Nejnavštěvovanější odborný portál pro stavebnictví a technická zařízení budov

zatepleni podkrovi

Autor: Stanislav Karas
Datum: 09.02.2019 22:38
uživatel: 129731


Dobry den,
koupil sem starsi dum s podkrovim a asi po roce sem zjistil ze to podkrovi je zatepleno pouze 10 cm vatou.Slozeni stropu je nasledovni odspoda:
sadrokarton,mezera 4cm(stresni lata),osb,vata,asfaltovy papir,azbestova taska a natom stresni laty a bramac stesni taska.
Nevim jak to zateplit,nechci to cele rozebirat zevnitr,zvenci by to asi neslo.
Tak sem premyslel ze bych to zevnitr oblepil polystyrenem 5-10 cm?
mohl by mi nekdo poradit?

odpovědět na příspěvek

Příspěvky v této diskusi vyjadřují názory čtenářů. Redakce portálu TZB-info nemůže ovlivnit jejich obsah, ale vyhrazuje si právo je odstraňovat.
Chronologický seznam příspěvků
Stanislav Karas11.03.2019 21:15
Filip Filip10.02.2019 23:31
Jiří Kubíček10.02.2019 14:09

Příspěvky
Autor: Stanislav Karas
Datum: 11.03.2019 21:15 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 129731
reakce na ...
Dobry den,omlouvám se ze jsem se dlouho neozval,ale dekuju vám za odpovedi a rady.Po dlouhem uvazovani jsem se rozhodl sadrokarton odstranit,medzi krokve dam 10 cm vatu a na prekryti 20 cm vatu,parozabranu a sdk.Po dukladnem pruskumu strechy jsem zjistil presnou skladbu strechy:zhora-
bramac,lata,azbestova taska,asfaltovy papir,lata(zadne debneni).Zadna vata tam neni,ta je jen na strope sdk.
Prosil bych o radu,jestli budu postupovat spravne a jestli se to zaobejde bez
ochrane folie proti zateceni.A jeste tu strechu zateplit celou(acko)nebo
jenom kolem mistnosti.Pricky jsou vystavene z betonovych cihel.

Autor: Jiří Kubíček
Datum: 10.02.2019 14:09 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 113007
reakce na ...
Dobrý den, na tom složení je vidět, že někdo předělával starou zabedněnou střechu s azbestovými taškami a asi vám v té skladbě ještě chybí prkenné bednění mezi vatou a asfaltovým papírem s taškami. Ta střecha dnes tedy jednak nevyhovuje z izolačního hlediska, ale dále se mi nelíbí, že je ta střecha zabedněná a z ochlazované strany díky nějaké té lepence a azbestu úplně difúzně uzavřená, takže kdyby se tam díky nedokonalosti parozábrany dostávala někudy vlhkost, tak by pod bedněním kondenzovala. Naštěstí je parozábrana udělaná s instalační mezerou a můžete jen doufat, že dobře. Správně měla být pod bedněním vytvořená odvětrávaná mezera. Tento problém asi ale řešit nebudete, muselo by se sundat a odstranit vše až k bednění a pak postupovat jinak.

Ono ani s tím navýšením izolace to nebude tak jednoduché, protože platí pravidlo, že aby nedocházelo ke kondenzaci vlhkosti na parozábraně, smí být pod parozábranou maximálně 1/4 síly izolace nad parozábranou, což jsou u vás 2-3 cm, takže nic moc. Je jedno, jestli to bude vata nebo EPS, i tím EPS, i když pomaleji difúze normálně probíhá. Takže by bylo nejlepší SDK a parozábranu sundat, ale to už to rovnou můžete předělat celé. Další možností, i když né zrovna ideální, je udělat další vrstvu tak, aby se do ní nemohla dostat vlhkost, takže izolaci, další parozábranu a další podhled, ale celé by to bylo dost problémové z hlediska instalace.

Další řešením by bylo sundat alespoň SDK a a mezi ty latě dát PIR desky s integrovanou ALU fólií z obou stran, ve spojích byste desky slepil dobrou páskou na parozábrany, též bych přelepil tou páskou i latě, aby se vytvořila další jednotná parotěsnící vrstva. Ty PIR desky jsou sice drahé, ale nepotřebujete už parozábranu a mají lepší lambdu, takže celkově by to pak byla asi jako 17-18 cm izolace. Následně by se vrátil SDK podhled. Nebo můžete ten rošt nastavit ještě křížem dalším laťovým roštem a dát dvě vrstvy těch PIR desek, pořádně přelepit, a to i přes ty latě a u krajů by se pak musela jen ta krajní vrstva u SDK. Každopádně minimálně bez sundání SDK podhledu nic dobrého asi nevymyslíte. Teoreticky můžete ty PIR desky nalepit (na pár místech třeba i připevnit pomocí vrutů do SDK a přelepit páskou) celoplošně i na stávající SDK podhled, ale pod tím byste musel vytvořit další podhled a ten by musel být asi samonosný nebo byste musel vědět, kde vedou přesně ty latě pod stávajícím SDK.

EDIT: Po přečtení příspěvku Filipa jsem teprve zjistil, že v konstrukci není parozábrana, ale jen ty OSB desky. Nevím, jak se to stalo, ale nějak jsem si vsugeroval, že u OSB desek je parozábrana. To bednění vám tam ale v tom popisu chybí. Musím konstatovat, že za těchto okolností musela v zimě při vytápění toho prostoru zákonitě kondenzovat vlhkost pod bedněním s lepenkou a je dost pravděpodobné, že to bude napadené plísněmi, OSB desky v žádné případě nenahrazují parozábranu. Vidím tedy jen jedno řešení, a to celé to sundat, odstranil bych vše až k bednění, následně by se mělo zkontrolovat, zda bednění není napadeno plísněmi a případně to ošetřit, pak to celé udělat znovu s dostatkem izolace, s parozábranou, a nejlépe s odvětrávanou mezerou pod bedněním. V případě, že by to bylo bez bednění, což si úplně nějak nedovedu představit, pak to udělejte jak navrhuje Filip, tedy s proděravěním těch OSB desek atd.

Autor: Filip Filip
Datum: 10.02.2019 23:31 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 126822
reakce na ...
Dobrý den. Ta konstrukce je jeden velký a bezpečně neřešitelný problém. Tak jak to je, to může fungovat. Nicméně protože není uvedena tloušťka izolace, tak se ani neví, jak to teoreticky může izolovat. Nicméně, já v konstrukci nevidím parozábranu, ale pouze jakési OSB desky, které mají jakýsi difuzní odpor, což parozábrana to není ani náhodou. Dále tam vidím nedefinovanou tloušťku izolace a asfaltovou lepenku. Mohu s jistotou usuzovat, že ta lepenka je po smrti a že se rozpadá sama od sebe, čili její difuzní odpor je opravdu malý, až zanedbatelný. Záklop není uveden, ale to nic neznamená, protože azbestové šablony mohou být přibity na latích. To by byla celkem dobrá zpráva, protože by to znamenalo jakousi vzduchovou mezeru. Azbestové šablony se zcela jistě samovolně rozpadají při pouhém pohledu na ně. Protože jejich likvidace je složitá, drahá a pracná, tak se vymyslel systém, že se to schová pod další vrstvu krytiny. ( Vlk se nažral a koza zůstala celá ).
Co se týká rekonstrukce, tak podle mě je nejbezpečnější následující postup :
1. Strhnout sádrokarton a opatrně vložit do kontejneru a bez lítosti ho vyhodit.
2. Do OSB desek navrtat mnoho, nebo i mnohem více děr, aby se z nich stalo řešeto a jejich difuzní odpor klesl k nule.
3. Pod OSB deskami instalovat konstrukci, která ponese pokovenou parozábranu a na ni další konstrukci, která ponese sádrokartonové desky. Mezera mezi OSB deskami a parozábranou musí být celá vyplněna tepelnou izolací ( EPS rozhodně ně !!!! ) a mezera mezi záklopem ze sádrokartonu a parozábranou opět celá vyplnit minerální vlnou.

Tím se sice celá konstrukce posune směrem dovnitř, ale bude to stejné, jako, když tam tazatel chtěl nalepit EPS. Na rozdíl od jeho řešení tato varianta bude tisíckrát bezpečnější z hlediska kondenzace vodní páry. Ovšem je potřeba vědět, že se to nesmí odfláknout, čili, parozábrana nalepená na konstrukce, slepené pruhy mezi sebou, závěsy podlepené parotěsnou páskou atd.
Filip

odpovědět na původní příspěvek

Přihlášení/odhlášení odběru příspěvků e-mailem:
váš e-mail:
Toto je nemoderovaná diskuse čtenářů portálu TZB-info. Redakce nenese zodpovědnost za obsah příspěvků a vyhrazuje si právo příspěvky odstraňovat.