Nejnavštěvovanější odborný portál pro stavebnictví a technická zařízení budov
Reklama

Fotovoltaický ohřev vody - zkušenosti z provozu

Autor: Tonda Damborský
Datum: 22.03.2012 22:46
uživatel: 103321


Máte někdo praktické zkušenosti z provozu ?

odpovědět na příspěvek

Příspěvky v této diskusi vyjadřují názory čtenářů. Redakce portálu TZB-info nemůže ovlivnit jejich obsah, ale vyhrazuje si právo je odstraňovat.
Zobrazit všechny příspěvky zobrazuji 1 - 30 z 198   starší >>
Příspěvky
Autor: Josef Beran
Datum: 14.05.2015 03:16 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 119815
reakce na ...
Dobrý den,

Již více jak půl roku ohřívám nejen teplou užitkovou vodu ale i topnou. Protože jsem nenašel žádnou vhodnou regulaci, rozhodl jsem se pro vlastní tvorbu. Byl a jsem mile překvapen. Stále systém ladím a rozšiřuji. Ale už teď jsem přesvědčen že jsem se vydal správnou cestou. Nejen že se osprchuji, ale i ohřeju ze slunce.
Pro zajímavost se můžete podívat. topitsluncem.cz

PS. Systém je zatím ve vývoji. Proto věřím, že neporušuji pravidla diskusí ;-)

S pozdravem,
Josef Beran.

Autor: raketak raketakk
Datum: 14.05.2015 07:44 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 109521
reakce na ...
Topit FV?! ...toto může fungovat jen s dostatečnou reservou panelů - jinak se nevyplatí investovat do dalšího zařízení.

Já mám OSTROV 4kW a pravda že 2kw do bojleru , a přebytek podle počasí 1 - 2kW do vaření na sklokeramice a 1x přímotopu ..to jsou ale investice do spotřebičů za 0Kč.
Pravda ale že to není bezobslužné .. když klesne výkon slunce - musím ručně regulovat odlehčit/odpojit přímotop atd...

Autor: Josef Beran
Datum: 14.05.2015 08:03 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 119815
reakce na ...
Dobrý den,

Přesně to jsem si říkal, když jsem si toto začal vymýšlet. Ohřev TUV jsem chtěl původně řešit Dražicema. Pak mi přišlo škoda nevyužít i slunce pro topení. A začal jsem počítat a počítat. Prošel jsem x webů. Nakonec i právě tzb-info. Když jsem si dal proti sobě ceny tohoto a klasického (el. kotel, bojler, ekv. regulace...) tak jsem měl obavu, zda se to vůbec vyplatí. Aby se návratnost nepohybovala někde okolo 15 let. Dnes již předpokládám návratnost tohoto rozdílu cca do 7 let. Překvapilo mě, že na jaře jsem již využíval nastřádané teplo i do topení. Byly dny, kdy jsem i pří chladné noci nepotřeboval dohřívat z el. sítě.

Autor: raketak raketakk
Datum: 14.05.2015 08:42 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 109521
reakce na ...
Vy ale nikde neuvádíte výkon vaší FVE ? , jestli se jedná o ostrov ? , jaký máte bojler / nádrž ....atd
Že by reklama?

Pokud si to neudělám samovýrovbou - tak návratnost je bohužel vždy špatná :(
FVE je bohužel spíše o stylu života a nebýt závislý.
Já nemít panely takřka zadarmo (z výprodeje) 4kW za 15tisKč (+ostatní investice zdarma vlastníma silama) a nevyužitý bojler na zdi již z minulých let. Tak by se to vlasně ani nevyplatilo.
Mám plyn - a TUV ročně v plynu / 3osoby stojí zhruba 190m3 = 2000kW = 2400Kč ročně za TUV
FVE na TUV (pořízenou za 15.000Kč) lze využít ale jen sezonně 2/3roku" = úspora cca 1500Kč ročně
Ať počítám jak chci - znamená to že za FV panely ze smeťáku a vlastními silami = je i takt návratnost kolem 9-10let !

Pří jakékoli pořiz. vyšší ceně za FVE /TUV + koupě bojleru + koupě čehokoli navíc , nebo snad projekt na klíč (např: 100tis Kč za FVE : 1500Kč = 66let návratnost = nesmysl :)

Já si naštěstí si svoji FVE i vařím , přitápím když jsou nějaké přebytky , a hlavně 100% svítím + drobné 12V spotřebiče ..tak vidím o něco lepší návratnost na cca 4roky.
A tak stále zdůrazňuji - FVE byla pořízená jen za 15tis Kč , a co potom jakákoli vyšší cena za pořízení složitějších systémů!
Jiná věc je určitě s použitím TČ ..ale to je zase opět vyšší investice a tak je to opět stejné.. návratnost v nedohlednu = nejde tedy o návratnost ale styl života (Přesto tomu fandím)

Autor: Josef Beran
Datum: 14.05.2015 08:53 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 119815
reakce na ...
FV panely 2kW, bojler 125l 2kW, aku 160l 3x2kW. Instalováno v dřevostavbě počítaná na el. kotel 8kW. Protože jsem čerpal inspiraci právě i na těchto stránkách, chtěl jsem se o zkušenosti podělit s ostatními. Přišlo mi jednoduší uvést webovou prezentaci, než znovu vše popisovat.

Autor: Josef Beran
Datum: 14.05.2015 09:09 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 119815
reakce na ...
Ještě k té návratnosti. Pokud vaše domácnost má náklad na ohřev teplé užitkovou vodu el. proudem 2250,- Kč za rok. Tak patříte mezi ty štastnější. A to neberu v potaz, že cena el. energie v příštích letech půjde nahoru. Jen pro zajímavost. Trošku starší článek. http://finance.idnes.cz/kolik-spolykaji-spotrebice-df7-/viteze.aspx?c=A080317_110420_fi_blind_hla

Autor: raketak raketakk
Datum: 14.05.2015 09:34 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 109521
reakce na ...
Váš systém ale není zase tak složitý , a hlavně je na rozdíl ode mě bezobslužný , a beze ztrát.
Já to mám zatím jen provizorně a nyní když nemám čas přepínat tak nechám klidně i 1-2kW je tak do luftu a nevyužívám je ..což je samozřejmě škoda.
Ale chystám se na 2x 2kW elektronické DC/AC regulátory 1ks výhradně pro bojler , 1ks pro domácnost kuchyň + přitápění s přebytků. Cena pořízení cca do 2tis Kč samo výrobou (nejdražší jsou tranzistrory 1ks v číně vyjde asi do 100Kč / 8ks)

------------------------------------------------------------------------------------------
Co se týká informace a monitoringu co co spotřebovává a kolik stojí? EE ... v tom mám jasno :) ... Nejzáludnější jsou straší Stan-By spotřebiče. A především veškeré periferie kolm PC a TV
(Zhruba 1W ročně = cca 40Kč)
Třeba taková jen taková stará věž SONY neuvěřitelných 25W naprázdno = cca 1000Kč za rok , a to tu máme další žrouty!
A další mandatorní"..jako musí být trvale zapnutý ROUTER 10W , ZVONEK 2W , ALARM 2W ...toto jsem vyřešil z FVE.
Bohužel u Plynové kotle si zatím netroufám jeho elektroniku napájet jinak něž z ČEZ.

Já mám tedy stand-by vyřešené Master/Slave zásuvkou ... jakmile zapnu master PC nebo TV dálkou - teprve až po té se mi přes relé zárověň zapnou SLAVE periferie.
Kdysi sem si to vyráběl - relé spíná SLAVE zásuvky , dnes je to běžně ke koupi jsem zo někde viděl za 350Kč (jednu mám ,ale nejhorší je na tom že tento M/S pes sám o sobě žere ve stn-by asi 8Watt!)

Dalším paradoxem je když chcete IR čidlem zapínat LED světýlko ČEZ 230V/4W třeba na chodbu / chodník.
Samotné IR čidlo má uvnitř Zenerovu diodu pro napájení jeho elektroniky a samotné čidlo taky papá 4W.
A to by se pak vyplatilo s tou 4W LED žárovkou svítit TRVALE ve dne v noci 365dní v roce a vyšlo by to na stejno :)

Autor: Josef Beran
Datum: 14.05.2015 09:47 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 119815
reakce na ...
To že systém neni složitý je základ. Jakékoli DC/AC měniče to prodražují. To know how je v regulaci. V těchto dnech pracuji ještě na DC MPPT. Jen pro lepší využití FV. To s tím PIR čidlem je zajímavé. :-)
Fandím Vám. Jak já to vidím. Tak až to budete mít. Na půl roku vypnete hlavní jistič. ;-)

Autor: raketak raketakk
Datum: 14.05.2015 09:52 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 109521
reakce na ...
měl jsem na mysli DC/AC MPPT podobný systém jako od pana Oplockého ... cena pořízení cca do 1-2000Kč samo / 4000Kč na klíč

Autor: Josef Beran
Datum: 14.05.2015 10:06 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 119815
reakce na ...
Taky jsem na toto narazil. Šikovný p. Oplecký.

Autor: Robert Vrána
Datum: 14.05.2015 10:10 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100453
reakce na ...
S těma stand by žroutama to řeším(zatím to plánuju, mám spínané trafo 12V a DC-DC měniče z 12V-5V), tak že se je snažím napojit na jeden DC okruh, protože tydle malé blbiny uvnitř stejně jedou na DC napětí. Jde o to, že jejich trafa jedou takřka naprázdno s extrémně mizernou účinností, tedy dobré řešení je nahradit všecky trafa jen jedním silnějším a DC rozvod potom dovést k těm "blbinám".

Autor: raketak raketakk
Datum: 14.05.2015 10:51 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 109521
reakce na ...
Já to vše napájím z 3x 12V pb auto-baterií (paralelně 3x 90Ah)
Hodně malých spotřebičů mám na 12V TV v koupelně TV v kuchyni , Notebooky. Mobily nabíjené z FV samozřejmostí ... nepatrná úspora -ale jde o princip :)
Mám i 12V ,,rychlovarnou" konvici - pracuje to i v zimě když slunce neí mnoho. Dále mám 2x menší AC 220V střídače.
3x 90Ah je dostatečné = plánuji i napojit 230V AC lednici - jakmile učešu ten svůj hrozný bastl" :)

Zkuste udělat pokus:
jednoduše napojte na váši FVE DC 220V napřímo nějaký obyčejný silnější spínaný zdroj z notebooka 230V/19V_6,5A (nemusíte se bát že bude napájen nízkým napětím v době nízkého osvitu FV)...funguje téměř jakoby MPPT.
Pulzní zdroj z notebooka v pohodě pracuje již od 30V do 300V v závislosti na osvitu +ve spojení s levnějším PWM regulátorem = akorát to vyjde levněji naž nějaký MPPT regulátor.

(Navíc dražší kupovaný MPPT pracuje jen do 160V? a nelze ho tedy napojit napřímo na ,,naše systémy" FV-panelů pro TUV-bojler tj: na naše běžné vyšší napětí 220V DC pro běžné bojlery)
Nebo nezmám nějaký samostaný mppt reuglator který by pracoval na běžné napětí do 300V přímo z panelů - jako to bezkonkurenčně umí zdroj z notebooka?

Na výstupních 19V/6,5A z notebook zdroje napojte 12V autobaterii/e - nejlépe přes PWM regulátor. (aby vám batt nevyšuměli).
Uvidíte jiné obzory - především jak se dá levně nabíjet pb-baterie zdrojem z notebooka .. Tedy 12V komplet LED ovětlení , a domovních 12V pro malé 12V / 5V spotřebiče.

Autor: Josef Beran
Datum: 14.05.2015 09:37 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 119815
reakce na ...
Za předpokladu využití FV 2/3 roku tak podle mých výpočtů:
16000 rok 10666 jsou 2/3 roku. 60000 / 10666 5,6 let. Buďme skeptičtí... 7let.
Do nové výstavby bojler a kotel koupit musíte tak jako tak. A pokud se bude topit elektřinou.... Tak není co řešit.

Autor: raketak raketakk
Datum: 14.05.2015 09:49 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 109521
reakce na ...
Jasnéé ! :))

Jinak díky za doplnění vašich dat.
Já byl v předchozím příspěvku až příliš velký skeptik ... ve skutečnosti FV děsně fandím a vidím v něm naši budoucnost ... energie ze slunce se přesune i na silnice.

Tak třeba včera k večeru - jsem svoji horkovzduškou poháněnou sluncem (1000W) zapaloval dřevěné uhlí ..zapaloval jsem oheň takto vždycky i před FVE...
Mám přepínatelné zásuvky = úspora sice 00 ,ale proč brát zbytečně energii od distributora :)
Nebo další šílenost sluncem poháněný kosmetický LASER atd , další zvláštní spotřebiče co jsem připojil mě teď nenapadsají .... prostě přetranstformování fotonů ze slunce se meze nekladou - v budoucnu snad energie na hmotu / hmota na energii :)
Např ve vesmíru prý využívají energii z FV panelů - na trysk plazmy - pro mírný pohyb/korekci polohy"satelitu/kosm. lodě...Nemusí tam tak pořád vozit" tlakové láhve :)

Napadaj něko snad další šílenosti - jak využít energii která je ze slunce.

Autor: Josef Beran
Datum: 14.05.2015 08:16 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 119815
reakce na ...
Málem bych zapoměl. Rozdíl byl cca 60 000,-

Autor: Novak Vítězslav
Datum: 04.06.2015 19:07 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 113995
reakce na ...
V současné době chci také použít fotovoltaiku na ohřev. Máme v dílně instalovanou 1,6 m3 akumulační nádrž. U spodu jsem instaloval topnou patronu 4 kw, tři okruhy po 1,3 kW a ještě je tam rezervní nátrubek na další patronu. V začátku chci zkusit 1 - 2 sekce po 240 V DC zapojené na tvrdo na těleso v té nádrži. mohlo by to takto fungovat ? Poradíte ?
Na internetu jsem našel, že je dobré použít zařízení "controlbox 2.0" od firmy Sunnywatt CZ, který zvláště při menším osvitu zvedne účinnost prý až o 55 %. Tento box není měnič na AC napětí, jen to nějak reguluje. Na těchto stránkách jsou o tomto zařízení podrobnosti:www.solarnielektrarny.cz/energetika/ohrev-teple-vody-fotovoltaickymi-panely
Prosím tímto o Vaše případné reakce.
Děkuji Novák.

Autor: Josef Beran
Datum: 05.06.2015 10:08 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 119815
reakce na ...
Dobrý den,

Vzhledem k velikosti nádrže a zelené úsporám (v případě že na ni dosáhnete) doporučuji nainstalovat termické panely. Pokud by jste snad trval na FV panelech. Doporučuji instalovat minimálně 8kWp. (cca 32panelů, podle typu) Použití MPPT doporučuji. Napojení na přímo fungovat bude. Doporučuji havarijní odpojení FV aby nedošlo k případnému přehřátí.

S pozdravem,
Josef Beran.

Autor: Novak Vítězslav
Datum: 06.06.2015 22:01 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 113995
reakce na ...
Děkuji za Vaši reakci. U té fotovoltaiky asi zůstanu. Dnes zkouším natopit nádrž tělesem 3 x 220 V, cca 43 ohm na jednu sekci, 1,33 Kw na sekci. Zapojil jsem zatím 2 sekce na sítové napětí a zkouším za jak dlouho se asi natopí a jak dlouho bude trvat vybití. Prosím co je kWp, MPPT je ten controlbox 2,0 ? To bych potřeboval 3 ks na každou sekci panelů jeden ? Dala by se výše uvedená topná patrona připojit na v serii řazené panely ?
Omlouvám se, že zdržuji a předem děkuji za případnou reakci. Novák

Autor: Pavel Pabista
Datum: 07.06.2015 07:46 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 109548
reakce na ...
Pokud zapojite patronu na seriove panely budete resit dve zakladni tezkosti - za prve ji budete napajet DC proudem. Ne kazde teleso to snasi. A rozhodne to nesnasi zadny z dalsich prvku v tom obvodu, jistic, termostat atd. Pokud chcete napajet teleso z DC jde to (nekdy je spatna zivotnost telesa pokud je to typ ponoreny ve vode) ale obvodove se to musi predelat. Minimalne doplnit k termostatu stykac.

Druha vec co budete resit je spravne prizpusobeni zateze na zdroj, tedy telesa na panely. K tomu se pouziva ta regulace. Ono to pracuje i bez toho ale vyteznost (kolik vyrobeneho tepla) je horsi nez by dokazala byt, zejmena v nizsich osvitech. Problematika je obsahla chce to konzultaci primo toho vaseho pripadu. Jake je teleso jake panely jake podminky atd. Sam mam 1.44kWp panely na bojler v chodu pres 3 roky, regulaci mam vlastni. Jestli chcete probrat vic hodte sem na sebe mail.

kWp je jednotka vykonu panelu (kilowatt) pripona male p za kW znamena ze jde o nominalne udavany vykon (jakoze peak - spicka). Ve zkratce to je stitkovy vykon panelu. Ten ale malo kdy plati (nesedi treba sklon osvit teplota a zatez).

Pisu z telefonu jsou-li tam chyby je to dan za techniku bez klavesnice :-)

Autor: Vlastimil Běluša
Datum: 12.01.2017 15:02 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 124384
reakce na ...
Dobrý den, zajímaly by mě podrobnosti vašeho zapojení.Kde jste kupoval panely, typ měniče, topná spirtála atd.
Děkuji Běluša

Autor: Petr Zíka
Datum: 07.06.2015 09:30 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100057
reakce na ...
Hodnoty 220V 33,5 ohm 1.33kW nesedí. Tělesem protéká proud 220/23.5=9.4A. Výkon je potom 9.4x220=2.1kW.
MPPT je popsáno zde:http://en.wikipedia.org/wiki/Maximum_power_point_tracking.

Autor: Novak Vítězslav
Datum: 07.06.2015 21:00 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 113995
reakce na ...
Omlouvám se, chybu jsem jsem již opravil , odpor jedné sekce je 43 ohm. Byl to překlep.

Autor: Pavel Pabista
Datum: 08.06.2015 07:38 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 109548
reakce na ...
Na 43 ohm to ani nepripojujte. Bezne typy panelu jsou navrhovane na cca 8A, spirala pri jmenovitem napeti bude brat sotva 5A. Budete to mit k sobe velice neprizpusobene a panely touto spiralou nedokazete spravne zatizit. Lepsi by bylo z jednech panelu na dve paralelne tj do 21ohm, jenze co potom s tou treti... Takze spis vymenit teleso za 3x 8-10A.

Autor: Petr Zíka
Datum: 08.06.2015 17:46 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100057
reakce na ...
To p. Pabista: Dobrý postřeh k výkonovému přizpůsobení.
To p. Novák: Pokud uvedete podrobnosti, může Vám někdo poradit, jak to zapojit stylem "co nejvíce muziky". Typ panelů a jejich počet (napětí, proud, výkon), typ topného tělesa (suché, mokré, počet vývodů).

Autor: Novak Vítězslav
Datum: 09.06.2015 06:36 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 113995
reakce na ...
Děkuji všem za příspěvky. Jak jsem shora uvedl proběhla zkouška natopení nádrže normálně proudem, za 24 hod stoupla teplota na cca 65 st. Objem vody cca 1,2 m3. Patrona je umístěna cca 80 cm nade dnem, dole voda byla studená. Předpokládal jsem, že by natopený objem měl sloužit cca 3 dny, když natopení proběhlo za 3 x 8 hod. Bohužel za asi 18 hod zbylo v celém objemu jen 40 st. Zatím si dám pohov a budu sledovat Vaše diskuze.

Autor: Pavel Pabista
Datum: 09.06.2015 09:16 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 109548
reakce na ...
Pro cvik jsem spočítal teplo obsažené v té vodě. Uvažoval jsem 1.200l a ohřev o 50C (píšete 65C koncová teplota a počáteční uvažuji 15C). Vyšlo mi cca 70kWh. Tohle se dodalo do vody do její kapacity. A když to spočtu na elektrické straně takže z hodnot co jste poslal poprvé (3x 1.3kW a 24h), dostávám 93kWh. Zde je otázka jak přesně elektrický výpočet mám, tedy ne výpočet ale vstupní údaje. Každopádně z nich je vidět to co si myslím a to jsou celkem značné vlastní ztráty nádrže. Pokud by se případně mohl pokus zopakovat přesněji zlešíme odhad, ale domnívám se že prozradí totéž - ta nádrž šíleně rychle sama chladne. Takže vaše snaha o její ohřev FV přijde komplet vniveč, to teplo budete dodávat jen na její vlastní chladnutí.

Můj příklad s bojlerem. Mám doma 1.44kWp panely a 160l bojler. V tom bojleru je uschováno maximálně 9kWh (160l z 15C na 65C) a tuto energii mi umí můj systém při slunečném dni reálně a opakovaně dodat - odpovídalo by to cca 6.5h těchto panelů stále jmenovitým výkonem, přičemž ale reálně se vyrábí v tuto roční dobu cca 13h. Tohle mám změřené a to vyjde, 1kWp vyrobí v letní den přes 5Wh. Navíc k tomu přistupuje i fakt že bojler nevybereme celýa tím pádem ohříváme méně, tj. je zde takový stav, že systém se do večera pravidelně ohřeje na max a vypne (když neprší). Ovšem na tuto užitečnou energii mi připadá jen cca 1.4kWh ztrát (to je údaj od výrobce - 160l bojler má dle měření výrobce vlastní denní ztráty 1.39kWh/24h - za nějakých normovaných podmínek). Tedy, můj systém uchová 9kWh na ztráty 1.4kWh. To je méně než 15% vlastních ztrát (jako 1.4/(9+1.4)). U vás ale tohle číslo vychází na 25% (23/93 - z mých amatérských propočtů nahoře). Máte tedy proti bojleru dvakrát horší vlastní vychládání nádrže (anebo jsme blbě uvažovali a měřili ale to jde zopakovat). čili nic moc výchozí stav, blbá nádrž. A druhá věc pak je náležité dimenzování FV zdroje - abyste to za den ohřál (protože to přes noc zas vychladne), potřebujete tak alespoň 1/5 z denní potřebné energie pro ohřátí ve výkonu panelů, tedy dimenzovat pole na 18-20kWp. Ono to odpovídá - máte 10x větší nádrž, potřebujete 10x větší zdroj než mám já. Srovnání u mě: 1.44kWp pole a 10.5kWh v bojleru (ohřev včetně ztrát) je v poměru cca 1/7. Měl-li byste dodržet alespoň 1/7, je to 14kWp panelů. To je 58ks panelů 240W !!!

Čili z těchto elementárních všech propočtů, pokud jste je stíhal myšlenkově sledovat mi vychází, že ve vašem případě to fungovat nebude. A to bohužel vůbec. Pokud nedodáte zdroj dimenzovaný na 15-20kWp, nebudete s vodou v objemu 1.200l schopen udělat ani to, abyste ji udržel díky vlastním ztrátám nádrže vůbec jakž takž teplou. O jejím reálném ohřevu nemůže být bohužel ani řeč. Máte 20kWh denně ztráty - takže prvních cca 3-4kWp panelů by pokrývaly jen a pouze vlastní chladnutí nádrže. To je výroba od 15 panelů a ta z nádrže uteče do luftu. A to mluvím o slunných dnech. Je mi líto, ale tohle je mimo technickou realitu a nelze to smysluplně vyrobit.

Když jsem s mým systémem začínal, simuloval jsem si ho na modelu 1:10. Tím byla 1.5l petka s vodou a 20W topné těleso (analogie k 150l bojleru a 2kW tělesu a vše 10x zmenšené). A to jsem zkoušel ohřívat panelem 15Wp a měřil celý den vloženým teploměrem. Kolik to přes den vyskočí a přes noc vychladne. Flašku jsem obalil vatou a zalepil do polystyrenové bedny. A ona ta fyzika skutečně velice dobře platí - to byl věrohodný výsledek mých testů. Takže si teď troufám stejnou fyzikou bohužel doporučit, abyste to vzdal. Ale nebráním se tomu to zkusit napočítat přesně a odhalit slabá místa a případné možnosti ...

Autor: metball iGIN
Datum: 09.06.2015 11:00 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 104998
reakce na ...
Thumbs Up, PT PP!

SFO

PS:
Na ReVanš:
V nádrži této geometrie bude výrazné konvektivní proudění.
Lze počítat s cca 66.6% objemu na NOMINÁLNÍ teplotě,
zbytek si rozdělte na třetiny ...
Lépe zahrnete "PSEUDOSTRATIFIKACI".
No, a pak už nastupují podobnostní čísla ...
(to jen jako pochvala pro Vás,
že i 1:10 Geometricko-Fyzikální model je nekonečněkrát lepší,
než plané prdolení
nad numerickými TermoHydraulickými simulacemi ...,
kde SE ani korektně nepočítají podobnostní čísla,
natož aby SE oddělila problematika HYDROSTATIKY O>:) ...).

PPS?
... a to jsem ještě Vééélice Daleko od TASKs,
které jsou obecně nazývány
IMPEDANČNÍ PŘIZPŮSOBENÍ
VÝROBA x AKUMULACE x ZTRÁTY x SPOTŘEBA.

Ono u systémů, kde část je "rychlá, jakoby pila jen Šaraticu"
ale zbytek se líně táhne "jako med",
to s dynamikou a regulovatelností néjni Zó AjnFach!

Tam nepomůže ani hodně mazaná predikce (nebo žebychom už uměli predikovat
po sekundách
oblačnost
nad konkrétní lokalitou
na 24 hodin dopředu?)
Kdo dá HINT?

Inu, proto se do systému vkládají VHODNÉ KAPACITY A INDUKČNOSTI ...
nejen elektrické ;-)
ale i Termické,
Hydraulické, ...
inu ty z Mechanik KOntinuí.

A elektrika se řeší zvlášť - právě kvůli "poněkud zajímavé"
VoltAmpérové charakteristice PoloVodičů.
Těch polovodičů, které
z FOTONŮ
vyráběj
ELEKTRÓNY.
https://forum.tzb-info.cz/121944-fotovoltaicky-ohrev-vody-zkusenosti-z-provozu?idtext=172#text147

PPPS:
JSEM ZVĚDAV,
KDO SI JAKO PRVNÍ NECHÁ
"POTENTOVAT"

název
FotoTermická
Impedance.

iGoNY

Autor: raketak raketakk
Datum: 09.06.2015 13:09 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 109521
reakce na ...
Hezky rozepsáno .. z příspěvku jsem se konečně začal zajímat o mé přibližné ztráty i mého bojleru.
Děkujeme.

Já mám bojler 200L .. klasický starý model ..cca 20let starý (ale málo používaný před plynofikací používaný jen asi 6 let) , nyní používaný pouze na FV ohřev.
Co s týká ztrát - bojler je za dřevěnou odšupovací stěnou - tzn v dalším těsném prostoru - kde by mělo být horko ...ale k mému překvapení zde horko vůbec není! ...naopak cca jen asi 2 - 3 stupně víc než v místnosti.
Z toho předpokládám že bojler má výbornou izolaci , a jediný hlavní chtený unik tepla je trubkama s teplou vodou :)
Jediné kde cítím pohmatem silnější teplo je když dám ruku pod umělohmotný kryt bojleru.

Bojler má suché těleso 2000W (upravené na 2x 1000W ..tzn že se dá snadno přepínat jeho výkon 500 / 1000 / 2000W )
Doposud jsem neměl čas přejít na DC/AC regulátor , ale už si chystám součástky .. mám zdarma 3x mega kondenzátory vyndané z Xenon IPL Celkem 30,000MikroF (30G) = tj: už slušná baterie na 220V DC :)
Jedu tedy pouze na SS DC proud!

FV mám 3,6kW (2x string po 8x panlech ) paralelně přes 2x shotkyho diody)
Mám na DC vedení Ampérmětr a Volmetr - výkon tedy nelže !
A co mě někdy překvapuje že systém dává za relativně silného osvitu vyšší výkon než je nominální - někdy i 4kW ! (bohužel mám v bojleru jen jedno original upravené těleso , přebytek tedy využívám jinak)
Celý bojler mnohdy natopím i na 90 - 95°C , (jednou jsme už měl i kolem oběda nebezpečně páru ! :) ...toto se ale stane jen pokud zbude teplá voda z minulého dne.

Co mě trápí že: když zcela vytáhnu teplou vodu tak druhý den mě to sotva natopí 200L bojler z 17°C na max na 65°C ?! (a to i když slunce paří celý den 12hod bez jediného mráčku .. Watt metr dává 12hod max 1500W - 2500W = průměrně 2000W )
DOTAZ 1). Je toto prosím normální aby 200L/2100W bojler se nestačil za 12hod natopit na plných 80 - 90°C

Zvláštní také je že FV systém jeden stejně slunný den mi dokáže momentálně dát i 4kW , a druhý den stejné slunko jen o něco víc tepleji s toho dostanu max 2500W .. zvlášť v létě pozoruji za panely dávaj méně než na podzim , nebo na jaře.... zde má teplota mých panelů velký vliv - až bych řekl že mimo normál ?! ... očekával bych rozdíl max o -500W ale né o -1500W ?
DOTAZ 2). Je prosím toto také normální? Aby z FV 3,6kW (Max4kW) klesl v horku max výkon na 2500W?


DOTAZ 3).
O kolik % cca mi reálně pomůže DC/AC regulátor k lepšímu natopení bojleru ?
- totiž vhledem k tomu že si hlídám MPPT ručně" a přepínám skokově zatížení tělesem bojleru 500/1000/2000W abych udržel napětí min do 190V - (dc/ac regulátor prakticky dělá to samé jen jemněji samozřejmě)


DOTAZ 4).
Přímo na DC vedení se dá připojit kde co. Zkoušel jsem od pulních spínanách zdrojů , horkovzdušnou pistoli , přímotopů , sklokeramická deska - sporák , až po jiné další spotřebiče ... (musí se samozřejmě dát pozor na oblouky - nepřepínat , a termostaty spojit nadoraz aby nerozepli!. Nesmí se připojit indukční spotřebiče a motory - to všechno je samozřejmě jasné)
Co mě ale mile překvapilo bylo napojení přímo na DC 220V obyčejný přenosný indukční vařič!
Funguje parádně - a to i když FV panel dodávali cca jen 500W
Indukční vařič jak známo ohřeje stejné množství vody v hrnci o něco rychleji než stejný hrnec na elektrické plotně.
A zde mě napadla myšlenka - PROČ? se nevyrábí indukční bojler ??? .. dovede mi na to někdo odpovědět , nebo se vyrábí a nevím o tom , a nebo to zatím napadlo jenom mě ? :)

Autor: Petr Zíka
Datum: 09.06.2015 17:30 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100057
reakce na ...
To1. Je to normální, protože nepoužíváte MPPT. Podívejte se třeba sem http://www.solar-liglass.cz/solarni-panely.html na závislost výstupního napětí na teplotě. Panely v létě mohou mít přes 60°C, napětí spadne ze 44V na 35V a už Vám do spirál nedokáže protlačit výkon (panel by dal více proudu, ale Vy ho neodeberete). Potřebujete MPPT nebo spirálu s menším odporem. Změřte si výkon panelů v horku tím, že ke spirále postupně navíc připojíte několik žárovek 220V/100W a odečtěte napětí a proud. Rychle uvidíte, o kolik wattů míjíte bod MPPT.
To4. Topná spirála mění elektřinu na teplo s účinností téměř 100%. Indukční ohřev také, jen je dražší a více poruchový. Účinnost ohřevu je jen o tom, kolik tepla uteče jinam. U tělesa v bojleru prakticky nic.

Autor: raketak raketakk
Datum: 09.06.2015 18:55 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 109521
reakce na ...
nějak úplně nerozumím ...
proč bych zatěžoval už tak našponovaný obvod žárovkami (který je momentálně mnou a přepínačem ručně vyladěný na nejvyšší bod MPPT) - proč bych ho tedy navíc zatěžoval dalšími spotřebiči (žírovkami) a snižoval tak odpor zátěže ... to by mi šlo napětí dolů :)

Žárovky chápu to jako pokus s mppt ...

Já si hlídám nejvšší bod tím že udržuji napětí kolem 190 až 220V - ručně = skokově přepínám mezi tělesy 500W , 1000W , 2000W - DC na 3x různě výkonné spirály natvrdo.
Když málo svítí přepnu na nejslabší spírálu 500W (83ohm) , a tedy vím že 2000W (23ohm) zátěž by mi to v tuto chvíli zkratovala a měkké napětí FV by šlo dolů , když FV momentálně dává jen 500W - nemohu připojovat 2000W.

Ale zatím moc nevěřím že by přechod (z mého bastl přepínače) na DC/AC regulátor nějak markantně o mnoho procent zvýšil teplotu vody v bojleru.
Pravda že mé neúsporné skoky přepínačem by DC/AC pozvolna eliminoval. A havně navíc by poskytl pohodlí - už bych nemusel několikrát denně přepínat různé zátěže abych uhlídal mppt :)

----------------------------------------------------------------------------
Zaráží mě že - mnozí píší že mají jen 8-9 panelů tj kolem 1900kW (2kW) těleso napojené DC na trvdo - a přesto jim to stačí na natopení bojleru (pravda menšího 160L s 1500W tělesem)

Já sice v horkých letních dnech taký natopím svůj bojler (200L) , ale je to jen tak tak. Jenže já ho krmím dvojnásobným počtem panelů (moje 3,6kW 16 panelů dává v horku jen max 2500kW)
V letních měsících je to tedy na můj bojler tak akorát i s maximálním mppt (opakuji nikdy nenechám napětí spadnout pod 200V = využívám tedy maximální výkon co mi FV může dát)

Schnutí: Zaráží mě tedy jak můžou lidi natopit bojler jen s 8 panely , když já mám 16 a přesto to mám s odřenýma ušima a navíc si ručně hlídám mppt.

pozn: napětí na prázdno 270 - 290V

zobrazuji 1 - 30 z 198   starší >>
odpovědět na původní příspěvek

Přihlášení/odhlášení odběru příspěvků e-mailem:
váš e-mail:
Toto je nemoderovaná diskuse čtenářů portálu TZB-info. Redakce nenese zodpovědnost za obsah příspěvků a vyhrazuje si právo příspěvky odstraňovat.



 
 
Reklama