YouTube - Jak správně topit v kamnech…
Takový malý návod nebo nápověda jak topit v kamnech Petra, nově Karpen.
Rubriky:
Dobrý den, budu bourat starý sporák a chci jej nahradit kamny na uhlí, které udrží žár okolo 8-10 hodin. Po přečtení diskusí připadají v úvahu kamna typ petry od různých firem, ale po přečtení dokumentace se u žádných neuvádí odhořívací způsob. Vyskytují se zde rady, jak v nich topit, ale chtěl bych vědět osobní zkušenosti při topení uhlím. Konkrétně zde i na internetu píše pan Petr, že takto topí a uvádí i návod.
Existují vůbec v dnešní době kamna pro tento způsob přímo určená nebo budu muset topit tímto způsobem na vlastní pěst?
P.S. Když budete chtít odhořívat shora, pak nejlepší na plnění kamen je násypný uhlák, když budete chtít pak topit…
před 5 roky
A jsme u toho, černé uhlí, co se dostane u nás není většinou vhodné k odhořívání shora. Navíc tedy prach. Čili…
před 5 roky
Kamna mají nahoře šikmá dvířka na nasypání uhlí a v nich je šoupací klapka, ale přes ní to často kouří. Uhlí…
před 5 roky
518 odpovědí
Zobrazit všechny reakceDobry den,
Odpoved 4 roky po vasom prispevku vam bude asi uz na nic ale mozno pomoze inym. Odhorievanie z hora sa da pouzit vo vsetkych kachliach. Je lepsie z kazdeho ohladu. Odhorievanie z hora ma pomalsi nabeh. Horenie trva dlhsie a teploty su miernejsie. Je to dobre aj pre samotne kachle - menej sa zatazuju predlzi to ich zivotnost. A tiez je to dobre pri vykurovani - nie je taky hitz. Idealne kachle pre odhorievanie z hora su tie, ktore maju sachtu - ako "peterkoidne" kachle. Moja osobna skusenost je velmi dobra. palivo (uhlie) prehori zhruba za 3 hodiny a zhava vrstva vydrzi dalsich 5 hodin. Dohromady kachle kuria cca 8 hodin. Ovsem o klasicke obycajne petry je potrebne sa pocas tych 8 hodin trosku starat a prisposobit privod primarneho vzduchu (dolne dvierka) a sekundarneho vzduchu (horne dvierka) okolnostiam. vela detailnych navodov ako kurit v kachliach/kamnech "petra" je mozne najst na energoportal.cz ... zadajte do googlu "jak topit v kamnech petra" ... v skratke asi takto: uhlie hnede frakcia orech - sa nasype do kachli az tesne pod horne dvierka, na to sa daju triesky (mam dobre skusenosti s peletkami dobre to rozhoria). navrch sa polozi zapalene pepo a na to zas trochu triesok. sekundarny vzduch nechat otovreny, spodne dvierka nechat otvorene. po par minutatch ked sa drevo rozhori dostatocne sa mozu spodne dvierka zavriet ale privod primarneho vzduchu nechat otvoreny. ... dalsie detaily ohladom nastavenia primarneho a sekundarneho vzduchu sa dozviete na energoportali (vid vyssie). funguje vyborne. Problem klasickych petier je ten ze nemaju moznost automatickeho priposobovania privodu primarneho vzduchu a treba to robit rucne takze az tak celkom to nechat bez dozoru na celych 8 hodin sa asi neda - aspon mne sa to nepodarilo a prisposoboval som primarny a sekundarny vzduch podla toho ci isiel z komina dym alebo nie. V najlepsom pripade je mozne tak dokonale spalovanie ze nevidite z komina stupat ziaden dym - ano da sa to aj v obycajnych petrach. ps spalovanie hnedeho uhlia si vyzaduje aj primarny aj sekundarny vzduch pretoze taketo uhlie aj splynuje ... teda ma horlave plynne zlozky podobne ako drevo (ale menej).
DA Daniel alenotak @daniel.alenotakDobrý den
Daniel alenotak
Rád bych reagoval. Celková délka výhřevnosti se odvíjí od nastaveného výkonu, účinnosti kamen,ale hlavně od objemu šachty čili množství uhlí, u starších typů peter jež jsou menší dosáhnete méně např. osum devět hodin u novějších 14 dm3 lze na střední výkon cca až 12 u 17 dm3 15 a na min i daleko déle. (běžně na min. dvacet hodin do úplného vychládnutí i dvacet čtyři nebo dvacet šest hodin při nastavení na min.) K regulaci. Délku celkové výhřevnosti ovlivníte již samotným počátečním nastavením kamen po rozhoření, u kamen s vyšší účinností (většinou jen větší deflektor) lze již od počátku nastavit odhořívání po rozhoření "pomaleji" čili k roštu se můžete dostat i za více než tři hodiny zase to souvisí s množstvím uhlí ale i u kamen s nižší účinností např. Kerpen 2u4p lze účinnost navýšit vhodnou regulací klapek, tzn. mezi primárem a sekundárem je jistá "synergie" ovšem vzájemný poměr klapek lze nastavit jak u vzájemně vyššího přívodu vzduchu tak i nižšího například chcete nastavit vyšší výkon pak platí že horní klapka musí být v poměru ke spodní vždy více přitažena (méně vzduchu) avšak můžete to nastavit tak že spodní bude otevřena např. na dvě třetiny a horní na polovinu, nebo také spodní jen na třetinu a horní např. jen na "škvíru" (dle tahu komína, čili poměr mezi klapkami je "zachován" ale klapky lze nastavit tak že obě přivádí do kamen více nebo méně vzduchu ) Jinak ale platí jednoduchá orientace =vyšší ale kratší výkon znamená že horní klapka musí být v poměru ke spodní klapce otevřena méně a naopak chci-li po rozhoření delší a nižší výkon pak horní klapka by měla v poměru k té spodní být otevřena více než ta spodní. Mezi tím je samozřejmě ještě jistá škála "rozsah" čili klapky lze nastavit variabilněji. K tomu "doregulovávání", zregulování je samozřejmě nutné v zápětí po rozhoření, nechcete-li pak už kamna stále "doregulovávat" stačí nastavit spodním vzdušníkem jen tolik vzduchu aby kamna plynule odhořívala ale nehasla tzn. jde jen o to "nepodkročit" minimální množství vzduchu jež dává spodní vzdušník aby kamna předčasně neuhasla a plynule pomalu prohořívala takto lze kamna i ponechat bez další regulace, ale protože je výhodnější udržovat nižší výkon delší dobu pak stačí po prohoření k roštu nastavit tolik co potřebujeme (čili můžeme výkon ještě snížit) a dále se již doregulovávat nemusí jinými slovy kamna nemusíte "neustále doregulovávat", leda že chceme měnit výkon. Zregulovat stačí po rozhoření to je důležité a pak je dobré zregulovat v době kdy kamna přechází ve stáložárnou fázi tzn. prohořeli k roštu, více ale regulovat netřeba, ale samozřejmě můžete, chcete-li dosáhnout minimálního ale velmi dlouhého výkonu bez obsluhy pak stačí jednoduše po prohoření až k roštu přívody vzduchu do kamen uzavřít úplně či dát na milililiiliškvíru a máte vystaráno, tedy i bez termostatické regulace není nutné stále kamna "ladit" stačí jen po rozhoření a pak při nástupu stáložárné fáze kdy uhlí dobře prohořelo až dolů, samozřejmě můžete kamna "štelovat" neustále dle potřeby ale nutné to opravdu není, zásada je taková aby kamna ve fázi kdy hoří ještě plamenem tedy prohořívají k roštu měla tolik vzduchu aby plynule odhořela ale nehasla, množství závisí na tahu konkrétního komínu a také na teplotě venku lze ale vypozorovat "zlatá střední cesta" kterou si lze zapamatovat či udělat si na primáru "tečku" např. nějakou barvou fixem (edingem apod.) která je vidět i po "vypálení" a dle toho kamna nastavovat. Shrnuto zjednodušeno :
1. Rozhoření (na primáru dáme max. vzduchu to je jasné, je-li dobrý tah nemusíte ani otvírat spodní dvířka)
2. Po rozhoření se dá pak už zvolit výkon, pro nižší a delší stačí nastavit na primáru jen nezbytně nutné množství vzduchu pro odhořívání toto množství se nesmí podkročit (kamna by "zdechla" nebo by se musela neustále "doštelovávat" a to nemusí
3. Po prohoření k roštu kdy se uhlí již odplynilo lze doregulovat "finálně" tzn. protože uhlí již prohořelo a změnilo se na "polokoks" (v případě hn. uhlí) lze dokonce i podkročit ono nezbytně nutné množství vzduchu co jsme museli zachovat při prohoření až k roštu čili regulovatelnost kamen je v této fázi téměř tipnu devadesátiprocentní tzn. můžete takřka od úplné nuly naprostého minima až po maximum pouhou regulací spodního vzdušníku. Toto je výhoda i koksu kterým se topívalo dříve ve vysokých šachťácích stačilo jen dosypávat občas roštovat ale spodní růžice umožňovala téměř stoprocentní regulovatelnost, tady je to podobné protože odplyněné hnědé uhlí je vlastně také "koks" ("polokoks")
A ještě k té "kouřivosti". Ať kamna po rozhoření nastavíte na vysoký výkon (horní klapka : spodní klapka např. 1:2 nebo 1:3 apod. nebo nízký výkon např. 2:1 apod. tedy o něco více vzduchu ve prospěch klapky horní) kamna by po rozhoření kouřit neměla, pokud se užije hnědé uhlí ořech /frakce 1 ale lze i 2/ anebo mix. tzn. cca 2/3 hnědého smíchaného s cca 1/3 nebo méně černého, ta podstata je taková že uhlí přestane kouřit po rozhoření v momentě kdy se nahoře na násypu vytvoří "žhavá vrstvička" dokud ještě není vytvořena nebo je vytvořena nerovnoměrně tak to "pokuřuje" , dále to může zakouřit i po rozhoření když by jsme podkročili minimální množství vzduchu na primáru proto je dobré si to odzkoušet, je pravda že komín = nejlepší učitel při topení jakýmkoliv způsobem, zkrátka dobré nastavení dobré spalování znamená že z komína by nemělo jít vidět ani cítit v podstatě nic, je-li něco vidět nebo vidět není ale je cítit pak to většinou chce zregulovat lépe kamna....
Původnímu tazateli už naše zkušenosti k ničemu nejsou neboť pro velký výkon uhelných kamen a s ohledem na ještě další věci přešel na "peleťáky" které mu vyhovují víc :-)
Jinak dobré je i toto + příspěvky uživatelů jež jsou tam uvedeny pro ty kteří úplně "začínají" s tímto "způsobem" :-)
https://www.youtube.com/watch?v=Q5jT0Zsm…
Jinak tedy já tímto způsobem topím již léta vyhovuje mi to, ovšem na rozdíl od dřívějška už jsem daleko zdrženlivější v tom někomu tento způsob vůbec doporučovat neboť odrážet ty neustálé útoky některých jedinců na těch forech, nechcu být sprostý.......čili ať si každý topí jak chce a čím chce :-)
Ještě dodatek. Topit v Petrách spůsobem horním odhoříváním je možné. Kamna se naplní asi do 2/3 uhlím a zatápí se na uhlí horníma dvířkama.
Kamna s odhoříváním, to znamená s oddělenou násypkou se vyráběly v padesátých letech "Klubky" a v sedumdesátých letech "Fikoterm U 6,3". Podobný nebo možná stejný spůsob spalování používají teplovodní kotle Dakon. Mají navíc sekundární vzduch pro lepší spalování. Jsem toho názoru, že v současné době se nic podobného na Českém trhu není.
ZZ Zdeněk Zedníček @zdenek.zednicekZdravím :-)
Ano jak píšete, pane Zedníčku později jsem se JEŠTĚ dozvěděl, že správný název pro kamna typu "club"je KAMNA STÁLOŽÁRNÁ zatímco správný název (dle kamnářů) pro kamna typu "petry" je KAMNA NÁSYPNÁ.
A dovolil bych si malou poznámečku clubky se žel již nevyrábí byly a ještě jsou velmi oblíbené protože jejich výhodou je možnost topit nepřerušovaně, podobné ohniště se spodním odhoříváním mají i prvorepubliková kamna "celus" (patent celus) která ale na rozdíl od klubek odhořívají spodem směrem "dozadu" namísto doboku a mají tam ještě "přídavný vzduch" (tuším jsou tam 4 díry) vzhledově jsou celusky jako petry nebo staré musgrávky.
Co se týká těch kamen násypných tedy "peter" tak tam je pro čisté odhořívání shora a dobrou regulaci ještě důležité aby měly i horní tedy sekundární vzduch můžete je plnit do 2/3 jak píšete, ale klidně je lze naplnit až po spodní okraj horních dvířek dají pak delší výkon a dle mých zkušeností je to většinou "výhodnější".(nejlépe hn.uhlí ořech 1) V násypných kamnech lze také topit bez přerušení podobně jako v clubkách ale místo uhlí se musí užít koks, na žhavé shora palivo nasypete, horní vzdušník nahoře můžete uzavřít a spodním nastavíte požadovaný výkon, koks pomaloučku prohořívá ze spodu nahoru a z komína se nekouří, při rozumném přívodu vzduchu se kamna "nežhaví" vždy jen dosypete a sem tam proroštujete a kamna jedou stále.
Za pozornost ještě stojí, že někteří předchůdci dnes známých "peter" (tedy kamen násypných) byly i násypná kamna s tzv. "TAHY" kouř nešel přes deflektor kouřovodem do komína jako u peter nebo musgraves ale po roztopení se vzadu nahoře "posunulo šoupě" a kouř šel shora dolů až pod popelník a druhým kanálem opět nahoru a pak teprve do komína, tím se velmi zvýšila účinnost a tím i hospodárnost kamen, dnes jsem na trhu něco podobného neviděl snad možná jen šachtová násypná kachlová kamna od vysočanky (kemas) ty mají také tahy (jak jsou řešené nevím) mezi tyto kamna ("petry s tahy") patřily například kamna R+A, nebo kamna SUPER NORMA, FENOM atd....
Pak ještě existovala kamna která dokonce uhlí částečně i "splyňovala" a plyny pak "dopalovala" čímž dosahovala velmi vysoké účinnosti, princip byl obdobný asi jako u kamen club ovšem nahoru nad uhlím byly ještě vznikající těkavé látky jež se teplem z uhlí uvolnily vedeny zpět dolů zvláštním kanálem do "žároviště" kde docházelo k jejich spalování, např. kamna PRAGA SPECIAL...
Cena benzínu
EM energyman man @energyman.manCena hnědého uhlí ořech 1, zakoupeno 9.8.2013 činila bez DPH-270 Kč/q, v místě mého bydliště.
Právě špekuluji,zda koupit Kerpen 2u4p,nebo wamsler calor S...topím odhoříváním a prohoříváním cca rok a nemá to chybu,jen bych už vyměnil staré netěsnící a popraskané Petry.
PS Petr Studeník @petr.studenikVloni jsem měl uhlí-ořech 1 bílina,to se topilo odhoříváním pěkně,letos mám hnědouhelné brikety rekord 6" a s tím to moc nejde....lepší by byly 2", a nebo se vrátit ke klasice ořech 1.
Dobrý den,
já jsem vybral kamna na topení odhořívacím způsobem a to Throma Filex H.
V návodu výrobce neuvádí možnost topit odhořívacím způsobem, ale kamna jsou šachtová a je možné topit v nich hnědým uhlím, takže přes noc budu topit odhoříváním.
Kamna mají výkon 5kw jsou o dost menší než Kamino 8 nostalgie, Thorma Marburg a Wamsler Carla. Kamna mám do prostoru obývák s kuchyní 24m², předsíň 3m², koupelna 4,6m². Celkem tedy nějakých 70m³ s menšími úniky tepla. Kamna jsou v rohu obýváku a teplo se dostává přes předsíň i do koupelny.
Na kamnech kladně hodnotím táhlo roštu ovládané bez nutnosti otevírat dvířka, tj. nachází se vedle nich. Relativně velké sklo ve srovnání s velikostí kamen. Velikost topeniště.
Nyní mám v místnosti 25 °C při 2hodinovém topení dubovými odřezky a venkovní teplotě 14 °C. Teplota na začátku topení byla 18 °C. Co mě opravdu nadchlo je ta velikost a hlavně hloubka topenišťě, je to takovej mini kotlík.
Až budu mít zkušenost s odhořováním, dám vědět.
K topení používejte rady výrobců a ne nějakých blábolů z internetových diskusí. Jestliže výrobce doporučuje nějaký způsob topení, tak nevymýšlejte vlastní cestu. Dříve se sice topilo v Petrách všelijak, v dnešní době už odhořívání v Petrách a ostatních není výrobci doporučeno. Klesá výkon a účinnost spalování. Kamna určená k odhořívání byly např. Clubky. Při srovnání konstrukcí Clubek a všech těch prohořívacích kamen doporučovaných panem Malíkem zjistí i laik zásadní rozdíl. Že to panu Malíkovi dodnes nedošlo a dál tyto nesmysly o kvalitním topení odhoříváním podsouvá dalším je věc, které se nedá zabránit, jen nato lze upozornit.
TJ Tomáš Jedno @tomas.jednoVážený pane Jedno
Rozlišují se dva způsoby spalování uhlí.
1. Prohořívací způsob- uhlí prohořívá ze spodu nahoru. K tomuto způsobu můžeme připočítat i ty Clubky. Jde o kamna se SPODNÍM ODHOŘÍVÁNÍM - u Clubek přesněji ze spodu, bokem. Jsou na to určena, konstrukčně mají dvě šachty, nebo dva postranní kanály dle typu a značky.
2.Odhořívací způsob-uhlí odhořívá shora dolů, u kamen jednošachtových např. ty Petry (kerpen 2u4p)
ZNOVU OPAKUJI ČISTĚ PRO VÁS NÁVOD Z ROKU 2005 UVÁDÍ TENTO ZPŮSOB JAKO NAPROSTO LEGITIMNÍ A OPODSTATNĚNÝ U KAMEN KERPEN 2U4P b).
KAMNA 2U4P b) Z ROKU 2005, JSOU NAPROSTO KONSTRUKČNĚ IDENTICKÁ KAMNA S KAMNY KERPEN 2U4P b) Z ROKU 2013. NENÍ MEZI NIMI ŽÁDNÝ ROZDÍL, VŮBEC ŽÁDNÝ ROZDÍL. PROTO OPAKUJI ZNOVU A OPĚT JE NAPROSTO LEGITIMNÍ A V SOULADU S VÝROBCEM THORMA V TĚCHTO KAMNECH TAKTO TOPIT. VÝROBCE NEOMEZIL PLATNOST NÁVODU PRO TATO KAMNA Z ROKU 2005 ŽÁDNÝM DATEM, PROTO TOTO PLATÍ I NADÁLE.
A CO SE TÝKÁ TĚCH "BLÁBOLŮ"
1. JE TO VÝROBCEM UDÁVANÝ ZPŮSOB (THORMA) MOŽNOST NASTAVENÍ ODHOŘÍVÁNÍ UDÁVÁ V KATALOGU KE KAMNŮM MAJOR MINOR I LA NORDICA, DÁLE JAKO ODHOŘÍVACÍ KAMNA SE UVÁDÍ I NAPŘ. KAMNA SUSLER (minimálně 3 typy.) . (JISTĚ BY SE NAŠLI I DALŠÍ VÝROBCI)
2. VŠE CO JSEM UVEDL K ODHOŘÍVÁNÍ UHLÍ SHORA JE VÝSLEDKEM LETITÉ PRAXE A ZKUŠENOSTÍ, NA SVOU ODPOVĚDNOST PROHLAŠUJI ŽE JE TO TOPENÍ, EFEKTIVNÍ, ÚSPORNÉ, STÁLOŽÁRNÉ, BEZOBSLUŽNÉ, NEKOUŘIVÉ,BEZPEČNÉ.,
3. JSEM SCHOPEN KOMUKOLIV TENTO ZPŮSOB V PRAXI UKÁZAT A PŘEDVÉST VČETNĚ UKÁZKY I RŮZNÝCH ZPŮSOBŮ NASTAVENÍ TÉTO REAKCE I ZPŮSOBŮ KOMBINOVANÝCH, I OSTATNÍCH ZPŮSOBŮ TOPENÍ VČETNĚ SPALOVÁNÍ BRIKET PROHOŘÍVÁNÍM ZE SPOD. I TRADIČNÍM PŘIKLÁDÁNÍM.atd.
4. MOHU S ČISTÝM SVĚDOMÍM PROHLÁSIT, ŽE JDE O VÝBORNOU ALTERNATIVU K TRADIČNÍMU PŘIKLÁDÁNÍ NEBO PROHOŘÍVÁNÍ UHLÍ ZE SPOD U JEDNOŠACHTOVÝCH KAMEN.
ZÁVĚREM SI VYPROŠUJI VAŠE POZNÁMKY O BLÁBOLECH. BLÁBOLY V TOMTO SMĚRU PÍŠÍ LIDÉ KTEŘÍ TAKTO NIKDY NETOPILI, POUŽILI NEVHODNÉ PALIVO, NEBO SE TO PROSTĚ NENAUČILI AČKOLI JE TO VELICE JEDNODUCHÉ.
A ZVLÁŠTĚ PRO VÁS PANE JEDNO UVÁDÍM ZNOVU:
TENTO ZPŮSOB JE OVĚŘENÝ A FUNGUJE VELICE VELICE DOBŘE AT SE VÁM TO LÍBÍ NEBO NELÍBÍ, S TÍM SKRÁTKA NIC NENADĚLÁTE, MNOZÍ JIMŽ JSEM PORADIL VYZKOUŠELI A JSOU SPOKOJENI.
TAKÉ CHCI UPOZORNIT NA TO, ŽE NIKOHO A KONKRÉTNĚ VÁS PANE JEDNO NENUTÍM TAKTO TOPIT, AŤ SI KAŽDÝ TOPÍ JAK CHCE TO JE KAŽDÉHO VĚC A JÁ TO RESPEKTUJI, NIKOMU NIC NEVNUCUJI. TO CO ZDE UVÁDÍM JE ALE PODLOŽENO PRAXÍ, ZÁLEŽÍ NA KAŽDÉM JAK S TÍM NALOŽÍ.
Začnu tak nějak od začátku tedy u kamen. Abychom mohli v kamnech topit horním odhoříváním je třeba aby kamna splňovala určitá základní kriteria. Jaká to jsou?
´Předně kamna musí mít šachtu. Dále přívod primárního a sekundárního vzduchu., roštové ohniště a pochopitelně je třeba aby směla stápět i uhlí.
Zda-li jsou kamna prosklená či mají klasická litinová dvířka již není zas až tak podstatné, pravdou ale je,že tradiční regulace sekundárního vzduchu pomocí vzduchové růžice u horních dvířek má určitou výhodu před již (u mnoha prosklených modelů) přednastaveným množstvím sekundárního vzduchu z výroby ovšem ani toto řešení není na závadu.
Při výběru vhodného modelu kamen je dobré alespoň orientačně vědět jaký od nich požadujeme výkon, čili stačíli nám 5kw nebo potřebujeme vytopit velké prostory (např.150-200 kubíků) a nebo také máme velké tepelné ztráty úniky (netěsná okna dveře nezateplený starý dům se silnými zdmi atd.) pak volíme kamna např. 8kw, pochopitelně kdo chce může si ztráty spočítat atp.
Pak-liže jste již v domku sporák měl, pak se můžete orientovat i podle jeho výkonu. (stačil-li vám)
Dále bychom neměli mít užší komín než je průměr odtahového hrdla kamen. Většině kamen na uhlí jež se objevuje v současnosti stačí průměr 120mm.
Je také dobré si ujasnit zda-li chceme aby kamna měla např. i varnou plotnu, nebo máme i estetické požadavky (sklo atd.)
Tolik jen ve stručnosti.
A nyní konkrétně.
Ano tento způsob topení není již dnes v návodech většinou zminován ačko-li dříve např. u peter zminován v návodu byl. (návod mám doma) Přesto je možno v mnoha kamnech jež splňují "ona základní kritéria " viz. výše takto úspěšně a efektivně topit.
Mám osobní zkušenost především s modelem Kerpen 2u4p (petry) od firmy Thorma a rovněž s modelem Calor A od firmy Wamsler, v obou kamnech lze úspěšně topit odhoříváním uhlí shora při minimální nulové kouřivosti a dlouhé výhřevnosti. V obou případech se jedná o 5kw kamna. V případě Kerpenů mám odzkoušeno stápění jak hn. uhlí ořech 1 tak i kostky. Kostka se při horním odhořívání sice hůře zapaluje (pokud na ní nenasypeme něco ořechu 1) je třeba nastavit kamna na vyšší okamžitý výkon (horní klapka na polovinu spodní celá otevřená po rozhoření ubereme) avšak výkon je opravdu úctyhodný. Já osobně ale používám ořech 1, kamna se lehce zapalují a dle nastavení jsou schopna hřát až 12 hodin. Co se týče Caloru A mám odzkoušeno spalování ořech 1 hn. uhlí. Tato kamna mají vyšší a o něco širší šachtu a pokud se naplní skoro úplně po okraj horních dvířek pak jsou po rozhoření a následném zregulování na minimální výkon schopna temperovat až neuvěřitelných 20 hodin (někdy i 25 do naprostého vychladnutí) Calor má totiž větší delektor než Kerpen a je tudíž schopen spalovat pomaleji a rovněž s minimální většinou nulovou kouřivostí. Jsou to ale kamna o něco náročnější na tah a jejich určitou nevýhodou je ovládání roštu jen při otevřených spodních dvířkách. Co se temperování ale týče jsou to kamna výborná. Chceme.-li u nich dosáhnout při odhořívání uhlí shora max. dobu temperování je nutné zaslepit dírku ve spodní klapce jež tam nyní výrobce vrtá, jde o jednoduchou operaci, stačí zamáznout kamnářským tmelem, ńebo zavařit.
PM Petr Malík @petr.malik088Pokud se tedy rozhodujete pro 5kw model kamen mohu doporučit např. Kerpen 2u4p,(filex atd.) nebo Calor A. Dále by takto měla dobře fungovat kamna Calor T,S, nebo kamna Vulkan od fi. Alfa Plam. Již na první pohled Vás na možnost spalovat hn. uhlí odhoříváním shora upozorní výška kamen (mají šachtu.)
Pokud se budete orientovat více méně na uhlí můžete volit třebas ty Calory na kontinuální provoz s hn. uhelnými briketami jsou pak lepší modely jež mají roštové táhlo zevně ovládané např. Kerpen či ten vulkan. (prašnost) Jinak jsou to kamna která jsou až na určité odlišnosti principielně obdobná.
Pokud chcete opravdu velký výkon, a budete volit kamna 8kw, pak by takto měli vyhovovat např. kamino 8 klasik (bez skla) nebo kamino 8 nostalgia se sklem, nebo kamna Marburg od Thormy.(nebo i dříve u nás prodávané kamna susler)
Výběr kamen ale není tímto zdaleka omezen, je také možné užít kamna se šachtami polovičními či třetinovými, zde je ale lépe kombinovat uhlí se dřevem čili na násypu uhlí topím dřevem a posléze (až chci) přidáte více vzduchu spodním vzdušníkem a začne odhořívat uhlí. atd.
Čili jde o modely např. od Thormy odvozené od Kerpenů jako jsou třeba Milano, Verona, Merano, atd.
Máte-li dotazy ptejte se, budu-li vědět odpovím.
Přeji dobrý den
S tímto způsobem topení mám velice dobré dá se říct již letité zkušenosti a proto Vám ho mohu vřele doporučit, je to opravdu dobrá volba. Petr M.
PM Petr Malík @petr.malik088Ještě bych se rád vrátil k Vašemu dotazu, zda-li jsou některá kamna přímo výrobcem k tomuto způsobu topení výslovně určena.
Ano, jedná se o kamna KERPEN 2U4P verze A (tmelený šamot) V návodu s datem 02. 2005 se výslovně uvádí dvojí způsob topení:
a) prehorievanie zdola nahor (zakurovanie zdola)
b) prehorievanie zhora nadol (zakurovanie zhora)
Tento typ kamen Kerpen 2u4p a) se vyrábí dodnes ve stejném provedení. Jde o naprosto identická kamna s těmi co jsem zakoupil před lety, přesto výrobce v návodu tyto dva způsoby topení vůbec neuvádí.
Na trhu se můžete setkat i s kamny Kerpen 2u4p verze b) jde o shodná kamna jako verze a) mají pouze sesazené šamoty místo tmelených, jednolitou plotnu a tvarově odlišná dvířka, jinak funkčně a rozměrově jako verze a) a rovněž v návodu o 2 způsobech topení ani slovo.
Důvod, proč se nyní u stejných kamen neuvádí i stejný návod jako před lety mně není přesně znám.
Nevhodný příspěvek
Pokud chcete upozornit redakci na diskusní příspěvek, který svým obsahem porušuje pravidla diskusí na portálu TZB-info, klikněte na tlačítko Odeslat. V diskusích jsou nepřípustné zejména příspěvky vulgární, urážlivé a nesouvisející s tématem dané diskuse.
Vyberte způsob sdílení
Přihlášení
nebo se přihlaste emailem
Nemáte účet?
Vypadá to, že nejste přihlášen
Registrací a přihlášením získáte mnoho výhod. Neunikne vám žádný nový příspěvek u oblíbených témat, můžete se ptát i odpovídat.
Technická podpora
Máte potíže s přihlášením, vkládáním příspěvků, nebo se správou vašeho profilu? Napište nám! Uvítáme také připomínky, podněty a nápady k vylepšení diskuzního fóra. Děkujeme.