Rubriky:
Nastěhovali jsme se do NED bungalovu 11x20m.Vytápíme podlahovým topením-plyn.Větrání Nilan VK9.Ventilátory jedou 18 hodin na rychlost č.1 a navečer na rychlost č.2.Teplota na ovladači CTS 600 je nastavena na 22st.Taktéž termostat od kotle Geminox (plyn) je na chodbě nastaven na 22stupňů. Kvůli krbu v obývacím pokoji - propojen s jídelnou 90m2 (při topení krbem) - zde máme 24-27st, jinak 23st.Ložnice 20st, pokoje 21st.Za prosinec i leden jsme nyní protopili cca 1600 Kč za plyn (13,60 Kč za m3) a 1400 Kč za brikety.Dělá nám problém VLHKOST VZDUCHU - měřena vlhkoměrem 30-33 stupňů. Celá rodina již přes měsíc trpíme kašlem a vysoušením sliznice. Zvlhčovač za cca 1000 Kč jsme použili do ložnice. Vzduch zde zvlhčí na 45-55 st. za den provozu-30W spotřeba za hodinu.Nechceme takto dávat všude zvlhčovače.Může nám někdo poradit jak zvýšíme vlhkost na zdravotně přijatelnou hodnotu alespoň 45-50 stupňů? Připadá nám, že tato aktivní rekuperace Nilan VP18 nám vlhkost snižuje a vzduch vysušuje.Ohřev TUV máme díky zaplé rekuperaci a nevím zda vypnutím ventilátorů se voda neochladí. Ještě nemáme fasádu - pouze 30cm Porotherm.Myslíte, že po zateplení 16 cm šedého polystyrénu se klima může změnit? V zimních měsících k horšímu či lepšímu?
Dobrý den, aby se problém s CO2 dal odborně posoudit, musel byste vyjít z údajů o objemu větraného protoru, množství…
před 6 roky
Dobrý den, podle hygienické normy stačí 25 m3/hodinu na osobu a to bezpečně zajistí odvedení CO2 vydýchaného touto…
před 6 roky
Hola, elegum, a co takhle vymazat i výše uváděné FYZIKÁLNÍ NESMYSLY >:) SFO
před 9 roky
151 odpovědí
Zobrazit všechny reakceano technologie pokročily a dovolím si upozornit na rekuperační jednotky svýměníkem RE400-problém se škodlivinami v domě je hlavně z toho že se nevětrá a když se větrá, tak to "bere" i vlhkost..jak větrat ekonomicky a navíc zdravě?
Výměník na teplé straně namrzne tenkým filmem, potom je proud vzduchu překlopen a přiváděný vzduch ohřívá a odpařuje i led..Led sublimuje a stíhá se i odpařit.
U tohoto entalpického výměníku RE400, se energie získaná při odtahu na kondenzaci, se zase odebere při odpařování na přívodu, takže latentní směna je v rovnováze. Proces začíná tak, že je výměník nejprve suchý. Na teplé straně začíná kondenzovat a na druhé straně ae studený vzduch ohřeje o tuto latentní složku(toto využívají i HRV jednotky, akorát že pod bodem mrazu už musí výměník předehřívat), přehodíme proudy vzduchu a teplý vzduch jde tím kanálkem, kudy proudil studený. Studený jde tam, kde kondenzovala voda. Začíná se ohřívat od teplého na druhé straně a zároveň nabírat odpařováním kondenzát a akumuluje se energie při změně skupenství do páry. Teplota by klesala, ale celková předaná energie stoupá (proto ERV ENERGY recovery ventilation). Jsou tu ale ještě další procesy, přenos tepla je stále a protože „studený“ vzduch ser stále trochu ochlazuje delta T je vyšší a proto i teplotní gradient je vyšší a tím i tok energie. Proto je ve finále teplota ohřátého vzduchu v entalpických jednotkách o malinko nižší než v klasických HRV jednotkách (ale jen za podmínky, že v režimu HRV, mají obě jednotky srovnatelnou účinnost!) ale celkový zpětný zisk tepla, tedy energie je u ERV vyšší. Když bychom vzali do úvahy jen ohřátí a ztrátu teploty pro odpařování, vzduch by byl na přívodu mnohem chladnější. A ještě jedna důležitá věc. Při klasické HRV jednotce sice získáte část latentního tepla, ale VŠECHNA VLHKOST jde pryč a je ztracena. Tím pádem ji musíte nahradit, což znamená odpařit a to znamená ztratit energii. I když dáte ručník na radiátor, fyzika je neúprosná a energii na odpar vám vezme z tepla radiátoru, což znamená, že ho ochlazuje a o to míň dá tepla do místnosti..a ještě se k tomu přidá snížená účinnost topné soustavy..
Celkový součet těchto energií ukazuje na jasného vítěze a to ERV jednotky a to navíc jednotky řady Ultima nepotřebuji předehřev a to až do -30°C.
přeji Vám příjemné dny
za Air Partners Barbora Hrdinová
BH Barbora Hrdinová @barbora.hrdinova149Hola, elegum,
a co takhle vymazat i výše uváděné
FYZIKÁLNÍ NESMYSLY >:)
SFO
Na airforu diskuze také o něco pokročila a jsou tam i zajímavé postřehy http://www.airforum.cz/viewtopic.php?f=1…
Myslím si, že tahle, byť zajímavá, debata o enpaltickém výměníku a formaldehydech se točí v kruhu. Když se vrátím na začátek, tak prapůvodem toho bylo měření pana Němce, který naměřil něco (neví přesně co - těch škodlivých látek je více), nezná původce/zdroj škodliviny, ani neví, v jakém časovém horizontu (něco jako poločas rozpadu) se onen výskyt nachází. Zda na začátku, kdy kontaminace je největší, či už byla část odvětrána. Nebo-li, pokud není prováděno dlouhodobé a přesné měření, tak je to o ničem.
Pak úvahy o tom, že se větráním, ze zpětnou vlhkostí, vrací x % škodlivin zpátky do objektu nebudou nikdy relevantní. Pokud není známa prvotní hodnota kontaminace v objektu, například formaldehydů.
Nicméně mě to stále utvrzuje v názoru, že nejlepší je co nejjednodušší řešení. A tím, podle mého, je větrání s použitím zemního registru a jednoduché RJ. Ten další veškerý nadstandard nemá ekonomické opodstatnění (malá úspora tepla na úkor vyšší spotřeby EE) a nyní, dle této diskuze, ani po zdravotní stránce.
FF fany fany @fany.fany324nejde o žádné úspory, ale udržení vlhkosti v baráku, mě například kleslA V ZIMĚ při trvalém větrání (již jsme tak zvyklí, poznám kdy ventilace nejede) relativní vlhkost k 35%, tak proto jsem zabudoval entalpický výměník.
Pane Vystrčile,
v mrazech samozřejmě každé větrání s následným ohřevem vzduch vysušuje, o tom nemůže být pochyb, stejně tak jako ho vysušuje sálavé přetápění místností.
Nicméně, pro Vás by jednoznačně mělo platit, že v mrazech omezíte větrání (neřešil bych až tak naměřenou koncentraci, ale subjektivní pocit čerstvého vzduchu) a ohřevu vody pomůžete elektřinou. Já větrám celkem asi 8 hodin denně, za tu dobu bezpečně ohřeji celou nádrž, a když jí večer vyčerpají děti, okolo venkovní nuly se to za tři hodiny větrání jakž takž dohřeje, při mínusových teplotách pouštím elektrický dohřev horní části nádoby, ze kterého se dospělý v klidu osprchuje.
Vypnutím ventilátorů se samozřejmě voda přestane ohřívat kompresorem, doporučoval bych proto nechat nastálo zapnutý el. ohřev, ten zbytek se pak ohřeje o mnoho rychleji a můžete zkrátit dobu větrání.
Do obýváku hoďte na sušení prádlo, ten měsíc a půl, kdy to bude kritické to vydržíte...
Topime na 22,5 obyvak, 22 detske pokoje 21 loznice. Bydlime 3 roky. A extrem je to az ted, kdyz se snazim udrzet hodnoty co2 kolem 800ppm. Myslim, ze termin prevetrano pouzivaji ti, kteri co2 nikdy memerili. Meril jsem co2 po kamaradech nez vzt a jodnoty 1500 byly normal... U me se ukazuje ze pod 300m3 za hodinu jit nemuzu. ( 2dospeli 2deti)
JH Jan Hampl @jan.hampl300 m3 trvale pro 4 lidi je velmi vysoká hodnota, doporučované hodnoty okolo 50 m3/osobu jsou i tak často dost vysoké proti skutečnému racionálnímu požadavku.
Dle mého názoru taková trvalá hodnota pro RD s občasným pobytem 4 osob je výrazné převětrávání - čemuž odpovídá RH. Zvláštní je ale tak vysoká hodnota CO2 při takto intenzivním větrání.
Hodnoty v obsazených prostorách bez vzt okolo 1500 ppm mohou být běžné, to nepředstavuje nic neobvyklého, na druhou stranu ani nebezpečného (i když samozřejmě to není optimální hodnota).
Dobry den,
zcela chapu Vasi frustraci, prochazim si podobnym problemem.
Ackoli nemam Nilan, ale Atrea Duplex RB3EC, mam velke problemy s vlhkosti a rozhodne nedokazu byt spokojen se stavem vlhkosti kolem 33%...
Nase deti trpi kaslanim, ja zcela jasne dokazu identifikovat kdy se rekuperace zapne, nebot me ihned skrabe v krku a rano skoro nemluvim, pali oci apod.
Nedavno jsem si pujcil merak CO2 a s prekvapenim jsem zjistil, ze nevetram dost. I kdyz jsem upravil vetrani a pridal pres noc, dosahovaly rano hodnoty 1500ppm, pres den snadno splhaly k 1000ppm.
Do te doby jsme resili dvema vykonymi ulrazvukovymi zvlhcovaci v mistnostech (cca 10l vody denne kazdy !)
postupne ale dochazim k zaveru, ze to vubec nic neresi, nebot vyusteni VZT je v pokojich a tim padem se veskera vyrobena vlhkost tlaci ven, nebot je nahrazovana presusenym vzduchem z rekuperace (v rekuperaci dochazi pri nizkych venkovnich teplotach k rosnemu bodu a temer veskera vlhkost je odebirana) a ja v podstate vyrabim vlhkost, ktera je odsavana ven a deti trpi ostrymi prechody mezi snahou o zvlhceny vzduch a cerstvym presusenym. Uvazoval jsem o vymene rekuperace za jednotku s entalpickym vymenikem, ale i diky tomuto webu tuto chybu neudelam.
Take mi neprijde dobre, aby se vhkost z vnitrniho vzduchu vracela zpet do prostoru (pachy, formaldehyd a buhvi co se mi pak vraci a jedine ceho se veranim zbavim je CO2. Hledal jsem zvlhcovac primo do VZT, aby z vyustku do mistnosti proudil cerstvy, ale jiz zvlhceny vzduch. Nejdrive mi nabizeli parni (prikon 1kW) nutnost izolavat jiz nainstalovane vedeni apod. pro me nebylo resenim.
Nyni uvazuji o air c500. Je to financne narocne, ale srovnatelne s investici do jine rekuperaci s vyse popsanymi negativnimi dusledky. Pokud ma nekdo lepsi napad, prosim o info.
Rozhodne nechci jit cesto snizovani vymeny vzduchu. Instaloval jsem rekuperaci kvuli tomu, aby se vetralo. Navrantnost je problematicka, ale jsem presvedcen, ze okny se dnes dostatecne vetrat bez ztraty komfortu proste neda...
dekuji.
Dobrý den. Bohužel trpíme naprosto opačným problémem a tím je vlhkost okolo 77%. Rekuperace může jet klidně celý den a stejně to nejsme schopni stáhnout níže. Navíc počasí posledního měsíce tomu moc nenapomáhá, spíše naopak, protože venku je docela vysoká vzdušná vlhkost a tím pádem si to vháníme také do domu. Začali jsme to aktivně řešit nákupem vysoušeče, ten běžel několik dní non stop napojený přímo do kanalizace, takže netušíme, kolik odčerpal. Teď již sledujeme a vysoušeč nemá problém za jeden den v obývacím pokoji naplnit celou nádržku (objem 7l). Reálně vlhkost srazíme na hodnotu nějakých 55%, ale během několika hodin to vystoupá na 64-65%. Jak dlouho může trvat trvalejší vysušení z kompletně nových omítek v celém domě?
BZ Bořivoj Zmatený @borivoj.zmatenybez vysoušeče velmi dlouho
po zatepleni se vlhkost zvysi - tedy pokud nebudete pouzivat topeni v krbu.
krb vam vytahne vlhkost v dome hrave na 20% i bez rekuperace.
vlhkost v dome mam pres 40% po ranu.mam problem dostat se pod 40%.YTONG drzi vlhkost v dome dokonale.
Relativní vlhkost v obytných místnostech lze přirozeně (bez nároků na energie ) zvýšit pokojovými rostlinami .
MP Miloslav Pospíchal @miloslav.pospichalJste si tím jist, že to teplo neodebere? Produkce asi tak 50 až 100 květináčů dá tolik co člověk. Jenže člověk k odparu použije metabolické teplo.
Ja spis vidim problem v teplote a ne ve vlkosti. 24-27 stupnu v obyvaku me pripadne silene a na noc 23 stupnu je snad jeste horsi. Na spani ma byt 18 - 19 stupnu.
My mame nyni v dome take vlhkost neco kolo 33% a od zacatku tohoto topneho obdobi nikdo u nas nemocny nebyl - manzelka je na materske s malou, tzn, ze jsou doma 22 hodin denne.
Zateplenim, co se tyce vlhkosti, si nijak nepomuzete. Hlavne bych snizil teplotu v dome, jednak nebudete pak tak nachylni na onemocneni a pak se tim zvysi i relativni vlhkost.
MP Mir Pol @mir.polPíší, že větrají - řekl bych zbytečně převětrávají, čímž snížení vhkosti velmi pomáhají.
To je pro mne těžší otázka. Vzhledem k tomu, že se setkávám s měřením CO2 profesně, tak běžný, volný trh těchto čidel neznám.
V diskuzích jsem nedávno nějaké info k možnosti zajistit tato čidla viděl, ale nevím, jestli zde na tzbinfo, nebo na airforum.cz.
Zkuste zalistovat těmito diskuzemi.
Přesnost není kritická - jde o to, zda budete mít v prostoru 800 nebo 1000, neřešíte, zda 800 nebo 820 ppm.
Zkusím se také porozhlédnout, co by se dalo doporučit...
JK Jindřich Kubec @jindrich.kubecčidla CO2, např. PROTRONIX
Jakou mate jednotku? Jakym vykonem popr na jaky stupen vetrate?
PS: Asi jste omylem prepsal puvodni dotaz dotazem novym.
Bohužel je asi Váš případ učebnicovým příkladem moderních instalací, kdy, obvykle, nadbytečným větráním dochází ke snižování relativní vlhkosti.
Jestliže větráte pro to, abyste měli rozumně zdravé prostředí, tak není potřeba větrat tak, že si nízkou vlhkostí jej zase zhoršujete.
Zkuste si vypůjčit čidlo CO2, vypnout větrání a sledujte CO2. Rozumné hodnoty CO2 by měly být do 1000 ppm (max! 1200 ppm).
A zkuste si větrání nastavit tak, aby vám při co nejmenším chodu větrání (a tudíž v zimě odvlhčení) CO2 drželo v dobrých hodnotách.
jinak v zimě je odvlhčení větší - s klesající teplotou vzduchu klesá množství páry v něm obsažené a při ohřátí (rekuperace) dojde k razantnímu snížení vlhkosti a tím i k vysušování domu.
A pak je nesmysl, abyste si nadbytečným větráním snižovali vlhkost, kterou pak budete dalšími zařízeními do domu vracet - a vše za zbytečných provozních nákladů.
JK Jindřich Kubec @jindrich.kubecJeště mne napadlo - za předpokladu, že dům je několik hodin denně prázdný (škola, práce), tak po tuto dobu je možno též větrání vypínat. CO2 bude klesat i při vypnutém větrání - můžete si to též zkontrolovat měřením.
Dobrý den. K vysušování vzduchu dochází větráním, a je jedno, jestli to jede přez vzduchotechniku s rekuperací, nebo otevřeným oknem. Je to naprosto normální klimatologický jev. Ono se jedná o různou vlhkost, kterou pojme různě teplý vzduch. Teplý vzduch pojme více vlhkosti a výměnou ( větráním ) za vzduch studený ( byť projde přez rekuperaci ) vnese do interiéru podstaně méně vlhkosti, jak se vyvětralo. Čili obrana proti tomu není. Sušit prádlo v interiéru, kvanta kvítek, která se musí zalévat a také ten zvlhčovač vzduchu, který používáte. Nicméně, přepočítejte si, jestli náhodou nevětráte více, než je zdrávo a než je zapotřebí. Zateplení s vlhkostí neudělá nic. Nicméně to přetápění krbem je celkem špatné, protože to právě zvyšuje vysušování vzduchu, jelikož ten teplý vzduch té vodní páry pojme ještě víc, než je potřeba.
S pozdravem Laďa
LJ Laďa Jaskva @lada.jaskvaPan Jaskva napsal správně, že vysušuje větrání. Intenzita výměny suchého venkovního vzduchu z a vnitřní. Zkuste si nastavit kratší dobu na větrání na vaší jednotce. Půl dne vám musí stačit na ohřev vody i na dostatečné provětrání.
Nevhodný příspěvek
Pokud chcete upozornit redakci na diskusní příspěvek, který svým obsahem porušuje pravidla diskusí na portálu TZB-info, klikněte na tlačítko Odeslat. V diskusích jsou nepřípustné zejména příspěvky vulgární, urážlivé a nesouvisející s tématem dané diskuse.
Vyberte způsob sdílení
Přihlášení
nebo se přihlaste emailem
Nemáte účet?
Vypadá to, že nejste přihlášen
Registrací a přihlášením získáte mnoho výhod. Neunikne vám žádný nový příspěvek u oblíbených témat, můžete se ptát i odpovídat.
Technická podpora
Máte potíže s přihlášením, vkládáním příspěvků, nebo se správou vašeho profilu? Napište nám! Uvítáme také připomínky, podněty a nápady k vylepšení diskuzního fóra. Děkujeme.