Nejnavštěvovanější odborný portál pro stavebnictví a technická zařízení budov

Porovnání FVE 4.4 kWh s někým jiným - hledám chybu

Autor: Marek Kotala
Datum: 11.10.2018 11:07
uživatel: 128643


Fotogalerie:
obrázek č. 1 obrázek č. 2
Ahojte,
tento rok jsem si nechal na RD instalovat FVE a hledám chybu výkonu nebo mně naopak řekněte, že je to normální. Potřebuji porovnat s podobným systémem. Nejde mi o 100% shodu ale podobnosti v %.

Specifikace mojí FVE:
- 16x 275Wp Ameriosolar AS-6P30 - celkový výkon 4.4 kWp.
- 1x Měnič Solax
- orientace 100% Jih, žádné stínění
- instalace na šikmé střeše (standard RD, přesné procenta sklonu nyní nevím)

... a teď jde o to, že i při optimální teplotě (18-25) a přímém slunci bez mraků, dělá FVE jen 2.950 kW. Na grafu je stabilní čára prostě to přes to neleze... Viděl jsem v historii v grafu jeden Peak, který měl 3.350 kW, ale to je max co sem tam letos viděl..

Poradíte kde hledat chybu? Firmu už přes měsíc uháním k tomu aby to přeměřili, že tomu výkonu nevěřím a že to musí prostě dávat víc. ..

Díky za rady a porovnání s podobnými sys.

Ještě sem přihazuju screen z grafu/logu při optimálním dnu/výkonu.

P.S.: někde jsem tak koutkem oka zahlédnul, že jeden chybný panel může degradovat výkon celého systému, že se neodečítá jen výkon toho jednoho panelu?

odpovědět na příspěvek

Příspěvky v této diskusi vyjadřují názory čtenářů. Redakce portálu TZB-info nemůže ovlivnit jejich obsah, ale vyhrazuje si právo je odstraňovat.
Chronologický seznam příspěvků
Jiří Matička26.06.2019 17:57
Martin Kotelník14.06.2019 12:52
Marek Kotala14.06.2019 11:40
Marek Kotala30.05.2019 11:12
Petr Zíka29.05.2019 16:29
Marek Kotala29.05.2019 09:58
Petr Zíka28.05.2019 19:20
Marek Kotala28.05.2019 09:15
Petr Zíka27.05.2019 20:29
Marek Kotala27.05.2019 20:04
Petr Zíka27.05.2019 19:09
Marek Kotala27.05.2019 16:35
Dlabas Dlabas22.05.2019 12:43
Marek Kotala22.05.2019 11:20
Oldřich Bártl12.01.2019 19:07
Petr Zíka26.11.2018 18:40
Marek Kotala18.11.2018 10:44
Petr Zíka18.11.2018 10:16
Marek Kotala01.11.2018 14:39
Petr Zíka31.10.2018 16:08
Marek Kotala31.10.2018 13:40
Petr Zíka17.10.2018 20:20
Marek Kotala16.10.2018 23:37
Dlabas Dlabas14.10.2018 17:48
Marek Kotala12.10.2018 08:06
Dlabas Dlabas11.10.2018 23:08

Příspěvky
Autor: Jiří Matička
Datum: 26.06.2019 17:57 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 130474
reakce na ...
Během jasných jarních dnů by výkon měl být vyšší.
Pokud máte svod dvěma stringy, jeden vypněte a mrkněte na výkon měniče.
Totéž proveďte s druhým a porovnejte.

Jiří Matička


Autor: Marek Kotala
Datum: 22.05.2019 11:20 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 128643
reakce na ...
Fotogalerie:
obrázek č. 1 obrázek č. 2 obrázek č. 3 obrázek č. 4
Ahoj pánové .. nedávno sem řešil zde výkon celého FVE systému s tím že to nedávalo max. hodnoty.. no a aby toho nebylo málo, tak teď jak na jaře začalo pořádně svítit tak tak systém začal padat do chyby RC OCP Fault... Psal sem do firmy která to instalovala (NELUMBO) a pánové i přes moje důkazy (viz přílohy) tvrdí že vše funguje správně :D ... (normálně mi přišel e-mail: "kontrolovali jsme to a vše je v pořádku" To mě fakt pos.. :D.)

Mohl bych zde opět poprosit o asistenci abych si sám našel chybu, protože ta firma je fakt k posr..

Samozřejmě jsem zkoušel: restart, pojistky, vypojení, parametry systému, ale nic nepomohlo..

Kdybych mohl poprosit pana Oldřicha Bártlu jestli by byl ochoten mi nafotit nastavení solaxu abych si byl 100% jistý že to mám OK?

Tak krásný "kopcovitý" graf jako posílal pan Bártl sem vůbec nedosáhl..

Autor: Dlabas Dlabas
Datum: 22.05.2019 12:43 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 115551
reakce na ...
Zdravím pane Kotalo,
zkuste Ing. Radek Skála
SUNLUX s.r.o.
+420 734 306 606 |

Již dříve vám pomohl se špatným zapojením stringů.

Hezký den

Autor: Marek Kotala
Datum: 27.05.2019 16:35 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 128643
reakce na ...
Fotogalerie:
.. byl to krásný slunečný den a moje FVE?... viz příloha :-(

Autor: Petr Zíka
Datum: 27.05.2019 19:09 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100057
reakce na ...
Máte panely rozdělené do dvou samostatných stringů? Vedou od panelů k měniči dvě samostatná vedení?

Autor: Marek Kotala
Datum: 27.05.2019 20:04 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 128643
reakce na ...
Řešili jsme právě ten problém, že to původně bylo vše na jednom Stringu (a dávalo to max 3kW - mám 4.4kW), ale střídač má vstupy jen 2x3kW tzn. že to pánové z Nelumba předělávali na dva stringy.. bohužel fyzicky nevím jestli vedou panely až ze střechy do střídače ve dvou lajnách nebo to "ojebali" nějak že to na konci rozbočili.. to netuším.. čekám na jejich vyjádření a zaslání nějakého technika co se na to podívá :-(

Autor: Petr Zíka
Datum: 27.05.2019 20:29 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100057
reakce na ...
Fotogalerie:
Na stránce 22 v manuálu je psáno, jak se dva stringy nesmí dělat, viz obr. Nemáte to tak zapojené?

Autor: Marek Kotala
Datum: 28.05.2019 09:15 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 128643
reakce na ...
To já bohužel nepoznám :-( .. do elektřiny nevidím a překontrolovat to asi sám nedokážu, proto čekám na "techniky" z Nelumba a očekávám, že budou tak inteligentní a překontrolují i tohle zapojení, ikdyž od poslední zkušenosti, kdy jsem se musel všechno okolo Solaxu "samonaučit", protože při každé kontrole tvrdili "že je vše v pořádku" tak se trošku obávám :-(

Autor: Petr Zíka
Datum: 28.05.2019 19:20 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100057
reakce na ...
Vlastně stačí popřemýšlet nad obrázky a údaji, co jste napsal, a je to celkem jasné. Panely mají udávané napětí 31-38V a proud 8.8-9.2A. Takže 16 panelů je zapojeno do dvou stringů po 8 panelech, to odpovídá maximálnímu napětí 270V z Vašich obrázků. Jenže maximální proud tam vidím 13.7A, to jeden string nemůže dát, takže jsou oba stringy spojené paralelně (asi nahoře a je to stažené dolů jen po dvou drátech, aby se ušetřilo) a dole je přívod zase rozbočen a připojen na oba "samostatné" vstupy. Proč je to špatně? Protože začne první vstup měniče hledat bod maximálního výkonu a zvyšuje odebíraný proud tak dlouho, dokud nepřekročí maximální povolený výkon jednoho vstupu a tím shodí měnič do error stavu. A po resetu se to cyklicky opakuje. Takže v Nelumbu mají pravdu, takto zapojené se to chová tak jak má.

Autor: Marek Kotala
Datum: 29.05.2019 09:58 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 128643
reakce na ...
Tzn. chová se to jak má, ale soudruzi udělali chybu, že to vůbec takto zapojili. Z technického pohledu je to tedy tak nějak OK, ale z uživatelského zcela špatně...

Díky za vysvětlení radu :-)

Autor: Petr Zíka
Datum: 29.05.2019 16:29 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100057
reakce na ...
Ne ne, to si nerozumíme, je to zapojené špatně, to je naprosto zřejmé. Máte k té elektrárně projekt? Buďto je z projektu vidět, že to mají být dva úplně samostatné stringy a pak to celé jde za zhotovitelem a ten to musí předělat. Pokud to v projektu vidět není, stejně to zhotovitel musí předělat, ale teoreticky může po projektantovi chtít zaplatit vícepráci. Rozhodně prostudujte Občanský zákoník oddíl odpovědnost za vady a sepište reklamaci. Žádný e-mail, ale doporučený dopis s dodejkou, na zhotovitele. To je naprosto jasná odstranitelná závada, která existovala už při převzetí díla a která brání řádnému užívání. Nebo si pozvěte elektrikáře, ukažte mu instalaci, instalační manuál ke střídači, příspěvky zde a on Vám to třeba opraví, to by mohlo spravit pár tisícovek. Pořád je to levnější než se zlobit s polofunkční elektrárnou za X set tisíc. Kdo že Vám to instaloval?

Autor: Marek Kotala
Datum: 30.05.2019 11:12 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 128643
reakce na ...
Moc děkuji za radu.. budu postupovat jak píšete, bohužel se to s nima jinak nedá :-( (firma Nelumbo Energy, a.s.)

Autor: Marek Kotala
Datum: 14.06.2019 11:40 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 128643
reakce na ...
Takže nové info ze situace pádu do OCP Fault:
Technici z NELUMBA u mě nakonec byli a zjistili:
1x nedotažený drát
1x "divně" spojené stringy dohromady (přemostěné/proklemované) do sebe za jističema

Nicméně situaci to nevyřešilo. Vyřešilo to pouze to, že nyní obouma stringama protékají velmi podobné hodnoty. Předtím (když to bylo spojené) tak se dost lišili.

Když sme to testovali a já nechal protékat střídačem více jak 5kW (mám střídač do 5kW), tak to padlo relativně rychle a technici z Nelumba tvrdili, že "to nesmím takhle zatěžovat, nebo potřebuju silnější střídač". To se mi zdálo divné, tak jsme to nechali bez zátěže a padlo to cca až za hodinu :D. (samozřejmě po jejich odjezdu až)..

Pak sem udělal to co píšu níže a systémem protékalo klidně 11kW (solárko dávalo klidně 4.4kW do nabíjení a do baráku a ještě sem si přicucával z veřejné sítě dalších třeba 5-6Kw) a systém běhal jak na drátkách..


Zjistil sem tedy následující věc:
Vždy před pádem se u hodnot PV1 Voltage a PV2 Voltage nárazově zvýší hodnoty ze standardů 220-240V na nějakých 270-300V, v tom momentě celý systém padne do OCP Fault protože v nastavení Grid Vac Upper je hodnota 255V.

Když sem hodnotu Grid Vac Upper změnil na 285V, tak celý systém přestal padat a běhá v pořádku.

Otázka tedy je:
1) jaká má být standardně nastavena tato ochrana Grid Vac Upper + ty ostatní Slow Upper apod.?
2) nejsem elektrikář, ale když tam něco nárazově takhle pošle více Voltů, tak musí být někde nějaký špatný komponent nebo?

Díky
Marek K.

Autor: Martin Kotelník
Datum: 14.06.2019 12:52 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 130359
reakce na ...
ad 1 neporadím, jak to fachá nechat tak, obvykle když to změnit jde, tak vždy v nějakém dovoleném rozsahu, kdyby to mělo ublížit, pak to změnit nepůjde.
ad 2 - tyhle špice v síti prostě jsou, taky mi píše měnič třeba -

Uf max dnes = 255V
Uf max od startu = 273V přestože normované max. je 253V
Us max od startu = 470V

Autor: Oldřich Bártl
Datum: 12.01.2019 19:07 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 129433
reakce na ...
Fotogalerie:
obrázek č. 1 obrázek č. 2
Dobrý den,
mám od června 2018 stejný měnič a potýkal jsem se stejným problémem ..chyba byla skutečně v nutnosti rozdělení na dva stringy dle manualu ..pak již vše OK ,ale maximalního výkonu jsem dosahoval jen při střídavém svitu 5,22kW...při celodenním svitu výkon kol 4kW zřejmě z důvodu výsoké teploty panelů.. 7-8 měsíc ..

Solax X3 5.0T
18x290Wp BenQ

Autor: Petr Zíka
Datum: 18.11.2018 10:16 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100057
reakce na ...
Můžete dát vědět, jak to dopadlo? Našel jste problém a podařilo se Vám ho vyřešit?

Autor: Marek Kotala
Datum: 18.11.2018 10:44 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 128643
reakce na ...
Jasně.. dořešilo se to teprve tento týden. Zjistilo se, že typ střídače nepodporuje 6000W na jednom Stringu, mně zapojili všech 16 panelů (4.4kWh) na jeden string a proto to ten Solax střídač ořezával (pravděpodobně - zjistilo se to ze štítku, ale nikde v návodu apod. to napsané nebylo). Takže teď mám propojeno na 2 Stringy a čekám asi na jaro až budou příhodnější podmínky. Teď je sice slunečno, ale slunce už není tak vysoko, takže paprsky nemají ten správný úhel.

.. ale už sem ve statistikach videl i 3.120W a ruzne to lehce nad temi 3000 kmitalo, takze neorezavalo.

Autor: Petr Zíka
Datum: 26.11.2018 18:40 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100057
reakce na ...
Koukal jsem se do manuálu https://www.solaxpower.com/wp-content/uploads/2017/10/X3-Hybrid-User-Manual.pdf
a v kapitole 4.1 (DC input) se píše: Max. recommended DC power: A:3000/B:3000 W. Ale moc výrazné to není, přehlédne se to snadno.

Autor: Marek Kotala
Datum: 01.11.2018 14:39 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 128643
reakce na ...
Fotogalerie:
Možná jsem přišel na nějaké vodítko, ale nejsem si jist jestli se to takto dá počítat/kontrolovat:

Začal ještě hledat v číslech kde by mohla být chyba…

Podle dat, které máme ze Solaxu nám to dává toto (při nejvyšším výkonu):

PV1 Curent (A) – 5.9
PV1 Voltage (V) – 499
PV1 Power (W) – 2950

Nyní jsem se začetl do technických specifikací použitých panelů (celkem 16ks), kdy byly použity panely 275W AS-6P30 a ty nám říkají že na jeden panel jsou hodnoty:

Nominal Power (Pmax) -275W
Open Circuit Voltage (Voc) – 38.5V
Short Circuit Current (Iscú – 9.2A
Voltage at Nominal Power (Vmp) – 31.3V
Current at Nominal Power (Imp) – 8.79 A


To znamená, že při 16ks panelů by střídač solax měl hlásit:

Při: Voltage Nominal Power – 500.8 V
Při: Curent at nominal Power – 8.79 A

Takže si můžeme všimnout že rozdíl v Amperech je značný a možná odpovídá i procentuálně snížení oné hodnoty Power (W) kterou nám FVE dává. To znamená, že je prostě nějaký panel v háji nebo nějaké propojení není dokonalé???

Autor: Dlabas Dlabas
Datum: 11.10.2018 23:08 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 115551
reakce na ...
Dobrý den,
můžete prosím opsat typový štítek střídače?
Jelikož to vypadá, že máte 3kW střídač, který na horní hranici ořízne výkon panelů.

Dlabaja

Autor: Marek Kotala
Datum: 12.10.2018 08:06 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 128643
reakce na ...
Měl bych mít tento: X3-HYBRID-5.0T "the 3-phase series includes inverters ranging in size from 5 to 10kW"
- štítek dnes pro jistotu ověřím, ale i při předávání to bylo v krabici s návodem s tímto názvem "5-10kW"...

Autor: Dlabas Dlabas
Datum: 14.10.2018 17:48 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 115551
reakce na ...
Zašlete mi na sebe kontakt na email obchod(at)solarhome.cz

Autor: Marek Kotala
Datum: 16.10.2018 23:37 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 128643
reakce na ...
OK
..jinak potvrzuji typ toho střídače co jsem psal výše

Autor: Petr Zíka
Datum: 17.10.2018 20:20 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100057
reakce na ...
Nemá střídač nastavené omezení výkonu? Neaktivuje se nějaké omezení ve střídači - jaké máte napětí v síti, pokud střídač dává maximální výkon? Změní se max. výkon, pokud na stejnou fázi připojíte velký spotřebič (třeba rychlovarnou konvici 2kW)? Máte ke střídači připojeny baterie, pokud ano, je to výkon včetně nabíjení?

Autor: Marek Kotala
Datum: 31.10.2018 13:40 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 128643
reakce na ...
Fotogalerie:
obrázek č. 1 obrázek č. 2
Dobrý den,
tak snad dám dokupy nějak odpovědi:

1) omezení střídače není. Milionkrat kontrolovano jak mnou tak dalšíma 2 lidma

2+3) netuším.. nic se nemění jak při odběru ze zítě 8kWh ani když odebírá barák 500W. Výkon FVE (4.4kWh) stále max 2950. A při tomto výkonu Solax píše 480 až 505V a cá 6A

4) ano baterie jsou připojené (9kWh), ten výkon co udávám je bez baterií

Přihazuju další screen - už se firmě podařilo zapojit kompletní statistiku. Na obrázku:

žlutá - to je výkon FVE, vydíte že se zastaví v linii 2950W
červená - to je co se bere ze sítě (v noci mi běží PC servery, tak proto takový odběr, nebo se spustí bojler apod.)
zelená - aktuální spotřeba

- zde si všimnete že zezačátku zelená kopíruje žlutou, to je proto, že v noci se baterie vybily a tak všechno se tahá ze sítě, poté ráno když jsou ještě zaplé servery, tak je začne doplňovat solárko, ale pak se vypnou a ze solarka se zacina nabijet baterie...

- nicmene me zajima zluta krivka ktery proste neleze pres 2.950W :-(.... firmě už nezbývá nic jiného než vlézt na střechu a všechno jednotlivě nějak přeměřit.


Kdyby měl někdo stejný Solax jako já (X3-Hybrid-5.0-D-E) tak budu velice rád když pošle veškerá nastavení systému. Už se do toho vrtalo milion lidí a např. nevím defaultní hodnoty Power Limmit a dalších (idkyž i technik ze Solaxu říkal, že to je všechno OK, že chyba bude "na střeše")

Díky

Autor: Petr Zíka
Datum: 31.10.2018 16:08 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100057
reakce na ...
V létě by to bylo lepší. Nejsem si příliš jist, ale výkon panelu je udáván pro intenzitu slunečního záření 1000W/m2. Nyní to tolik není, třeba tady: http://meteo-jirkalina.com/wx38.php nebo tady: http://portal.chmi.cz/files/portal/docs/poboc/OS/KW/Captor/tmp/DMULTI-P2SEMC01.gif
To ale nevysvětluje to oříznutí výkonu v obrázcích ve Vašem prvním příspěvku.

odpovědět na původní příspěvek

Přihlášení/odhlášení odběru příspěvků e-mailem:
váš e-mail:
Toto je nemoderovaná diskuse čtenářů portálu TZB-info. Redakce nenese zodpovědnost za obsah příspěvků a vyhrazuje si právo příspěvky odstraňovat.