Nejnavštěvovanější odborný portál pro stavebnictví a technická zařízení budov

Nilan VPL15 a jiné akt. rekuperace

Autor: Luboš Včela
Datum: 24.09.2017 15:41
uživatel: 120496


Zdravím,
můžete mi prosím někdo poradit, jak nastavit Nilan VPL15 tak, aby docházelo k rekuperací i za stavu, kdy je objekt temperován podlahovým topením a tepelnými zisky (převážně jen koupelny) na teplotu odtahu z domu 22-23 °C. Rekuperace funguje pouze jako větrák a do domu vhání jen vzduch o venkovní teplotě, tj. s účinností 0%. Nastavím-li na rekuperací požadavek na teplotu 23 °C, došlo by teoreticky k aktivaci rekuperace až při poklesu průměrné teploty v domě na 22 °C (reálně tento pokles u zatepleného objektu zatím nenastává) a naopak by poté objekt byl mírně přetápěn na 24 °C. Poté by se opět vypnula rekuperace („topení“), termostaty by také vypnuly podlahové topení a celý systém by čekal, až VPL vyvětrá a ochladí dům na 22°C, kdy opět sepne podlahové topení nebo začne topit VPL a celý cyklus se opakuje stále dokola…. VPL buď jen ochlazuje (větrá) nebo přehřívá (tedy rekuperuje).
Mám zatím pocit, že jsem VPL15 koupil téměř zbytečně. Při reálném provozu se o žádnou rekuperaci nejedná, neboť nic nerekuperuje. Byla-li by VPL15 schopna svým výkonem pokrýt veškeré TZ objektu, mohla by se nazývat horkovzdušným vytápěním s TČ., ale v kombinaci s podlahovým topením se jedná o drahý větrák s filtrací vzduchu, který žádnou energii ani finance neušetří, spíše naopak. Pokud mám dům temperovaný stabilně podlahovkou (vlažná podlaha v koupelnách) a tepelnými zisky v rozsahu N-zóny, VPL15 jen větrá a chladí stejně, jako by byla otevřená okna. Má tento způsob provozu smysl? Za vysoké pořizovací náklady jen „automatické otevírání oken“?
Poraďte prosím s nastavením a pokuste se mi vysvětlit, jaká je výhoda VPL15 (kromě letního chlazení) proti běžné pasivní rekuperací, která by za současných podmínek už několik dní do domu přiváděla alespoň temperovaný vzduch a šetřila náklady na vytápění. Momentálně je v jednotce aktivován program Komfort (budou krbová kamna). Bylo by řešením situace změna na program Úspora, kde by se nastavila minimální teplota dodávaného vzduchu společně se spínáním kompresoru? Případně poraďte, jak uživatelsky změnit rozsah N-zóny na 1°C a tím omezit kolísání teplot. V návodu však změnu nastavení (spínání kompresoru) výrobce nedoporučuje, předpokládám, že dojde ke snížení životnosti zařízení.
Výpis hodnot z dnešního rána:
Venkovní teplota 11st.
Vnitřní teplota 22,6st.
Požadavek na cílovou teplotu (na nilanu) 23st.
Přestože není úplně dodržena požadovaná teplota do domu fouká vzduch o teplotě 13st.
Poslal jsem dotaz i výrobci, doufám, že někdo poradí. Přece nemůže být popsané fungování v pořádku. Jak fungují aktivní rekuperace ostatním?
Díky

odpovědět na příspěvek

Příspěvky v této diskusi vyjadřují názory čtenářů. Redakce portálu TZB-info nemůže ovlivnit jejich obsah, ale vyhrazuje si právo je odstraňovat.
Zobrazit všechny příspěvky<< novější   zobrazuji 31 - 60 z 82   starší >>
Příspěvky
Autor: Jaroslav Pelant
Datum: 30.12.2018 12:25 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 123384
reakce na ...
Panové povězte mi, zda je tedy ta VPL15 dobrá volba.

Já od toho chci toto:
- aby to pořád větralo, ale ten přívodní vzduch nebyl moc studený, aby to nebylo nepříjemné - ideálně aby měl stejnou, či trochu vyšší teplotu
- v létě aby to trochu chladilo a nebylo v domě 30°C
- podlahovka by měla dotápět na nastavenou teplotu
- a samozřejmě, aby mě to nesežralo, ale nehledám za každou cenu nejmenší spotřebu :-)
- já tu rekuperaci nechci kvůli úsporám tepla, ale kvůli pořád čerstvému vzduchu, ale aby to zase nebylo nepříjemné tím, že z toho bude foukat studený vzduch

Umí tohle tam VPL15?

Autor: Miroslav Bartovič
Datum: 18.03.2019 10:04 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 122908
reakce na ...
Dobrý deň, ja mám síce VP18K EK9, ale to je v podstate VPL15 + bojler + kotol. V zime mám rekuperáciu nastavenú na 25 stupňov a rovnotlaký režim Komfort, rýchlosť 1. Elektrokotol som systémom pokus-omyl nastavil na relatívne nízku krivku, aby začal silnejšie kúriť až pri vonkajších teplotách, kedy rekuperácia nedokázala pokryť tepelné straty a dom sa začínal ochladzovať. Takže pri teplotách cca do 0 stupňov iba občas temperuje podlahu, až nižšie začne seriózne kúriť. Teda zásadné je mať "hlavný" zdroj tepla nastavený na nižšiu teplotu ako aktívnu rekuperáciu, inak vám napr. podlahovka vyhreje vzduch a rekuperácia vypne ohrev, pretože bude dosiahnutá želaná teplota. To samozrejme znamená, že ak máte veľa vnútorných zdrojov (veľa varíte, ťažíte bitcoin, pozeráte celá rodina každý na vlastnom TV a pod.) alebo veľké slnečné zisky, tak rekuperácia bude veselo fúkať dnu neohriaty vzduch. S tým som zatiaľ nič neurobil, ale na druhú stranu ani ten studený vzduch necítim. Skôr som rád, pretože inak by sa dom prehrial.

Autor: Jiří Mikeska
Datum: 26.09.2017 14:19 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 126117
reakce na ...
tento příspěvek byl redakcí odstraněn

Autor: Šalý Jaroslav
Datum: 26.09.2017 15:39 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 118337
reakce na ...
tento příspěvek byl redakcí odstraněn

Autor: Jiří Mikeska
Datum: 26.09.2017 21:58 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 126117
reakce na ...
tento příspěvek byl redakcí odstraněn

Autor: Šalý Jaroslav
Datum: 26.09.2017 23:04 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 118337
reakce na ...
tento příspěvek byl redakcí odstraněn

Autor: Jiří Mikeska
Datum: 27.09.2017 00:31 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 126117
reakce na ...
tento příspěvek byl redakcí odstraněn

Autor: Jiří Mikeska
Datum: 25.09.2017 15:00 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 126117
reakce na ...
Fotogalerie:
Co se týče nastavení, jsem vám už psal na jiném fóru. Osobní zkušenost s jednotkou mám už 4 roky a jako uživatel nemám žádný problém. Při aktuálních teplotách venku 15°C přívod do místnosti je 43°C. Když jednotku nezapnete, nemůže vám fungovat. Pro mě je teplý přívod zvlášť v tohle období velmi příjemný.
Rekuperace vrací teplo do domu, to by si měl pan Šalý uvědomit. Jestliže se z domu odvádí přibližně 120 m3/h, berou to teplo z domu všechny jednotky o stejném výkonu stejně. Technologie pro zpětný zisk je na konci pomyslné roury vedoucí vzduch z domu, jestli je pasivní, aktivní, nebo kombinace obojího, v tom rozdíl není. Žádná z nich nebere tepla z domu víc nebo míň. Pokud se podívám na COP, tak jednotka bere přibližně 340 W podle Loxone a ohřeje vzduch o 30°C, to je něco přes 1 kW výkonu, Takže teď je COP někde kolem 3. Nevím, kde pan Šalý vzal 1,4 a je to vlastně jedno.

Autor: Šalý Jaroslav
Datum: 24.09.2017 16:12 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 118337
reakce na ...
Před roky jsem četl příspěvek německého znalce v oboru (Pasivhaus) k rekuperaci pro ohřev vody "luftbojlery" asi na 10 stránek s výpočty a závěr byl, že taková zařízení mají celkovou účinnost právě pro takové nedokonalosti - nutnost převětrávat, protože berou teplo zevnitř baráku!, které pro jejich funkci tam musíte zase něčím dodat zpět - proto skutečné COP po odečtení toho "ukradeného" tepla jenom 1,1 (max 1,4).
Prostě to je škrábání levou rukou za pravým uchem. Nic lepšího s tímto systémem nevymyslíte.

Autor: Jozef Homola
Datum: 24.09.2017 16:52 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
Přispěvatel pod jménem "metball iGIN" měl pro tyto případy sousloví PLACENKA, KRADENKA, ČEKANKA A ZKLAMANKA.

Autor: Roman Novák
Datum: 12.10.2017 18:40 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 105259
reakce na ...
Dobrý den,

mám dotaz úzce související s tématem.
Chtěl bych zpřesnit výpočet topného výkonu kompresoru u podobné jednotky VP18.

Výpočet provádím dvěma způsoby:

1. Jednoduše by měl být výkon dán poměrem teplot chladiva liquide / suction pro příslušný typ kompresoru.

2. S méně přesnými vstupními údaji přes odebranou energii odpadnímu vzduchu. Zde mám další chybu, protože nedokážu zjistit ztrátové teplo kompresoru, které se k energii odpadního vzduchu přidává
Opírám se pouze o všeobecné údaje o zhruba 70 procentní účinnosti olejových kompresorů, což ještě zřejmě nemusí znamenat 30 procent tepelné ztráty povrchem kompresoru z dodaného příkonu.

Dokázal by s tím někdo pomoci?

Autor: Šalý Jaroslav
Datum: 12.10.2017 19:17 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 118337
reakce na ...
Váš dotaz je pro mne nesrozumitelný, kdyžtak napište na a pokusím se vyřešit

Autor: Roman Novák
Datum: 12.10.2017 20:13 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 105259
reakce na ...
Fotogalerie:
obrázek č. 1 obrázek č. 2
Dobrý den pane Šalý,

Vložím sem ještě konkrétní hodnoty měření parametrů odpadního vzduchu.

Z hodnot dle HX diagramu jde podle výkonu ventilátoru o průtok 96m3/h. Tomu by odpovídala odebraná energie odpovídající výkonu dle HX-diagramu.. Tedy něco přes 1000W.
Má to samozřejmě pár nepřesností. Kromě přesnosti měření jednotlivých hodnot také problém s tím, že těleso kompresoru stojí v cestě odpadního vzduchu a nějakou energii mu předává.

Z hodnot podle teploty media ve výparníku 4,5°C a kondenzátoru 38°C bych z charakteristik podle ASHRAE a EN12900 zase odečetl hodnotu 1320W.

Autor: Šalý Jaroslav
Datum: 12.10.2017 20:41 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 118337
reakce na ...
teplota vzduchu není teplota vypařovací. Ta může být klidně -5°C.

Autor: Roman Novák
Datum: 12.10.2017 20:50 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 105259
reakce na ...
Fotogalerie:
Teplota a vlhkost vzduchu byla měřena a použita pouze pro výpočet z HX diagramu. Teplota media je měřena přímo na potrubí výparníku a kondenzátoru. Do styku se vzduchem nepřijde.

Edit: Na potrubí jsou naletována lůžka pro snímače a tato část potrubí je mimo proud vzduchu.

Autor: Šalý Jaroslav
Datum: 12.10.2017 21:06 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 118337
reakce na ...
dtto. Teplota měřená není teplota vypařovací !!!! jen +-. Vy pracujete v oboru?

Autor: Roman Novák
Datum: 12.10.2017 21:13 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 105259
reakce na ...
Takže snímač, který je teplotně svázán s potrubím a nikoli s procházejícím vzduchem neměří teplotu odpovídající teplotě vypařovací?

Autor: Šalý Jaroslav
Datum: 12.10.2017 21:28 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 118337
reakce na ...
Vypařovací teplota (měřená teplotou sytých par na sání kompresoru) se odvozuje z měřeného tlaku. Ta se může i podstatně lišit od Vámi měřené teploty na výparníku

Autor: Roman Novák
Datum: 12.10.2017 21:23 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 105259
reakce na ...
Samozřejmě , že v oboru nepracuji. Jde mi o porozumění problému. Zatím jsem se ale stále nedopracoval k hodnotě ztrátového výkonu toho kompresoru, který ohřívá vzduch ještě před výparníkem a tak zanáším chybu do HX diagramu

Autor: Šalý Jaroslav
Datum: 12.10.2017 21:31 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 118337
reakce na ...
Tak pro Váš příklad (když si s tím chcete hrát - pořád nevidím důvod co tím chcete dokázat) si počítejte třeba 10% chladicího výkonu.

Autor: Roman Novák
Datum: 12.10.2017 21:52 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 105259
reakce na ...
Pak by výparník odebral 1130W dle HX diagramu a pokud je to hodnota odpovídající hodnotě kterou předá kondenzátor pak jsem se zde:

https://forum.tzb-info.cz/139797-zdroj-vytapeni-a-ohrev-tuv-v-pasivnim-dome/vsechny-prispevky#text53

seknul prakticky o 200W topného výkonu.

To co tím sleduji je oprava této chyby, tedy pokud tam není nějaká další chyba.

Autor: Šalý Jaroslav
Datum: 12.10.2017 22:21 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 118337
reakce na ...
chladicí výkon neni kondenzační - je vždy nižší. Odkud jste bral ty uváděné výkony? Domnívám se, že máte vše postavené na písku. Chyby min 20%.

Autor: Roman Novák
Datum: 13.10.2017 08:29 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 105259
reakce na ...
Tak 830W je dáno docela přesně při výměně vzduchu musí být dodáno pro nějaké průměrné parametry vzduchu v interiéru.
300W na ohřev vody vychází z předpokládané minimální spotřeby na osobu.
Těch 380W na dotop by zbylo pokud bych vycházel z tabulkových hodnot pro výkon kompresoru.
Tady musím upozornit, že většina toho výkonu připadající na topení (možná všechno) bylo dodáno do podlahové smyčky nikoli do vzduchu.

Přesně to sice není, ale nějaké jistoty tu jsou:
- kompresor za těchto podmínek běžel 15h/den.
- průměrná vlhkost v domě se nezměnila.
- průměrná teplota v domě nepatrně stoupla

takže je potřeba to nějak skloubit což se nedaří.

Autor: Šalý Jaroslav
Datum: 13.10.2017 09:06 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 118337
reakce na ...
Vaše úvaha je od začátku dejme tomu schůdná, ale pracujete s hausnumery. Tabulkové hodnoty kompresoru jsou vám na nic. Jak ASHRAE, tak EN jsou jiné hodnoty dané pro srovnání výkonů kompresorů a ne hodnoty při provozu. To je teoretická hodnota, určitě nemáte změřenou ani vypařovací teplotu, ani přehřátí, takže chyba autobus. Takže Vaše výpočty jsou na dvě věci.

Autor: Roman Novák
Datum: 13.10.2017 19:38 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 105259
reakce na ...
Takže opouštím tento způsob určování topného výkonu a vracím se k odebrané energii výparníkem.
Původně přepočtenou hodnotu z HX diagramu 1018W zvýším o 100W
dle předpokládané ztráty tělesem kompresoru na 1118 W.
Už jste uvedl, že chladící výkon výparníku nerovná se topný výkon kondenzátoru.
Dle odkazu předloženým panem Homolou by měl být poměr mezi topivostí a chladivostí při obdobných podmínkách větší než 1,21
Převedeno do výkonových poměrů.

1118 x 1,21 = 1352 W topného výkonu kondenzátoru by už zapadalo lépe do příkladu z odkazu s rozložením výkonu.

Nic detailnějšího s těmi vzorci nedám. Neznám ani některé vstupní hodnoty.

Autor: Šalý Jaroslav
Datum: 13.10.2017 21:13 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 118337
reakce na ...
Ještě špatně. Jestli jste spočítal 1000W na chladiči tak k němu nic nemůžete přičítat, naopak tu ztrátu musíte od topného výkonu odečíst, takže topný výkon bude max 1200W !!!!

Autor: Roman Novák
Datum: 13.10.2017 21:24 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 105259
reakce na ...
Tak tomu nerozumím.
Co se stane pokud odstraním kompresor z cesty odpadního vzduchu a nechám jím ohřívat vzduch v místnosti?
Ta tepelná ztráta tělesa kompresoru se přece nemůže jen tak ztratit......

Autor: Šalý Jaroslav
Datum: 13.10.2017 21:32 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 118337
reakce na ...
Tak si ty cesty nekreslete. Vy totiž vycházíte z blbého předpokladu. Něco jiného je chladicí okruh a něco jiného je vnější prostředí. A to tady řešit nebudu.

Autor: Roman Novák
Datum: 13.10.2017 21:57 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 105259
reakce na ...
Takže rekapitulace pro můj případ:

Měřím entalpii na vstupu odpadního vzduchu do a na výstupu z rekuperace. Rozdíl odpovídá chladícímu výkonu 1000 W. Pak ale zjistím, že to není jako u ledničky, kde se kompresor ochlazuje venkovním prostředím, ale stojí před výparníkem. Musí tedy obohacovat odpadní vzduch o další díl energie o které jsem nevěděl. Takže není pravda to co jsem původně změřil. Výměník neodebírá energii jen odpadnímu vzduchu, ale přičítá se energie odpovídající tepelné ztrátě z tělesa kompresoru.

Kde je chyba?

Autor: Jozef Homola
Datum: 13.10.2017 23:27 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
Neznám podrobnosti vašeho měření ale zaujalo mne to měření vzduchu před rekuperací a za rekuperací. Podle mne zde můžou nastat veliké chyby. Musel bych znát podrobnosti jak daleko se to měří, čím se to měří v jaké hloubce potrubí nebo proudícího profilu atd.
Mnoho lidí co má rekuperaci tak si ani neuvědomí jaké mohou nastat tepelné ztráty přes stěnu potrubí a jiné obaly protože si neuvědomí jak málo Joulů tepla je obsaženo krychlovém metru vzduchu. Pak skutečná měření v instalaci dají účinnost rekuperace i 28%.

<< novější   zobrazuji 31 - 60 z 82   starší >>
odpovědět na původní příspěvek

Přihlášení/odhlášení odběru příspěvků e-mailem:
váš e-mail:
Toto je nemoderovaná diskuse čtenářů portálu TZB-info. Redakce nenese zodpovědnost za obsah příspěvků a vyhrazuje si právo příspěvky odstraňovat.