Dobrý den,
potřeboval bych prosím zkonzultovat navrženou tloušťku izolace.
Projektant mi navrhnul do projektu RD izolaci podlahy 15 cm a izolaci střechy 20 cm. Mně se to zdá málo, osobně bych si představoval v podlaze 20 cm a pod střechou 40 -45 cm.
Obvodová zeď bude z 30 STI + 25 EPS.
V celém RD podlahové topení, vytápění a ohřev TUV pomocí TČ
Okna - dřevěná EUROprofil, trojskla.
Rád bych, kdyby budoucí RD byl NED.
TZ domu ještě nemám spočítanou. Pokud by bylo pro posouzení potřeba více info, dejte vědět, dodám. Do přílohy jsem připojil řez RD.
Může mi prosím někdo poradit, jaká tloušťka je optimální.
Předem moc díky
JS
Výpočty jsou jedna věc - realita druhá. Koupil jsem trojsla Sulko. Moderní konstrukce oken, výborný rám bez ocelových…
před 14 roky
A dále pokud rostou ceny energií většinou rostou i mzdy, protože logicky musí. - zajimave ekonomicke mysleni.bohuzel…
před 14 roky
muzete je tam dat,proc ne. otazka vyvstava,jestli se vam deskama podari utesnit vsechny skuliny tak jako vatou.PUR…
před 14 roky
346 odpovědí
Zobrazit všechny reakceMám naprosto jiný názor než Jarda.
V podlaze mám 22cm izolace, ve stropě 55cm izolace a samozřejmě trojskla. A rozhodně bych nechtěl horší izolace.
Takže Váš záměr 20cm izolace v podlaze a 40-45cm ve stropu je podle mého dobrý. Včetně trojskel.
D. Dan ... @dan072Nechci zde tvrdit, že více izolace a trojskla jsou horší řešení, ale specielně u porovnaní trojsklo vs dvojsklo mám několika výpočty ověřeno, že trojskla nemají v horizontu života běžného smrtelníka smysl. A ještě mají horší propustnost slunečního záření než dvojskla, dvojsklo 0,75 trojsklo 0,70 tzn. to co získáte na lepším Uw u trojskla částečně ztrácíte na menších solárních ziscích takže jste téměř tam kde jste s dvojskly. A teď připočtěte zvyšené finanční náklady.
Pardon, obvodové zdivo 30 STI + 25 cm EPS, tak to je ztráta vypočtená projektantem nesmysl. Ještě bych doporučil nevyhazovat penize za trojskla.
Dnes standrdně seženete okna s izolačním dvojsklem s Uw 1,2 W/m2K a trojskla jsou tak 0,9-1 W/m2K, rozdíl v úspoře tepla je velmi malý a spíše má větší význam zaměřit se na kvalitní řešení připojovací spáry mezi oknem a zdí než kupovat okno s nejnižším Uw.
Dobrý den,
ty tepelné ztráty vypočítané projektantem, se zdají být příliš vysoké na to jak je ten dům izolován. Ale nikde nepíšete z čeho je postavené obvodové zdivo.
Do podlahy vice jak 15 cm EPS opravdu nemá význam a to samé dávat více jak 30 cm MW do střechy. Návratnosti byste se nedožil.
JJ Jarda Jarda @jarda.jarda592Jak jste proboha přišel na své výroky o tloušťkách izolací. Ten dům má stát 100 let a tam už nikdy rozumně izolaci nedostanu. Doufám jen, že o těchto věcech Vy nerozhodujete.
Dobrý den všem,
s dovolením se vrátím trochu na začátek. Teď jsem se vrátil od projektanta topení a docela jsem se zděsil vypočtených hodnot. Vyšla mu TZ domu bez větrání s rekuperací 7,5 kW a s rekuperací 4,5 kW. Při použití rekuperace a topení teplovzduchem bych za rok protopil 8250 kWh (bez ohřevu TUV!) U takto zatepleného domu mě to dost překvapilo...
Přitom od pana Smrčku mi vyšla TZ cca 2,5 kW. Vím, že je to trochu zjednodušený výpočet, ale přesto je ten rozdíl docela velky.
JS
JS Jiří Svozil @jiri.svozilNěkde je chyba, buď ve výpočtu samotném, ve vstupních hodnotách nebo se na něco zapomělo... Není možné aby se výpočet byť čistě teoretický lišil o 300%... o 50% prosím, ale trojnásobek? Zkuste si sám vyplnit poctivě tabulku pro obálkovou metodu tady na TZB a uvidíte. V mém případě výpočet odpovídá realitě i výpočtům projektanta +/- 30%...
Zde je slíbené video o kotvení tlustých polystyrénů.
http://www.youtube.com/watch?v=EvA08SpDL…
Pokud se Vám to líbí, zkuste to šířit všemi kanály.
JS Jiří Svoboda @jiri.svoboda836Dobrý den. Toto řešení je jedinné opravdu správné. Tepelné
mosty se nekonají, pracnost se zásadně nezvýší a EPS drží naprosto dokonale. . Není to sice nic neznámého, ale to video je
velmi dobré a použité přípravky jsou na profiúrovni. Také doporučuji k masivnímu rozšíření, neboť neznalost tohoto jednoduchého řešení spoustu stavebníků vede k závěru, že to pouze přilepí a riskují budoucí možné poruchy.
S pozdravem Laďa.
Přenáším tuto diskusi na začátek :
" Autor: jaroslav Šalý
Datum: 13.09.2009 20:21 odpovědět upozornit redakci reakce na ...
určitě by neškodilo si přečíst jak funguje podlahové vytápění a o způsobu regulace systému zejména pak v nízkoenergetické natož pak pasivním domě
Autor: kocina petr
Datum: 13.09.2009 22:02 odpovědět upozornit redakci reakce na ...
jak to funguje v PD zatim nevim a nevedel to nikdo ani pred 3-5 lety.taky se to tu probiralo.diskuze byla hodne vasniva.
uz jen v tom,ze podlahovka do PD nepatri.
Autor: jaroslav Šalý
Datum: 13.09.2009 22:29 odpovědět upozornit redakci reakce na ...
regulace se nemění "
Dovolím si reagovat na příspěvek, že podlahovka do EPD nepatří.
Dá se s tím souhlasit, protože EPD je schopen udržet teplotu v domě bez topného systému, jinak to není EPD.
Na druhou stranu je třeba přiznat, že teplejší podlaha je velmi příjemná a protože je to nízkoteplotní vytápění, ať už teplovodní, nebo elektrické, tak je velmi účinné.
Popíšu elektrické folie (neplést si je s rohožemy). Dnes se nově vyrábí folie s výkonem 40W/m2. V konkrétně mém domě je cca 85m2 podlahové plochy místností, kde je topení. Z této podlahové plochy se ozadí asi 2/3, tedy 57m2 topných folií. 57m2 x 40W = 2280W. Při TZ domu 1000W je to 2x více. Vzhledem k tomu, že je to výpočtová TZ - tedy teoretiocká, není tento výkon el. podlahovky nijak předimenzovaný. Další možnost spočívá v regulaci, kdy je možno vypnout celou místnost, nebo také její části. Mohu tedy pustit výkon od asi 400W do max. Regulace je velmi pružná.
Z tohoto pohledu se mi zdá el. podlahovka vhodná.
Jestli tohle má být projekt na NED, tak je to spíš špatný vtip. Ovšem tohle je spíš pravidlem u nás a vzhledem k tomu, že jste laik, tak za to nemůžete vy, ale ten projektant. Jednodušší je všude rvát kubíky polystyrenu než přemýšlet nad tvarem a velikostí domu. Dům je nesmyslně členitý - přitom ta členitost nepřináší žádné lepší dispoziční a architektonické řešení. O té kvalitě dispozic vypovídají sloupky uprostřed místností. Oknům také nějak chybí hlubší logika. Na tom ne zrovna vhodném dispozičním řešení se také spotřebovávají zbytečné m2, které budete topit.
PK Pavel Koláček @pavel.kolacek742Není toto rys většiny dnes stavěných domů, tedy rys spíše obecný?
Omlouvám se - dovolil jsem si přenést diskuzi "zezadu"
Autor: Bohuslav Vintr
Datum: 11.09.2009 07:55 odpovědět upozornit redakci reakce na ... "podlahové vytápění"
Právě proto, že fungují fyzikální zákony, funguje i samoregulace.
Teplo se neztratí a proudí jen z prostředí o teplotě vyšší do nižší. Navíc při proudění tepla (v závislosti na tepelném odporu) vznikne teplotní spád.
Když je teplota betonu stejná, jako je střední teplota topné vody, nedojde k předání tepla do betonu. Teplo se neztratí, vrátí se do kotle a ten sníží výkon.
To samé platí i o povrchu podlahy, pokud ho rychle ohřejeme (solárním zářením). Tam je ovšem rozdíl v tom, že pokud tento stav trvá dlouho (více, než cca 3 hod), posune se teplota povrchu na novou (vyšší) rovnovážnou teplotu.
Povrchová teplota podlahy je max. 28°C, ale to je max. při minimální výpočtové teplotě (např. -15°C, což nastává velmi zřídka v době před svítáním). Typicky k přehřívání dochází kolem poledne, kdy je venkovní teplota kolem nuly, tedy také teplota podlahy úměrně nižší. To je pořád dům na hranici, kdy lze použít PT. U lépe zateplených je teplota podlahy i topné vody ještě nižší.
Při solárním zisku největší část dopadá přímo na podlahu. Jakmile ji ohřeje, současně začne přehřívání místnost a snižování výkonu PT. O poměru významnosti těchto jevů si můžeme udělat představu podle poměrů energií. Zatímco PT dodává max. 100W/ m čtv (při min. výpočtové teplotě), tedy při venkovních 3°C 50 W/m čtv., tak max. solární záření po prostupu přes dvojsklo je cca 700 W/ m čtv. To znamená, že prohřívání desky PT shora při intenzivním solárním zisku (a snižování výkonu PT) je přibližně 10* významější, než opačně působící vyrovnávání teploty od teplejší topné vody (to by výkon PT zvýšilo).
Všechna tato vyrovnávání teploty ale trvají v řádu hodin. Tedy intenzivní solární zisk musí trvat nejméně hodinu na stejné místo, aby se teplota betonové desky (plati i pro předehřáté PT) vůbec měřitelně zvýšila.
Nikdy jsem nezpochybnil efekt přehřívání. Jen tvrdím, že teplovodní PT s nízkou teplotou topné vody tento efekt zhoršuje jen zpočátku (ještě v rámci tolerance kolísání teploty), ale při dalším stoupání teploty ho čím dál tím významněji brzdí až po překročení teploty bet. desky (která je vždy teplejší, než vnitřní teplota) teplotu topné vody začne místnost chladit.
Vše to trvá dosti dlouhou dobu. Na to samozřejmě reaguje kotel snížením výkonu a protože má vazbu i na teplotu vratné vody, sníží teplotu topné vody a tím dále posílí samoregulaci PT.
JŠ jaroslav Šalý @jaroslav.saly839Pro p. Dana
Jestliže uvažujete velmi rychlé změny, nelze použít klasické výpočty. Ty uvažují s ustáleným stavem, nebo alespoń stavem blízkým ustálenému. Můžeme si však vypočíst ustálený stav před akcí a po ní a uvažovat, jak se v mezidobí objekt chová mezi těmito stavy. Křivky chladnutí a ohřívání do ustáleného stavu se z počátku mění (sbližují) rychle ale potom se zmenšujícím se rozdílem teplot se sbližování prodlužuje po exponenciále.
Když ale uvažujete počáteční venkovní teplotu -15°C v domě se značnou ztrátou a kam se poděje (po solární zisku) nadbytečná energie z rozehřátého PT, tak musíte uvažovat také se setrvačností stěn.
Tak jako deska PT rychle nezchladne, tak se také vnější stěny neohřejí (určitě jsou silnější, než 6,5 cm). Tedy ještě za 3 hodiny bude mít objekt obdobnou tepelnou ztrátu, jako při -15°C i když už bude venku tepleji a část stěn bude mít také solární zisk.
Tedy ta energie z chladnoucího PT se využije na pokrytí této ztráty.
Ledaže by byl 3 hod po svítání solární zisk cca 20 kW (psal jste o kotli 24kW, což by mělo odpovídat ztrátě při -15°C).
Dobrý den všem,
Takže dle výpočtové tabulky od pana Smrčku by se měla TZ celého domu pohybovat do 3 kW. Musím se ještě zamyslet nad izolacemi, protože ve vztahu k obvodové zdi mám izolaci pod střechou předimenzovanou a v podlaze poddimenzovanou.
Už jen zvolit správně topení a ohřev TUV pro dům s takovouto TZ:-)
Teď už si nejsem jistý, že moje původní představa je pro tento dům ideální: teplovodní podlahovka + TČ + ŘVsR…
Asi by byly lepší folie pod plovoučku. Jenže mně se na té vodě v podlaze líbí, že ji třeba v budoucnu můžu ohřát více způsoby, pokud dám folie, zůstanu už navždy u elektriky.
Možná by byla dobrá kombinace solárka + řízené větrání s rekuperací + teplovzduch. Solárním panelem bych ohříval vodu pro TUV a podlahovku v některých místnostech, zbytek by topil teplovzduch. Navíc když dosadím do tabulky od pana Smrčky solárko, TZ se mi ještě sníží.
JS
JS Jiří Svozil @jiri.svozilsolárko max pro ohřev TUV - využití a návratnosti jiný link
pro nové baráky (ať normání až pasivní) větrání s rekuperací nutnost, teplovzduch využití rozvodů výhodné
pokud podlahovku, tak stačí obytná místnost a koupelna
Váš názor je zceca správný a při stavbě se vyplatí dávat izolace až do 40 - 50 cm. Uvědomte si, jak je dnes kubík EPS levný a kolik stojí energie. Včera jsem točil video, jak jednoduše kotvit EPS v podstatě libovolné tloušťky. Koncem týdne by to mělo být nastříhané a nadabované, v případě zájmu pošlu odkaz.
JS Jiří Svoboda @jiri.svoboda836Dobrý den pane Svoboda,
za zaslání odkazu na video budu rád
Svozil Jiří
Dobrý den. Tak se tady rozpoutala tvrdá debata. Každý má pravdu. Všechny návrhy jsou v obecné rovině a v postatě nemají
z čeho vycházet. Je potřeba z Vaší strany jednoznačně specifikovat, jaký vlastně chcete dům z hlediska energetické
náročnosti. Nestačí obecně byl bych rád, aby... Napište chci
NED na hranici pasivního domu, nebo chci pasivní dům, nebo chci NED stndartního typu. Teprve po této energetické náročnosti
se může rozběhnout seriózní debata o způsobu vytápění, protože teprve potom je možné spočítat tepelné ztráty. Na to má pan
Smrčka dost dobrý a poměrně jednoduchý program
S pozdravem Laďa.
LJ Laďa Jaskva @lada.jaskva833Dobrý den,
ano, debata je docela boužlivá:-)
RD bude NED blížící se PD (aspoň v to stále věřím). Pan Smrčka mi slíbil, že mi spočítá TZ. Takže jakmile se mi ozve na mail, zašlu mu potřebné údaje a pak tady výsledek zveřejním s tím, že budu rád za rady, jaké topení při spočítané TZ zvolit.
Ještě tedy shrnu situaci:
- RD - bude NED blížící se PD (doufám)
- zateplení: základ 15 cm, podlaha 20 cm, střecha 45 cm, obvodové zdivo 30 STI + 25 cm EPS. Podle výpočtů od pana Smrčky snad uvidím, jestli je někde izolace dost nebo málo.
- pozemek je zcela bez sítí, v příštím roce bude přípojka na elektriku, proto se případné topení omezuje na TČ nebo teplovzduch
- počet obyvatel: 2 dospělí a dvě malé děti (současný stav:-)
Moje současná představa ohledně topení všude teplovodní podlahové topení. Voda ohřívaná přes TČ (země voda nebo vzduch voda) + ŘVsR. Navíc v obýváku je plánována krbová vložka. Obyčejná, bez teplovodní vložky, jen na občasné zatopení.Co se týče energie, největší spotřebu bude mít jistě ohřev TUV. Má tedy cenu uvažovat i nad solárním ohříváním ještě k TČ? Navíc žena by ráda jako podlahu parkety, co jejich vyšší tepelný odpor nebo případné sesychání? Nad elektrickými rohožemi zatím neuvažuji, určitě mají plno výhod. ale zase vodu v trubkách mohu ohřívat více způsoby, nebudu závislý jen na elektrice.
Ale asi je potřeba znát TZ a pak se můžeme bavit co dál. Můj projektant topení je teď na dovolené. Tak snad mi pomůže pan Smrčka. jsem pak zvědav, až porovnám výsledky pana Smrčku a mého projektanta:-)
JS
Uveďte prosím celkové ztráty objektu po Vámi uvažovaném zateplení. Od nich se teprve může odvíjet debata o systému vytápění, větrání, ohřevu vody.
Dobrý den, v prvé řadě jak odstranit obrázky. Když si příspěvek otevřete a dáte EDITOVAT, máte dole možnosti Vložit obrázky a smazat obrázky.
Co se týká tloušťky izolace záleží na vaší představě jaké úrovně izolace chcete dosáhnout. Respektive jak moc a čím chcete vytápět.
Obecně lze říct, že by izolace jednotlivých konstrukcí měly být v rovnováze. Rovnováhou myslím přibližně stejnou tepelnou ztrátu konstrukce. Z tohoto pohledu bývá někdy izolace podlahy podceňována a izolace stropu přeceňována.
Porovnání ztrát by se však mělo udělat za otopné období, protože každá konstrukce je vystavena jiným vnitřním i vnějším teplotám.
Při tomto výpočto je potřeba uvažovat i se způsobem vytápění, protože rozmístění teplot v místnosti je rozdílné třeba při podlahovém vytápění a vytápění radiátory. Z toho také mnohdy plyne předimenzování izolace stropních konstrukcí.
Jako příklad uvedu podkroví vytápěné teplovodními radiátory:
Ohřátý vzduch od radiátoru má cca 50oC a omývá šikmou stěnu a strop, kde může být teplota těsne u stěny mnohem vyšší než výpočtová pokojová. Zde je větší izolace zcela na místě.
Ta stejné místnost vytápěná podlahovým topením má u stropu dokonce nižší teplotu, než je pokojová a je zbytečné mít izolaci stropu 2x tlustější, než ve stěnách.
Dále hrají roli odopry při přestupu tepla v závislosti na sklonu konstrukce.
Co se týká podlahy, tak je třeba si uvědomit, že průměrná teplota za otopné období u vnější konstrukce je dle oblasti cca 4oC. Pod podlahou je růněrná teplota cca 6oC. Pokud máte podlahovku, tak rozdíl teplot v podlaze může být větší, než mezi interiérem a exteriérem a tomu by měla odpovídat i izolace.
Co se táká Vašeho projektu, tak po zběžném prohlédnutí mně připadá nedořešená izolace atiky u terasy a nadezdívky nad oknem, kde je provedena izolace jen z čelní strany a zezadu je cihla Heluz bez izolace.
Takže v prvé řadě je potřeba stanovit cíl a pak posoudit izolace...
Dobrý den
tl. izolací bych použil jak píšete. vzhledem k tomu že plánujete podlahové topení tak do podlahy 200mm (doporučená hodnota dle normy) a do střechy vzhledem k ostatním izolacím 400mm
Co se týče vytápění. Tento dům bude mít minimální ztrátu. Klasické podlahové vytápění by mohlo být trochu problém. Náběh a doběh takového topení není v minutách ale hodinách. Proto bude dle mého názoru trochu složitější regulace.
Vemte si. Zatopíte do podlahy ta se ohřeje a při tom vysvitne slunce. I když termostat vypne topení tak díky své akumulaci se Vám dům 100% přehřeje a bude muset s teplem ven.
Proto bych se nebál teplovzduchu s kombinací topných folií, které jsou uloženy jen pod plovoučkou (min akumulace).
Je spousta variant. Určitě Vám poradí topenář
PCH
CP chalupný petr @chalupny.petr808pane chalupný s teplovodním podlahovým vytápěním pravdu bohužel nemáte
kdyby jstre ji sám provozoval, tak by jste to věděl - asi ji doma nemáte.
Pro tazatele
Bylo by dobrá znát celkové ztráty objektu. Předpokládám po takovém zateplení, že by se mohly pohybovat okolo 4-5kW ?.
Pak bych doporučil kombinovaný systém vytápění - podlahové teplovodní vytápění obývák, kuchyň a koupelna, a ostatní teplovzdušné
větrací jednotka s rekuperací samozřejmost.
Pro takový systém včetně možnosti letního dochlazení i ohřevu vody se hodí i kompaktní zařízení s tepelným čerpadlem vzduch-voda.
ještě jednou pokus o připojení příloh - řez a pohledy
JS Jiří Svozil @jiri.svozilNevadí, že tam máte adresu? V obrázkovom editore to radšej premažte a vložte nanovo.
Tá "bradavica" na streche je nutná? Akú miestnosť ten vikier osvetľuje?
Dobrý večer, pridávam sa k obom pánom predo mnou.
Vaša otázka, aká tloušťka je optimálna, je veľmi záludná. Optimálna vzhľadom na ... ? Dosiahnutie NED? NED s mernou potrebou 20 alebo 50 kWh/(m2a)? Myslím, že sa teraz hodí citovať reklamný slogan (tuším na Philips): Robme veci lepšie.
Nepripojila sa príloha... Takže prosíme si aj rezy aj pohľady...
Dúfam, že dom má kompaktný tvar a pokiaľ možno, je správne orientovaný vzhľadom na svetové strany.
Ja by som do podlahy dala aspoň 20 cm, stenu by som dala v opačnom pomere: tehla 25 + izolácia 30 cm (pokiaľ statika dovolí - takto bez poznania domu je to odvážne tvrdiť!) a do strechy 40 cm.
Pri trojsklách dbajte o to, aby mali Ug=0,5-0,6 W/(m2K) a k tomu pevnostne zodpovedajúci rám: IV82-92. Okná aby mali čo najväčší podiel skla.
Predpokladám, že aj bez riadeného vetrania s rekup. by ste sa dostali takto do kategórie NED. Ale povzbudzujem Vás, aby ste do RVsR šli...
Dobrý večer. Vaše představa se blíží reálným požadavkům na
zateplení a minimalizaci TZ. Pošlete projektanta do důchodu ( jestli tam už není ) a najděte si jiného, který bude mít zájem
šetřit Vaše budoucí výdaje za energie.
PS. Dobře připravený a promyšlený projekt je základ úspěchu.
Řešte všchny detaily, řešte vše, co Vás napadne ještě v přípravě
projektu. Potom bude pozdě!!!!!!!!!!!!
S pozdravem Laďa.
opravdu mizerna izolace strechy.tech 40cm by bylo akorat.
s vzduchotechnikou se hrave dostanete na parametry NED.
Nevhodný příspěvek
Pokud chcete upozornit redakci na diskusní příspěvek, který svým obsahem porušuje pravidla diskusí na portálu TZB-info, klikněte na tlačítko Odeslat. V diskusích jsou nepřípustné zejména příspěvky vulgární, urážlivé a nesouvisející s tématem dané diskuse.
Vyberte způsob sdílení
Přihlášení
nebo se přihlaste emailem
Nemáte účet?
Vypadá to, že nejste přihlášen
Registrací a přihlášením získáte mnoho výhod. Neunikne vám žádný nový příspěvek u oblíbených témat, můžete se ptát i odpovídat.
Technická podpora
Máte potíže s přihlášením, vkládáním příspěvků, nebo se správou vašeho profilu? Napište nám! Uvítáme také připomínky, podněty a nápady k vylepšení diskuzního fóra. Děkujeme.