Pořídil jsem si do svého, dobře izolovaného, domečku o ploše 100m2 malou rekuperační jednotku HR100R. Vzduchovody mám vedené vrchem na neobydlené půdě a zateplené foukanou izolací. Mám sice malou technickou místnost, ale ta dnes slouží spíše jako skladiště (vysavač, žehlící prkno, hygienické prostředky....) a moc místa na instalaci tam není. Nehledě na to, že se tato jednotka montuje na ležato a ještě k ní musí být volný přístup z vrchu z důvodu čištění výměníku apod. Tudíž uvažuji, že ji dám na půdu. Moje představa je taková, že na vazníky přidělám dřevotřískovou desku, pak 10cm polystyren, na to přidělám RJ, připojím vzduchovody, dolů odvedu hadici na kondenzát a vše překryji zase polystyrenem. Jednak z boků a pak víko, aby se to dalo otevřít a vyčistit. Bude těch 10cm stačit, nebo to budu muset ještě překrýt třeba minerální vlnou? Jakou vrstvou? Případně jak byste to jinak řešili? Půda je volná a je tam jako venku.
Dále by mě zajímaly jakékoliv zkušenosti s touto rekuperační jednotkou.
Nevím jakou cenu myslíte. Cena jednoho kluba obyčejnýho filamentu 500 a mělo by to vyjít na vytvoření hlavních…
před 3 roky
Výroba výměníku na 3D tisku? To mě zajímá, na kolik to přijde? Ten zbytek si taky vyřešim jakkoliv jinak, ale udělat…
před 3 roky
UPOZORNĚNÍ: Jednotku jsem vrátil během 14 dnů, nemá pro mě význam jakákoliv úprava. A vrhnu se na vlastní konstrukci…
před 3 roky
592 odpovědí
Zobrazit všechny reakceDobrý den,
tak jsem se také stal majitelem HR100R, za 8300,-Kč, jsem po otevření myslel že mě trefí šlak. Na trhu je totální díra a neschopnost výrobců, provedení je katastrofa. Plechová skříň je robustní ale to co je uvnitř to je síla. No nic, vracet se mi nechce, ale mám jiný problém, který řeším a to HLUK !
Mám to v obydleném podkroví, objem cca 50m3, jednotka je sama o sobě docela tichá, problém je že mi hučí jak z nasávacího tak výdechu a to jako že HODNĚ.
Trubky jsou uloženy ve vatě, těma to není, problém je, že i průvan který jednotka dělá je brutální ! Nechápu jak někdo svépravný je schopen napsat, že mu to nevyvětrá 60m2 bytu za den? Tahle jednotka musí při tomto proudu vzduchu vyměnit celý obsah bytu za 2 hodiny ! A to se bavím o té nižší rychlosti. Při vyšší je to úplna katastrofa.
A tak se ptám naopak, jak sakra snížit rychlost toho větráku ? Potřebuju tak minimálně poloviční !!!
Dívla jsem se na různé regulátory, ale tahle jednotka má 19W, to je 0,08A, a všechny regulátory co jsem našel konči na 0,25A, což jaksi nemá šanci ten motor zregulovat. Nikde jsem nenašel co to má za motor? Jestli z rozběhovým kondenzátorem, nechci to celé rozdělávat, vidím tam nějakou cívku, absolutně netuším jak tohle regulovat. Na začátku vlákna píšete, že při použití předřadného odporu se motor trápí, jenže frekvenční měnič na 19W jaksi neumím najít. Prosím máte někdo nějaké nápady ?
Mockrát děkuji
VF Vítězslav Fiala @vitezslav.fialaCo chcete za tuto cenu ? Nejjednodušší je asi koupit dva potrubní ventilátory s EC motory a ten, co tam je vyhodit.
Ještě jednou k tématu. Dostal jsem řadu dobrých referencí na jednotku HR100R a jejich dobrou výdrž.
Nesetkal se někdo z přispěvatelů na fóru s rekuperační jednotkou HR200V? (např. http://www.zikom.cz/pdf/HR200V.pdf) Cena více než příznivá, výkon vzhledem ke konstrukci RJ odpovídající. Naopak velmi odrazuje celoumělohmotné provedení, případně (ne)řešení odvodu kondenzátu, alespoň soudě podle katalogového listu... Příkon je poměrně vysoký. Údajně je schopná odvést 140 až 360 m3/hod.
DK David Kurdziel @david.kurdziel>> Naopak velmi odrazuje celoumělohmotné provedení, případně (ne)řešení odvodu kondenzátu, alespoň soudě podle katalogového listu.
Odvod kondenzatu to ma, viz:
http://www.vent-axia.com/files/pdf-downl…
Stranka vyrobce:
http://www.vent-axia.com/range/hr200v.ht…
Dobrý den. Snad ještě toto vlákno ožije. Pořizuji si svépomocí rekuperaci do bytu (72 m2) v patře RD. Hlavním důvodem je odvod vlhkého vzduchu po utěsnění domu, podobně jako v případě p. Antoše. Z cenových důvodů volím RJ HR100R. Odvod odpadního vzduchu klasicky z koupelny a kuchyně, přívod čerstvého do tří obytných místností. Rozvod trubky 100 mm na nezateplené půdě (v PST kastlících "vystlaných" skelnou vlnou). I přes malou plochu bytu z prostorových důvodů nutné poměrně dlouhé vnitřní rozvody, i při max. úspornosti cca 25 m (+ 5x prostupy stropů 0,4m), velké tlakové ztráty. Proto v max. možné míře spiro + tvarovky, pouze ukončení a v některých ohybech sonoflex.
Dovolil bych si tyto dotazy:
1. Na Fany Fany, příp. pana Dudku či pana Antoše: jaké jsou Vaše zkušenost s RJ HR100R po třech letech?
2. DTTO: v katalogovém listu Regulus je zmínka o "filtrační textilii pro jednotku HR100R". Ona má jednotka prostor pro filtr? Jinde o filtraci zmínka není. (Fany Fany píše, že filtraci nepoužívá... je to stále tak?)
3. na kohokoliv z fóra: lze zabudovat nasávání čerstvého i vývod špinavého vzduchu do jednoho společného podhledu mezi střechou a obvodovou stěnou? Když budou od sebe přes čtyři metry, ale oba na stejné straně (severní)? Obávám se, aby se teplejší vzduch z výfuku (nízká účinnost) nedržel pod podlhledem a neputoval k sání.
4. Při DN 100 a průtoku z RJ (deklarovaném) 80 m3/h je teor. rychlost vzduchu cca 2,8 m/s. Dle online kalkulačky na qpro.cz vychází i jen při pozinkovaném plechu měrná tlaková ztráta 1,63 Pa/m. Filtrační box si kvůli ztrátám vůbec nemůžu dovolit. A kde je sonoflex. I tak bude výkon velmi slabý (dlouhý rozvod, distribuční prvky, přes všechno i trochu sono..., hrůza, podle grafu má jednotka i jen při 60 Pa výkon max 25 m3/hod). Uvažuji proto, i když je jednotka nastavená na DN 100, o rozšíření na 125 mm, a to alespoň na rozvodech čistého vzduchu, kde je to prostorově možné. Rychlost klesne na 1,8 m/s (při 40 m3/h to ale zase bude jen vánek 0,9 m/s!). Sice ani se 125 mm nebudu schopný v budoucnu vyměnit jednotku za silnější, tlakové ztráty a hlučnost by i tak byly příliš vysoké, ale teď by to mohlo pomoci, co si o tom myslíte?
5. má někdo zkušenost s hadicemi Thermoflex hygienic? Rád bych je použil místo sonoflexových ukončení: http://www.ventilatory.net/flexibilni-po…
Děkuji předem za všechny připomínky, včetně kritických. A ještě bych chtěl veřejně poděkovat Laďovi Jaskvovi za velké množství rad, které mi v průběhu léta dal po e-mailu, věnoval mi hodně času. Ať se Vám, Laďo, daří a hodně zdraví!
DK David Kurdziel @david.kurdzielProvoz po tech letech by mě taky zajímal. Nicméně pokud se bojíte že by vám jednotka nestačila, tak udělejte dvě. Jednu pro denní a druhou pro noční zónu.
https://forum.tzb-info.cz/124309-hr100r-…
Prosim o radu s instalaci.
Mal by som pre vás alternatívu od firmy Hoval - rekuperačná jednotka Homevent RS180, ktorá patri medzi absolútne špičky
v rekuperačných jednotkách so spätným získavaním tepla ale hlavne vlhkosti.
Odporúčam pozriet link:
http://www.prima-klima.cz/admin/admin_co…
Mám na predaj túto jednotku za 2000 Euro. Je úplne nová. Kúpil som si ju do starsieho domu, avsak uz 2 roky som si nenasiel cas nainstalovat ju a hlavne urobit vzduchove rozvody po dome. Nepremyslel som si to dopredu a robit rozvody do starsieho domu je moc komplikovane. Preto ju chcem predat. V pripade zaujmu ma mozete kontaktovat na mail: povsak at gmail.com
PO Peter Ovsak @peter.ovsakNení to nějaké moc komplikované a drahé?
Osobně jsem spokojen s tím, co mám ... ;-)
Tesko vite kdy pochopim co je potreba a spotreba??
az projektnati budou rucit za spravnost svych vypoctů!! pripadne zalobou zakaznika za nespravny vypocet a vyssimi platbami za teplo!!!dorovnavat jim to bude muset projektant po dobu zivotnosti stavby,ktery vypocet provadel.mam dojem,ze se pak nebudem divit tomu, jak se daji vypocty udelat presne :-)
snad se toho nekdy dockam.
tim nerikam,ze to zadny z nich neumi.projektant pan Petr Řeha se v mem pripade trefil naprosto presne,ackoli jsem tomu neveril.zdalo se mi to prilis malo.
skoda,ze ti co maji pasivy a bydli v nich se nikdo nezmini jake skutecne spotreby maji a jak jsou na tom s provozem domu i kdyz zkusenosti cerpali hlavne z diskuzi TZB.za ty roky jsem tu zustal jediny.ono totiz chvili trva nez se postaveny dum a zamer projevi v plne sile.priprava nekdy zabere 2 roky (muj pripad 5 let s cekanim na pozemek) rok vystavba a momentalne 3 rok bydleni a to nevim jak se to bude chovat ted v zime.
vy co mate svoje domy uz desitky let radsi mlcite aby jste se nahodou nestali tercem posmechu - smutne konstatovani,ale pravdive.
Ještě jeden zajímavý poznatek s používáním RJ HR100R. Tato jednotka neumožňuje použít běžně systém bypass pro letní provoz. Ovšem lze to efektivně vyřešit pomocí dalšího ventilátoru.
V mém případě se jedná o ventilátor s plynulou regulací, který pomáhá zemnímu registru. Buď se zapne pouze tento ventilátor a RJ je vypnutá a tím dochází k požadovanému ochlazování teplotou totožnou v ZR. Nebo se RJ zapne na nižší výkon a tím je částečně dosaženo nejen chlazení, ale i větrání.
FF fany fany @fany.fany324Dobrý den. Chápu to dobře, že ten bypass tam vložíte a vzduch se honí tím pomocným ventilátorem ze ZR ? To by šlo.
S pozdravem Laďa
Dnes 24.8.2011 je venku "pěkných" 32,7°C a uvnitř svého NED držím 25°C a v ložnici dokonce 23,5°C. Počítám, že na noc se mi to podaří snížit na 21,5°C.
Ovšem malé "prdítko" HR100R jede na plný výkon a ještě tomu pomáhá pomocný ventilátor ze zemního registru. Teplota vstupující ze ZR do RJ se drží mezi 15 až 15,8°C. Výstup čistého vzduchu z RJ do místností se drží na 20 až 20,5°C. Pokud bych neměl zapnutou RJ a hlavně ZR, tak bych byl asi o 2 až 2,5°C výše. Osobně nedám na ZR dopustit a považuji jej za velmi výhodné řešení.
Pokud jsem vypnul pomocný ventilátor ze ZR, tak z něj jde teplota vzduchu o stupeň nižší. Tedy 14 - 14,5°C. Ale to by snižovalo (udržovalo) přijatelnou vnitřní teplotu o dost pomaleji.
Kdo se přidá s dalšími poznatky?
FF fany fany @fany.fany324ZR je velmi výhodné zařízení , jen tu byla velká diskuze o ekonomické nevýhodnosti
Rád bych znovu oživil toto vlákno, jestli je u Vás fany fany něco nového?
HR 100R už mám v plánu pořídit cca od roku 2005 kdy jsem se rozhodl pro rekuperaci, teď stavba došla do stavu, kdy už bych měl popřemýšlet co a jak. Ač je to "prdítko" je za dobrou cenu a pro mé účely by to mělo v celku stačit. I když aby to utáhlo pomalý (účinější chod) tak by to chtělo asi taky 2. Jinou jednotku (nejlépe s protiproudým výměníkem) jsem do cca 20k Kč ale nikde neviděl dosud neviděl. ELMET měl prý něco vyrábět ale zatím je ticho po pěšině...
Dál by mě zajímalo jaké rozvody bych měl využít (plast, nebo al trubky, či KG nebo HT -pokud jsou rozměrově komatibilní). Čekal jsem že v dnešní době už nebude problém cokoli sehnat jakékoliv přechodky a tak, ale opak je pravdou. Rád bych vše vedl kruhovým potrubým 100mm které nakonci rozdělím nejlépe v jednom místě do 3 větví odkud by šly jen ploché kanálky cca 100x50 které se vejdou do izolace pod krokve, ale nic jsem nesehnal :-(
zvažuji provoz buď jedné jednotky s rozvody cca 13m 160mm ZR plus 3m 100mm pod střechu, výústky do místnosti cca 7m, a odpadní vzduch na fasádu cca 4m. bojím se aby to ta jednotka "protlačila" mezi RJ a ZR bych chtěl dát ještě pomocný větrák, ale byl jsem varován, že tím rozhodím celou jednotku, protože nepojedou synchroně.. A nebo na obývák z kuchyní použiju ještě druhou jednotku a první bude pouze pro 2 pokoje a koupelnu se záchodem...
JM Jiří Mitáček @jiri.mitacek613.. v ceně do 20kKč mám zkušenosti s jednotkou WHR1. Stála mne v akci 14990,- bez DPH. Účinnost je stejně malá jako u HR100R, ale má výkon asi 200m3/h/50Pa a komfort nastavení neskonale vyšší. Jevila se zpočátku jako plastový krám z P.R.C. ale po otevření jsem zjistil, že ventilátory Made in Germany a výměník Made in U.K. a celé to možná i v Anglii vyrábí firma Greenwood Airvac pod označení HRV1. Najděte si na netu návod k obsluze z kterého je nejlépe vidět jaký je oproti HR100R rozdíl a jestli to pro Vás finančně stojí zato. Je to vcelku malá a docela i tichá krabice, vnitřní rozvody mám plastové DN100 cca 13m přívodní větev a 18m odvodní, venkovní hned přes zeď, provozuji to od podzimu 2010, zatím spokojenost, jen výrobní zpracování mohlo být na Made in U.K. o něco lepší. Koukám, že ji teď vylepšili o protimrazovovu ochranu, která u té mé není a zdražili na 19990,- bez DPH
Prosím, poraďte nějaký digitální teploměr, který by byl vhodný na měření vzduchotechniky u rekuperační jednotky. Myslím teploměr a 4 čidla. Případně s možností sledování na počítači.
Děkuji.
FF fany fany @fany.fany324měl bych, ale myslím že je přes 5 tis
První větší zkušenost se vzduchotechnikou HR100R.
Včera večer a v noci bylo u nás na Vysočině kolem -8°C. RJ běžela celou noc a žádné zarosené okno. Tak že to splňuje to, co jsem požadoval. I když to běží na rychlejší otáčky, tak to není skoro slyšet. Rychlejší chod proto, že sání je přes zemní registr a to samotné neutáhne. Mohu sice pustit pomocný ventilátor ZR, ale ten je již hlučnější. Přes den to nevadí. Potud ok. Vadí mi, že mám jednotku situovanou do ložnic. Tedy sání je v obýváku, WC a koupelně, ale výfuk jen v ložnicích. V ostatních místnostech jsou výduchy uzavřeny.
Tento problém budu řešit pomocí druhé stejné jednotky. Plánek zapojení je buď tady, nebo v jiné diskuzi. Tím bych řešil dvě oddělené větrací větve. Každou bych mohl ovládat samostatně. Co tím sleduji a jakou v tom vidím výhodu?
1) Netřeba větrat tam, kde nikdo není. Přes den potřebuji větrat v obýváku a kuchyni a v noci zase jen v ložnicích.
2) U každé jednotky si mohu volit teplotu, která nám vyhovuje. V ložnicích nižší. Řeší to přisávání vzduchu z prostoru nad krbovými kamny. Nebo-li částečná cirkulace.
FF fany fany @fany.fany324Tedy sání je v obýváku, WC a koupelně, ale výfuk jen v ložnicích.
nezlobte se to je pěkná blbost
Musím se zastat pana Šperla a nerad bych někoho uvedl v omyl, že HR100R dokáže nemožné. Není tomu tak. Je to zařízení opravdu pro malé objekty, či byty. Osobně mám užitnou plochu 80m2 a počítám s použitím 2 kusů HR100R.
Na druhou stranu jsem mile překvapen tím, že tato jednotka je celkem tichá, má malou spotřebu a pokud vyřadím ZR, tak splňuje to, co jsem očekával. Spolehlivě odvětrá hlavně kuchyni a spolu i koupelnu a WC. Současně s tím přivádí čistý vzduch do domečku a tím i bude šetřit za topení. I když to topení není hlavní důvod, neboť je u mě nákladově zanedbatelné. Tudíž větrání na "krátké" potrubí (výfuk 1,5m přívod z fasády 3m a rozvod hlavně do ložnic také 3m) běží velmi slušně. Posílení ZR vyřeším.
Zatím je vše zapojeno tak, že dvou-vypínač je v obýváku a v koupelně a WC je spolu s vypínačem světla další (dvou-vypínač) tlačítkový, který zapne rychlejší chod s nastaveným časem. Nyní 3 minuty, ale mohu libovolně měnit.
Nyní jsem to testoval pomocí papírků, či hořící svíčky. Vím, že to není žádné měřidlo, ale alespoň něco. Když pustím RJ na vyšší výkon, tak mi to v ložnicích fouká skoro stejně, či o něco méně, jako venku (krátká větev) když běží na pomalý chod. Neboli vidím ztrátu tlaku asi 1/2 až 2/3, proti normálu.
Ale to je věc se kterou jsem počítal a je řešitelná. Stačí ZR posílit malým ventilátorem, který se bude spínat společně s RJ. Tady dole v diskuzi jsem ho i uváděl, včetně možnosti použití filtru. I když ten filtr nevidím jako nutnost, neboť jsem v relativně čistém prostředí. Snad jen v zimě, za určitých podmínek, kdy fouká "špatný" vítr a lidé v nedalekých chalupách soutěží, kdo má výkonnější spalovnu odpadků....
Samozřejmě na celkové hodnocení je ještě brzy. Uvidíme, co ukáže následující zima.
Pro ty, kteří uvažuji o RJ HR100R.
Nakonec jsem dal RJ HR100R do technické místnosti pod strop. Zatím jen jednu (níže popisuji kombinaci dvou RJ), ale povedlo se. Trochu jsem z toho měl obavy, že takové "prdítko" může něco vyfoukat. Kupodivu funguje a celkem slušně. Nemohu porovnávat s jinými RJ, ale tato stíhá slušně odvětrat koupelnu, WC a hlavně vzduch z kuchyně, kde mám cirkulační digestoř. Zapojil jsem natrvalo zemní registr, tudíž v těchto tropických vedrech mi jde do místností vzduch o teplotě kolem 22°C. A to přes rekuperátor, nikoliv na přímo. Přes noc jsme nechali zavřené dveře i okna a pustili RJ na rychlejší otáčky. I přesto to nebylo skoro slyšet, jen v technické místnosti a nebo venku u výduchu. Pokud bych to pustil na pomalý chod, tak bych to neslyšel vůbec. Když jsme šli ležet, tak bylo v ložnici 25,5°C (ložnice je na jih). Ráno jsme měli příjemných 23,5°C. Pokud bych použil zemní registr na přímo, tak bych to snížil ještě o 2°C. Takto jsem to zkoušel vloni.
Nyní co musím vyřešit a dopracovat:
1) Zaizolovat potrubí v TM. Mám jen holé hliníkové hadice průměr 100mm.
2) Vyřešit bypass, abych zbytečně v létě nepřicházel o chladný vzduch (cca 12,5 až 14,5°C) v ZR.
3) Na ZR přidat malý ventilátor, aby eliminoval ztráty v potrubí. ZR o průměru 125mm má celkovou délku cca 38m. Pokud místo ZR zapojím přívod z venku z fasády (1,5m) tak je znát vyšší výkon výměny vzduchu.
FF fany fany @fany.fany725slusny zisky ze ZR.
mam podobne,pan Dudka taky a kamos mi posilal hodnoty vcera se stejnymi teplotami.
pro pochybovace ZR jsou to snad padne argumenty.
na vazníkách vám to bude bručet a drnčet. Spojíte konstrukce s nizkofrekvenčním zvukem, který projde vším.
BH Barbora Hrdinová @barbora.hrdinovasorry nedočetla jsem to, že to dáte ještě do polystyrenu
fany tak jsem vyzkousel tu mikroventilaci a podtlak v dome.
je to v loznici silne znat.teplota loznice po celou noc v pohode okolo 18-19st pri venkovni teplote -4st.
KP kocina petr @kocina.petr131Jedno okno mikroventilace, bez běhu rekuperace a s otevřeným ZR?
Dobrý den, provádíme kompletní rekonstrukci rodinného domku z roku 1912, vzhledem k tomu, že zde byla aktivní dřevomorka a chystáme se objekt zateplit, dát plastová okna atd., připadá mi jako nutnost vyřešit nějak větrání, aby se v domku nedržela vlhkost. Po prostudování nabídek firem zabývajících se rekuperací mi z finančních důvodů vyšlo nejlevnější použít dvě jednotky HR 100 R, každou pro jedno patro (proto se připojuji k této diskusi). V přízemí (cca 70 m2 podlahové plochy) odtah z kuchyně a WC, přívod čistého vzduchu do obyváku a pokojíku. Nasávání vzduchu z fasády, odpadní vzduch do odvodního komínku digestoře. V patře (cca 60 m2 podlahové plochy) odtah z koupelny a chodby, přívod čistého vzduchu do 3 ložnic, nasávání vzduchu z fasády, odpadní vzduch do komínku digestoře. Veškeré vzduchovody vedené stropem pod sádrokartonem. Topení a ohřev TUV - kondenzační plynový kotel a klasické radiátory, v obyváku jako doplňkové topidlo krbová kamna. Přikládám náčrtky a zajímalo by mě, zda by to takto mohlo fungovat? Dále by mě zajímalo napojení výústek na plastové potrubí, někde jsem tu četla, že to na TZB v diskusi je uvedeno, ale zatím jsem to nenašla. A jak s umístěním výustků - na střed místnosti nebo nad okna? Děkuji za případné odpovědi.
LK Lucie Kunteová @lucie.kunteovaRekuperaci je dobré mít. Ovšem je třeba zajistit vzduchotěsnost, aby nebyl přisáván falešný studený vzduch jinudy.
Dále je třeba mít na mysli, že "digestoř" je možno mít pouze cirkulační, která vyfukuje vzduch zpět do místnosti. Čistí ho od kapének tuku popř. pachu. Nemůže mít vlastní nebo společný odvod vzduchu s rekuperací.
Pokud budete mít v každém patře jednu, měla by být patra vzduchotěsně oddělena. Nasávání mohou mít společné.
Mrkněte se i na další stránky o reuperaci na tomto portále nebo na www.pasivnidomy.cz
Měl bych takový dotaz. Máme chalupu ve které budeme nějaký čas bydlet (já + manželka + případné potomstvo). Je to jedna větší místnost (tzv. světnice) kde bude kuchyň, jídelna, nad touto místností bude podkroví přístupné otevřeným schodištěm, kde bude ložnice. Každá z těchto místností má asi 25 m2. Dole ve světnici budeme mít krbová kamna. Jde mě o to, jak řešit větrání.. Okna budou nová (špaletová) dobře utěsněná. Vedle této světnice přes zeď bude ještě WC s koupelnou. Původně jsem uvažoval o HR 100 R, čímž bych větral samozřejmě i WC+koupel. Tam bude největší vlhkost. Nebo by stačilo do světnice a WC např. HR25? A co ty kamna, nevytáhnou nějakou vlhkost komínem? Děkuji za názory.
PŠ Pavel Šplíchal @pavel.splichaldobrý den, pokud budete mít těsná okna, pak budete muset kamnům zajistit dostatečný přívod vzduchu k hoření. To nemusí být málo. Nějakou vlhkost Vám samozřejmě "odtáhnou", spíše jde o to, že je to vysokoteplotní zdroj tepla a navíc nárazový zdroj ,který vodní páry rychle zahřeje a způsobí jejich rychlejší srážení na studených površích a jejich snahu uniknout z objektu. Tedy uniknou pravděpodobně s teplým vzduchem otevřeným schodištěm(komínem)do vyšších pater, takovou zkušenost lze vysledovat i na těchto stránkách. Nahoře se tedy zvyšuje vlhkost nad únosnou míru, v nižším patře je zase vzduch přesušený. Jedná se o souběh dvou fyzikálních jevů:relativně suchý vzduch v zimě je přesoušen vysokoteplotním zdrojem tepla. Kamna budou jediný zdroj tepla?
Kdo uvažuje o topení, větrání a rekuperaci v pasivním domku, tak nezapomínejte na pasivní zisky, může vám to v praxi dělat nemalé problémy. Například pasivní zisky od přítomných osob.
Člověk v místnosti podle své činnosti vyvíjí teplo nazývané teplem metabolickým. Podle námahy se tato tepelná produkce stanoví na jednotku povrchu a je např.:
Qm = 40 W/m2 při klidu
Qm = 100 až 130 W/m2 při lehké činnosti s pohybem
Qm = 220 až 420 W/m2 při aktivní činnosti
https://vytapeni.tzb-info.cz/teorie-vyta…
Zdravím Fany,tak už větráte? Zkušenost a praxe?
JV Jiří Vondrouš @jiri.vondrous853Také zdravím. Bohužel, nemám čas na instalaci. A hned to asi nebude. Nyní nám větrá tzv. KRJ (Kocinova rekuperační jednotka), neboli otevřený zemní registr, ze kterého jde vzduch samovolně o teplotě 5,8 °C. Rychlost samovolně přisávaného vzduchu je dána tím, zda topíme v krbových kamnech. Nemám sice vzduchoměr, ale pozoroval jsem to podle zapálené svíčky.
Škoda, že nemám v oknech mikroventilaci. Mohl jsem to mít vyřešené....
Co se týče instalace 2 RJ HR100R, tak to vidím až někdy v dubnu. Dělám trochu do daní a tak jsem vytížen na doraz i o víkendech.
Podtlak je mi jasný, jen nevím, zda by to šlo i přes RJ. - jsem presvedcen ze to pres nej pujde.predpokladam,ze odtahy mate na strese.
kdyz to funguje me,nevidim duvod proc by to nemelo fungovat i u vas.
Prosím někoho o sdělení, kolik kWh tepla je potřeba k zvýšení teploty o 1°C 100m3 vzduchu o obvyklém atmosférickém tlaku z 15°C na 16°C při RV 20%, 40%, 60% a 80%. Děkuji.
KP Karel Plaček @karel.placek100x1,2kilo na kubikx1KJ/kgKx1kelvin=120 KJ=0,03kWh
PS. Varná konvice je sfiňa, viz fany fany.
To zapojení je zajímavé.
Ovšem, než dvě jednotky za sebou, z důvodu vyšší účinnosti, bych osobně volil variantu jinou. Alespoň v mém případě. Účinnost mi nevadí a se zamrzáním RJ strach nemám. Použiji ZR. Případnou ztrátu v potrubí ZR bych řešil malým trubním větráčkem. Zadání:
1) Oddělené větrání ložnic a obýváku s kuchyní. Proč, je jasné. Přes den v ložnicích nikdo většinou není (tedy u nás). Tuto větev potřebuji větrat hlavně v noci. Naopak přes den potřebuji větrat denní část, tedy obývák s kuchyní, což zase nepotřebuji větrat v noci. Atrea, či jiné centrální dražší jednotky rozdělené větrání neumí. Jedině za cenu složitých uzavíracích klapek.
2) Možnost puštění obou RJ najednou a tím posílení nárazového vyvětrání celého domu.
Pane Smrčko, dokážete tuto variantu navrhnout, jak by to bylo nejlepší zapojit?
Ještě poznámka k Láďovi a některým ostatním. Pokud bych chtěl jen kupovat, to co mi trh, hlavně za pomoci masivní reklamy, nabízí, pokud bych chtěl dělat jen to, co je léty zaběhlé, pokud bych chtěl dům jen takový, jak se to vždycky dělalo a jak to Franta z hospody už 40 let staví, tak nepotřebuji pročítat internet a třeba TZB. Já osobně a předpokládám, že i vy, chci něco víc….. Hlavně díky internetu mám domek, který se mi líbí, dobře se mi v něm bydlí a je velice úsporný. Myslím si, že toto je cílem mnohých, kteří na tyto (a obdobné) stránky chodí.
Ještě jedna důležitá poznámka. RJ HR100R je určena pro byty, či menší prostory. Její další velkou výhodou (která se tu zatím moc neuvádí) je nízká hlučnost (20/30 dB). V projektu jsem měl navrženo větší jednotku od firmy Atrea DUPLEX RB 610/370, která má hlučnost daleko vyšší a cenu samozřejmě také. Nedovedu si představit ten rámus, pokud by měla jednotka běžet v mém malém domečku.
Přidávám schéma
FF fany fany @fany.fany725Zdravím Vás, já myslím, že to máte navržené dobře a fungovat Vám to bude k Vaší spokojenosti. Jen doporučuji, jak jsem již psal v jiném vláknu, dokoupit 2 fitrboxy s filtrací G4. Minimálně FLK-B-160-4, ještě lépa FLK-B-200-4. Viz: http://www.multivac.cz/?txt=katalog&…
Nestojí to moc, prodloužíte jednotkám životnost a snížíte si prašnost (byť vím, že v místě kde bydlíe, je prašnost malá, ala např. v pylové sezóně to oceníte). Fitrboxy dejte do společných větví ke vstupům do jednotek.
Společné potrubí dejte průřezu min. 125, nejlépe 160, jednotlivé větve min. 100, lépe 125. Ano, jsou to přehnané hodnoty, ale minimalizujete tak tlakvou ztrátu, tj. zvýšíte větrané množství. Aha, teď mi došlo, že máte rozvody hotové, jaký průřez?
Btw. vemi praktické je do sacích talířových ventilů odpadního vzduchu dát filtr z fitračního rouna ve tvaru kužele, zapuštěného do odtahového potrubí. Tento filtr by se musel ušít doma (manželka snad zvládne :-)), neb jsem na něj komerčně nikde nenarazil. Zamezíte tím zanášení odpodního potrubí.
Jakého průřezu máte ZR? Máte na vstupu do ZR fitr? Co je ve schematu pod čísly 1 a 2?
Co se týče regulace a ovládání, plně se stotožňuji s již vyřčeným názorem: není nad ruční regulaci, tj. zaplnout, vypnout, případně nastavit otáčky. Jedinou automatizaci by sneslo časové relé na tlačítku na WC pro prodložení doby větrání po vykonání potřeby.
četl jsem ze HR 100 R má učinnost jen 70% stačí to?
PN pepa novák @pepa.novak684Na to je jednoznačná odpověď: Někomu to stačí a někomu ne!
Je tu, prosím, nějaký elektrikář?
Jde mi o to, že chci zapojit výše uvedenou TJ HR100R tak, že bude vypínač (zapnuto - vypnuto) a vedle přepínač (pomalý -rychlý chod). K tomu prodá¨vá například tato firma dvojitý vypínač za 624 Kč. Což se mi zdá celkem dost a tak bych chtěl vědět, zda stejnou službu neudělají například dva obyčejné vypínače?
Provozuji tyto jednotky už asi desátý rok. Prvních několik sezón jsem měl jednu umístěnou na střeše v oplechovaném boxu izolovaném cca 8cm EPS (viz foto) a s kondenzátem jsem si nemusel dělat starosti. Později jsem ji umístil do podkroví nad koupelnu ale na teplou stranu (pod izolací 22cm isover). Počítejte s tím, že jednotka sama má velmi malý výkon a zvládá tlakovou ztrátu rozvodů tak do 20Pa. Měl jsem ji jednu dobu připojenou na zemní registr (ztráta 50 Pa) a o nějakém větrání se dalo hovořit pouze na maximální výkon. Pokud hodláte připojit vstup na zemní registr, měl by být doplněn další ventilátor (v zimě na konci a v létě na začátku zemního registru). Pár sezón jsem tuto jednotku provozoval i s hydrostatem ale po jejím přemístění do podkroví jsem jej nevyužil. Po třech sezónách byla už přece jen hlučnější a vadil by nám její hluk při spaní a tak ji zapínám jen ručně a jenom přes den. Sání jsem udělal z podkroví nad izolací (pro tuto jednotku se mi to jeví výhodnější) a zemní registr jsem připojil na větší jednotku Duplex 220, pro kterou je tlaková ztráta 50Pa zanedbatelná. Jednotka v podkroví sbírá z vrcholu krovu vzduch ohřátý ztrátami stropní izolace a solárními zisky břidlicově tmavé hliníkové střechy (v létě větrám v podkroví jen okny v noci, jinak by tam bylo nesnesitelné vedro). Odpad kondenzátu mám svedený přes sifon do kanalizace. Dejte si pozor na to aby byl dostatečně hluboký, jinak jej budete muset v přechodném a případně letním období zalévat, aby nevysychal. Já jsem to po prvním vyschnutí vyřešil tak, že jsem do stejného sifonu zaústil hadičku od přetlakového ventilu boileru a vzhledem k tomu, že u něj nemám expanzní nádobu, dostane sifon každý den minimální dávku vody a je po problémech s kanalizačním pachem. Počítejte s tím, že po pár letech trvalého provozu začne jednotka víc hlučet (pořád je to ale tichošlápek oproti Duplexu od Atrey) a polystyren hluk příliš neutlumí, doporučil bych použít raději vatu a připojovací hadice sonoflex kromě výstupní hadice do exteriéru, ta musí být dokonale vodotěsná, zaústěná nad krytinu, nelépe opatřená lehkou zpětnou klapkou (tu tam nemám) a vyspádovaná je nutno počítat s tím že po vnitřním povrchu teče za mrazů kondenzát a při přerušovaném provozu i namrzá. S kondenzátem v místě napojení hadice jsem měl občas potíže, úniky vyřešilo až použití samovulkanizační gumové těsnící pásky. Led je zrádný a byl schopen uvolnit i na tuho utažené ocelové spony. Guma zapruží a po odtátí se vrátí zpět.
JD Jiří Dudka @jiri.dudka358Děkuji, Vaše postřehy jsem pozorně četl i v jiných diskuzích, jsou pro mě cenné.
S hlučností RJ od Atrei máte pravdu. Mám známého, který vzduchařinu montuje a ten to potvrdil. Asi je záležitost použití kvalitních ventilátorů s co nejmenší hlučností. To je pak ale záležitostí vyšší ceny.
Dobrý den. Jeden odkaz :https://forum.tzb-info.cz/108905-hr100r
Zkušenosti s touto RJ nemám. Nicméně uvažuji do svého domu s instalací něčeho podobného ( zřejmě to vyhraje ELAIR 2,5 od
ELMETu ) a právě umístění by také muselo být na nezateplené půdě ( teplota jako venku ). Já mám dvě alternativy : zateplit celou střechu - moc nákladné, nebo zateplit pouze podlahu půdy a tu jednotku umístit úplně stejně, jako popisujete Vy. Já jsem
přesvědčen, že bude stačit umístění do bedny z EPS se sílou stěny 10 - 15 cm. Já to zřejmě udělám z 15 cm. Jediný zádrhel je v těsnosti víka, které bude na té EPS bedně. Něco podobného jsem dělal jako bednu na schování skládacích schůdků a vyrobil jsem to slepením pásů XPS síly 6 cm. Pásy jsem nařezal na formátovací pile a jsou téměř dokonale přesné. Potom to slepíte
a víko je odsazené tak, že jedna vrstva ( deska ) zapadá do
otvoru a druhá, nalepená deska ten otvor překrývá. Těsní to
velmi dobře. Průchod trubek zapěnit. To musí fungovat bez
problémů. Musíte ale vyřešit izolovaný odvod kondenzátu.
S pozdravem Laďa.
LJ Laďa Jaskva @lada.jaskva833Dobrý den. Díky za odkaz, už jsem jej četl.
Také uvažuji, že využiji nějakou polystyrenovou krabici a udělám to, jak píšete. Jen bych ji dal ještě do jedné, větší, krabice a meziprostor bych zaplnil Climatizerem.
Jakou budete používat regulaci? Máte zemní registr?
Nevhodný příspěvek
Pokud chcete upozornit redakci na diskusní příspěvek, který svým obsahem porušuje pravidla diskusí na portálu TZB-info, klikněte na tlačítko Odeslat. V diskusích jsou nepřípustné zejména příspěvky vulgární, urážlivé a nesouvisející s tématem dané diskuse.
Vyberte způsob sdílení
Přihlášení
nebo se přihlaste emailem
Nemáte účet?
Vypadá to, že nejste přihlášen
Registrací a přihlášením získáte mnoho výhod. Neunikne vám žádný nový příspěvek u oblíbených témat, můžete se ptát i odpovídat.
Technická podpora
Máte potíže s přihlášením, vkládáním příspěvků, nebo se správou vašeho profilu? Napište nám! Uvítáme také připomínky, podněty a nápady k vylepšení diskuzního fóra. Děkujeme.