem:
váš e-mail:
Toto je nemoderovaná diskuse čtenářů portálu TZB-info. Redakce nenese zodpovědnost za obsah příspěvků a vyhrazuje si právo příspěvky odstraňovat.



 
 

Aktuální články na ESTAV.czZačaly přípravné práce pro novostavbu na Václavském náměstíČištění a ochrana fasády rodinného domuPraha koupí objekt nádražní restaurace v BubenčiVize pro okresní město: Hala obchoďáku nebo moderní čtvrť pro bydlení a služby?