Nejnavštěvovanější odborný portál pro stavebnictví a technická zařízení budov

Diskuse ke článku: Vodík by potřeboval zázrak, aby v dopravě předstihl baterie

Autor článku: Mgr. Jiří Zilvar, redakce
Plné znění článku: Vodík by potřeboval zázrak, aby v dopravě předstihl baterie
Anotace článku: Nabídka i počet prodaných elektromobilů každým rokem roste a celosvětově již elektrických aut jezdí více než 7 milionů. Dobíjecí stanice přibývají po tisících ročně a elektřina je široce dostupná. U vodíku nic z toho neplatí.

přidat ke článku nový příspěvek

Příspěvky v této diskusi vyjadřují názory čtenářů. Redakce portálu TZB-info nemůže ovlivnit jejich obsah, ale vyhrazuje si právo je odstraňovat.
Chronologický seznam příspěvků
Re (8): Budoucnost vodíku v dopravěRobin Lejsek06.04.2021 22:19
Re (7): Budoucnost vodíku v dopravěZdeněk Kudlička29.03.2021 18:46
Re (6): Budoucnost vodíku v dopravěRobin Lejsek27.03.2021 07:09
Re (5): Budoucnost vodíku v dopravěZdeněk Kudlička16.03.2021 20:25
Re (4): Budoucnost vodíku v dopravěRobin Lejsek16.03.2021 04:51
Re (6): Budoucnost vodíku v dopravěRobin Lejsek15.03.2021 15:39
Re (5): Budoucnost vodíku v dopravěJiří Zilvar15.03.2021 15:15
Re (4): Budoucnost vodíku v dopravěRobin Lejsek15.03.2021 09:55
Re (4): Budoucnost vodíku v dopravěZdeněk Kudlička13.03.2021 12:45
Re (3): Budoucnost vodíku v dopravěZdeněk Kudlička13.03.2021 12:43
Re (3): Budoucnost vodíku v dopravěZdeněk Kudlička13.03.2021 12:34
Re (3): Budoucnost vodíku v dopravěJiří Zilvar12.03.2021 10:35
Re (2): Budoucnost vodíku v dopravěRobin Lejsek10.03.2021 17:53
Re (2): Budoucnost vodíku v dopravěRobin Lejsek10.03.2021 15:57
Re: Budoucnost vodíku v dopravěJiří Zilvar10.03.2021 11:24
Re: Budoucnost vodíku v dopravěZdeněk Kudlička10.03.2021 11:22
Budoucnost vodíku v dopravěRobin Lejsek10.03.2021 09:13

Příspěvky
Předmět: Budoucnost vodíku v dopravě
Autor: Robin Lejsek
Datum: 10.03.2021 09:13 odpovědět upozornit redakci

uživatel: 129834
reakce na ...
Myslím si, že čas většího rozšíření vodíkového pohonu v dopravě ještě přijde - i proto, že v článku zmíněné ekologické hledisko má určité zpoždění. Ale když toto ekologické hledisko vezmeme v potaz také u klasických elektromobilů a započítáme třeba výrobu nebo likvidaci baterií, tak i v tomto případě už se věci nejeví zdaleka tak pozitivně, jak to občas může na první pohled vypadat. Ostatně žádná technologie není bezemisní.
Nicméně není pravda, že by vodíku chyběla infrastruktura nebo dostatek aut - možnosti jsou (není to jen Toyota) i když je potřeba přiznat, že výběr zatím není příliš rozsáhlý. Ale spíše jde o i to, že tahle technologie není příliš propagována v médiích. A pokud ano, tak leckdy spíše negativně.
Není asi tajemství, že třeba v Japonsku, Jižní Koreji nebo poslední dobou i v Číně se vodíkovému pohonu dostává docela velké podpory, protože tam pochopili, že klasické elektromobily mají vůči němu z hlediska komfortu pro řidiče jistá omezení a třeba doba nabíjení v řádu mnoha desítek minut není příliš praktická - to samé se dá říci o kapacitě baterií, kterým příliš nesvědčí v zimě pobyt na mrazu nebo v létě na přímém slunci, což má po čase vliv na dojezdovost (takže garáž je jistá nezbytnost). Tyhle věci není nutné u auta na vodíkový pohon (nebo se spalovacím motorem) příliš řešit. A bylo by toho více. Čímž nechci klasické elektromobily zatracovat (svoje místo si určitě najdou), ale mají své nedostatky (jako všechno) a někdy mi dost vadí místy až nekritický obdiv k této technologii, kde se hovoří vesměs jen o pozitivech.
Když se vrátím k rozšíření vodíku, nejde jen o Evropu. Třeba v Německu je v současnosti cca 80 vodíkových čerpacích stanic (jejichž počet stále stoupá) nebo se dala šance vodíkovým vlakům na neelektrifikovaných tratích, které se osvědčily. I u nás firma Unipetrol připravuje otevření prvních tří (někde se hovoří o čtyřech) vodíkových čerpacích stanic a kdyby tomu nevěřila, asi by to nedělala.
Proto bych tento typ pohonu neodepisoval (mohu-li to tak napsat), protože zatím nejsme v situaci, že by klasické elektromobily byly v dopravě dominantní a co jsem si všiml, tak hodně řidičů si uvědomuje jejich nedostatky a zatím se do nich příliš nehrne - jinak by už musely být rozšířeny mnohem více než nyní jsou (nebavím se třeba jen o ČR). A to zůstávám jen u osobních aut a nezabývám se třeba auty nákladními, protože i ty tvoří docela velkou část dopravy jako celku - tady by zatím velké nákladní auto na elektřinu byl asi dost problém.
Některé věci jsou běh na dlouhou nebo delší trať - přirovnal bych to k maratónu, kde i ten kdo v průběhu závodu dlouho vede, nemusí nakonec být vítězem. Možná nemusí být nakonec vítězem žádný typ pohonu a bude jich vedle sebe existovat více.

Předmět: Re: Budoucnost vodíku v dopravě
Autor: Zdeněk Kudlička
Datum: 10.03.2021 11:22 odpovědět upozornit redakci

uživatel: 122437
reakce na ...
Vodík ani akumulátory nejsou do budoucna konkurencí uhlovodíkovým palivům. Vodík kvůli nedjjednoduššímu atomu, akumulátory kvůli nízké energetické hustotě dané chemickými prvky.

Předmět: Re (2): Budoucnost vodíku v dopravě
Autor: Robin Lejsek
Datum: 10.03.2021 17:53 odpovědět upozornit redakci

uživatel: 129834
reakce na ...
Možností je spousty - třeba se objeví nějaká úplně jiná technologie než klasické elektromobily, vodík, zemní plyn atd. a půjde o natolik převratnou, jednoduchou a cenově dostupnou záležitost, že všechny strčí do kapsy. I to je možné :-)

Předmět: Re (3): Budoucnost vodíku v dopravě
Autor: Zdeněk Kudlička
Datum: 13.03.2021 12:34 odpovědět upozornit redakci

uživatel: 122437
reakce na ...
Zemní plyn je již využívaný uhlovodík.
Vodík má vlastnosti, vylučující jeho využití v širším měřítku - nejjednodušší atom a nejjednodušší molekula pronikne jakýmkoli materiálem.
Možná přijde i kouzelník...

Předmět: Re (4): Budoucnost vodíku v dopravě
Autor: Robin Lejsek
Datum: 16.03.2021 04:51 odpovědět upozornit redakci

uživatel: 129834
reakce na ...
Kdyby to bylo, jak píšete, asi by se nedělo nic z toho o čem jsem psal v úvodním příspěvku - tedy přístup Japonska, Jižní Koreje, Číny a v Evropě třeba Německa k vodíkovému pohonu. Tam si zjevně nemyslí to co Vy a jestli je to dobře nebo ne, ukáže až budoucnost. Svého času se také hodně lidí smálo klasickým elektromobilům nebo kdysi dávno autům, když začínala a nedávali jim mnoho šancí se prosadit - ale dějiny jim za pravdu nedaly.
Přičemž třeba v otázce pronikání vodíku jakýmkoliv materiálem učinila auta na vodík dost významný pokrok - to samé se týká skladování tohoto plynu. Vynechám otázku financí, bavím se čistě o technické stránce věci. V opačném případě by třeba vodíková verze automobilu Hyundai Nexo nemohla být předmětem testů v řadě recenzí. Kdyby to bylo špatné auto, asi by se tak nedělo.
Nepopírám atraktivitu zemního plynu jako pohonu a fandím mu (zájem je viditelný a třeba u nás počet aut i čerpacích stanic roste), ale na světě jsou i jiné možnosti. To, že Vy je nepodporujete, neznamená, že musí být špatné. Také nejsem velký fanoušek klasických elektromobilů na baterie, ale musím připustit, že se této technologii v současnosti daří a své příznivce má. Jak to bude dál (nejen u nich), se uvidí - v tuhle chvíli těžko soudit, vše je otevřené.

Předmět: Re (5): Budoucnost vodíku v dopravě
Autor: Zdeněk Kudlička
Datum: 16.03.2021 20:25 odpovědět upozornit redakci

uživatel: 122437
reakce na ...
Ano, je to tak, jak píšu - vodík má nejjednodušší atom ze všech chemických prvků a jeho molekula je nejmenší molekulou. Tím je dáno jeho pronikání jakýmkoli materiálem. Pro uskladnění je tedy nevhodný.
Pokusy s vodíkem jakožto palivem samozřejmě probíhají, ovšem stále jde jen o experimenty. I provoz vlaku s cestujícími je stále jen rozšířeným experimentem a automobily na vodík jsou spíše skleníkovou kytkou, než praktickým dopravním prostředkem.

Předmět: Re (6): Budoucnost vodíku v dopravě
Autor: Robin Lejsek
Datum: 27.03.2021 07:09 odpovědět upozornit redakci

uživatel: 129834
reakce na ...
Kdyby byl vodík na skladování tak nevhodný jak píšete, neexistovaly by dnes třeba auta na vodík, která už jezdí v provozu a další státy jako třeba Francie či Rakousko by nedávaly šanci vodíkovým vlakům na neelektrifikovaných tratích - jak to nakonec dopadne, nemohu předjímat, ale nějaké objednávky tam v případě Francie už jsou. Což znamená, že to Francouze asi celkem dost zajímá. Viz odkazy https://www.msn.com/cs-cz/zpravy/Zahrani%C4%8Dn%C3%AD/vlaky-poh%C3%A1n%C4%9Bn%C3%A9-vod%C3%ADkem-nastupuj%C3%AD-francouzi-je-pust%C3%AD-na-koleje-za-dva-roky/ar-BB1eZQ7z?ocid=msedgdhp&fbclid=IwAR3MO5x5-gQX8eVRlQ-Rf-Qf1bYqfwZahg8ULKVuFa7ew2wdkQ4oogTEwX4
nebo zde https://www.e15.cz/byznys/doprava-a-logistika/rakouske-drahy-pustily-na-koleje-prvni-vodikovy-vlak-za-deset-let-jich-ma-byt-mnohem-vic-1373317?fbclid=IwAR1sP5CTm-7S4AaVeaJtCBjevZSdtO14CvSVgCY0Sud6UYIlZCy6xucsL7Y
Na jiném místě jste zmínil v souvislosti s vodíkem leteckou dopravu, tak Vám rovněž posílám jeden zajímavý odkaz - sice je to zatím vzdálenější budoucnost, kde nelze v tuto chvíli říci s jakým výsledkem. Nicméně i v této oblasti probíhá vývoj. https://www.e15.cz/byznys/doprava-a-logistika/airbus-je-bliz-vodikovemu-letadlu-boeing-s-timto-druhem-pohonu-zatim-vubec-nepocita-1377916

Předmět: Re (7): Budoucnost vodíku v dopravě
Autor: Zdeněk Kudlička
Datum: 29.03.2021 18:46 odpovědět upozornit redakci

uživatel: 122437
reakce na ...
Proti faktu, že má vodík nejjednodušší molekulu není co postavit - odkazy na senzační články nemají váhu, protože jen ukazují experimenty, nikoli běžný provoz.

Předmět: Re (8): Budoucnost vodíku v dopravě
Autor: Robin Lejsek
Datum: 06.04.2021 22:19 odpovědět upozornit redakci

uživatel: 129834
reakce na ...
Zde nejde o senzační články, ale o realitu která probíhá a to že to nechcete vidět, už jde mimo mne.
Myslím, že jsem se k danému tématu vyjádřil asi dostatečně a nevidím důvod debatu zbytečně protahovat. Takže se s Vámi rozloučím a přeji příjemný večer. Třeba se někdy potkáme v debatě u jiného článku.

Předmět: Re: Budoucnost vodíku v dopravě
Autor: Jiří Zilvar
Datum: 10.03.2021 11:24 odpovědět upozornit redakci

uživatel: 120411
reakce na ...
Dobrý den

děkuji za obsáhlý komentář, přiměl mě upravit poslední odstavec a doplnit do článku větu o provozních nákladech :-)

Co se ekologie týče, o tom by mohl vypovídat právě osud vodíkových vlaků - zatím to vypadá, že se neosvědčily, nevyplatí se finančně ani energeticky, viz např. https://www.tydenikhrot.cz/clanek/vlaky-s-bateriemi-jsou-o-tretinu-levnejsi-nez-s-vodikem - může být ekologické něco, co na pohon potřebuje víc energie, než spalovací motor?

Pokud jde o nákladní dopravu, Scania od vodíku ustupuje úplně ze stejných důvodu - je neefektivní a drahý https://www.rechargenews.com/transition/blow-to-clean-hydrogen-sector-as-major-truck-maker-rules-out-h2-for-long-distance-transport/2-1-951345

A konečně poslední důvod, proč dnes většina lidí nejezdí v elektromobilech není žádný diskomfort, ale vysoká cena. Kdyby elektrické auto stálo stejně, jako spalovací a postavil byste je vedle sebe, kdo by si při výrazně vyšších provozních a servisních nákladech vybral hlučný spalovací motor, který vypouští zplodiny a skleníkové plyny? Myslím, že jen dálkaři a fanoušci.

Předmět: Re (2): Budoucnost vodíku v dopravě
Autor: Robin Lejsek
Datum: 10.03.2021 15:57 odpovědět upozornit redakci

uživatel: 129834
reakce na ...
Co vím o vodíkových vlacích, tak ty se osvědčily a uvažuje se v Německu o jejich nasazení na dalších tratích - ostatně z Vámi přiloženého odkazu je o tom také zmínka. A pokud jde o studii, která tvrdí opak, tak je otázka nakolik se jí dá věřit. Je to podobné jako s články, které tvrdí, jak jsou klasické elektromobily výrazně ekologické, ale nezmíní vliv i výroby nebo likvidace baterií - protože pak už by to vypadalo jinak.
Můj příspěvek se netýkal nákladní dopravy, ale hlavně dopravy osobní, protože nákladní auta jsou problém i pro klasické elektromobily nebo i vodíkový pohon a myslím si, že tady asi ještě dlouho zůstanou doménou spalovací motory - už kvůli hmotnosti vozidla nebo i nákladu, který převáží.
Důvodů proč dnes většina lidí nejezdí v elektromobilech je více (cena je také jedním z nich), ale pokud mám vycházet z osobní zkušenosti při konverzaci s řidiči, tak hodně lidí jako důvod uvádí právě i ten diskomfort. O něm jsem se už pokusil ve svém předchozím příspěvku také rozepsat. Když píšete o ekologii, tak třeba i u spalovacích motorů prochází produkce emisí vývojem a dnešní stroje jsou v tomhle směru někde úplně jinde než třeba před 30 lety. Svět je trochu složitější než si asi myslíte, pane Zilvare - a neberte to ve zlém. V podstatě jde o to co za nějaké peníze reálně dostanete.
Když zůstanu u porovnání aut se spalovacím motorem a klasickými elektromobily, tak zatím nabízejí více prvně jmenované. A dokud třeba klasické elektromobily nenabídnou dobu dobíjení alespoň blízkou době tankování u aut se spalovacími motory nebo i nižší cenu, tak se nejspíš výrazně oblíbenějšími nestanou - naopak budou spíše jen pro bohaté a ostatním zbydou buď jen ojetiny, půjčování aut nebo hromadná doprava.
Myslím si, že klasický elektromobil může být zajímavý pro někoho, kdo má rodinný dům s fotovoltaickou elektrárnou na střeše a najezdí denně třeba pár desítek kilometrů, takže nemusí řešit dobíjení v rychlonabíječkách, kdyby jel někam daleko. Ale dálková doprava je také docela velký segment, takže tam to budou mít klasické elektromobily s větším prosazením asi složitější. Není tajemství, že i v tuzemsku rychlodobíjení dost podražilo - a těžko říci, jak se to bude vyvíjet dál. Třeba i s vývojem baterií a dobou dobíjení. Aby pak např. za 10-15 let nebyl nakonec vodíkový pohon cenově zhruba stejný nebo i levnější než klasické elektromobily, protože pak by zmizela cenová výhoda aut na baterie a v ten moment může být vodík opět ve hře jako alternativa, protože doba natankování se už dnes počítá maximálně na minuty. Uvidíme, jak to nakonec dopadne - překvapení nejsou vyloučena a mohou přijít až s delším časovým odstupem.

Předmět: Re (3): Budoucnost vodíku v dopravě
Autor: Jiří Zilvar
Datum: 12.03.2021 10:35 odpovědět upozornit redakci

uživatel: 120411
reakce na ...
Máte pravdu, v rychlosti tankování jen tak spalovací motor něco nepřekoná. Já k tomu říkám, že máte-li možnost tankovat doma, v práci, i třeba při cestě na nákup, a téměř vždy levněji, než kdybyste tankoval benzín, neřkuli vodík, přestává být pro většinu uživatelů rychlost tankování zásadním parametrem. Je to také osobní zkušenost řady elektromobilistů, většina z nich by si elektrické auto pořídilo znovu.

Rád to ilustruji na chytrých telefonech. Baterka jim vydrží dva dny, většinou ani to ne. Starým mobilům vydržela baterie mnohem déle a byl to jeden z hlavních argumentů, proč si chytrý telefon nepořizovat ("vždyť to nevydrží nabitý ani tři dny!"). Dnes už naprostá většina lidí má chytrý telefon a výdrž baterky nikdo neřeší - prostě ho před spaním nebo v práci lidi připojí do zásuvky. A když někdo opravdu potřebuje delší výdrž, řešení existují a klasické tlačítkové telefony jsou dnes okrajovou záležitostí.

Ano, máte pravdu, za stejné peníze (minimálně v kategorii do 1 mil Kč) toho dnes spalovací auto nabídne více. Proto říkám, že poslední překážkou rozšíření elektrických aut je vysoká cena.

Předmět: Re (4): Budoucnost vodíku v dopravě
Autor: Zdeněk Kudlička
Datum: 13.03.2021 12:45 odpovědět upozornit redakci

uživatel: 122437
reakce na ...
"...říkám, že poslední překážkou rozšíření elektrických aut je vysoká cena."

To je ovšem omyl. Čas ukáže, že překážkou je zejména nízká efektivita akumulátorového pohonu při použití na delší vzdálenosti a u těžších vozidel.

Předmět: Re (4): Budoucnost vodíku v dopravě
Autor: Robin Lejsek
Datum: 15.03.2021 09:55 odpovědět upozornit redakci

uživatel: 129834
reakce na ...
Myslím si, že tyhle věci nejsou jen o možnostech tankování nebo dobíjení - nadarmo se neříká, že i čas jsou peníze. A třeba doba, kterou strávíte takovou činností může mít (a také má) nezanedbatelný vliv na rozšíření nějaké technologie. To se snáze pochopí v případě, kdy byste přijel k nějaké nabíječce na dálnici za velkého provozu (byť by jich bylo hodně) a nebyl tam první, ale třeba třetí, čtvrtý, pátý...jako se to leckdy děje u čerpacích stanic. Při současných možnostech nabíjení byste tam za takové situace asi strávil spíše hodiny než minuty. Bavím se o situaci, kdyby bylo elektromobilů výrazně více než nyní - současnost je jiná (poměr rychlonabíječek k počtu elektromobilů není špatný - je tam rezerva), takže tohle by Vám nemělo hrozit, ale píšu to pro představu, která by nejspíš časem nastala za situace, pokud se zásadně nezmění doba dobití. Samozřejmě - kdo nejezdí daleko, tak zůstává těchto věcí ušetřen.
Pokud jde o chytré telefony, tak ty se rozšířily především kvůli možnostem, které nabízejí - zpravidla mají větší displej, jsou výkonnější a díky tomu se na nich dá pohodlněji používat internet, sledovat videa atd. U tlačítkových telefonů tyto možnosti nebyly až takové, protože byly určeny primárně k telefonování. Když baterie u chytrých telefonů vydrží jen dva dny, tak je to i tak docela dlouho - což nevidím jako problém. Způsob dobíjení se neliší od tlačítkových, což je také výhoda - a i doba dobití není příliš rozdílná. Ale základ byl v nabízených možnostech - ne ve výdrži baterie. Nicméně i tlačítkové telefony jsou stále v nabídce, protože jsou lidé, kterým vyhovují více.
Když se vrátím k autům, tak překážek k rozšíření elektrických aut je více než jen cena - tady se bohužel asi neshodneme. Ostatně i cena nových aut na spalovací pohon není malá a stále stoupá - protože i v nich se zvyšuje podíl elektroniky, která něco stojí. Takže leckdy už i dnes dává dost lidí přednost koupi 1-2 roky starým ojetinám, která jsou v dobrém stavu a za přijatelnější cenu. Otázkou je, jak by na tom byly elektro ojetiny - protože i ty se časem v nabídce určitě objeví.
Uvidíme, jak to dopadne, jak s elektrickými auty, tak třeba s těmi vodíkovými nebo nějakými jinými - mohu se mýlit a pravdu budete mít Vy. Jak už jsem psal, nepřekvapilo by mne, kdyby tento pomyslný závod nakonec neměl žádného vítěze a každý druh pohonu by si ukrojil pomyslný díl koláče :-) Nebo nakonec byla vítězem hromadná doprava - třeba vlaky na dálkových tratích už dnes nabízejí docela slušný cestovatelský komfort, dostanete se s nimi na spousty míst, nemusíte řídit ani řešit dobíjení - a i u nás by se měly začít stavět vysokorychlostní tratě. Třeba ve městech mi dává hromadná doprava také větší smysl než auta - neřešíte, kde zaparkujete, kde natankujete či dobijete, neřešíte pojištění, povinné ručení, servis a často ani dopravní zácpy. I když chápu, že určité profese nebo situace auta vyžadují (třeba když má někdo rodinu nebo se stará o rodiče).
Takže, kdo ví :-) Možná se opravdu vrátíme na začátek, kdy vlastnit automobil bylo jen pro bohaté a zbytek si musel nějak poradit. Ale to už se asi dostávám trochu mimo téma článku.

Předmět: Re (5): Budoucnost vodíku v dopravě
Autor: Jiří Zilvar
Datum: 15.03.2021 15:15 odpovědět upozornit redakci

uživatel: 120411
reakce na ...
Čas jsou peníze - naprostý souhlas :-) Natankování nádrže na 600 km (cca 40 l) trvá pár minut a stojí zhruba 1200 Kč. Cena vodíku se v zahraničí pohybuje okolo 10 eur/kg, přičemž spotřeba např. Hyundai Nexo je zhruba 1 kg/100 km, takže tam by to ještě o něco víc, než u spalováku. Tedy cca 2 Kč/km.

Nabití 100kWh baterie na podobný dojezd při ceně 6 Kč/kWh bude sice trvat mnohem déle, ale bude stát polovinu (1 Kč/km). Když budete dobíjet ještě pomaleji (AC, levnější tarif), tak čtvrtinu (0,5 Kč/km). Opravdu si myslím, že při tomhle poměru většina řidičů zjistí, že to tankování zase tolik nespěchá.

Předmět: Re (6): Budoucnost vodíku v dopravě
Autor: Robin Lejsek
Datum: 15.03.2021 15:39 odpovědět upozornit redakci

uživatel: 129834
reakce na ...
To už pak záleží na konkrétním člověkovi, jak se s tankováním nebo v tomto případě délkou dobíjení popasuje - zatím to chce spíše více plánovat, když chce jet někam dál.
Ale vývoj nadále běží, takže předpokládám i v tomhle nějaký posun - soukromě si myslím, že lithium-iontové baterie asi dosáhly v otázce délky dobíjení svého maxima a bude to chtít změnu. Jestli se to podaří a jiný typ baterií by byl schopen kratší doby nabití (jak v rychlonabíječkách, tak třeba i doma v zásuvce), pak si myslím, že se šance klasických elektromobilů na větší rozšíření výrazně zvyšují - pokud souběžně nedojde k výraznějšímu navýšení ceny. Protože pak už odpadne jedna z nevýhod - dlouhá doba dobíjení. A na to by mohlo začít slyšet dost lidí. Snad by se pak mohly sjednotit u rychlonabíječek i konektory pro nabíjení pouze na jeden typ - tuším, že jsou nyní tři a to není moc praktické.
Budu asi končit, pane Zilvare - díky za příjemnou debatu. Třeba se zase někdy potkáme u další debaty na téma perspektivy různých typů pohonu. Mějte se pěkně.

Předmět: Re (3): Budoucnost vodíku v dopravě
Autor: Zdeněk Kudlička
Datum: 13.03.2021 12:43 odpovědět upozornit redakci

uživatel: 122437
reakce na ...
"Co vím o vodíkových vlacích, tak ty se osvědčily..."

V Německu jsou sice již zkoušeny v provozu, ovšem stále se jedná o pokus, byť dlouhodobého charakteru.
K širšímu rozšíření s nejvyšší pravděpodobností nedojde - ve hře je bezpečnost i vysoké náklady na nutnou infrastrukturu, tj. skladování takových paliv.

V následujícíh desetiletích stále bude hrát prim uhlovodíkové kapalné palivo. V letecké dopravě je nelze nahradit ničím, stejně jako u těžké pozemní dopravy.

přidat ke článku nový příspěvek

Přihlášení/odhlášení odběru příspěvků e-mailem:
váš e-mail:
Toto je nemoderovaná diskuse čtenářů portálu TZB-info. Redakce nenese zodpovědnost za obsah příspěvků a vyhrazuje si právo příspěvky odstraňovat.



 
 
Reklama