Nejnavštěvovanější odborný portál pro stavebnictví a technická zařízení budov

Optimální nastavení KK

Autor: Michal Baše
Datum: 08.11.2013 10:37
uživatel: 114625


Dobrý den,
chtěl bych se Vás zeptat na Váš názor ohledně optimálního nastavení kondenzačního kotle Vaillant VU 206/4-7. Nejprve k domu, ztráty jsou 17-18 kW, vytápění radiátory Radik 22 (jsou předimenzované, jelikož je dům po výměně oken - trojskla a zateplena půda 24 cm polystyrenu), tedy je možné vytápět nižší teplotou vody. V systému je velké množství vody, odhaduji 250 l - 300 l.
Parametry, které mě zajímají:

- doběh čerpadla - nastaveno 15 min, aby se voda vychladila v radiátorech a nezůstala teplá ve sklepě, kde jsou tlusté trubky (asi 2 couly) - není to moc?

max. výkon - nastavit podle ztráty objektu nebo nechat max.?

ekvitermní křivka - nastavena co nejnižší, aby se vytopilo, kotel vypínal co nejméně a využila se tedy co nejvíce kondenzace

Děkuji za rady.

odpovědět na příspěvek

Příspěvky v této diskusi vyjadřují názory čtenářů. Redakce portálu TZB-info nemůže ovlivnit jejich obsah, ale vyhrazuje si právo je odstraňovat.
Chronologický seznam příspěvků
Josef Vávrad11.03.2020 17:01
Miroslav Berco11.03.2020 16:28
Josef Vávrad11.03.2020 10:30
Jozef Homola10.03.2020 20:48
Miroslav Berco10.03.2020 18:38
Josef Vávrad10.03.2020 08:43
Miroslav Berco09.03.2020 21:09
Jozef Homola09.03.2020 20:34
Josef Vávrad09.03.2020 20:02
Miroslav Berco09.03.2020 18:08
Miroslav Berco09.03.2020 17:51
Josef Vávrad08.03.2020 10:43
Jozef Homola07.03.2020 18:27
Miroslav Berco07.03.2020 14:13
Josef Vávrad06.03.2020 22:53
Ondřej jjj06.03.2020 21:36
Jozef Homola06.03.2020 21:33
Miroslav Berco06.03.2020 20:09
Josef Vávra09.12.2013 12:29
Jozef Homola09.12.2013 11:24
Josef Vávra09.12.2013 10:51
metball iGIN09.12.2013 09:51
Jozef Homola09.12.2013 07:17
Pavel Pavlo09.12.2013 06:00
Josef Vávra09.12.2013 02:26
Josef Vávra09.12.2013 00:56
metball iGIN08.12.2013 23:08
Jozef Homola08.12.2013 22:09
Michal Baše08.12.2013 21:49
Jozef Homola08.12.2013 21:34
Michal Baše08.12.2013 21:13
Jozef Homola08.12.2013 17:06
Josef Vávra08.12.2013 14:32
Josef Vávra08.12.2013 13:50
Michal Baše08.12.2013 13:29
Josef Vávra08.12.2013 13:26
Michal Baše08.12.2013 13:26
Jozef Homola08.12.2013 13:06
Jozef Homola08.12.2013 13:00
Michal Baše08.12.2013 12:26
Pavel Pavlo08.12.2013 12:18
Michal Baše08.12.2013 11:38
Michal Baše08.12.2013 11:32
Jozef Homola08.12.2013 11:15
Josef Vávra08.12.2013 10:34
Pavel Pavlo08.12.2013 10:23
Michal Baše08.12.2013 09:41
Jozef Homola07.12.2013 17:53
Michal Baše07.12.2013 16:30
Jozef Homola03.12.2013 18:37
Josef Vávra03.12.2013 16:55
Michal Baše03.12.2013 14:20
Pavel Pavlo03.12.2013 13:42
Jozef Homola03.12.2013 10:04
Michal Baše03.12.2013 08:59
Pavel Pavlo03.12.2013 06:31
Jozef Homola02.12.2013 21:47
Michal Baše02.12.2013 21:15
Jozef Homola02.12.2013 21:10
Jozef Homola02.12.2013 21:08
Michal Baše02.12.2013 21:08
Michal Baše02.12.2013 20:52
Jozef Homola02.12.2013 20:20
Pavel Pavlo02.12.2013 19:09
Jozef Homola02.12.2013 18:59
Pavel Pavlo02.12.2013 18:55
Jozef Homola02.12.2013 10:39
Michal Baše02.12.2013 10:15
Jozef Homola02.12.2013 10:05
Michal Baše02.12.2013 09:42
Jozef Homola12.11.2013 20:46
Michal Baše12.11.2013 20:32
Jozef Homola12.11.2013 20:17
Michal Baše12.11.2013 19:18
Vladimír Křen11.11.2013 12:42
Jiří Kubíček11.11.2013 11:48
Jozef Homola11.11.2013 10:10
Michal Baše11.11.2013 08:48
Jozef Homola08.11.2013 23:50
Michal Baše08.11.2013 21:07
Jozef Homola08.11.2013 18:32
Michal Baše08.11.2013 18:09
Jozef Homola08.11.2013 17:22
Jiří Kubíček08.11.2013 12:51
Michal Baše08.11.2013 12:13
Jiří Kubíček08.11.2013 12:11
Jiří Kubíček08.11.2013 12:05
Michal Baše08.11.2013 11:46
Michal Baše08.11.2013 11:41
Jiří Kubíček08.11.2013 11:31
Michal Baše08.11.2013 11:29
Michal Baše08.11.2013 11:15
Jozef Homola08.11.2013 11:15
Jiří Kubíček08.11.2013 11:04
Michal Baše08.11.2013 11:01
Jozef Homola08.11.2013 10:48

Příspěvky
Autor: Miroslav Berco
Datum: 06.03.2020 20:09 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 132080
reakce na ...
Dobry den,
Mám kotol brotje wbs 14 h-14kw

Nemá niekto zkušenosť ako nastavit tento kotol? Všetky hodnoty su momentálne nastavené od vyrobce. Technik vravel že je to od výrobce už nastavené čo sa mi moc nezdá.Všade sa píše že ma kk ísť max na 55°C.
Moje nastavenie :

Topný okruh -
Maximalni žadaná t. nabehu 55°C

Tepla voda-
Jmenovita t. 50°C
Maximalni jmenovita t.55°C

Kotel-
Maximálni žádana t.85°C
Žadaná t. ručního provozu 50°C

Zasobnik TUV -
Maximalni teplota nabijeni 69°C
Teplota zpetneho chlazeni 80°C

Nemám dať všetky Maximalni teploty na 55°C ?

Diky za info.

Autor: Jozef Homola
Datum: 06.03.2020 21:33 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
Každý kotel je od výrobce přednastavený na nějakou univerzální potřebu. Není nastaven na plný výkon. Výrobce se přizpůsobuje zvyklostem krajiny do které jsou kotle určeny.
Výrobce má závazné projekční a instalační pokyny vázané na záruční podmínky.
Smluvní technik má právo a přístupové kódy měnit nastavení a musí o tom provést zápis do provozní dokumentace.
Změnu nastavení kotle u mnohých značek prozradí "pamět" kotle, která se při reklamaci vyčte.
Optimální nastavení z pohledu užvatele je kompromis mnoha požadavků, tedy na čem mu záleží nejvíce a na čem mu nezáleží vůbec.

Uveddu příklady.
- chce top komfort vytápění 24 hodin s mimální teplotní asymetrií
- není prioritou úspora plynu
- vyžaduje striktně útlum během noci nebo dne
- má topení radiátorové
- má topení podlahové
- má dům s vysokou akumulací tepla
- má dům s nízkou akumulací tepla
- má kotel přiměřený tepelným ztrátám nebo s velkým nadvýkonem

To všechno má vliv a je nutné si určit priority na co reagovat a co ignorovat. Jednoznačné pravidlo není. Co vyhovuje někomu jinému nemusí vyhovovat mne. Mám zpracované zvyklosti vytápění mnohých krajín EU a rozdíly jsou značné. Co je jim cizí a nám vyhovuje je tzv. "trenková teplota".

Autor: Ondřej jjj
Datum: 06.03.2020 21:36 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 110009
reakce na ...
Pokud udelate to co chcete stane se ze teplou vodu v zasobniku nemusite mit a nebo budete cekat hodiny nez se ohreje

Radsi na nic nesahejte kdyz nevíte co to dela..

Autor: Josef Vávrad
Datum: 06.03.2020 22:53 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 131505
reakce na ...
Kotel už má řadu funkcí slušně propracovanou. V návodu
https://www.broetje-topeni.cz/wp-content/uploads/2014/07/montaz_BR-WBS-E.pdf
se zaměřit na:
list 87/120 a parametr 2241 je anticyklační podmínka
list 88/120 a parametr 2441 je výkon vytápění
list 89/120 a parametr 2444 je maximální výkon ohřevu teplé vody

Optimalizací těchto parametrů můžete výrazně prodloužit životnost kotle.
Je ale možné, že už sám výrobce provoz ohlídal tak, že jsou hodnoty vyhovující.
To snadno zjistíte tak, že popíšete otopnou soustavu a denní spotřebu plynu. Z výsledků pak odvodíme provozní režimy a zda je vhodné výše uvedené zásahy provést.
Kotel má modulované oběhové čerpadlo, které ubírá výkon tak, aby dosáhl optimálního teplotního spádu. Popsáno na str 88/120 jako funkce 2320. Pokud je tato funkce správně nastavena pak byste měl topit teplotou 55°C se zpátečkou 35°C
Jak vidíte, je zde řada neznámých, který nejspíš ten pán, co Vám kotel montoval, ani netuší.
V každém případě platí neměnit nic, o čem neznáte význam na 100% a odsouhlasit správný typ kotle.

Autor: Miroslav Berco
Datum: 07.03.2020 14:13 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 132080
reakce na ...
Ďakujem za odpoveď.
Všetky hodnoty som vrátil ako boli mali ste pravdu kotol nahrieval vodu hodne dlho oproti povodnemu nasaveniu. Trochu popíšem topny system.
Kk brotje 14kw, bojler 125l
Venkovne čidlo
Termostat v obývaku
Kotol je ve sklepe nad sklepom 2 patra.
Termostatické hlavice nastavené rozdielne podla miestnosti, okrem obývaku tam je otvorena na plné kôli termostatu.
Radiatory
Korado radik vk21 500x1400, 600x1200, 600x600
Vk22 600x1600, 600x1400 -3ks, 600x600

Topnu Krivku som vysledoval na 0,82
Topim na 22,5°C

Vysledovaná spotreba 4m3 plynu /24 hod pri venkovni teplote 5-8°C obsah kondenzatu 5,2l niekde radiatory topili niekde nie zalezalo od teploty a nastavia termohlavic.

Dom zatepleny 14cm polis. projekt zelena uspora 21,822 mwh/rok

Funkce 2320/ modulace cerpadla = teplotni dif.nominalni

Kotol spustam rucne na termostatu 22,5°C a rano jak odchádzam stáhnu na 19°C.

Dnešne meranie: čo ma zaujima či je v poriadku pri nastartováni kotlu.
Teplota vonku 6,5°C
Doma 21°C
Teplota vody pri spusteni 20°C
Termostat nastaveny na 22°C
Kotol zapnut, natopil na 50 pak vypnul horak a jeli len cerpadla pri dosazeni 50°C na kotli sa teplota zpatecky zastavila na 42°C.
Nemala by byť teplota zpatečky pod 35°c?

Autor: Jozef Homola
Datum: 07.03.2020 18:27 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
Když kotel natopí na 50°C (záleží co bylo požadované ekvitermem nebo nastaveno na kotli) a vypne hořák a ne pokojový termostat, tak je "přehřátý". Znamená to, že za dané situace radiátory nejsou schopny odebrat minimální výkon kotle a to je cca 3,7 kW. Pak hořák zhasne a oběhové čerpadlo se snaží prohánět vodu aby se ochladila o nějaký "schodek". Takto vzracející voda se potom ohřeje o minimální výkon ale opět nesmí překročit hodnotu žádanou.

pro představu obíhá 500 l vody za hodinu, to je 0,1388 l/s

0,1388 x 5°C x 4180 J/kg°C = 2,9 kW

Toto množství vody a při tomto tepelném spádu minimální výkon neodebere a tudíž kotel je nucen cyklovat.

Zkuste změřit spotřebu plynu u plynoměru za 1 minutu když to na kotli bude ukazovat někde mezi 40až 48°C a hořák bude v chodu. Taktéž ukazatelem bude za kolik minut se kotel po studeném startu dostane na tu hodnotu 50°C a případně co za množství plynu spolykal. Bude to mít velkou vypovídající hodnotu.
EDIT
Ještě poznámka: To že se voda z 50°C ochladí o 8°C je v pořádku. Kdyby byla nátoková voda 45°C, tak už se při stejném oběhu ochladí o méně, třeba jenom 5°C. Menší teplota do radiátoru znamená menší odebraný výkon do okolí.

Autor: Miroslav Berco
Datum: 09.03.2020 17:51 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 132080
reakce na ...
Poznatky dnešneho mereni.
Teplota mistnosti 20,5°C
Teplota venku 9,3°C
Teplota vody kotle 19,5°C
Termostat nastavný na 22°C
Topná křivka nastavená 0,76
Pocatečna hodnota plynu 940,665m3 /16 40 hod
Mereno kotel teplota 45 °C 940,900m3
Po 1 min měrení 940,925m3
Na 50°C sa dostal v čase 16 57 hod
Celkové natopení na 22 °C v 17 15 hod a 941,226m3
Kondenzát 1,2 l cca...

Kotol už pri teplote na termostatu vypol 21,7 °C jeli len čerpadla teplota kotle bola 52° a spatečka 45°C.

Topeni mám v medi 22mm.

Autor: Jozef Homola
Datum: 09.03.2020 20:34 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
(p. Berco)

Z toho je vidět, že kotle jel velkým výkonem a nedosáhl bodu modulace a musel přerušit, protože jak soustava, tak malé ztráty v tomto čase nedokáží odebrat výkon. Znamená to jediné, snížit výkon kotle a snížit teplotu vody a tím pádem modulaci dosáhne dříve a výkon ubere až na minimum nebo upraví podle potřeby.

Autor: Miroslav Berco
Datum: 10.03.2020 18:38 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 132080
reakce na ...
Poznatky dnešneho mereni.
Teplota mistnosti 20,5°C
Teplota venku 10°C
Teplota vody kotle 17,2°C
Termostat nastavný na 22°C
Topná křivka nastavená 0,76
Pocatečna hodnota plynu 941,650m3 /16 40 hod
Mereno kotel teplota 45 °C 941,989m3 /17 09 hod
Po 1 min měrení 942,000m3
Na 50°C kotol nenatopil vypol u 48,5 °C v 17 20hod a teplota klesala.
942,120m3
Celkové natopení na 22 °C v 18 00 hod a 942,180 m3
Kondenzat 1.1l
Otačky cerpadla 10% celou dobu
Info kotle: rizeni ventilatoru 26,4%
Modulace horaku 100%
Ionizacny proud 9,54
Po celu dobu rozdiel teploty kotle a zpatecky 11°C az ku koncu jak vypol horak sa to zacalo srovnavat.

Zmenene udaje
2322 min. Otacky cerpadla bolo nastavene 25% zmena na 10% v navodu je 0%
2330 jmenovity vykon 14kw upraveno na 7kw
2441 max otacky vent.UT 14kw upaveno 7kw

Je tam este jeden
Horakova automatika
9529 14kw to som neupravoval. Upravit?
Bolo patrne že kotol ide na snizeny vykon a doba natopenia podla mojho usudku moc dlha a pocitove teplo chladno. Je lepsie pre kotol ked ide v kuse a dlho ako rychlo a kratko...
Pridam na krivke 0,82

Druhy zatop 19 00 teplota kotle vyjela max 38,2 zpatecka 33,5
Otacky cerpadla 10%
Kotol vypol 19 15 na termostatu 22,2

Autor: Jozef Homola
Datum: 10.03.2020 20:48 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
Fotogalerie:
obrázek č. 1 obrázek č. 2
Kotel může jít jak rychle a krátce, tak rovněž dlouze. To znamená pokaždé ale jiným výkonem. Pokud chcete mít pocit sálavé složky z topení, tak musíte topit co nejdéme a malým výkonem (nejlépe pořád a bez útlumu). O vašem topném výkonu rozhoduje plocha a typ radiátorů (ale i vlhkost a teplota zdí). Při velkém útlumu musíte mírně přetápět aby jste měl pocit tepla. O tom vyprávějí tabulkové hodnoty platící pro komfort. Útlumový způsob topení se praktikeje v Británii a to je statisticky doloženo. Topí průměrně 7 hodin denně na dva "pokusy" (ráno a večer). Mohou si to dovolit, když tam prakticky nemrzne. Kamenné stavby, neomítnuté domy s jedním sklem (mají velké tepelné ztráty) jsou věčně teplem nenabité (ani to nejde) a topí se tam vysokou teplotou vody a mají moc radiátorů. Kondenzaci kotlů neřeší. Mají v provozu 23 mil plynových kotlů.
Něco k diagramu pohody.

EDIT

Ještě poznámka. Zkuste topit bez křivky. To znamená odpojení venkovního čidla a nastavit na kotli teplotu výstupní vody. Uvidíte jak se to bude chovat a kolik kotel dokáže jet v kuse. Pamatujte ještě na to, že aby jste dohnal útlum musíte topit více než dům ztrácí. Tudíž teplota musí jít výše a to má pak dopad na menší výkon radiátorů. Každým stupněm vzrůstu teploty vzduchu se snižuje výkon radiátoru. O akumulaci baráku se dozvíte když přestanete topit a sledujete jak padá po desetinách teplota na termostatu s časem. U nenatopených baráků dokáže spadnout i 4°C za hodinu.

Autor: Josef Vávrad
Datum: 11.03.2020 10:30 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 131505
reakce na ...
Fotogalerie:
Postupujete správným směrem. Umíte nastavit parametry, což i potvrzujete změnou chování kotle. Vaše data jsem shrnul do přehledného výpočtu. Z něj vyplývá, že ohříváte kolem sedmi tun betonu/cihel výkonem až 14 kW v prvním sledovaném dnu a až 7,5 kW v druhém dnu.
Kotel tedy správně reaguje na list 88/120 parametr 2441 výkon vytápění.
Kotel se ekvitermní křivkou naštěstí neřídí. Řídí jej termostat. To potvrzujete tím, že proběhl druhý zátop od 19:00 do 19:05
Největší nebezpečí spočívá právě ve stavu, kdy by se kotel touto ekvitermní křivkou řídit chtěl. Pak by průměrný potřebný výkon 0,25 kW zajišťoval chodem 14 kW po dobu 4 vteřiny a pak 3 minuty pauza. Takto jede mnoho kotlů a nikdo to neřeší. A diví se, že je po pár letech mrtvej (ten kotel).
Současně na Vašem přesném měření ukazujete, že je naprosto jedno, zda máte 100 nebo 150 litrů vody. Musíte ohřát 7 tun!! betonu. Dále je naprosto zcestné učení o rozdílných teplotách vzduchu. Vždy rozhoduje teplota těch sedmi tun betonu. Pokud je vzduch nad radiátorem teplejší, stejně uteče ke stropu a tam je Vám platný jak víte co.
Nemám co dalšího dodat. Jen pochválit, že víte co děláte.
soubor ke stažení na adrese
kondenzace.kvalitne.cz/kks/vykon-kk.xlsx
pro případné úpravy a další sledování.

Autor: Miroslav Berco
Datum: 11.03.2020 16:28 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 132080
reakce na ...
Ďekuju všem který mi pomohli s nastavením a obetovali svoj čas škoda že som sa o to nezaujímal už skôr a nemusel tri roky ničiť kotol kôli blbému nastaveniu. Najdem servisaka ktory sa tomu bude aspon trochu rozumiet a mať tu ochotu niečo riešiť a nie len kuknut do kotla za 1700 kč že je všetko v poriadku a za 20 min ho už neni. Tento rok už asi nič neporiešim tak až na dalšiu zimu. Ešte raz dakujem daným pánom za pomoc....

Autor: Josef Vávrad
Datum: 11.03.2020 17:01 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 131505
reakce na ...
Já naopak děkuji za perfektně zpracovaný případ s průměrným topným výkonem 250 W. Pokud se spolehnete na ekviterm, typicky topíte 4 vteřiny a pak 3 minuty čekáte jen s oběhem čerpadla. To pořád dokola. Tomuto stavu (tovární nastavení) ti šťastnější předejdou vhodným nastavením. Množství kondenzátu je vynikajícím ukazatelem čistoty ploch a pokud dosahujete litr na metr krychlový plynu, je vše v naprostém pořádku. Servis určitě zavolejte až se tento parametr začne zhoršovat. Tím jsou popsána veškerá rizika, ozvěte se za 10 let s množstvím kondenzátu. Já topím patnáctý rok v režimu 60/30 s litrem kondenzátu na m3 plynu. Není co řešit. Dvě sepnutí za hodinu.

Autor: Josef Vávrad
Datum: 08.03.2020 10:43 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 131505
reakce na ...
Fotogalerie:
obrázek č. 1 obrázek č. 2 obrázek č. 3
Stále poskytujete velmi málo informací, proto jich hodně odhaduji.
Na prvním obrázku máte teplotní analýzu domu 10 x 10 m zateplený 14 cm polystyrenu.
Instalováno máte celkem 15 kW radiátorů a průměrné ztráty odpovídají cca 2,3 kW
Spotřeba elektřiny a sluneční zisky náklady na vytápění snižují.
Uvádíte 4m3 x 10,7 /24 = 1,78 kW.
Kotel má minimální výkon 3,5 kW. Proto potřebný výkon řeší cyklováním. Na obrázku je jasně vidět, jak to lze komfortně řešit.
Musíme tedy zajistit, aby to kotel řešil bez dopadů na jeho životnost.
Na druhém obrázku máme odhadovanou analýzu Vašich připojených radiátorů propojených samotížným rozvodem. Tedy celkem 60m trubek 5/4". Přednastavení jednotlivých radiátorů by mělo být č.4 až č.2 dle umístění.
Máme tedy popsán optimálně nastavený systém s výkonem 4 kW , teplotním spádem 45/26 , průtokem 185 kg/hod. Rychlost proudění ve sklepu je cca 5 cm/s. Vychlazení 10 m ve sklepě tedy trvá 10/0,05 = cca 4 minuty. To je tedy minimální vhodný doběh čerpadla.
Tyto výše uvedené odhady zkusíme aplikovat na nastavení kotle.
Především bych omezil výkon kotle na nějakých 7 kW. Tím zajistíte, že kotel bude kondenzovat alespoň chvíli po startu i předních částech výměníku.
To je parametr 2441 na str 64/120
Logika čerpadla není popsána jasně. Nejspíš ji ovlivňuje maximální diference 45 stupňů (2316).
Proto bych volil parametr max. otáčky čerpadla (2323) klidně i shodné s nastavením minimálních (2322)
Předběžně se zdá, že je systém chodu kotle zcela tragicky řízen parametry 2454,2455,2456.
Tento systém NEMŮŽE FUNGOVAT u pomaloběžných soustav. Na třetím obrázku uvádím aktuální výstupní teplotu podobného kotle provozovaného v režimu 61/27. Výstupní teplota klesne na 31°C, doběh čerpadla 30 vteřin, pauza půl hodiny.
Je tedy nutné definovat časovou pauzu. Nejspíš to je parametr 2243 popis str 87/10
a nastavení na str. 63/120 z původních tří minut protáhnout nejlépe na 20 minut.
To je nejspíš vše, Víc pro spolehlivý a ekonomický chod asi udělat nejde.
Že spaliny kondenzují, potvrzujete svým údajem 5,2 litru na 4 kubíky plynu , tedy 1,3 l/m3. Je to i kondenzát z pravděpodobně vyvložkovaného komínu, tedy správná hodnota.
Dále uvádíte vypočítanou ekvitermní křivku (20-6,5)*0,82 + 20 = 31°C, ale z výpočtů na prvním obrázku vychází střední cca 32°C a nátoková nejméně 37°C. Z druhého obrázku pak vychází 40°C. Pokud kotel jede 50/42, pak někde výrazně přetápí.
To je předběžně vše. Vycházím z důsledně poznaných funkcí Prothermu a Viadrusu a vše , velmi prosím, pečlivě ověřit. V návodu zdaleka nejsou uvedeny všechny souvislosti.

Autor: Miroslav Berco
Datum: 09.03.2020 18:08 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 132080
reakce na ...
Ďakujem za tak podrobny rozpis vytisknem ho a pri dalšej kontrole kotla to dám servisákovy nech na to kukne tu v Zlíne hádam nájdem dakeho čo sa tomu rozumie. Len otázka / ja som bol v tom že kotol si sam nastaví najlepší chod. Čo som vysledoval tak prvý nátop je taky ako som popsal v měrení ale pak už nenatápa na plné ale len tak udržuje dáku optimálnu teplotu systém že radiatory sú len jemne vlažné.

Komín mám ten co bol ke kotlu asi 2 m a cez zeď ven.

Autor: Josef Vávrad
Datum: 09.03.2020 20:02 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 131505
reakce na ...
Jak už zde bylo řečeno, výrobce z kotle nastaví maximální parametry, nikoli životnost a spolehlivost. Pokud naopak chcete právě tu spolehlivost a přehnané parametry nevyužijete, je třeba hodnoty změnit.
Pokud většinu dne topí stylem 2 minuty hoří a 3 minuty běží jen čerpadlo, sáhněte tedy alespoň na parametr 2243 popis str 87/10 a prodlužte ho ze 3 minut na 10 až 20 minut.
To samo o sobě už prodlouží životnost zapalovací části nad 20 let. Je to častý problém, zkuste přečíst třeba
https://forum.tzb-info.cz/133115-vyber-kondezacniho-kotle-s-integrovanym-zasobnikem/vsechny-prispevky#text31
kde je popsáno nechání kotle "jen tak" z výroby.
Zásah logicky nemusí být "zítra" ale jako připomínka k dalšímu servisu by vhodný byl.
Vaše naměřená data dokazují, že kotel jede po startu půl hodiny výkonem přes 10 kW až na maximum. Záleží na výrobci, jak moc to kotli může vadit. Ukázka, co může udělat plný výkon je zde.
https://forum.tzb-info.cz/146988-roztaveny-vymenik-alsi-10-mg
proto doporučuji plný výkon omezit. Odhadem na těch 7 kW.

Autor: Miroslav Berco
Datum: 09.03.2020 21:09 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 132080
reakce na ...
Takže mam stiahnuť v nastaveni zo 14 kw na 7 ? Ono je uz aj teplo vonku tak miestnosti nebudu ochladené jedine že bysom nechal všetky radiatory otvorene naplne aby sa ochladzovali ale zas topit v miestnostiach kde neni potreba mi pride nehospodarne...

Autor: Josef Vávrad
Datum: 10.03.2020 08:43 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 131505
reakce na ...
Fotogalerie:
Vy dosahujete nekontrolovaným, až plným výkonem během dotápění růst 2,5 stupně za hodinu v nejvíce vytápěné místnosti. Průměrný výkon během tohoto startu je 10 kW.
Ve výpočtu rovnoměrného ohřátí celého domu vychází 0,75 stupně za hodinu výkonem 8 kW.
https://forum.tzb-info.cz/docu/diskuze/1268/126846/0086001.png
Natápíte tedy cca 2x rychleji nejspíš proto, že měříte v té nezavírané místnosti. Vše tedy zjevně souhlasí a omezení na 7 kW ani z hlediska rychlosti náběhu nepoznáte.
Obávám se totiž, že kotel může být výrobcem špatně navržen a po 20 minutové pauze bude dohánět teplotní schodek plným výkonem.
Jiné místnosti samozřejmě nepřetápějte. Správně seřízený kotel dokáže topit i do samotného koupelnového žebříčku. Na obrázku je detailní měření chodu KK bez zátěže.

Autor: Jozef Homola
Datum: 03.12.2013 18:37 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
Pro p. Baše
Je to poněkud jinak: dlouhý doběh čerpadla naopak znamená, že se voda vychladí právě ve sklepě a kotli, tedy větší mírou jak když oběh co nejdříve skončí. To se tam vychladí pouze to co je v trubce a kotli ani o litr více.

Autor: Josef Vávra
Datum: 03.12.2013 16:55 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 114474
reakce na ...
Mrkněte na kondenzát a zjistěte si účinnost kotle. Pokud dosahujete alespoň 0,7 l/m3 plynu, funguje vaše sestava správně ( zpátečka vlažná až studená,kondenzace a účinnost dostačující). Pokud ne, je to špatně a zbytečně se okrádáte o účinnost. Nechci znovu popisovat řešení. Je v tomto vláknu https://forum.tzb-info.cz/127011-kondenzacni-nebo-nizkoteplotni . Soubory k výpočtu sestavy a pochopení funkcí radiátorů, bojlerů a kotle jsou zde. http://volny.cz/josvav/tzb

Autor: Michal Baše
Datum: 07.12.2013 16:30 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 114625
reakce na ...
Konečně jsem se dostal ke změření vyprodukovaného kondenzátu a při venkovní teplotě 0-1 °C byla 1,2 kg/m3. Teplota zpátečky 35 °C. Kotel je ve sklepě s nasáváním z místnosti.

Autor: Jozef Homola
Datum: 07.12.2013 17:53 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
Uvítal bych změřené množství kondenzátu (s přesností na 2 deci) za 24 h a udaný počet kubíků plynu.

Autor: Michal Baše
Datum: 08.12.2013 09:41 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 114625
reakce na ...
My máme ještě plynový bojler, který jsem včera po dobu měření (asi 5 hodin) vypnul, ale na 24 hodin ho vypnout nemůžu, by mě manželka nepochválila. Spotřeba plynu byla 4,16 m3 a kondenzátu 5,2 kg.

Autor: Pavel Pavlo
Datum: 08.12.2013 10:23 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100426
reakce na ...
No jóó.Vy jste nám pane Baše ale hned na začátku nenapsal,že máte plynový bojler.
To se potom ty spotřeby na kotli stávají úplně něčím jiným!

Autor: Michal Baše
Datum: 08.12.2013 11:32 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 114625
reakce na ...
To myslíte jak, že jsou něčím jiným? Při porovnání ročních spotřeb vliv spotřeby na ohřev TUV zanedbávám, protože si myslím, že se chování obyvatel moc nemění a počet (3) je stejný.

Autor: Pavel Pavlo
Datum: 08.12.2013 12:18 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100426
reakce na ...
No,já jsem si taky dlouho myslel,že je u nás vše naprosto srovnatelné jako celá léta.
Najednou mi vyskočila spotřeba o cca 1m3 za den.
Nemohl jsem na nic přijít proč...??
A pak jsem si po pár dnech uvědomil,že syn ukončil školu a denně se sprchuje 1-2x na víc,když přijde z práce a ze cvičení.

Autor: Michal Baše
Datum: 08.12.2013 12:26 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 114625
reakce na ...
O 1000 l za den? Tak to se Váš syn sprchuje hodně dlouho.

Autor: Pavel Pavlo
Datum: 09.12.2013 06:00 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100426
reakce na ...
Čeče.....kubík PLYNU né vody. :-)))

Autor: metball iGIN
Datum: 09.12.2013 09:51 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 104998
reakce na ...
;-)
vím, proč Človíčky nutím přecházet na Hmotnosti ...
Tunu a PůlDruhaKila
si snad nikdo NePoplete, no né?

Schola Brutus

PS:
I Když nutno dodat, že doba je Zlá,
a to, co čtu v Marketingových upoutávkách na kdejaký Shit
mne utvrzuje,
že Zákon Akce a Reakce
je jedním z "klenáků současné InfoDoby...".

Jen váhám, kdo se v InfoDobě objevil dřív.
?NePoučitelný RychloČtenář,
nebo Dobře Placený RychloPisálek?

Na druhou stranu dodám, že taková Volumetric Heat Capacity,
Bulk Density,
spotřeba domu, vztažená na kubík obytného prostoru,
poměr různých prostorů v pastóšce a jejich ohraničujících ploch či linií ...
to je řádově použitelnější, neb obecnější KONCEPCE UVAŽOVÁNÍ.

Inu, na každou Prcínku jiný Hrníček!
Jen to pak NeSplantat AllInOne.

iGoNY

Autor: Jozef Homola
Datum: 08.12.2013 13:00 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
Mohu vám posloužit údajem z ohřívače Quantum (76 l), kolik to žere plynu při dvou osobách. Ročně je to 430 m3. Při naší celkové spotřebě cca 1840 m3 to dělá poměr 1410 topení a 430 m3 příprava TUV. Rozhodně velkou spotřebu vody nemáme ale ten systém jak se 50x za den pustí trochu vody nezměním (tedy kromě koupání), doufám, že mne rozumíte kdo za tím stojí. Takže spotřeba na TUV není rozhodně zanedbatelná a tvoří cca 24%.

Autor: Michal Baše
Datum: 08.12.2013 13:26 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 114625
reakce na ...
Znám pouze letní spotřebu na ohřev TUV a to 24 m3 za měsíc, v zimě to bude jistě mnohem více.

Autor: Josef Vávra
Datum: 08.12.2013 13:50 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 114474
reakce na ...
Fotogalerie:
Prosím upřesnit co nesedí ( p. Homola stav vodoměru ). Jinak nemám připominky.

Autor: Jozef Homola
Datum: 08.12.2013 17:06 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
Na stav vodoměru nemohu odpovědět ale výpočet nebo kalkulace za měsíc není přesná.
35,8 m3 plynu x 9,5 kW/m3 x 0,8 = 272 kWh
Už tu se lišíme o stovku.
- Další věc je uložení zásobníku (relativně chladný prostor)
- Další věcí je ztráta zásobníku za 24 h
- Další věcí je delší přívodní potrubí k místu spotřeby.

Autor: Josef Vávra
Datum: 09.12.2013 00:56 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 114474
reakce na ...
Pane Homola spotřeba TUV Vám vychází pro více než 4 lidi. Jste dva. Nevěřím, že jste větší cachtalové. Spíš celé to zařízení má účinnost krásných 50%. Je to škoda. Já kdybych hospodařil stejným způsobem, tak přijdu na buben. Za plyn dáte 1840*13=24000 Kč ročně. Výměnou zařízení ušetříte třetinu - tedy 8000 Kč ročně. Nový kotel stojí 12, bojler s výměníkem je za 6. Ten váš současný kotel jsem měřil. měl 66% pro OV 30 st, víc jsem z něj nevyrazil. Kolik asi má pro OV 60 st?

Autor: Jozef Homola
Datum: 09.12.2013 07:17 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
Vy asi blouzníte nebo co? Nevím proč se staráte o mne a mou účinnost. Jakých 8 tisíc můžu ušetřit na vodě, když spotřebuji 430 m3 na TUV ročně. Roční platba za plyn "cakum pikum" je za 1841 m3 (byla, dodavatel RWE změněn) 31 943 Kč. Na to mám papír.
Edit:
Vůbec nevíte co mám za kotel
Nepoužívám OV ani 60 ani 30°C.

Autor: Josef Vávra
Datum: 09.12.2013 10:51 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 114474
reakce na ...
Pane Homola já se do Vás nechci navážet, já Vám chci pomoct. Vy jste se obor možná naučil, ale nepochopil. Tvrdíte tady lidem spoustu nesmyslů, přestaňte s tím. Naučte se měřit, analyzovat a hlavně CHÁPAT. Je to s Vámi mnohem horší, než jsem si vůbec dokázal představit. Plyn berete za 31943/1841/10,5=1,65 Kč/kWh. Násobeno skvělou účinností toho Vašeho vraku na fotkách (stejný se mi válí v kůlně) 66% jsme na 2,48 Kč/kWh. To už noční proud je teď za 1,07 Kč/kWh. Vaše teorie o přesnosti teploměru jsou zcestné, nechápání protiproudého výměníku (ne)logické a teorie o vybíjení tepla do komínu nesmyslné. Těch nesmyslů je zde tvrzeno hodně i z jiných úst - viz právě proběhnutá "významnost" ohřevu TUV v zimě. Jsou z toho nakonec 3%, opravdu "významná" položka. I já se mohu splést, ale opakovaným měřením v jiných podmínkách se chyba dokáže vyloučit. Viz poslední měření chladnutí horké trubky 18ky, pod kterou vedla studená zpátečka. Obě hezky exponenciálně chladly, ale chladly nejspíš špatně. Ta studená zpátečka možná ohřívala tu teplou trubku významným způsobem. Všechny chci poprosit pomozte, ať toto fórum není jen snůškou nesmyslů, ale pokladnicí skutečných zkušeností. Ty moje jsou v adresáři http://volny.cz/josvav/tzb a pokud tam najdete jakoukoli chybu, prosím napište ji. Poděkuji a opravím. Panu Baše tímto děkuji za poskytnutí velice cenných informací potvrzujících pravdivost výše diskutovaného.

Autor: Jozef Homola
Datum: 09.12.2013 11:24 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
Takže nový nízkoteplotní kotel Protherm Panther je podle vás vrak? Jděte do brusele i těmi vašimi hodnoceními mé osoby, s vašimi odkazy a čemu nerozumím a co jsem nepochopil. Dělejte jako že neexistuji. Na tomto fóru se pohybuji pěkných pár let a kdo si myslí, že jsem jej poškodil (mimo prodejců), tak jej odškodním.

Autor: Josef Vávra
Datum: 09.12.2013 12:29 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 114474
reakce na ...
23.09.2013 21:08 jste ve vláknu https://forum.tzb-info.cz/124394-jaky-kondenzacni-kotel-na-rekonstrukci-misto-stareho-litinoveho/vsechny-prispevky#text15 popisoval svůj kotel po revizi. Jedná se o krátičký výměník se čtyřmi trubkami, taková horší karma. Nechcete snad tvrdit, že tohle může dlouhodobě slušně fungovat? Je mi úplně jedno co nechápete. Je to Váš problém. Ale netvrďte ty nesmysly lidem. Moc Vás prosím!!! Ještě je možné, že jste si nový kotel koupil teď k Vánocům. V tom případě se omlouvám, nezmínil jste se. PS: Kondenzační Prothermy mám rád, provozuji 3 archivní kousky. Fungují skvěle i po deseti letech a v režimu 80/30 s reálnou účinností 95% (jako údaj 105%). Pan Baše je lepší, má 99%( jako údaj 110%)

Autor: Josef Vávra
Datum: 08.12.2013 10:34 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 114474
reakce na ...
Fotogalerie:
obrázek č. 1 obrázek č. 2
Zpětně čtu celé vlákno a pokusím se vše shrnout. Režim 42/33 a příkon 27l plynu/2 minuty znamená topit příkonem 8,5 kW ( 0,027/120*3600*10,5) účinnost z kondenzátu 1,2 l/m3 je 98%, skutečný výkon je pak 8,33 kW (0,98*8,5) Radiátory v režimu 42/33 pracují na 22% svého instalovaného výkonu. Teoreticky instalováno až 38 kW radiátorů, pokud by kotel nevypínal. On ale vypíná v poměru spotřeby dejme tomu v poměru 1:1. Průměrný výkon kotle je pak 4,16 kW a instalovaný výkon radiátorů je 19 kW. Tolik předběžná úvaha. Když doplníte stav plynoměru a čas - viz obrázky - zjistíte si skutečný stav ztrát domu velmi přesně( nezapomeňte přičíst odběr elektřiny a existenci osob - v mém případě jsou to další 3 kW plus 1,4 kW). Prozradíte počet a typ radiátorů pro ověření výpočtu?
Porovnám se svojí realitou posledních dnů. Kotel trvalý výkon 10 kW v režimu 70/30 Instalované radiátory o jmenovitém výkonu 24 kW. Z výpočtu radiátory pracují na 40%. Kotel topí 12 kW, tedy 10 kW topení a 2 kW ohřev TUV. Souhlas výpočtu a reality slušný.
Škoda, že jste neodečetl plynoměr v tom pětihodinovém období. Co třeba odečíst noční provoz - bez odběru TUV.
Ještě bych se chtěl zeptat na množství kondenzátu. Já se dostávám na 0,7 l/m3 v kotli a dalších 0,3 l/m3 kondenzuje v komínu na fasádě. Ten nepočítám. Máte dělené odkouření, což je skvělé(kotel funguje i jako povinná výměna vzduchu) Pokud komín vede vnitřkem, pak získáváte i teplo kondenzací v tomto komínu. Pokud máte komín po fasádě, nelze jeho kondenzaci počítat. Správný výsledek by mohl být 1 l/m3, ale to už si hrajeme na procenta.
A ještě poslední zajímavý údaj. Neizolované trubky ocelové ve sklepě topí odhadem 30 W na metr při 20 st rozdílu nad okolím. Krabice kotle topí 50W. Je jasné, že trubky se musí izolovat. Jinak ty ztráty jsou značné, vychlazování doběhem výrazně nepomůže. Vše bohužel pečlivě změřeno. Zajímavě malé ztráty má nová měď. Nejspíš na rozdíl od železa nesvítí. Tak že trubky ve sklepě buď izolovat a nebo leštit. Obojí pomůže.
PS spotřeba bojleru na ohřev TUV je myslím zanedbatelná. U mě je to 20 % a to tam bydlí 20 lidí.

Autor: Jozef Homola
Datum: 08.12.2013 11:15 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
(p. Baše)
Takové množství kondenzátu je teoreticky možné za předpokladu, že přebytek spalovacího vzduchu je pouze 1,25 (lambda) a teplota odchozích spalin na výstupu kotle činí 30°C.

Autor: Michal Baše
Datum: 08.12.2013 11:38 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 114625
reakce na ...
Množství takto vyšlo, ale určitě ho ještě ovlivnila vyšší vlhkost ve sklepě, kde se i suší prádlo. Já tuto hodnotu beru se rezervou, pochybuji, že kotel běží s takto vysokou účinností. Co se týče lambdy, tak ta by měla být kolem 1,25 (v kotli je lambda sonda)

Autor: Jozef Homola
Datum: 08.12.2013 13:06 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
Ještě jedna ale podstatná drobnost. Dokázal by jste odhadnout, kolik měl kotel startů během té sumární spotřeby 4,13 m3 plynu?

Autor: Michal Baše
Datum: 08.12.2013 13:29 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 114625
reakce na ...
Přesně nevím, ale asi 2 starty. U tohoto kotle se blbě sleduje počet startů, kotel zobrazuje pouze ve stovkách.

Autor: Josef Vávra
Datum: 08.12.2013 13:26 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 114474
reakce na ...
Vlhkost kondenzačnímu kotli naopak prospívá. Kotel odevzdá vždy 100% vlhký vzduch. Pokud k tomu ještě 100% vlhký předehřátý vzduch dostane ( což v sušárně bývá ) , pak má účinnost opravdu 100%. Entalpie vstupu a výstupu je stejná. Už v jiném vlákně jsem počítal, že je energeticky výhodnější kotel v sušárně s odděleným odkouřením, než souosé odkouření a k tomu provozovat rekuperaci. Ověřeno vlastní zkušeností v místnosti se sušárnou a wellness. Skvělá volba.

Autor: Josef Vávra
Datum: 08.12.2013 14:32 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 114474
reakce na ...
Fotogalerie:
Ještě prosím, kromě počtu a typu těles jaká je celková spotřeba za jednotlivé dny - TUV je opravdu zanedbatelná - a pokud chcete řešit maličkosti tak popis komínu a kam jde jeho kondenzát. Máte - li venkovní, pak lze vykondenzovat v tomto počasí dalších 0,3 l/m3 viz foto celkem slušného rampouchu za pouhý týden lonských ledových dnů v Praze 8 - 15.12.2012

Autor: Michal Baše
Datum: 08.12.2013 21:13 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 114625
reakce na ...
Fotogalerie:
Komínová vložka (plast. trubka) je vedena komínem uvnitř domu. Kondenzát z komínu teče do kotle.
Radiátory: Radik
typ 22:
- výška 50 cm: 8,7 bm
- výška 60 cm: 8 bm
- výška 90 cm: 0,7 bm
typ 21:
- výška 50 cm: 0,5 bm
-výška 60 cm: 1,1 bm

V příloze posílám tabulku s denními spotřebami.
edit:
Zapomněl jsem na dva žebříky 60x180 cm.

Autor: Jozef Homola
Datum: 08.12.2013 21:34 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
To je "nejdivočejší tabulka", jako jsem kdy viděl. To je k ničemu takto sledovat denno- denně spotřebu. Pokud se zaznamenávají teploty, tak to musí být teploty průměrné a i tak tam bude fázový posun den až 2. Co mne udivilo, tak ta spotřeba. Co až bude teplota padat k -20°C, tedy s průměrem celodenním -15°C. Chtělo by to stanovit denostupně za sledované období podle nějakého zdroje a obyčejně podělit celkovou spotřebu plynu těmi denostupni. Víc se nedá udělat.
EDIT
Až teď vidím, že je to leden ale nevím rok. Jsou to teploty průměrné denní?

Autor: Michal Baše
Datum: 08.12.2013 21:49 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 114625
reakce na ...
To jsem taky zjistil, že to je k ničemu, proto jsem přestal, měřím už jen měsíční spotřeby. Ale bylo zajímavé sledovat, jak dům reaguje spotřebou s fázovým posunem. Teploty byly průměrné (z min a max teploty). Spotřeba asi odpovídá vysoké ztrátě domu, při dlouhodobých -15 °C bych to odhadoval na pěkných 40 m3 za den.

Autor: Jozef Homola
Datum: 08.12.2013 22:09 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
Teplota průměrná se nepočítá z minima a maxima. Teplota se počítá jako průměr z 7:00, 14:00, 21:00 a ta poslední se bere dvakrát a součet se dělí 4. To je statisticky správně určena průměrná denní teplota. Tato se pak přičítá k hodnotě 13 v absolutní hodnotě. Potom už by ten graf měl nějakou vypovídající hodnotu. Pokud budou denostupně nebo průměrné teploty, tak graf se dá udělat i z těchto hodnot spotřeby plynu ale vypovídající hodnota bude malá.

Autor: metball iGIN
Datum: 08.12.2013 23:08 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 104998
reakce na ...
?Časy Letní, Zimní ...?,
ne Místní Střední Sluneční ;-)

Schola Ludus

PS 4PT MB:
Tabulka je Celkem OK,
ale pro vážnější analýzy jak optimalizovat regulaci KK Vám doporučuji:
1) rozdělit na složku TUV
(a tu TUV složku dále očistit o sezónní a týdení vliv)
a složku vytápění,
2) vytápění očistit o týdenní vliv (víkend, počátek pracovního týdne a jeho konec),
3) použít klouzavý průměr teplot a příkonů
přes časovou periodu PĚT DNŮ;
no,
a následně vybrat
podobná teplotní období
4) na podzim ( vybíjení akumulací),
5) v zimě inverzní, větrné a slunné,
6) v předjaří (maximální vlhkost konstrukcí, nejhorší tepelné odpory a zcela vybitá akumulace),
7) jaro (nabíjení a sušení).

Když zahrnete další MeteoPrvky a začnete vzorkovat po pulhodinách,
máte data pro simulaci dle stávajících norem.
Spočtete, opublikujete ...
A budete King!

Schola Brutus by SFO

Autor: Josef Vávra
Datum: 09.12.2013 02:26 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 114474
reakce na ...
Ta tabulka je naprosto skvostný zdroj informací. Předně lze zjistit skvělou korelaci mezi teplotou v Praze a teplotami udávanými v tabulce. Nečekal jsem ji. Pak lze zjistit chybějící pokles výkonu při nejvyšších venkovních teplotách 31.1.2013. Rozptyl tepelných ztrát je 12 - 15 kW. Korelaci s teplotami nelze jednoduše posoudit ale myslím, že moc nekolísá.
Zajímavé je porovnání odběrů jednotlivých roků. Výrazný pokles TZ na polovinu počínaje rokem 2011 je dán předpokládám zateplením.
Nasazení kondenzačního kotle se na spotřebě výrazně neprojevilo. Letošní sezona se mi jeví o 8% náročnější, Vy máte spotřebu o 3% nižší. Úspora 10% by se měla projevit. Pokud jste ovšem dříve topil nekondenzačním do stávajícího komínu a ke kondenzaci docházelo v tělese komínu, pak úspory budeme hledat těžko. Měl jste skvělou sestavu už před tím. Nyní kotel pracuje s účinností 99%, tím se může pochlubit málokdo.
Kotel běží nepřerušovaně, alespoň to vyplývá z průměrných a okamžitých výkonů. Z teplot OV jsem vypočítal velikost radiátorů 38 kW. Sečetl jsem Vámi dodaný seznam těles a došel k výkonu 38,8 kW. Děkuji za potvrzení výpočetních metod a zároveň i potvrzení, že ty teploty měříte dost přesně.
S daným stavem topení již nelze nic dělat, je nejlepší možné. Ztráty v sušárně neřešte, jsou odhadem 1%. Kotel Vám funguje jako rekuperace a to je fantastický bonus. Výkon pro ohřev TUV je v tomto období pouze 3% topení. Asi také neřešit, pokud nechcete zrovna provozovat wellness.
Cesta k úsporám vede zateplením nejchladnějších zdí. Změřit povrchovou teplotu příček a obvodových zdí. Rozdíl půl stupně je skvělý výsledek, rozdíl 3 stupně je běžný tragický stav odpovídající našim ztrátám. Nezateplujte co nechladí, je to zbytečné. Mně například podlaha sklepa dokonce topí (geotermálně ). Výsledky v adresáři http://volny.cz/josvav/tzb pan B.xlsx Klikejte do grafů, ukáží co znamenají. V případě potřeby ještě dopíšu. Je to pracovní výpočet, nikoli placená výstupní zpráva (nebo to dopište a ja to na to ftýpko hodím ).

Autor: Michal Baše
Datum: 08.11.2013 18:09 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 114625
reakce na ...
Děkuji za výpočet, ozvu se tedy ještě po Novém roce.
Co se týče nastavení kotle, máte nějaké rady?

Autor: Jozef Homola
Datum: 08.11.2013 18:32 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
Jelikož máte hodně vody, tak dobrý pokojový termostat s krokem citlivosti 0,1°C a nastavit hysterezi 0,2 nebo 0,3°C a na kotli nastavit podle období teplotu od 40 do 48°C. Pak nám řekněte. Kolik teplota po vypnutí v pokoji přeběhne žádanou hodnotu. Taktéž zjistěte z termostatu kolik hodin kotel běžel za 24 h. Z toho naprosto spolehlivě odhalíme dynamiku soustavy a případné korekce. Ekviterm nepoužívat. Člověk je "lepší ekviterm".

Autor: Michal Baše
Datum: 08.11.2013 21:07 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 114625
reakce na ...
Proč myslíte, že není vhodný ekviterm? Jsem s ním celkem spokojen. U dodaného termostatu hystereze nelze nastavit, je dána při nastavených 21,5 °C vypne při teplotě nad 21,7 °C a opět zapne při teplotě pod 21,37 °C. Termostat zobrazuje pouze po 0,5 °C, takže přesně nevím, jak teplota kolísá. Ale pocitově to je OK.

Autor: Jozef Homola
Datum: 08.11.2013 23:50 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
Na první pohled je to v pořádku. Nicméně by mne právě zajímaly ty desetiny jak "poskakují" Jak to tedy poznáte? Taky jakou teplotou otopné vody momentálně topíte nebo kolik trvá cyklus sepnutého kotle v minutách nebo hodinách a kolik přestávka do dalšího sepnutí. Nebo v tomto období jakým výkonem topí kotel, kolik má spotřebu např. za 2 minuty. Taktéž by mne zajímalo co by se stalo když vypněte ekviterm, jestli můžete stavět teplotu vody ručně. Tyto údaje mne celkem zajímají. Musím sem dát zajímavé výsledky výměny výměny KK za jiný KK v jednom domě ve Švýcarsku ale musím to zpracovat graficky. Ušetřilo se až skoro 20% plynu a to jen tím, že bylo zvolený nepředimenzovaný kotel. Bude to i s ohledem na denostupně.

Autor: Michal Baše
Datum: 11.11.2013 08:48 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 114625
reakce na ...
Desetinky nepoznám, chování termostatu jsem vyčetl z návodu. Spotřebu a časy změřím večer. Pokud bych odpojil ekvitermní termostat a změnil nastavení v kotli (elektricky), mohl bych nastavovat teplotu topné vody ručně.
Myslíte výsledky od Geminoxu? Osobně tomu už moc nevěřím (ačkoliv mě ten článek popostrčil k výměně starého kotle, který měl 35 kW a nebyl modulovaný).

Autor: Jozef Homola
Datum: 11.11.2013 10:10 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
Potěšení na mé straně, když vás něco posune vřed. Jsou lidi, kteří nestojí o "posun" a já se jim ani nedivím, problematika to není jednoduchá a srozumitelná. Ladit otopný systém má podle mne 3 úrovně.

Špatný - a nedá se s tím nic dělat
Průměrný - a jde s tím něco dělat
Výborný - už nic nelze vylepšit

Zde nastíním taková přikázání, které budou platit za "každého režimu"

Dvanáctero přikázání dobrého návrhu a provozu topné soustavy plynového kotle

1. Výkonově předimenzovaný kotel – špatný kotel (astronomický počet startů a s tím spojené ztráty)
2. Dolní výkon kotle – veledůležitý parametr (využívá se ¾ topné sezóny)
3. Zapomeň na stacionární kotle (mnoho hmoty a vody a špatná regulovatelnost, technika už je dále)
4. Dej přednost kotlům nízkoteplotním a kondenzačním
5. Použij jednoduchý a citlivý pokojový termostat (umí hodně ušetřit)
6. Nehoň vodu rozvody jak „nadmutou kozu“ (polyká to elektrickou energii, lépe volit vhodné průměry potrubí)
7. Dbej při výběru kotle na spotřebu elektrické energie kotle (i to se počítá do ročních nákladů)
8. Nevšímej si rozdílů v procentu účinnosti naměřené na zkušebně, tak nikdy v domácnosti kotel nebude pracovat
9. Snaž se aby plocha otopných těles byla co největší a teplota otopné vody co nejnižší
10. Termoventily nic nespasí spíše pomůže správně dimenzované topné těleso a hydraulický okruh bez "serepatiček" aby se nebožtík Bernoulli neobracel v hrobě
11. Nech si udělat dobrý projekt a raději ignoruj „dobré rady“ starých praktiků (vývoj jde dopředu)
12. Nešetři na každoročním servisu kotle
Rozšíření na přání diskutujícího
13) nevěř zázračným řešením, každý dům je jiný a co platí pro jeden nemusí platit pro tvůj
14) nejdřív je vlastní regulace kotlem a následně můžou něco zachránit termoventily, ty pouze doladí drobné chyby v návrhu jinak nic.

Autor: Jiří Kubíček
Datum: 11.11.2013 11:48 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 113007
reakce na ...
Dobrý den, moc pěkně shrnuto, to by si měl každý přečíst, než začne dávat dohromady topnou soustavu s plynovým kotlem.

Autor: Vladimír Křen
Datum: 11.11.2013 12:42 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100035
reakce na ...
Dovolím si doplnit
13) nevěř zázračným řešením, každý dům je jiný a co platí pro jeden nemusí platit pro tvůj
14) nejdřív je vlastní regulace kotlem a následně můžou něco zachránit termoventily, ty pouze doladí drobné chyby v návrhu jinak nic.

Autor: Michal Baše
Datum: 12.11.2013 19:18 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 114625
reakce na ...
Takže kotel teď topil od 18:20 do 18:53. Teplota otopné vody 42 °C, teplota zpátečky 33 °C. Spotřeba plynu 27 l/ 2 minuty, tedy kotel pracoval dle mého výpočtu s výkonem 8,54 kW. Venkovní teplota 3,5 °C. Zkusím ještě snížit křivku, aby topil déle.
Ještě jedna otázka, ze všech radiátorů by měla vytékat voda o přibližně stejné teplotě a to nastavit průtokem tělesa na zpátečce?

Autor: Jozef Homola
Datum: 12.11.2013 20:17 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
Děkuji za informaci. Trošku to poopravím, kotel pracuje "příkonem" výkon bude o něco málo nižší.
Pro porovnání mám menší ztráty a menší nízkoteplotní a ten pracuje se stejnou teplotou s příkonem cca 17 l/ 2 min. Čas sepnutí "varíruje", protože termostat přepínal někdy v 18 h přepínal ze žádané 22,0°C na 22,5°C. To pak trvá cyklus déle.

Autor: Michal Baše
Datum: 12.11.2013 20:32 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 114625
reakce na ...
Omlouvám se, samozřejmě, že příkon.
Kotel opět sepnul cca v 20:15.

Autor: Jozef Homola
Datum: 12.11.2013 20:46 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
To svědčí, že máte více akumulace ve stavební konstrukci (mám podstatně méně) nebo, že obsah vody v tělesech je větší a teplota od žádané hodnoty trochu překmitla aniž máte možnost to zjistit. Proto jsem se ptal na ty desetiny °C. Dnes je obrovský problém koupit jakýkoliv elektronický teploměr, který by ukazoval věrně desetiny stupně. Pozor ne v absolutní hodnotě ale stačí relativně. Má snaha o koupi dodatečného teploměru pro pokusy ztroskotala a už 2 kusy jsem vrátil. Byly to šunty z Číny. Ony ukazovaly desetiny ale každých 20 vteřin jiné hodnoty až o 8 desetin (špatná digitalizace vzorku). Prodavač mne upozornil, že takový teploměr jaký bych chtěl mají v Německu běžně ale stál 800 kč a ne 120 Kč jako u nás.

Autor: Jiří Kubíček
Datum: 08.11.2013 11:04 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 113007
reakce na ...
Dobrý den, při TZ 17-18 kW váš kotel a tím ani radiátory nejsou předimenzované, je to o teplotě topné vody, jak už bylo napsáno. Předpokládám, že těch 17-18 kW jsou TZ po zateplení půdy a výměně oken. Jestli je to hodnta TZ před těmito úpravami a máte např. bungalow. mohou být klidně TZ i 10 kW. Jinak úplně nechápu, proč chcete omezovat maximální výkon kotle, to, kolik bude potřeba výkonu, řeší vaše rugulace, u vás podle venkovní teploty. Jinak TUV ohříváte jakým způsobem ?

Autor: Michal Baše
Datum: 08.11.2013 11:15 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 114625
reakce na ...
Ztráta 17 kW je po zateplení. Dům je dvoupatrový, celý podsklepený, 11,5 x 11,25 m. Omezení maximálního výkonu mi doporučil servisní technik, asi z důvodu pomalejšího náběhu. Já si zas říkám, jestli není účinnější začít s vyšším výkonem, kdy je nižší teplota zpátečky a teoreticky by mohlo zkondenzovat více spalin.

Autor: Jiří Kubíček
Datum: 08.11.2013 11:31 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 113007
reakce na ...
Ono určovat TZ podle spotřeby domu /tedy nevím, jak jste to počítal vy) je vždy hodně ošidné a záleží na mnoha okolnostech. Podle spotřeb, které jste uváděl, to klidně těch 17 kW může být. Co se týká různých nastavení, s tím vám určitě lépe poradí p. Homola. Co se týká nadimenzování kotle a radiátorů, s tím by u vás problém být žádný neměl. Bude zajímavé zjistit, jakou úsporu vám nakonec KK přinese oproti starému, ale nikde neuvádíte, kdy přesně jste KK nainstaloval. Podle mne ta úspora zas tak moc významná nebude, jestli KK běžel celé poslední udávané období, viděl bych to tak na nějakých 5 % - 10%. To zateplení vám uspořilo mnohem více. Určitě by to chtělo zateplit i zbytek domu, protože při uvedených TZ jsou náklady dost velké, přibližně na polovinu by se daly ještě srazit. Problém by pak byl akorát pouze v tom, že by pak byl váš kotel trochu předimenzovaný.

Autor: Michal Baše
Datum: 08.11.2013 11:41 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 114625
reakce na ...
Ztrátu počítal projektant (není tam pouze zahrnuto zateplení stropu ve sklepní garáži). Instalace kotle 3.12.2012.
Zateplit fasádu máme určitě v plánu, ale barák je velký a nejsou finance, tak jsem myslel, že alespoň uspořím zatím něco s KK.
Uvažuji že příští rok zateplím alespoň stropy ve sklepě (náklady snad do 20 tis), ale nevím jestli to má cenu, při plánovaném zateplení fasády i soklu (vidím to nejdříve za 4 roky). Sklep je asi ze 2/3 pod úrovní země.

Autor: Jiří Kubíček
Datum: 08.11.2013 12:05 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 113007
reakce na ...
Zateplení stropu ve sklepě určitě smysl má, o dost vám klesnou TZ podlahou. S tím KK jste chybu neudělal, jen vzhledem k budoucímu zateplení a snížení TZ jste měl raději zvolit kotel s menším startovacím výkonem.

Autor: Michal Baše
Datum: 08.11.2013 12:13 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 114625
reakce na ...
Myslíte, že při zateplení stropu sklepa se má cenu zabývat odstraněním tepelných mostů od stěn ve sklepě? Je zde dost místností. Napadá mě u nenosných stěn rozebrat třeba horní dva řádky cihel a nahradit EPS.

Autor: Jiří Kubíček
Datum: 08.11.2013 12:51 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 113007
reakce na ...
To už záleží jen na vás, jak precizně chcete zateplení provést, když nebude v celé ploše podlahy. Pro podlahy se používají různé redukční činitele při výpočtu TZ, protože podlaha není ve styku s exteriérem. Jestli budete zateplovat i sokl a pod úroveň zeminy, což je žádoucí a nefouká vám do sklepa v zimě přes stará okna, tak bych ty zdi ve sklepě asi neřešil, úniky zde moc velké nebudou. Ještě by mohl nastat problém, kdyby bylo ve stropě nějaké dřevo, zde by v místě tepelných mostů, obzvláště, když ještě nebude zateplený sokl, mohlo docházet ke kondenzaci a vlhnutí dřeva. Jestli je ale strop/podlaha bez dřeva, tak bych to vůbec neřešil.

Autor: Michal Baše
Datum: 08.11.2013 11:46 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 114625
reakce na ...
Co se týče předimenzování kotle, tento moduluje od 4 do 22,8 kW, slabší Vaillant od 2,6 do 15,2 kW. Myslíte že by to byl takový rozdíl, pokud budou ztráty po všech úpravách 8-10 kW?

Autor: Jiří Kubíček
Datum: 08.11.2013 12:11 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 113007
reakce na ...
V případě TZ 8-10 kW by to bylo celkem v pořádku, ale myslím si, že až bude dům zateplený celý, dostanete se možná ještě na menší TZ, někam k 6 kW a většinu topné sezóny byste potřeboval výkon 2-3 kW, ale není to zas tak velký rozdíl, takže si s tím moc starost už nyní nedělejte. Bůh ví, jak to s těmi TZ dopadne, nejreálnější hodnota bude asi nakonec 7-8 kW.

Autor: Jozef Homola
Datum: 08.11.2013 10:48 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
Nejprve bude dobré říci nějaké roční spotřeby plynu na topení, vaření nebo TUV nebo dohromady a to před zateplením nebo po zateplení. Jinak nejde udělat si představu. Drobná poznámka: "radiátory nejsou nikdy předimenzované", jejich výkon je pouze otázkou teploty topné vody (a jenom částečně teplotou vzduchu).

Autor: Michal Baše
Datum: 08.11.2013 11:01 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 114625
reakce na ...
Spotřeby:
Období Spotřeba [m3] Spotřeba [kwh]
11.12.2009 - 30.11.2010 5987 63371 - před zateplením (+vaření, ohřev TUV)
1.12.2010 - 14.12.2011 3609 38013 - po zateplení (+vaření, ohřev TUV)
15.12.2011 - 13.12.2012 3719 39060 pouze topení + ohřev TUV pro 2 koupelny (ohřev TUV pro kuchyně z el. bojleru)
12/2012 - 10/2013 2907 30670 vyměněn starý atm. kotel za kk

Autor: Jozef Homola
Datum: 08.11.2013 11:15 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
Počkejte až doběhne to do 12 měsíce aby byl celý rok. Potom hodím nějaký graf denostupňů a uvidíme. Můžu ale už teď říci, že to bude asi tak 10% úspory vůči nekondenzačním a možná i méně. Připomeňte se až uběhne rok, zajímá mne to. Bez denostupňů neze objektivně vyhodnotit sezónu, protože se spotřeba může vlivem počasí odchýlit i o 20%. Poslední takovou výjimkou byl rok 2010 (chladný). Osobně dělám odečty na Silvestra a tím je to jasné, že je to rok.

Autor: Michal Baše
Datum: 08.11.2013 11:29 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 114625
reakce na ...
Existují hodnoty denostupňu i pro Hradec Králové? Našel jsem pouze pro Prahu. Odečítat měsíční spotřeby jsem začal teprve v 12/2012 (po pořízení KK). Předtím znám hodnoty pouze z výpisů od Čezu (data, které jsem posílal). Co se týče úspory, je pravda, že jsem čekal vyšší - mně vychází předběžně 10 - 15 % (letos byla dlouhá zima oproti předešlému roku, ale asi mírnější - topit jsme letos přestali až v červnu, přičemž v roce 2011 už koncem dubna), ale je možné že mám růžové brýle.
Je možné(relevantní) pomocí denostupňů srovnat měsíční spotřeby? Se starým kotlem činila za za 11/2012 407,115 m3 a za 12/2012 s novým 560 m3. Starý kotel Wolf 35 kW měl 20-25 let. Nový kotel byl spuštěn 3.12.2012 v 16h.

Autor: Jozef Homola
Datum: 08.11.2013 17:22 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
Fotogalerie:
obrázek č. 1 obrázek č. 2
Bohužel jak jsem zjistil jsou už nedostupné statistické údaje jak z Brna, tak Prahy. Naštěstí jsem si uložil tabulku. Vypadá to takto
-klasika 1,02 m3 na krytí denostupně (407/398,5=1,02 m3 na DS)
-KK 0,857 m3 na DS (560/652,8=0,86 m3 na DS)
To by platilo pro Brno a je otázkou jaká chyba se tam vloudila vlivem jiné lokality. Brno je obvykle studenější než PRAHA ale jde to v "závěsu". Vychází ta úspora na zhruba 15% ale lepší je porovnávat celou sezónu a to z mnoha důvodů a hlavně fázového posunu v zemině. Ukázka tabulky denostupnů, kterou jsem si kdysi uložil.

Autor: Michal Baše
Datum: 02.12.2013 09:42 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 114625
reakce na ...
Dobrý den pane Homolo, již mám údaje o spotřebě za celý rok.
15.12.2011 - 1.12.2012 : 3471 m3 se starým kotlem
1.12.2012 - 1.12.2013: 3256 m3 s novým kondenzačním kotlem.

Mohl byste mi prosím tedy spočítat úsporu plynu s ohledem na denostupně? Teplota interiéru je 21 °C a začátek topné sezóny bych navrhoval od venkovní teploty 16 °C. Byl byste ochoten mi poskytnout výše uvedenou tabulku s průměrnými teplotami?

Děkuji.
Baše

Autor: Jozef Homola
Datum: 02.12.2013 10:05 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
Podívám se na to i mne to zajímá. Pokud seženu denostupně na tento rok. To zatím bude asi problém. Na oko to vypadá lépe ale, ale letošní únor byl mrazivý nad normál, tak jsem zvědav. Ony se ty denostupně vytrácejí z webu, protože to asi něco stojí a nemá to kdo dělat zadarmo.

Autor: Michal Baše
Datum: 02.12.2013 10:15 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 114625
reakce na ...
Zkusil jsem poptat http://www.in-pocasi.cz/, zdali by mi poskytli průběh teplot z meteostanice v Hradci Králové od roku 2009, pak bych průměrné denní teploty sám vypočítal. Tak uvidíme. Zatím děkuji

Autor: Jozef Homola
Datum: 02.12.2013 10:39 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
Fotogalerie:
Výhodou kalkulátoru TZB z Prahy - Karlov je, že to zohledňuje venkovní průměrnou teplotu od které se vytápí, volím obvykle 13°C a vnitřní průměrná, obvykle 21°C. No zatím jsem přibližně to vyčísli takto, jak je na obrázku ale na ten letošek si asi budeme muset počkat. Jinak pokud budete mít nějaké údaje, tak jako srovnávací kritérium je můžete použít, pouze bude hodnota někam posunuta alek každý rok uvidíte hlavně při nějakých doteplovacích nebo jiných pokusech směr a velikost pokroku nebo taky ne.

Autor: Pavel Pavlo
Datum: 02.12.2013 18:55 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100426
reakce na ...
Dobrý den.
Neberte to prosím jako posměch.
Nějak mi uniká vaše úspora.Ale pokud myslíte těch 215m3/rok...
tak to se ta investice do KK opravdu "vyplatila".
To budete mít pane Baše návratnost tak 12-15 let.
Ovšem toho se kotel možná asi nedožije.
To vám někdo poradil?
Nezlobte se na mě,ale cca 0,6m3 na den není úspora.To je běžný roční rozdíl,který se vytrácí podle počasí.

Autor: Jozef Homola
Datum: 02.12.2013 18:59 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
Mne by také zajímalo, do jaké míry skutečná úspora nastala ale nemám údaje v denostupních pro tento rok.

Autor: Pavel Pavlo
Datum: 02.12.2013 19:09 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100426
reakce na ...
Pane Homolo!!
Vy sám musíte vědět,že to co tady ten pán uvádí jako "úsporu" je absolutní nesmysl.
Rozdíl ve spotřebě do cca 350m3 není žádná úspora!
O úspoře by se dalo hovořit,pokud by měl rozdíl spotřeby okolo cca 700m3 a více

Autor: Jozef Homola
Datum: 02.12.2013 20:20 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
Fotogalerie:
S tím se dá souhlasit. Jenomže tuším, že tento rok byl proti tomu minulému horší. Někdy v únoru byly dosti velké a dlouhotrvající mrazy a to tu úsporu mohlo ponížit. Proto ty denostupně by ukázaly zda tomu tak je nebo není. Co sleduji denstupně asi 12 let, tak největší rozdíl mezi léty může dosáhnout i 20%. Pro jistotu někde najdu graf jak jej sleduji a posuďte.

Autor: Michal Baše
Datum: 02.12.2013 20:52 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 114625
reakce na ...
Fotogalerie:
Pane Pavlo,
pokud by předcházející rok byl stejný jako tento, tak to takhle můžete srovnávat, ale jelikož každý rok je jiný a v roce 2013 byla u nás abnormálně dlouhá zima (přestali jsme topit až v červnu, oproti roku 2012, kdy to bylo už koncem dubna), délka zimy samozřejmě nestačí, je potřeba vypočítat průměrné teploty. Což jsem udělal, spočítal denostupně a vyšly mi hodnoty v příloze. Tedy teoretická úspora 21 %.
Ano někdo mi to poradil, osobně jsem čekal vyšší úsporu. (starý předimenzovaný stacionární kotel).
Roční úspora 9500,- (záleží na roce, letos byla vyšší) ale není tak hrozná a když jsem počítal s průměrným zdražením plynu ročně o 5 % (v roce 2012 např. zdražil meziročně o 20 %), vychází návratnost 5 let.
P.s.: teploty jsem opsal odsud http://www.in-pocasi.cz/meteostanice/stanice.php?stanice=hradec&usek=720
spočítal průměr za den z min a max teploty (vím, že se to u nás dělá trochu jinak, ale přibližně to snad stačí).

Autor: Jozef Homola
Datum: 02.12.2013 21:08 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
Něco jsem pro Vás našel. Operativní data z tohoto roku a přímo pro Hradec k.
http://portal.chmi.cz/portal/dt?action=content&provider=JSPTabContainer&menu=JSPTabContainer/P4_Historicka_data/P4_1_Pocasi/P4_1_4_Uzemni_teploty&nc=1&portal_lang=cs#PP_Uzemni_teploty

Když dáte HOME, tak je přístup k jiným rokům. Takže se dají porovnat alespoň měsíční průměry

Autor: Pavel Pavlo
Datum: 03.12.2013 06:31 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100426
reakce na ...
Pane Baše,to já samozřejmě vím.Také si dělám dlouhodobé sledování spotřeby.
Proto jsem vám psal,že nechci aby jste můj příspěvek vnímal nějak zle.
To,že se tento rok topilo o měsíc déle víme také všichni.
Myslím si,že vyhodnocení bude objektivnější tak po 3letech.
Ovšem jak jste došel k úspoře 21,1%?
Pokud pominu denostupně tak finální úspora je pouze nějakých 6,19% - (215m3).
Tedy bohužel vaše faktická úspora je pouze 6,19%.
Proto jsem se vlastně do tohoto vlákna vloži.
Po teoretické stránce s vámi souhlasím a vypadá to líbivě (21,1%),ale skutečnost je bohužel jinde.

Autor: Michal Baše
Datum: 03.12.2013 08:59 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 114625
reakce na ...
Pane Pavlo,
máte pravdu, že by bylo vyhodnocení objektivnější po třech a více letech, ale plánuji další opatření (zateplení sklepa), tak bych rád věděl co mi které přineslo.
Ale nemáte pravdu o skutečné úspoře 215 m3, to by platilo, kdyby byly stejné zimy. Ale nebyly a jak psal pan Homola, mohou se lišit významně. Proto tedy denostupňová metoda, objektivnější metodu neznám.
A jak jsem došel k 21% zlepšení? To je zřejmé z tabulky výše. Vypočetl jsem denostupně pro každé topně období (2012: 3318 denostupňů při spotřebě 3471 m3; 2013: 3943 denostupňů při spotřebě 3256 m3). Z toho vychází se starým kotlem bylo potřeba 1,05 m3 na pokrytí 1 denostupně a s novým 0,83 m3 na pokrytí denostupně a zde je rozdíl 21 %.
V tomhle roce by se totiž se starým kotlem spotřebovalo TEORETICKY 4124 m3 plynu, tedy úspora 868 m3 plynu. Je to ovšem teorie, skutečnost mohla být horší i lepší.
Také by chtěl říct, že není možné koukat pouze na úsporu finanční, ale s novým kotlem je mnohem lepší tepelná pohoda, jelikož moduluje a zvládá topit s nižšími teplotami (topení jede mnohem déle). Starý kotel neustále cykloval, což mu určitě na účinnosti nepřidalo.

Autor: Jozef Homola
Datum: 03.12.2013 10:04 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
K vašemu příspěvku nemám co dodat a doporučuji i nadále všechno porovnávat s denostupni ale od jednoho zdroje. Pak třeba jistíte, že příznivějšího poměru tedy spotřeby na denostupeň dosáhnete při větší zimě aniž by jste na soustavě, domu nebo nastavení termostatu něco změnil. Vysvětluji si to tím, že horší zima nedokáže v patřičné míře změnit podmínky pro tepelnou ztrátu podlahou. Prostě se až tak neprojeví. Proto ta určitá nelinearita. Ten graf jsem uveřejnil proto, že jsem dělal nějaké dílčí úpravy na domě a vždy se to projevilo poklesem spotřeby plynu na denostupeň. Jinak toto vyhodnotit je nemožné.

Autor: Pavel Pavlo
Datum: 03.12.2013 13:42 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100426
reakce na ...
Jistě pane Baše.
Nebojte se,že bych věci nerozuměl (doufám,že si nemyslíte,že jsem absolutní laik a o věci nic nevím).
Chtěl jsem pouze poukázat na to,že v takovémto krátkodobém horizontu sedování a výpočtů je to velice zavádějící.
Já si dělal na původním bydlišti 20 let sledování spotřeb.
V novém domě jsem 9 roků a provádím si svědomitě totéž.
I když.. u mne je to poněkud jiné,jelikož ohřívám s KK i TUV a proto je to ne příliš přesné.
Ale i tak mám velice dobrý přehled o spotřebách.
Nic ve zlém.

Autor: Michal Baše
Datum: 03.12.2013 14:20 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 114625
reakce na ...
Zcela určitě to ve zlém neberu, pouze si to chci ujasnit. Já tedy na rozdíl od Vás jsem laik (i když technicky vzdělaný). Spotřeby budu sledovat určitě i nadále, tak uvidím jak se bude vyvíjet v příštích letech. Ale jak jsem psal, tak plánuji další opatření, tak bych v příštích letech jinak těžko zjišťoval co mi které přineslo.

Autor: Michal Baše
Datum: 02.12.2013 21:08 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 114625
reakce na ...
Pane Homolo, pokud byste měl zájem, mohu Vám poslat mou tabulku v excelu, můžete si tam nastavit teplotu interiéru i teplotu exteriéru, od které se počítá s vytápěním. Jsou to tedy údaje z Hradce Králové od 12/2011.

Autor: Jozef Homola
Datum: 02.12.2013 21:10 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
Děkuji, nepotřebuji, musím porovnávat pouze s Brnem a to ještě korigovat koeficientem "zhoršení", jinak by v tom byl nepořádek.

Autor: Michal Baše
Datum: 02.12.2013 21:15 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 114625
reakce na ...
Můžu se zeptat, co znamená koeficient zhoršení? Výpočet nižší teploty pro Vaši oblast oproti Brnu?

Autor: Jozef Homola
Datum: 02.12.2013 21:47 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
Fotogalerie:
obrázek č. 1 obrázek č. 2
Například jsem sledoval rozdíl mezi Brnem a Prahou. Ono to dosti jede ve vleku akorát je to posunuté. Tak abych se přiblížil k nějakým věrohodnějším teplotám a denostupnům pro oblast Valašsko, tak jsem porovnal roční průměrné teploty dlouhodobě v topné sezóně mezi městy (Vsetín, Brno a Praha) a o co se liší ty teploty (u nás jsou nižší). V praxi to znamenalo, že například denostupně z Brna násobím 1,07 a z Prahy 1,09 a tím dostanu pravděpodobně vhodnější údaj. Pro mne je těžko porovnávat spotřebu s někým z teplejších oblastí, protože pak to vypadá, že mám daleko horší dům.

odpovědět na původní příspěvek

Přihlášení/odhlášení odběru příspěvků e-mailem:
váš e-mail:
Toto je nemoderovaná diskuse čtenářů portálu TZB-info. Redakce nenese zodpovědnost za obsah příspěvků a vyhrazuje si právo příspěvky odstraňovat.



 
 
Reklama