Nejnavštěvovanější odborný portál pro stavebnictví a technická zařízení budov
Reklama

Externí přívod vzduchu

Autor: Michal Kara
Datum: 13.05.2008 21:42

Pěkný den, prosím o radu ohledně externího přívodu vzduchu "pod kamna"...
Bylo mi doporučeno přivézt 125 mm trubku do prostoru topeniště (ideálně "plast" + poslední metr "kov", zvenčí osadit mřížkou a vyspádovat ven z domu...), máte někdo konkrétní zkušenosti ohledně materiálu, či jak moc trubka následně vadí položení podlahového topení... atp.
Samozřejmě to nemusí být kruhový průměr (ani by to zřejmě vzhledem k celkové výšce podlahy 15 cm nešlo).

Díky za rady :-)))

odpovědět na příspěvek

Příspěvky v této diskusi vyjadřují názory čtenářů. Redakce portálu TZB-info nemůže ovlivnit jejich obsah, ale vyhrazuje si právo je odstraňovat.
Zobrazit všechny příspěvky<< novější   zobrazuji 31 - 60 z 87   starší >>
Příspěvky
Autor: jaroslav Šalý
Datum: 16.01.2009 15:25 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
větrací jednotka má přívod a vývod, takže když odsáváte, tak si přisává

Autor: hetzer hetzer
Datum: 16.01.2009 23:25 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
to je jasne ale kdyz udelate v dome podtlak treba tim centralnim vysavacem, tak nejde pres vetraci jednotku zadny vzduch ven ktery by ohral cerstvy vzduch. v cem se tedy v tomto momentu vetraci jednotka lisi od otevreneho okna ( diry do baraku jak jsem psal vyse? )

Autor: Cimburek František
Datum: 16.01.2009 23:33 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
Domnívám se, že podtlak centrálním vysavačem v domě lze dosáhnout pouze pokud je jednotka umístěna vně objektu.

Autor: hetzer hetzer
Datum: 17.01.2009 18:57 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
to se domnivate spravne, ale to je prave smysl centralniho vysavace:)

Autor: Jara Jara
Datum: 18.01.2009 06:33 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
Co si lze představit pod pojmem:..."jednotka umístěna vně objektu."?

Autor: Radek Uchytil
Datum: 18.01.2009 10:42 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
Měl určitě na mysli jednotku umístěnou v technické místnosti a výfuk ven z objektu ( jenom cvok by si nechal výfuk z vysavače do ložnice :-D )

Autor: Jaromír Sladký
Datum: 15.01.2009 11:09 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
No a pokud máte strojní větrání, tak stačí signálem z centrálního vysavače přepnout do přetlakového režimu, jen je potřeba správně nadimenzovat objemy, aby vstupovalo mejméně tolik kolik odebere CV.

Autor: petr kocina
Datum: 18.05.2008 08:32 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
nedavejte tam tu trubku vubec a na ty odborny kecy od odborniku se radeji vykaslete.

soused se nastehoval pred 2 mesici a ma krbovou vlozku 10kW.zadny externi prisavani tam nema.dum ma zaizolovany 20cm EPS,podlaha 10cm EPS a strop 36cm vaty.izolace na dnesni dobu vic nez solidni.
naprosto zadne problemy s topenim.jen kdyz stahne topeniste na minimalni vykon vice se mu zakuruje sklo.

Autor: Walter Walter
Datum: 18.05.2008 14:58 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
Podstata problému ani tak není v tom čim a jak moc máme dům zaizolovaný, ale v tom jak moc vzduchotěsný dům máme. Pokud stavime NED či EPD měli bychom se snažit minimalizovat ztráty větráním tzn. postavit dům co nejtěsnější a zde začneme mít problém s tím,že nemáme kudy přivádět vzduch potřebný pro hoření, zde je pak na místě instalovat přívod vzduchu tak jak je popsáno v dotazu.Důležité je nezapomenou na uzavírací klapku jak na přívodu vzduchu tak v komíně, abychom si nezhoršovali vzduchotěsnost objektu v čase kdy netopíme.

Autor: Pavel Lanciger
Datum: 19.05.2008 08:50 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
proboha živého i nejtěsnější domy nejsou zrovna moc těsně a pro hoření 20 m3 spotřebovanéhov zduchu ten vduch dostanete vždycky navíc pokud bychom větrali výrazně méně než norma doporučuje, měli bychom za 2 hodiny kdy kamna spotřebují cca. 15-20 m3 vyvětrat, takže externím přívody se mohou hodit jen pro hodně výkonná kamna nebo pro otevřené spotřebiče, ale určitě ne pro uzavřené spotřebiče!!! ale kdo si chce dát nesmyslnou trubku do podlahy ať to udělá, stejně se musí rozhodnout sám! představa, že bych si pro svá krbová kamna o výkonu 3-8 kW pořizoval externí vzduch je zcela směšná!!! proč bych měl?

Autor: Walter Walter
Datum: 19.05.2008 09:38 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
Nedostanete, celý problém se musí posuzovat pro konkrétní případ. Jedne příklad z praxe. Zrekonstruovaný byt s cihlové zástavbě, krbová vložka v obýváku cca 30m2, vyměna oken a balkonových dveří za plasotvá, vnitřní dveře původní dřevěné repasované. Pokud uživatelé chtějí zatopit v krbu musí otevřít ventilačku na balkon jink buď nezatopí nebo jim oheň pstupně skoro uhasne.

Autor: Jaroslav Mares
Datum: 19.05.2008 13:14 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
Tak pokud nejde v krbu ani zatopit,tak to dost urcite neni nedostatek vzduchu,ale bude spis problem s tahem komina nebo s necem jinym.

Autor: Walter Walter
Datum: 19.05.2008 14:44 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
Pokud komín nemá odkud nasávat tak prostě nemůže táhnout. Pokud má komín tah řekněme 10Pa tak maximálně vytvoří v místnosti 10Pa podtlak a tím více méně konči. K dalšímu zvyšování tahu potřebujeme zvýšit teplotu spalin, ale když to prostě nechce hořet je to začarovaný kruh. Pokud otevřu větračku je vše OK, což je myslím jasný důkaz těstnosti konkrétní místnosti a odpověď na otázku kde je problém.

Autor: Pavel Lanciger
Datum: 19.05.2008 23:24 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
dáváte příklad z praxe ohledně bytu, ale dům a byt je něco jiného. u bytu pokud máte těsně vstupní dveře a nejsou další prostupy, tak tam vzduch chybět může, byt je malinkatý, ale nesrovnávejte byt o velikosti 150 m3, který nemá netěsné konstrukce s domem, kde ta netěsnost je vyšší! TO prostě nejde. a jak už jsem řekl, oni u takto těsného bytu nevětrají? to znamená za hodinu tam musí být ohavný a vydýchaný vzduch. a jak to dělají s digestoří? taky externí vzduch? prostě potřeba externího vzduchu u uzavřeného topidla svědčí o problému či nedořešené věci.

Autor: Tomáš Fuk
Datum: 20.05.2008 09:17 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
Jak větrají? Třeba tak, jak větrá většina lidí v bytech. Nárazově - otevřít okna, vyvětrat, zavřít okna.
Jak to dělají s digestoří? Třeba mají takovou tu s uhlíkovým filtrem, bez odtahu.

Vy se na to díváte z pohledu člověka, který má větrání s rekuperací. Takže když zatopíte v krbu, nebo pustíte digestoř, tak se u toho větrání jenom změní poměr mezi nasávaným a vyfukovaným vzduchem. To je ta netěsnost, kterou jde do domu potřebný vzduch.
Uvědomte si prosím, že řešení s tepelně izolovaným samostatným přívodem externího vzduchu k topidlu je energeticky úspornější. Tam totiž do topidla přichází studený, nepředehřátý vzduch, zatímco u Vás ho nejdřív předehřejete na teplotu místnosti, čímž zvyšujete tepelnou ztrátu domu.
Předehřívání např. 10 m3 vzduchu /h o 34°C (-12..+22) znamená 123 W. Žádné ohromující číslo, ale u NED se počítá každý watt.

P.S. byt o 150 m3 je dost miniaturní, p. Walter myslím měl na mysli větší.

Autor: Petr Halada
Datum: 20.05.2008 09:38 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
Přesně jak pravil pan Fuk. Nechápu proč lidi tu trubku pod ZD nedávají. Je to levné (stovky Kč), vše řešící, umožňující přímé zaústění do topidla (pokud to umožňuje) a i kdyby se to nakonec nevyužilo, prostup v základech se vždy hodí. Potkal jsem už dost lidí, kteří si mlátí o hlavu, že pod ZD na základy nevyvedli nějaké prostupy, nikdy nevíte na co je využijete: eletřina (např. 380V pro chatku, bazen), voda, TČ, solár, dešťovka, atd atd. samozřejmě za předpokladu, že Vám krb sousedí s technickou místností.

Autor: Walter Walter
Datum: 20.05.2008 12:54 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
Asi tak, v podstatě nemám co dodat. Osobně plánuji řízené větrání a se samostatným přívodem vzduchu ke krbové vložce počítám, jen řeším jak nejlepe utěsnit komín a přívod vzduchu, aby se nezhošovala vzduchotěsnsot v době kdy není krb používán.

Autor: petr kocina
Datum: 20.05.2008 18:08 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
jen řeším jak nejlepe utěsnit komín a přívod vzduchu - abych vam usetril cas.tak na TZB to dosud nikdo nevyresil.

Autor: Daniel Banas
Datum: 20.05.2008 13:23 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
Ale ked sa na to pozera "z pohledu člověka, který má větrání s rekuperací" tak bude predhrievat vonkajsi vzduch odpadovym vzduchom, takze to cislo bude asi mozno este menej ohromujucejsie (okrem toho, ze beriete do uvahy stav, ktory nastane mozno par desiatok hodin v roku). Aj ked bude treba zachovat pretlakovy rezim, tak ucinnost rekuperacie bude urcite stale slusna. V konecnom dosledku bez externeho privodu bude mozno celkova spotreba dreva o par triesok vyssia. Pred par rokmi tento problem podrobnejsie rozoberal aj p.Moravek z Atrei.

Ak sa bude externy privod realizovat, tak sa musi naozaj dobre zaizolovat (inak tych par usetrenych watov bude prec) a musi sa osadit tesnou klapkou.

Autor: Tomáš Fuk
Datum: 21.05.2008 00:38 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
Jak jsem psal - nejedná se o žádné ohromující číslo. Ale taky to nestojí moc a vydrží to desítky let...
S tím argumentem, že se ten nasávaný vzduch ohřívá odpadním vzduchem (a tedy že se o žádnou ztrátu nejedná) jste trošku vedle. Ono totiž množství teplého odpadního vzduchu o něco poklesne (třeba o 5 m3/h) a množství nasávaného studeného vzduchu stoupne (taky třeba o 5 m3/h) což znamená, že

a) se ten nasávaný vzduch ohřeje méně (právě o těch cca 100W) ale beru, o něco poklesne teplota spalin a tedy výkon topidla (při 80% účinnosti bych to odhadl na -80W) takže výsledek bude třeba jen 20W ztráta

b) výměník začne dříve zamrzat, což je asi ještě podstatnější, budete totiž muset dřív tu rekuperaci odstavit anebo předehřívat elektricky, což už je evidentní ztráta.

Bohužel u dobře izolovaného domu se další úspory dělají už jen po malých krůčcích, a tohle je jeden z možných.

Autor: Daniel Banas
Datum: 21.05.2008 01:13 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
"a tedy že se o žádnou ztrátu nejedná" - to som nikde netvrdil, prosim precitajte si moj prispevok este raz, jasne som spominal pretlakovy rezim a ten ma ako asi viete tiez vplyv na celkovu energeticku ucinnost rekuperacie.

a) este ze som si skontroloval zeditovanu odpoved :-)

b) by mohol byt problem ak nastane situacia, ked vymennik zamrzne a vetraci system bude musiet napr. pustit na chvilu len odtah na rozmrznutie vymennika, pripadne sa ventilacia bude musiet vypnut a otvorit okno. Ale rovnaky problem moze nastat aj bez prevadzky krbu, takze by mal byt nejako v ramci vetracieho systemu rieseny - na to sa da vyuzit napriklad zemny register alebo nejaky jednoduchy predradeny vymennik, ktoremu namraza az tak nevadi (napr. namrznutie celej dlzky vymennika by trvalo ovela dlhsiu dobu ako bude doba kurenia v krbe alebo vetraci cyklus) - to je vsak vseobecne riesenie zamrzania vymenniku, kde mi samostatny externy privod vzduchu ku krbu nepomoze.

Rovnaky problem sa tu uz rozoberal, napr.:

https://forum.tzb-info.cz/105426-krb-vs-digestor-vs-rizene-vetrani
https://forum.tzb-info.cz/104446-rizene-vetrani-vs-krb

Tu je odpoved p. Moravka z Atrei na rovnaku otazku:

http://mailman.fsv.cvut.cz/lists/ekodum/2007/msg00036.html

Autor: Tomáš Fuk
Datum: 21.05.2008 10:09 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
re: ""a tedy že se o žádnou ztrátu nejedná" - to som nikde netvrdil, prosim precitajte si"
tak to se omlouvám - já jsem Váš příspěvek v tomto smyslu pochopil.

re: "b) by mohol byt problem ... Ale rovnaky problem moze nastat aj bez prevadzky krbu..."
Samozřejmě, ale to řešení zamrznutí výměníku stojí nějakou energii, a při provozu krbu bez přívodu externího vzduchu ten problém nastane dřív, takže stojí víc energie.

Zmiňujete odpověď p. Morávka z Atrey - no ta toho moc neříká. Jenom to, že toho vzduchu bude asi potřeba víc než těch 10m3 co jsem uváděl já, že (když není tep. izolovaný přívod) to ochlazuje podlahu, že (když je vyústění do obytného prostoru) to studeně funí (do toho obytného prostoru), a že je problém s těsností uzavírací klapky. To není žádná nová informace, a není to v rozporu s tím, co píšu. Jenom je potřeba na to brát při řešení ohled.

Autor: jez abel
Datum: 20.05.2008 14:16 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
Vyjde to ve výsledku šulnul,když poženete do kamen studený vzduch budou hůř hořet,pak musíte více přikládat.

Autor: Petr Halada
Datum: 21.05.2008 10:19 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
"Vyjde to ve výsledku šulnul,když poženete do kamen studený vzduch budou hůř hořet,pak musíte více přikládat."

To máte sice pravdu, že si o něco zhorším účinnost, ale bavíme se o NED/PD. A zde jsem velmi rád za vše, co mi sníží výkon topidla a nebude mi přitom černat sklo.

Autor: jez abel
Datum: 21.05.2008 11:00 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
Omyl,těm kamnům musíte dát jejich minimální teplotu, lépe nominální,jinak právě budete mít to sklo začazené.

Autor: Petr Halada
Datum: 21.05.2008 11:10 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
Chcete říct, že pokud budu v krbu topit kvalitním suchým dřevem a vzduch (který se účastní spalování) bude mít místo +20C -20C, tak to způsobí začouzení skla? To jistě ne. Ano zhorší to účinnost (ideální je vzduch předehřívat), ale ne natolik, že bych měl začouzené sklo. Ale nechme to tak, nimráme se v naprostých detailech. Prostě hlasuji za to, pro přívod externího vzduchu použít zaizolovanou trubku pod základovou deskou opatřenou uzavírací klapkou.

Autor: fany fany
Datum: 21.05.2008 13:12 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
Dávám Vám částečně za pravdu. V některých případech je to zbytečné, jak píše pan Kocina a další. Ale jsou výjimky. Byl jsem svědkem toho, jak firma musela dodatečně těnto přívod udělat. Bylo to o to horší, že museli rozbít dlažbu, neboť krb byl skoro uprostřed místnosti. Byl to asi dost vzduchotěsný dům a velký výkon krbové vložky, která topila i do vody. Když v krbu zatopili, tak to bylo v pohodě, ale asi za půl hodiny to začalo skomírat a když otevřeli krbpvá dvířka pro přiložení, tak šel čoud do místnosti. Prvně to sváděli na špatnou vložku, pak na komín. Pozvali krbaře a ten otevřel okna a bylo po problému....
Na základě tohoto zjištění jsem kdysi přívod také udělal. Má to něco do sebe, ale je třeba to dobře zaizolovat a nejlépe to táhnout částečně zemí, jako zemní registr, neboť to pak ochlazuje vložku.

Autor: jez abel
Datum: 21.05.2008 14:10 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
Tedy od podlahy.Kamnům musíte dát suché nesuché/tím by jste vůbec neměl topit/ tolik vzduchu a paliva co potřebují pro udržení teploty spal.prostoru.Množství obojího úměrně kW mini až nominálu.Nevyhřejete-li dostatečně spal.prostor-kouření.K tomu dochází např.při zatápění kdy jsou kamna studená ale klidně i později při jejich chládnutí a následném přiložení.Otázka - je lépe mít neustále tj. i v případě netopení kamny v jednom místě nějaký problematický vstup vzduchu nebo pouze okna povolit na mikroventilaci a to jen tehdy kdy je třeba? Situace je určitě jiná při topení na plné pecky, u kamen 10 a více kW nebo pokud jsou tato umístěna v malém prostoru neřkuli s absencí oken.Je tu však řeč o kamnech do 8kW a to si troufám říct že na tento výkon nebudou použity.

Autor: Jan Chrobok
Datum: 21.05.2008 14:10 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
No dovolím si trošku oponovat... To teda nemáte pravdu!!!

Instaloval jsem digestoř do kuchyně. Okna jsou 3x euro těsné a 4x špaleta netěsné...+ netěsné dveře a netěsný poklop do sklepa.
Krbová kamna - komín 8 metrů. Když pustím digestoř, musím zavřít dveře v místnosti s krbem, protože jinak mám celý byt okamžitě plný kouře. Sice okna těsní málo, ale komín to vycucne na stupěň Č.1.

Takže je potřeba toto nebezpečí uvážit a nechat při topením krbem otevřené okno na mikroventilaci a vyzkoušet provoz s digestoří a odsáváním v koupelně a na záchodě. Tyhle kraviny se tam nestrkají pod krb ze srandy, protože spaní u krbu by mohlo skounčit smrtí. Naprosto fatální by u mě bylo kdybych si přivřel dveře u televize u krbu a usnul, manželka šla vařit a někam si odskočila pro vajíčka. Otrava CO :-)

Takže to zvažte. Nejsem odborník, ale nemám rád keci amatérů, kteří kafrají o všem a vy pak hazardujete se svým zdravím. Topenáři a kamnáři mají pravdu takže se obraťe na ně a né na fórum s amatéry.

Myslím že se dělají i dvojité komíny s přívodem a odtahem... Taková kamna vám podle mě vycucnou objem místnosti tak 10x/h.

Další laická rada ode mne je, že by přívod a odvod měl mít vyustění blízko sebe.. Né si udělat sání na návětrné straně a komín na druhém konci a nejhorší je udělat sání u země.... pak vám může fouknout vítr a vyvětrat kamna do místnosti:-(

S pozdravem laik Jan Chrobok

Autor: jez abel
Datum: 21.05.2008 14:20 odpovědět upozornit redakci

reakce na ...
A z jakého důvodu se dočtete v doporučení výrobců že kamnům se má udělat přívod vzduchu zdola/kvůli komín.efektu/,že by byli výrobci stejní blbci jako ti laici/jak říkáte/?

<< novější   zobrazuji 31 - 60 z 87   starší >>
odpovědět na původní příspěvek

Přihlášení/odhlášení odběru příspěvků e-mailem:
váš e-mail:
Toto je nemoderovaná diskuse čtenářů portálu TZB-info. Redakce nenese zodpovědnost za obsah příspěvků a vyhrazuje si právo příspěvky odstraňovat.



 
 
Reklama