Plné znění článku: Smart Cities aneb města budoucnosti I.
Omluva přijata. Životopis jsem ani nežádal. 1) Lépe hospodařit znamená také šetřit na zdrojích. Nekvalifikovanou…
před 8 roky
Omlouvám se, že jsem nepřiložil svůj životopis. Mám dvě dospělé děti, dokončily VŠ a poměrně dobře se zařadily do…
před 8 roky
Mám několik dotazů: K řešení č. 1: Pokud někteří zaměstnavatelé tolik nevydělají, je lepší když zkrachují a…
před 8 roky
5 odpovědí
Zobrazit všechny reakceOsobně mám pocit, že chytré a funkční město už tady dávno bylo a naopak vytrvale roste spousta nesmyslů, které život výrazně zhoršují.
1) nesmyslnou zelenou ideologií, která vyrobí (počítán stav před několka dny) 3,5% elektrické energie, ale díky OZE je elektřina v podstatě 2x dražší. (0,60 Kč/kWh výroba + 0,5 Kč/kWh OZE ).
2) Prosazení plateb za jistič fakticky zajistí energetickou chudobu. Tedy při malém jističi budu doslova čekat až pračka dopere, abych si mohl ohřát jídlo.
3) Auto se ve městě v podstatě použít nedá, všude parkovací zóny. Právo zaparkovat ale mám jen na Praze 2 dle bydliště.
4) MHD se v Praze také použít nedá, jednotlivá jízdenka je neuvěřitelně předražená. Za 64 Kč (dva lístky) ujedu autem po městě 33km.
5) V noci se MHD použít moc také nedá. Občas se potřebuji dostat z práce po půlnoci v Praze z Vysočan do Strašnic. Auto použít nemůžu kvůli parkovacím zónám a MHD mě dopraví za 1hodinu 8 minut s čekačkou až 30 minut. Tedy průměrně za 80 minut. Pěšky ty 4 kilometry zvládnu za 40 minut, typicky 2x rychleji.
6) Mzda dělníka či důchod stačí na život pod hranici chudoby. Typicky 12 tisíc plat/důchod a 7000 Kč měs. nájem. Není divu, že mnoho lidí bydlí raději v garážích za tisíc či zdarma pod mostem. Alespoň ten přemrštěný nájem nemusí platit.
7)Prozíravá politika MHD předat své pohledávky vymáhacím firmám de facto vytvořila zástupy nepracujících bezdomovců. Se svým dluhem stovky tisíc za pokuty se opravdu do práce nehrnou. Raději si na rohlíky vydělají sběrem papíru (přesunem z modrých kontejnerů do sběrny).
Jak tedy postupovat, abychom se konečně měli alespoň o trochu lépe, než za socializmu?
1)Nevytvářet z lidí bezdomovce zajištěním podílu nájemních nákladů do 30%. Nyní je běžně 70%. To znamená navýšit minimální mzdu a důchody na cca 20 000Kč.
2)Nepostupovat asociálně při stanovení cen jízdného. 32Kč za jízdenku je šílenost. Když už stejně 2/3 nákladů platí stát, měla by být MHD dostupná především pro sociálně slabší občany a být levnější, než auto. Viz iniciativa http://mhdzdarma.cz/
3) Pominout staré dluhy z MHD a ze zdravotního pojištění. Mnoho lidí chce pracovat ale při představě, že celoživotně budou platit dluhy samozřejmě nezačnou nebo pracují načerno.
4)Půjčovat peníze pouze proti např. zápisu do katastru. Nemáš nic, nepůjčím. Obrať se na Úřad práce pro okamžitou pomoc. Zvýší se tak finanční gramotnost.
5) Jezdit trvale na kole bude brzo sociální nutností (jezdím celé léto). Auta není kde zaparkovat, MHD nefunguje a i pěšky je to výrazně rychlejší.
Budovat kvůli tomu cyklostezky je ale ekonomický nesmysl. Bohatě stačí vyhradit vnější kus chodníku a dostatek ohleduplnosti. Chodci podél budov, část u silnice pro případné cyklisty. Zaparkovaný řidič otevřením dveří sejme cyklistu vlevo. Vpravo(na chodníku) je riziko výrazně nižší.
6) Dostupnost informací je již dávno vyřešena. Navigace v mobilu mě již dnes upozorňuje na rozmístěné radary a jistě nebude dlouho trvat, že si budou mobily navzájem sdělovat rozmístění policejních hlídek a rychlost pohybu v kolonách. Stačí naprogramovat dvě dotyková tlačítka. 1)míjím policejní hlídku, 2)jedu autem v koloně, odesílej ostatním GPS informace o mojí rychlosti. Vyhodnocování pouze podobnostních informací vyloučí záškodnictví.
Už za socíku jsme se problikávali, Nyní jsou možnosti podstatně lepší.
7) Jako největší sociální jistotu hodnotím známěho policajta, který umí likvidovat všechny pokuty. Nejčastější prohřešek? Na čtyřproudé dálnici jedu 55 km/h. Bohužel si pamatuji i dobu, kdy rychlost v Praze byla v noci neomezená.
Naznačil jsem zde stav nynější společnosti. Společnost je tak chudá, jak chudá je její většina. Tedy většina pracujících. Jako IT si sice vydělám běžně 60K za půlúvazek, k tomu příjem z nájmů bytů i těch výše jmenovaných garáží. Bohužel ani tak velké peníze nedokáží pomoci jedinému bezdomovci k rozumnému životu. Běžný dluh půl mega a bydlí pod mostem. Tak jde aspoň do té garáže a rozhodně to pro něj není přemalovaný kravín.
Zda bych si něco přál? Aby se nešaškovalo se zelenou energií, (Francie - jaderky), aby se neblblo s parkovacími zonami. Např. od 18 do 8 hod neomezeně a auto se dalo použít alespon ve chvíli, kdy MHD nejezdí a silnice jsou prázdně. Aby mzda stačila alespoň na chudý život v malém bytě.
Všechna čest zdravotníkům, kteří přijedou pomoci bezdomovci pod most. Připíšou mu to pouze k dluhu, který on stejně nikdy nezaplatí. Nemyslím si, že je to jeho chyba(toho bezdomovce). Jednoduše v této prohnilé společnosti nemá šanci.
Smartcities je již z mnoha pohledů dávno hotovo. Přes internet ovládám všechny své byty za jednorázových 1 000 Kč http://mujweb.cz/josvav/tzb/stranky%20la… a sleduji i historii teplot a spotřeb. Přes internet zjistím, že už mi opravdu žádný spoj nejede http://www.dpp.cz/ a je lepší jít pěšky a v mobilu mám i velmi chytrou a hlavně okamžitě aktuální navigaci i s policejními radary. Článek vlastně popisuje věci již dávno vyřešené nebo řešitelné lousknutím prstu. Lidem je nejprve nutno zvýšit finanční gramotnost a náležitě ocenit práci. Vše ostatní pak vznikne samo. Kdysi jsem snil o půlúvazku, spoustě volného času a vidlích na peníze. Musím přiznat, že se to povedlo.
JS Jiri Strnad @jiri.strnadMám několik dotazů:
K řešení č. 1:
Pokud někteří zaměstnavatelé tolik nevydělají, je lepší když zkrachují a zaměstnance propustí?
K řešení č. 2:
Má být jízdné zdarma také pro cizince, kteří nemají ve městě trvalý pobyt?
K řešení č. 3:
Měli by dluhy za jízdné a za zdravotní pojištění platit ti, kteří své jízdné a zdravotní pojištění poctivě platili?
Je projevem prohnilé společnosti mít známého policajta, který umí likvidovat všechny pokuty? Hodnotíte bohatství společnosti pouze podle výplatní pásky, nebo připouštíte i jiné druhy bohatství (rodina, svoboda, přátelé, práce)?
Přál bych si, aby Praha byla smysluplným městem. Co si pod tím představuji?
Smysluplnou koncepci hromadné dopravy. Představte si, že jako host přijedete či přiletíte do města a chcete se někam dostat. Jak rychle se zorientujete v systému hromadné dopravy. Jak dlouho trvá cesta do centra nebo z jednoho nádraží na druhé. Kolik je k tomu potřeba přestupů. Nebo naopak hodláte vyrazit ven. Jak dlouho trvá cesta na správné nádraží. Jak dlouho trvá opatřit si jízdenku. Jestli může být v celé republice či dokonce v celé Evropě jednotná jízdenka s předplacenými městy či spoji dle potřeby a kilometrickou bankou. Jestli existují vhodné alternativy spojení MHD k cestě autem.
Smysluplnou silniční síť. Jestli se systémem magistrál a radiál rychle dostanete na správné místo. Jestli na sebe dopravní stavby dobře navazují. Například u krásného Trojského mostu mám dojem, že vede s prominutím odnikud nikam. Jak nákladný je provoz silniční sítě. Kolik prostředků stojí provoz všech tunelů. Kolik prostředků stojí udržení sjízdnosti silnic za různého počasí. Jak lze tyto náklady optimalizovat a nesnížit užitek. Jestli se poklopy kanálů nedají dělat zároveň s povrchem vozovky. Jestli na frekventovaných silnicích může být nejtišší povrch. Jestli lze lépe využít lokálních RDS k přenosu dopravních informacích o nehodách a uzavřených silnicích přímo do navigací. Jestli lze v celé republice či v Evropě zavést jednotný systém silničního mýta s předplaceným kreditem a paušálně placenými trasami.
Smysluplnou koncepci služeb. Jak snadno se dostanete k nemocnici. Kolik kilometrů musíte jít pěšky od zastávky. Jak snadno lze do nemocnice přijet autem. Jak dobře mají vyřešené propojení pavilonů s ohledem na přesun v nepříznivém počasí. Jestli musíte na každý nákup autem nebo jestli jsou obchody blízko stanic a dopravních uzlů. Jak snadno se dostanete na poštu. Jestli se dá u pošty dobře zaparkovat. Jak dlouho budete hledat veřejné WC či umývárnu. Jestli jsou sportovní areály dobře přístupné. Jestli jsou stadiony blízko vlaku, pro případ převozu neukázněných fanoušků. Jak přístupná jsou kina, muzea a divadla.
Smysluplné urbanistické řešení a koordinaci výstavby nových domů a čtvrtí, aby fungovala dohromady a působila příjemně. Jestli někdo kontroluje dopravní dostupnost nových staveb. Jak město funguje v mrazu, při větru a v horku. Jak dobře je v létě ochlazováno a stíněno zelení. Jak zadržuje a využívá srážkovou vodu. Jak využívá energii slunce, případně větru. Stavbu dalších podzemních kolektorů pro zjednodušení sítí s ohledem na nízké provozní náklady.
Tak nějak si představuji smysluplné až chytré město. Myslím, že se toho hodně změnilo k lepšímu, ale hodně se toho také nepovedlo a každá taková chyba se velmi prodražuje. Elektroniku využívat tak, aby sloužila lidem a nekomplikovala jim samoúčelně život.
Nevhodný příspěvek
Pokud chcete upozornit redakci na diskusní příspěvek, který svým obsahem porušuje pravidla diskusí na portálu TZB-info, klikněte na tlačítko Odeslat. V diskusích jsou nepřípustné zejména příspěvky vulgární, urážlivé a nesouvisející s tématem dané diskuse.
Vyberte způsob sdílení
Přihlášení
nebo se přihlaste emailem
Nemáte účet?
Vypadá to, že nejste přihlášen
Registrací a přihlášením získáte mnoho výhod. Neunikne vám žádný nový příspěvek u oblíbených témat, můžete se ptát i odpovídat.
Technická podpora
Máte potíže s přihlášením, vkládáním příspěvků, nebo se správou vašeho profilu? Napište nám! Uvítáme také připomínky, podněty a nápady k vylepšení diskuzního fóra. Děkujeme.