Nejnavštěvovanější odborný portál pro stavebnictví a technická zařízení budov

Akumulačná nádrž - praktické skúsenosti.

Autor: Jozef R.
Datum: 30.08.2005 17:45

Dobrý deň.
Zrekonštruoval som starší rodinný dom. Vykurovanie je pomocou kotla na drevoplyn, všade podlahové kúrenie okrem 3 malých miestností na severnej strane kde sú radiátory (šatník, spálna, pracovňa). Všetko je navrhnuté na jeden teplotný spád. V obývačke je teplovzdušný krb. V dome bývame vyše jedného roka. Kotol je zapojený bez akumulačných nádrží, čo spôsobovalo hlavne v prechodných obdobiach - jar a jeseň menšie problémy, lebo kúriť stačilo na nižšie teploty ale pravidelne a nasledovalo zvýšené dechtovanie kotla. Výrobca doporučuje akumulačnú nádrž, ktorá by vyriešila aj tieto problémy. Z teoretického hľadiska je to jasné, ale nepodarilo sa mi nájsť zatiaľ nikde v okolí takéto zapojenie. Chcem požiadať diskusné fórum o praktické skúsenosti s využitím akumulačných nádrží pri takomto spôsobe vykurovania, prípadne odkaz na výrobcu odskúšaných a cenovo prijateľných nádrží.
Ďakujem

odpovědět na příspěvek

Příspěvky v této diskusi vyjadřují názory čtenářů. Redakce portálu TZB-info nemůže ovlivnit jejich obsah, ale vyhrazuje si právo je odstraňovat.
Zobrazit všechny příspěvky zobrazuji 1 - 30 z 82   starší >>
Příspěvky
Autor: jozef sebes
Datum: 20.11.2016 18:34 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 123879
reakce na ...
ja skusam akumulovat teplo do nadoby z pieskom som zvedavy ci to bude fungovat

Autor: štěpán hejl
Datum: 24.01.2014 22:45 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 106850
reakce na ...
Dobrý den. Konečně se mi povedlo připojit akumulační nádrž do topného sistému. Kotel Dakon DOR – D 32, nádrž 800L . Nemá to sloužit jako typické akumulační topení nýbrž má vyrovnávací funkci. Po částečném zateplení začíná byt tento kotel předimenzovaný, hlavně kolem nuly se těžko reguluje teplota.
S touto nádrží nechávám kotel hořet na nějakém tom rozumném minimu. Vlastně chodím přikládat ráno a večer horším palivem. Kotel je většinou těsně před vyhasnutím. Když vyhasne nevadí (podle situace ho nechávám vyhasnout záměrně) do druhého dne je v domě teplo. Do topení, pouštím vodu z akumulační nádrže čerpadlem které ovládám termostatem. Tímto jsem docílil vyrovnané teploty v domě. Zároveň to vypadá že spálím méně paliva.

Ke konstrukci: Po přečtení mnoha nářku na to jak to některým nechce fungovat jsem nechtěl riskovat že umrznu. Též s ohledem na mé omezené finanční možnosti, jen celý sistém postavil s ručními ventily a příložnými termostaty. Běžně topím do nádrže a z ní do radiatorů. Otočením ventilů můžu topit jen do radiatorů, jen do nádrže, do obojího nebo nejdříve do radiatorů a z nich do nádrže a pak teprve jde voda do kotle (samozřejmě přes směšovací ventil).

Autor: Miloš Lacko
Datum: 26.01.2019 10:17 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 129553
reakce na ...
Dobrý deň prajem. Tiež plánujem spliňovací kotol a AKU nádrž. Mohli by ste mi poslať schému zapojenia svojho kúrenia. Ide mi hlavne o okruh aby som najskôr vykuroval dom a prebytocnu energiu ukladal do AKU nádrže,ďakujem.

Autor: Jaroslav Dítě
Datum: 26.01.2019 12:32 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 124505
reakce na ...
Zkuste dát přímo dotaz na p. Žaluda. Ten má dobré, levné a jednoduché ověřené nápady.

Autor: pavol Kachnak
Datum: 28.07.2010 16:30 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100608
reakce na ...
Každý sem píšete len bla-bla-bla a nie konkretne veci nikto nenapíše že ano u mňa to už funguje ta akumulačná nádrž a k veci nie len obšírne

Autor: patrik martiš
Datum: 10.02.2013 17:50 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 104791
reakce na ...
Fotogalerie:
obrázek č. 1 obrázek č. 2 obrázek č. 3 obrázek č. 4
Zdravím, dnes s po trojročných skúsenostiach si neviem predstaviť prevádzkovať kotol na drevo bez akumulačnej nádrže. Mám 25kW kotol vybavený termostatickou armatúrou a 1000L nádržou, jeden vykurovací radiátorový okruh s ekvitermikou a jeden okruh - túv. Celý systém je riadený dig.reguláciou Siemens. Od inštalácie neviem, čo je zadechtovaný kotol a z komína vyberám o 80% menej sadzí a popola. Tiež asi o tretinu klesla spotreba dreva. Po vyskšaní na mojom dome som realizoval niekoľko takýchto kotolní a ľudia si pochvaľujú.
Viac na servispm.sk , fotogaléria.

Autor: Honza Zima
Datum: 24.05.2010 12:55 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
Tímto problémem jsem se zabýval také a dlouho hledal vhodné řešení. Názorů z vnějšího okolí bylo mnoho, teprve pevnostní výpočty rozhodly o způsobu řešení. V mém případě jde o pokrytí ztrát 120 kWh/den a pro pokrytí těchto nároků mi vyšla nádrž 4 000 litrů, protože voda o objemu 1000 L pojme (vydá) 1,163 kWh/°C. O nádrži s náplní změny skupenského tepla (nejdostupnější parafín) jsem také uvažoval, ale má jednu podstatnou nevýhodu - je využitelná pouze pro úzký rozsah teplot (okolo 50°C v závislosti na složení daného druhu parafínu). Pro tepelné čerpadlo je to dost vysoká teplota (mnohem nižší otopný faktor), pro TUV dost nízká a pro ukládání přebytečného tepla ze solárních kolektorů naprosto nevhodná. Voda pojme (vydá) z klasických materiálů nejvíce tepla/m3, je velmi laciná a snadno se vypustí, kdyby byl nějaký problém uvnitř nádrže (nic neslouží věčně). Porovnání ceny parafínu oproti ocelové (laminátové) nádrži myslím rozhoduje.
1) Válcová akumulační nádrž má malé využití zabíraného prostoru, proto se nabízí nejlépe nádrž ve tvaru kvádru. Dimenzování tlakové hranaté ocelové nádrže z plechu tl. 3 mm o rozměru 4 x 1 x 1 m na 1 MPa (nutný koef. bezpečnosti) vyjde vyztužení zhruba 100 trubkami o průměru 20 mm (pevnost T sváru)! Použití pásoviny vychází pevnostně na stejno. Navíc podle webového výpočtu na tzb-info by pak měla expanzní nádrž objem 300 litrů! Z toho vyplývá použití tlakově otevřené nádrže a mezní teplota vody 80°C, aby nedocházelo k velkému odpařování vody. Jako vyrovnávací potrubí tlaku pak vystačí tenká trubička (např. 10 mm) nad hladinou vody.
2) Je velmi žádoucí nádrž dobře tepelně izolovat, protože celá řada z těch, kdo si něco takového postavili to podcenili a spousta energie jim utíká tenkou izolací.
3) Otevřená nádrž pak vyžaduje instalaci trubkových výměníků (TUV, topení, solár)
4) Výkon kotle (tepelného čerpadla) pak jasně vychází z tepelných ztrát stavby, samotné akumulační nádrže a doby, za kterou je potřeba vodu v nádrži ohřát. Není tedy prozíravé stanovit tepelný výkon zdroje někou tabulkovou hodnotou, ale podle svých konkrétních podmínek! Je asi rozumné mít nejméně 2x až 3x takový výkon zdroje, než jsou celkové ztráty. Pokud jde o kotel na dřevo, tak výkon může být i mnohem vyšší - zkrátí se tím doba nahřívání a kotel pracuje v oblasti maximální účinnosti spalování (klade to však mnohem větší nároky na plochu výměníku pro topení.

Autor: mirka pruzincova
Datum: 26.02.2010 14:52 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
Najlepšie je rátať 1kw výkon kotla- 100-150l vody. Nabijete uvedené množstvo bez odberu cca. 5 h pri plnom výkone.

Autor: melkor unlimited
Datum: 02.03.2010 10:52 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
Vy ste bola na školení u Jánošíka?
Ten tiež meral "Od buka do buka".

Pre presnejšie výpočty použite hodnotu 0,00116 kWh/(l*K)

Autor: Jarka Černá
Datum: 02.03.2010 11:38 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
https://vytapeni.tzb-info.cz/tabulky-a-vypocty/97-ohrev-vody

Autor: Peter Michalko
Datum: 28.10.2009 16:41 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
Dobry den,

diskutoval som s jednym kolegom o akumulacnej nadrzi a ten ma upozornil na jedno zaujimave riesenie.

Toto riesenie je zaujimave, pretoze to nepotrebuje expanzku a akumulacna nadrz je beztlakova.

Chcem sa spytat na vas nazor na podobne riesenie akumulacnej nadrze:

- nadrz tvaru kvadra zvarena z ocelovych plechov
- odber tepelnej energie z nadrze do kurenia by bol cez vymennik, vykurovaci system by bol oddeleny, samostatny, uzavrety system s malym objemom a s malou expanznou nadrzou


vyhody:
- kedze by islo o beztlakovu nadrz postacil by tensi plech ako na tlakove nadrze,
- v nadrzi by sa vlastne zohrievanim = zvacsovanim objemu vody menila vyska hladiny.
- odpada potreba expanznej nadrze - znacna cenova polozka pri tlakovych systemoch a vacsich objemoch nadrzi a cenovo narocnejsich klenutych dien,
- lepsie vyuzitie priestoru, kedze izby su vacsinou hranate a dosiahnutie objemu 3-5m3 je pomerne jednoduche
- vrch nadrze nemusi byt prizvarany, moze byt na nadrz len polozeny alebo pritmeleny aby pripadne vodne pary neunikali do izolacie
- jednoduchsi pristup do nadrze (v pripade nejakej poruchy)
- jednoduchsia stavba a riesenie prechodov (napojenia vymennikov - kurenie, TUV, solar) z akumulacnej nadrze (cez horne dno)

Problemom je vsak vyparovanie, ved ked je v hrnci voda, ktora ma 95 stupnov, tak sa dost intenzivne vyparuje.
A to si myslim, ze vyriesili tym voskom alebo parafinom, ktory po roztopeni plava na vrchu hladiny a asi obmedzuje vyparovanie vody - moja domnienka.
Aky material pouzit? Aby bol lacny a bezne dostupny?


Mohlo by to fungovat? Nejake dalsie navrhy alebo postrehy?
Chcelo by to vyskusat :)

Autor: Honza Ringo
Datum: 29.10.2009 08:42 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
Trochu jste to postavil na hlavu. V zásobníku je použit parafin proto aby se akumulovalo skupenské teplo které je potřeba ke změně skupenství. To je hlavní princip této nádrže ne to že je hranatá ;-) Hranatá potom může být proto že pro tento druh akumulace postačí menší množství hmoty než pro klasické ( kdy se jen zvyšuje teplota vody).

Autor: Vláďa z Valach
Datum: 29.10.2009 08:49 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
Nějak jsem nenašel akumulační schopnost zařízení.

Autor: Honza Ringo
Datum: 29.10.2009 11:00 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
Ta schopnost bude záviset na konkrétním parafínu a tak ji raději nemiňují. A stejně cudně zamlčují že nádrž prodávají prázdnou a parafín stojí cca 30 kč/kg ;-)

Autor: Petr Zíka
Datum: 29.10.2009 16:12 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
Vzhledem k objemu je akumulace poměrně vysoká, grafy jsou k vidění Akumulační nádrž se změnou skupenství LATENTO.
Ale ta cena. :-(
P.

Autor: Peter Michalko
Datum: 29.10.2009 09:18 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
Rozumiem tomu tak, ze hlavny problem preco sa akumulacne nadrze nerobia hranate je to, ze ak su sucastou tlakoveho vykurovacieho systemu, koncentruje sa prave na hranach povrchove napatie a hrozi, ze to casom povoli niekde na hranach. Beztlakove (myslim tym otvorene, na hladinu posobi len atmosfericky tlak) nadrze s objemom 3-5m3 sa bezne robia alebo robili, napr. na hasenie vapna, alebo na vodu.
Teplo by sa akumulovalo do vody. Problemom vsak je, ze taka akumulacna nadrz by bola otvorena ( nejaka rurka by bola vyvedena von) a pri teplotach 95-97C sa uz voda dost intenzivne vyparuje.
Ako zabranit tomuto vyparovaniu vody? Mohol by na to posluzit nejaky parafin, ktory by pri danej teplote plaval na hladine vody? Obmedzil by vyznamnym sposobom vyparovanie vody?
Rozumiem aj zmene skupenstva a vyuzitiu latentneho tepla, ale v pomere k objemu vody by islo o zanedbatelne mnozstvo energie.

Autor: Martin Pitonak
Datum: 31.10.2009 22:24 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
Rozmyslal som na predohrev pitnej vody pouzit ciastocne otvorenu nadrz s vodou cca 1m3, kde by sa do vody naukladali odpadove plastove flase naplnene parafinom ako s materialom PCM a bodom zmeny fazy cca 24 az 28 st.celzia. V tom by sa mohlo ulozit vela tepla, cena by nebola vysoka, podla ceny parafinu, voda by roznasala teplo a dala by sa dolievat po odpareni. Medeny had na povrchu by teplo z vody prenasal prietokovo do bojlera na doohrev. Zatial neviem najst dodavatela a cenu parafinu. Nadrz uz mam. To by mohlo pomoct ulozit prebytocne teplo napr. z kolektorov alebo ineho systemu pre dlhsiu dobu spotreby. Ak sa jedna o zaizolovany system ale s teplotou do cca 30 st.celzia, nemusi mat velku tepelnu stratu. A bez extra vysokych nakladov.

Autor: Drahoš Sitár
Datum: 17.11.2009 07:29 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
Fotogalerie:
áno pripoužití kotla na pevné palivo pre podlahové vykurovanie je potrebné použitie akumulačnej nádrže ktorá pohltí všetky výkyvy tepoloty spôsobené prebytočným výkonom kotla hlavne pri vyšších teplotách v prechodnom období.Na výstupe z akumulačnej nádrže je zaradený zmiešavací štvorcestný ventil ktorý je riadený počítačom v závislosti od vonkajšej teploty.Na obr. v prílohe je foto nerezovej akumulačnej nádrže 1500L ktorá je náhodou aj na predaj za 1800€ +421911242266

Autor: Michal Kubíček
Datum: 01.10.2008 22:10 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
Dobrý den, scháním akumulační nádrž bez izolace 1500-2000l, nevíte nekdo o něčem?
děkuji

Autor: Drahoš Sitár
Datum: 17.11.2009 07:31 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
Fotogalerie:
nerezová akumulační nádrž 1500 L priemer 90 cm x V 220 cm + izolácia dovoz po dohode možný 1800€
+421911242266

Autor: Mark Rafaj
Datum: 13.08.2008 21:56 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
Za dva mesiace instalujem akumulacku do domu a hned to aj vyskusame na podlahovom kureni.

Autor: kRAJňáK pAVOL
Datum: 25.10.2009 14:29 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
Chcel by som sa informovať ako Vám to funguje po roku lebo aj ja by som chcel montovať akumulačku a mám tiež podlahovku

Autor: Jozef Repiský
Datum: 26.10.2009 08:15 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
Ja som nakoniec z priestorových dôvodov zapojil iba 750L akum. nádrž k 25kW drevosplyňovaciemu kotlu a podlahovke, plus som zateplil 10cm EPS. Musím skonštatovať, že komfort kúrenia sa neskutočne zvýšil. Od kedy je to takto spravené kúrim v priemere 2x do týždňa.

Autor: Michalko Peter
Datum: 14.12.2006 10:06 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
Aumulacna nadrz o objeme asi 1700l, s klenutymi dnami s priemerom 1200mm je uz takmer hotova, vymenniky na solar a TUV su osadene. Este treba prizvarat vrchne dno.

Viete mi niekto poradit ako nadrz zaizolovat?
1. Aky material zvolit. Mineralnu vlnu, nejaky molitan, mirelon ci pur penu? Odkial ho pozhanat?
2. Aku hrubku izolacie zvolit? (rozmyslam az o 30cm)
3. Ako je to s reflexnou Al foliou. Kde sa ma umiestnit? Hned na nadrz alebo na vrch? Musi byt umiestnena na rozhrani izolacie a vzduchu alebo moze byt izolacia-Al folia-izolacia?

Dakujem za rady.

Autor: M.P. Topolsky
Datum: 25.01.2007 15:17 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
Ja som použil AL foliu,ktora sa dava za radiatory a obalil som nou celu nadrz. Na to som dal 17 cm Nobasilu a cele som to zabalil do AL folie v CU mriežke(dostať v stavebninách). Mam 1000lit aku nádrž a nabitá nadrž mi v pohode vydrži 2-3 dni s minimalnou stratou.

Autor: Peter Michalko
Datum: 25.01.2007 15:49 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
Dakujem za radu. Cez vikend sme sprevadzkovali kurenie, este je treba zaizolovat akumulacnu nadrz.
Medzicasom som premyslal o izolacii a ak tomu dobre rozumiem, tak hlinikova folia sa zvykne davat len na povrch izolacie a to preto, ze hlinik ma pri teplotach do 100 alebo 200C nizku tepelnu emisivitu, ktora je asi len tretinova v porovnani s vacsinou beznych materialov.
Hlinikova folia na povrchu izolovanej nadoby tak zmensi straty vyzarovanim. Vyznam jej pouzitia klesa s rastucim odporom tepelnej izolacie a klesajucou teplotou Al folie.
Pouzitie Al folie vnutri izolacie podla mojich informacii velky vyznam nema, pretoze strata tepla vyzarovanim je mala a na stratu vedenim pre svoju vysoku tepelnu vodivost nema vplyv.
Viete sa niekto vyjadrit k tomu ci je to tak? Ma zmysel pouzitie Al folie priamo na akumulacnu nadrz?

Autor: Jozef Homola
Datum: 25.01.2007 16:23 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
Podle mých poznatků má význam lesklá kovová fólie větší význam, když je přímo na zdroji tepla a tudíž i sálavé tepelné energie. Platí fyzikální zákon, který familiárné zvu „Pišta-Boltzman“, který říká něco o tom, že množství vyzařované energie stoupá se čtvrtou mocninou teploty no a ta teplota u povrchu je větší a tím se může dosáhnout většího odstínění a tím se méně této radiační složky dostane do izolace, kde se pohltí. Takový leštěný hliník-alobal má udávaný koeficient sálání 0,1, kdežto černá ocel nebo keramické materiály až 30x větší. Když by jste pod černý plech v troubě prostřel alobal, tak se vám koláč neupeče zespoda. Hliníková forma na bábovku peče zhruba 1 hodinu a černá potažena teflonem o 20 minut méně. Konvice nerezová vysoce leštěná na keramické varné plotně dosáhne mnohem větší účinnosti při ohřevu vody (toho jistého množství) a tím i zkrácení doby ohřevu, než smaltovaná a ještě s prohnutým dnem (i nepatrně prohnutým). Závěrem asi tolik, že fólie má význam a nevadí i více distancovaných vrstev.

Autor: Josef Sedlák
Datum: 25.02.2007 18:26 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
Jen pro doplnění k významu stínící fólie.
Přenos tepla sáláním mezi dvěma povrchy klesne na polovinu prostým vložením stínící desky o stejném stupni černosti jako mají oba povrchy. Jestliže je ale použita stínící deska(folie) s 10x menší emisivitou, podíl se násobí a sálavý tepelný tok klesne na 1/20.
Emisivita povrchů se teoreticky může pohybovat mezi 0 až 1.
Jelikož lesklá Al fólie má cca 0,1, může mít černý povrch maximálně cca 10x větší emisivitu. Přitom je ovšem nutno mít na zřeteli, že u téhož povrchu je značně emisivita různá pro různé vlnové délky. Tak například světlý radiátor má pro tepelné dlouhovlnné záření emisivitu cca 0,9, zatímco pro viditelné světlo je to několikanásobně méně.
V praxi je potom podíl sálavého výkonu výrazně roste s rozdílem teplot povrchů , které na sebe sálají (čtvrtá mocnina teplotního rozdílu - viz zmíněný Bolzmannův zákon). Tak například při 80°C teplotě pouzdra výkonového tranzistoru poklesne jeho teplota třeba o 10°C, jestliže lesklý hliníkový chladič nastříkáme matnou černou barvou. Chladič sice tak izolujeme vrstvou barvy proti ztrátě tepla vedením, ale tenká vrstvička izoluje méně než je přínos ze zvýšení sálavé složky.
Nejlépe můžeme princip omezení sálavé složky vidět u lesklé termosky s odrazovou vrstvou kombinovanou s vakuovaným meziprostorem, který eliminuje šíření tepla vedením. Proto se tento princip izolace již objevuje i u solárních panelů.
Aplikace Al stínící fólie má tedy smysl vždy jen když současně nějak omezíme přenos tepla vedením. Toho docílíme například vytvořením izolační vzduchové mezivrstvy.
Prakticky zanedbatelný přínos při omezení sálání má Al fólie na povrchu nepatrně vlažné izolace, kdy je malý rozdíl mezi teplotou fólie aokolí.
Proto má smysl zejména na omezení vyzařování horkého potrubí do studenější izolace. Dále například do vzduchové mezivrstvy mezi šamotovou vložkou a tvárnicí u komínu Schiedel.
Já jsem k vytvoření vzduchové vrstvičky pro lepší uplatnění stínícího efektu při izolaci potrubí použil například stavební perlinku, na kterou jsem alkaprénem nalepil Al fólii. Dalším přínosem Al fólie je též neprodyšnost - zamezí proudění teplého vzduchu ven z izolace čedičovou vatou. Pak má smysl i na povrchu, resp. mezivrstvě. Tak jsem například uzavřel vrstvu vaty na zásobníku než jsem jej dále izoloval polystyrenem.
V žádném případě nesmíme ovšem zaměňovat omezení sálavé složky se vzrůstem celkové izolace, protože složka vedení tepla zůstává a kromě vakua ji nejsme schopni odstranit.

Autor: Jaroslav Panik
Datum: 19.07.2007 19:48 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
Dobry den. Velmi ma zaujal Vas prispevok. Mal by som na Vas prosbu o radu. Idem kurit drevom do podlahovky, asi 90 m2 a mam jednu akumulacnu nadrz o objeme 1000l. Kurenar tvrdi, ze by bolo treba este aspon 500l naviac. Viete mi prosim Vas napisat vsetky vase skusenosti z praxe. Za odpoved Vam vopred velmi pekne dakujem.PS: Chcem pouzit liatinovy kotol 24 KW. Prajem prijemny den. S pozdravom. Jaroslav Panik

Autor: Peter Michalko
Datum: 20.07.2007 09:15 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
Fotogalerie:
obrázek č. 1 obrázek č. 2 obrázek č. 3 obrázek č. 4
Niekolko poznatkov:
Zmerany objem nadrze je 1700L, pokusne bola natlakovana na 2,5atm, ale zapojena je na otvorenu expanznu nadrz.
Nadrz je mozne vyhriat na 95C bez nejakych problemov (kotol ma poistnu slucku a ventil sa otvara pri 97C.
Najnizsia vyuzitena teplota je v nasom pripade asi 45C, to znamena ze v akumulacnej nadrzi je mozne naakumulovat asi 100kWh teplnej energie. Nasa spotreba plynu sa pohybovala okolo 10m3 plynu denne v zime, takze z nadrze je mozne kurit jeden cely den bez problemov. V prechodnych obdobiach by to malo vydrzat aj 2-3dni.
Nadrz je zaizolovana 30cm mineralnej vaty, pretoze je vyuzivana celorocne na ohrev teplej vody. Realne to teraz funguje tak, ze staci spalit 2x mesacne 45kg sucheho dreva (3 nalozenia).
Ak by bola pivnica vyssia, tak by som zvolil este vacsiu nadrz, 2,5-3m3. Potom by bolo mozne aj v zime kurit len 2-3dni do tyzdna = vyssi komfort. Kurenie drevom, aj ked je pekne, nie je najpohodlnejsie. Akumulacna nadrz je vsak vyborna vec.

Pripajam niekolko obrazkov z realizacie.

zobrazuji 1 - 30 z 82   starší >>
odpovědět na původní příspěvek

Přihlášení/odhlášení odběru příspěvků e-mailem:
váš e-mail:
Toto je nemoderovaná diskuse čtenářů portálu TZB-info. Redakce nenese zodpovědnost za obsah příspěvků a vyhrazuje si právo příspěvky odstraňovat.