Rubriky:
Dobrý den, prosím o radu k zateplení půdy (na usklad. věcí, nevytáp.), zda je možné použít polystyren a OSB nebo minerál. vatu a OSB (s 3cm odvětrávacími otvory po cca 0,5 m), jestli je potřeba parotěs. folie a hlavně otázka,
jakou tloušťku izolace byste doporučili?
(Běžná půda 1patr. domku, r.90, hurdisky, velká vrstva škváry min. 10-15 cm, beton.)
Za odpověď děkuji všem.
Dobrý den pane Jaskvo. Pečlivě jsem pročetl Vaše návrhy na izolaci stropu v prostoru nevytápěné půdy. Mám takový…
před 5 roky
Jen tak pro zopakování postupů. https://www.youtube.com/playlist?list=PLcm7NCgQldLPIEgMVwuICSjJ51M6rr8M2 Je tu…
před 7 roky
Dobrý den pane Jaskva, děkuji za Vaší rekaci! využítí prostor bude kombinované, jednak jako klasická půda, a…
před 7 roky
37 odpovědí
Zobrazit všechny reakceDobrý den,
všem děkuji za věcné názory a doporučení.
Dovolil jsem si sumarizovat varianty které přicházejí v úvahu a vytvořit ilustrační náčrt.
Uvedu popis varian a chtěl bych Vás na závěr požádat o doporučení funkčního řešení především z hlediska dlouhé životnosti, tedy eliminace nežádoucí kondenzace u dřevěných konstrukcí.
Pro všechny varianty bude totožné zateplení střechy ve složení:
1) nová plech. krytina
2) provětrávaný dřevěný rastr s odvětráním do hřebene střechy
3) stará plech. krytina která bude sloužit jako pojistná folie
4) dřevěné bednění
5) 30cm vaty
6) parozábrana
Dále bude totožný záklop 2x18mm OSB perodrážka s odvětráním na krajích + vrtané větrací otvrory, pod záklopem 2cm větrací dutina. Pokud bz to měl být benefit, mohl bych OSB nahradit dřevěnýma fošnama bez konstrukčního spoje na tupy sraz.
No a nyní varianty oné komplikované podlahy:
1) do dutin mezi trámz je vložena pouze skelná vata
2) dutina mezi trámy je vyložena parozábranou do vaničky, která by byla takřka po celé výšce trámů, vanička vyložena skelnou vatou
3) dutina mezi trámy je vyložena parozábranou do vaničky, která by byla takřka po celé výšce trámů, do vaničky vložena deska EPS polystyrenu, dotinka mezi parozabranou a EPS vyplněna montážní pěnou která by díky své expanzi precizně přitlačila parozabranu na trámy
4) do dutin vložena geotextilie a do vaničky nastříkána měká PUR pěna s difuzně otevřenou struktůrou ( tedy aspon to výrobce uvádí )
5) totožné jako varianta 4. pouze s použitím tvrdé, tedz difuzně uzavřené pěny která má lepší tepelný odpor ( ale je také 3x dražší )
Všech pět variant bude izolovat dle možností zvolených materiálů. Spíše mi jde o to zvolit variantu která zajistí dlouhou životnost kce.
Předem děkuji za vaše názory a doporučení.
S podravem a přáním hezkého dne Míra
MM Miroslav Mlckovsky @miroslav.mlckovskyZdravím, tak když vezmu jednotlivé varianty:
1) určité né - hrozí kondenzace na spodní straně OSB
2) jedna z použitelných variant, ale parozábrana musí být na těch bocích trámů dobře připevněna
3) ano - parozábrana není úplně nutná, ale dát ji tam klidně můžete, tato možnost má ale horší akustické vlastnosti, než s minerálem, neřeší moc vzduchovou neprůzvučnost, když se bude používat podkroví
4) určitě né - hrozí kondenzace na spodní straně OSB, muselo by to být s parozábranou
5) ano - podle mne ze všech hledisek nejlepší varianta (nehrozí kondenzace, nízká lambda, přijatelné akustické vlastnosti, vyplní dobře všechen prostor), ale taky bohužel nejdražší
Co se týká toho budoucího složení střechy, tak tam se mi nelíbí dvě věci, a to dřevěné bednění (nebyl by to problém, kdyby prkna nebyla natěsno u sebe a kdyby se nechala pod bednění malá mezera), ale především ta stará plechová krytina. Vy sice píšete, že bude soužit jako pojistná fólie, ale každá pojistná fólie je difúzní, zatímco ta plechová krytina na ochlazované straně to difúzně úplně uzavírá a když se vám dostane nějaké vlhkost do té konstrukce, tak vám zde zkondenzuje a vůbec vám nepomůže nějaká provětrávaná mezera pod novou plechovou krytinou. Tu starou plechovou krytinu byste měl určitě odstranit a případně lepenku, která by byla pod ní. Na dřevěné bednění byste měl dát pojistnou kontaktní vysocedifúzní fólii.
Dobrý den,
všem moc děkuji za reakce. Vezmu to pěkne chronologicky tak jak jsem to četl :)
Vanička z parobrzdy mezi trámy:
Toto řešení bylo první na které jsem narazil, ale... kam se poděje kondenzát který se na parobrzdě vytvoří? mám za to že bude v bezprostřední blízkosti trámů, a tam ho přeci nechceme,nebo ano?
Na druhou stranu chápu, že nechceme aby se dostala vlhkost do vaty, kde by se stala reziduální a samosebou nežádoucí. Připadá mi to tak, že ani jedno řešení není správné.
Vzdálenost mezi trámy je cca. těch 80cm, a jelikož jsem již dělal OSB mezi přízemím a 1. patrem, ( btw zde jsem izoloval liaporem 4~8mm spíše z důvodu akustické izolace ) tak jsem dával 2x22mm OSB perodrážka lepeno i šroubováno, no a musím říct že toho nelituji. Vážím cca. 100kg a jedna vrstva OSB měla velice markantní průhyb při chůzi, asi jen pár milimetrů....ale spíš ten pocit. Dvě vrstvy jsou naprosto rigidní a ten "pocit" se zcela vytratil.
Rošt a tedy další vrstva vaty mě také napadla, i když myslím že dřevo je velmi dobrý izolant, tzn. spíše než eliminaci tepelných mostů jsem chtěl tímto docílit dalších 15cm izolace. Nicméně nyní je mezi prkny a vazníky 200cm, a jelikož mám 196cm tak to nepřipadá v úvahu protože bych se musel celý zbytek života ohýbat :D
Pane Hejl, proč myslíte že je pěna menší zlo než vata? ona vata není dobrým izolantem?
Pane Kubíček, souhlasím že za těchto podmínek není žádné řešení ideální, proto zvažuji celou skladbu přehodnotit a stávající strop sice zanechat, ale udělat podhled kde by bylo dalších 15cm vaty, parobrzda a SDK. tzn. celá skladba by byla následující(směrem vzhůru): SDK, parobrzda,15cm vaty, omítka, prkna, 15cm vaty, 2cm dutina na odvětrávání, a pak onen OSB záklop s větráním na krajích.
V takovém případě je ale otázkou, zda nebudu mít divný pocit z toho že strop nebude 240cm vysoko ale jen 220cm, už bych si nikdy neprotáhl paže v patře směrem vzhůru...takový stísnený pocit, nemyslíte?
Ale z hlediska parobrzdy asi nelepší varianta, bude celoplošně. Poté možná není ani potřeba řešit odvětrávání OSB, nebo ano?
Někdo by řekl že by zde měla byt pod OSB i pojistná folie kdyby náhodouo zatékalo ( to opravdu s novou hliníkovou střechou neplánuji ) a navíc nevím kam bych jí v té skladbě jak jsem jí popisoval měl vložit. To snad leda, že bych jí položil na trámy před zaklopením OSB.
Také se nabízí varianta bez parozábrany, bez OSB, jen fošny bez tvarového spoje, tedy zcela propustné, a nějakou zcela difuzně otevřenou izolaci, jako je např. liapor, který není nasákavý ani nemůže plesnivět. Ale to je jak kdyby tam nic nebylo a budu topit celou půdu, že?
At už to udělám tak či onak, rád bych se vyvaroval rozebírání a předělávání. Prostě to musí být na první dobrou od samého návrhu, nechci ani dělat sondy, odmontovávat desky a kontrolovat. Jinak řečeno, chci mít jistotu. Myslíte že popsaná skladba mi tuto jistotu zajistí?
Omlouvám se za litánie, děkuji za Vás čas!
MM Miroslav Mlckovsky @miroslav.mlckovskyDobrý večer, máte pravdu, že to řešení s vanou z parozábrany není úplně ideální, ale ve vašem případě, kdy nechcete dělat podhled ani zvyšovat podlahu, je to řešení nejlepší. Jen je potřeba, aby ta parozábrana byla na bocích trámů dobře přidělaná, např. pomocí lišt a ještě přilepená (hlavně u horní části trámů). Jinak nevím, kde si myslíte, že by se měl kondenzát na parozábraně tvořit ? Dále souhlasím s vaším přehodnocení, ta navrhovaná skladba s tím podhledem atd. by byla nejlepší, ale 220 cm je mizérie na světlou výšku stropu. Ale jak z toho ven. Dalo by se to ještě vyřešit tak, že byste mezi trámy nechal aplikovat PUR pěnu s uzavřenou buněčnou strukturou. Tato pěna má lepší tepelně izolační vlastnosti, vyplní vám každou škvíru a má vysoký faktor difúzního odporu, takže by se to obešlo i bez parozábrany, ale není nejlevnější. Není to jednoduché rozhodování ve vašem případě při takových nízkých světlých výškách.
Dobrý den všem,
předem děkuji za kloudnou radu. Na úvod, postupně dělám rekonstrukci 85 starého domu a jelikož jsem strojař tak to vše beru s nadsázkou. Nyní jsem se dostal na zateplení půdy, a zde přestává sranda. Původně jsem si myslel, že vyberu suť, naláduju vatu a bude hotovo...po přečtení 10 vláken jsem si začal uvědomovat proč a jak parobrzdy, paropropustné folie atd... A také jsem si uvědomil, proč je můj dům a celé jeho střecha i po 85letech naprosto v pořádku:
1) nezatékalo
2) celá stavba je difuzně otevtřená
A proto bych se zde chtěl poradit, abych jak se říká neudělal botu a za pál let neměl trámy uhnilé.
Nyní k meritu věci. Zateplení půdy, kde jsou tyto vstupní data parametry. Půda bude pochozí a vytápěná pouze příležitostně.
Střecha bude zateplená tak jak má být, tzn. vata, parobrzda a SDK.
Velkou neznámou je pro mě ale strop. Jak jsem zmínil, půda bude vytápěná jen příležitostně, tzn. rád bych kvalitně izoloval i strop mezi patrem a půdou tak, abych zbytečně prostor netopil když to nebude potřeba.
Stávající podlaha půdy má stávající skladbu(směrem vzhůru) omítka, rákos, prkna, trámy vysoké 17cm, cca uprostřed trámů je bednění, pod ním dutina a na něm hlína se sutí.
Originál plán byl jednoduchý. Vyndata suť i bednění , vložit 16cm vaty a zaklopit 2x18mm OSB křížem na pero drážku, zde ale přichází to ale....
Nebude sloužit OSB jako parobrzda a místo kde bude voda kondenzovat?
Mohl bych nechat dostatečné větrací otvory, ale bude stačit 1cm mezi vatou a OSB?
Nebo bych do dutin měl před položením vaty vyskládat parobrzdu ve tvaru U a přisponkovat na trámy?
Jasné je to, že parobrzdu nemohu dát pod trámy, protože nechci předělávat stropy které jsou jako nové. A také to, že na stávající podlahu již nemohu dát dalších 20cm, protože bych pak neprošel pod vazníkama.
Nakonec jsem narazil na "kanadskou pěnu" která je mimochodem 3x dražsí než varianta s vatou svépomocí. A navíc mě to příjde jako svinstvo, přímo na dřevo nastříkat pěnu... tvrdí že je difuzně otevřená,ale...
Každá rada se hodí, předem zdůrazňuji, ž ebych byl rád aby má rekonstrukce nepoznamenala životnost trámů které jsou zcela zachovalé :)
Předem děkuji za Vaše reakce! S pozdravem Míra
MM Miroslav Mlckovsky @miroslav.mlckovskyDobrý den, vaše obavy jsou správné, je jedno jestli použijete minerál nebo pěnu icynene, obojí má velice malý difúzní odpor, takže hrozí kondenzace vlhkosti na rozhraní izolantu a záklopu z OSB desek. Správná je tedy ta varianta s vložením parozábrany mezi trámy, na boky trámů a na obvodové zdivo do výšky trámů (né přes trámy) a do této "vany" vložit izolant. Celé to pak překryjete OSB deskami. Jinak nevím, jak velkou máte osovou vzdálenost podpor, ale na záklop by vám pravděpodobně stačila jedna vrstva silnějších OSB desek. Dvě vrstvy sešroubovaných a slepených OSB desek se zpravidla používají pro vytvoření plovoucí roznášecí vrstvy na kročejovce, ale to asi dělat nebudete, když se jedná o nevytápěnou půdu. Ještě pak stojí za zvážení, zda neudělat přes trámy ještě třeba rošt ze střešních latí a nedat izolaci ještě křížem přes trámy pro vyrušení tepelných mostů a navýšení izolace.
Narušení difuzního otevření nezatepleních staveb je záludná věc. Pokud máte možnost, za mrazu si vyleste na půdu a pozorně prozkoumejte místa konstrukce kde se mění teploty. Tam kde klesne teplota materiálu (bez ohledu na jeho druh) pod 2°C bude vlhko až ledová krusta. Největším zdrojem této vlhkosti je teplý vzduch z domu. Tak že pokud nepoužijete plně difuzní zateplovací systém, bude bezchybná parotěska základ. Jak bylo zmíněno nad ní zateplení. Pak vzduchová odvětrávaná mezera. Nakonec případná pochozí vrstva, pokud pochozí vrstvě a izolaci nebude vadit trocha zkondenzované vody.
Osobně bych se bál té parozábrany mezi stropem a polystyrenem - resp. kondenzace v tomto místě, ale je možné, že to funguje. Preferoval bych minerální vlnu (http://www.sci-data.cz/vysledky/Sdr5yWpL… ) bez parozábrany (eventuelně s parozábranou už pod stropem, pokud to lze).
OP Ondřej Petr @ondrej.petrDobrý den. To jsou nějaké pocity, nebo dojmy, nebo co ? Zkuste si to spočítat a raději nepiste, že je možné, že to třeba funguje. Jenom se zeptám, když už zde píšete. Na tu minerální vlnu se dá nějaká pochozí vrstva. Musí tam být parozábrana? Když ano, tak kde ? Ono je to sice jednoduché, ale není to zase tak jednoduché, že to může řešit každý bez elementárních znalostí.
S pozdravem Laďa
Dobrý den. Půdu můžete zateplit normálním fasádním EPS 70F
který položíte minimálně ve dvou vrstvách tak, aby se překrývaly spáry. Celková tloušťka by měla být minimálně 20 cm. Pokud byste dal 24 cm, tak je dobré použít vrstvy 3. Pro jistotu je vhodné pod EPS položit parozábranu, která bude slepena do jednoho kusu. Desky EPS musí být dávány na sraz bez mezer. Potom je zaručeno, že tam nebude nic kondenzovat a ta parozábrana to také jistí. Tato skladba umožňuje položení pochozí vrstvy z jakéhokoliv materiálu bez nebezpečí kondenzace a vzniku plísní. Já to tak mám, akorát tu vrstvu EPS mám silnou 30 cm a pochozí vrstva je jenom takový chodník široký 125 cm z dřevotřískových desek silných 12 mm.
S pozdravem Laďa
Nevhodný příspěvek
Pokud chcete upozornit redakci na diskusní příspěvek, který svým obsahem porušuje pravidla diskusí na portálu TZB-info, klikněte na tlačítko Odeslat. V diskusích jsou nepřípustné zejména příspěvky vulgární, urážlivé a nesouvisející s tématem dané diskuse.
Vyberte způsob sdílení
Přihlášení
nebo se přihlaste emailem
Nemáte účet?
Vypadá to, že nejste přihlášen
Registrací a přihlášením získáte mnoho výhod. Neunikne vám žádný nový příspěvek u oblíbených témat, můžete se ptát i odpovídat.
Technická podpora
Máte potíže s přihlášením, vkládáním příspěvků, nebo se správou vašeho profilu? Napište nám! Uvítáme také připomínky, podněty a nápady k vylepšení diskuzního fóra. Děkujeme.