Nejnavštěvovanější odborný portál pro stavebnictví a technická zařízení budov

Pomoc při výběru rozdělovače - KK kombinace podlahové/radiátory

Autor: Zdeněk Kratochvíl
Datum: 08.08.2020 00:07
uživatel: 132862


Fotogalerie:

Dobrý den,
obracím se na Vás s prosbou o pomoc při výběru rozdělovače pro podlahové topení. Aktuálně jsem ve fázi rekonstrukce RD, kdy přichází na řadu kotelna a podlahové topení. Na rekonstrukci máme zpracovaný kompletní projekt, takže z něj můžeme vycházet. Zdrojem vytápění je plynový KK ARISTON GENUS ONE SYSTEM 18 např. zde https://www.gas.cz/ariston-genus-one-system-18/produkt/13972/248/#descriptionKotel bude instalován v kombinaci se zásobníkem TUV DRAŽICE OKC 160 NTR/HV např. zde https://www.gas.cz/drazice-okc-160-ntrhv/produkt/3105/30/

V 1.NP bude umístěno podlahové topení a ve 2.NP (obytné podkroví) budou instalovány radiátory.

Intenzivně řeším jaký zvolit rozdělovač pro kombinaci podlahovky s radiátory. Poptal jsem několik firem, četl diskuse a zjišťoval informace v různých článcích. Nejhorší je, že spousta topenářů, firem a lidí na fórech se v názorech liší. V projektu je uvedena jako možná varianta 5. okruhový rozdělovač zn. Rehau, který bude vybaven oběhovým čerpadlem s trojcestným směšovacím ventilem.

Podle nabytých vědomostí (dosti omezených) jsem vybral z nabídek, které mi zaslaly firmy tyto rozdělovače:

1. od firmy Ivar tento UNI set: https://www.ivarcs.cz/katalog/vytapeni-ivartrio/unimix-univerzalni-sestava-pro-kombinaci-podlahoveho-vytapeni-s-radiatorovym-vcetne-skrine-p140574/

2. od firmy TopHeating tento set: https://www.1-topeni-levne.cz/katalog-podlahove-topeni-cenik/rozdelovace-s-cerpadlem_221/rozdelovace-nerez_222/produkt/rozdelovac-engine-power---nerez-5-okruhu

Prosím tedy o radu, zda je můj výběr vhodný z hlediska správné funkčnosti otopné soustavy, případně zda je nutné, či vhodné sety něčím doplnit, ba naopak jsou vybaveny něčím, co je zbytečné apod.

Díky

odpovědět na příspěvek

Příspěvky v této diskusi vyjadřují názory čtenářů. Redakce portálu TZB-info nemůže ovlivnit jejich obsah, ale vyhrazuje si právo je odstraňovat.
Chronologický seznam příspěvků
Mirek Svejda10.08.2020 08:38
Josef Vavra10.08.2020 07:46
Jozef Homola10.08.2020 07:18
Zdeněk Kratochvíl10.08.2020 00:46
Zdeněk Kratochvíl09.08.2020 22:58
Zdeněk Kratochvíl09.08.2020 22:37
Josef Vavra09.08.2020 18:35
Lubomir Švarc09.08.2020 18:28
Pavel Wolf09.08.2020 17:54
Mirek Svejda09.08.2020 12:45
Josef Vavra09.08.2020 09:23
Jozef Homola09.08.2020 07:30
Zdeněk Kratochvíl09.08.2020 01:04
Mirek Svejda08.08.2020 23:41
Zdeněk Kratochvíl08.08.2020 21:54
Mirek Svejda08.08.2020 01:40

Příspěvky
Autor: Pavel Wolf
Datum: 09.08.2020 17:54 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 126740
reakce na ...
Jestli je dům trochu dobře izolovaný tak s nějakou zónovou reg. žádný pokles teploty asi nedocílíte ani úsporu, takže efekt 0. Podle mne to jsou špatně investované peníze a hlavně když to budete kupovat komplet od nějaké firmy cena bude veliká, ty peníze bych investoval třeba do posílení zateplení horního stropu. Pro to PT stačí max. ekvitermní reg. za 1200. Jestli uděláte PT všude tak je asi ekvitermní reg. součásti kotle (to nevím) potom jen udělat jak tu bylo psáno malé rozdíly na smyčkách a seřídit průtoky. Trochu nevýhoda jen PT je že si rychle nepřitopíte. Možná že to máte řešené jinak.

Autor: Josef Vavra
Datum: 09.08.2020 18:35 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 132837
reakce na ...
Já bych řekl, že je to naopak. U dobře zatepleného domu mam na jihu o pět stupňů víc, než na severu. Když je pár dnů zataženo, tak se rozdíly srovnají. Ale máte pravdu, jde to okny vyvětrat :-) Proč vlastně šetřit cizí peněženky....

Autor: Josef Vavra
Datum: 09.08.2020 09:23 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 132837
reakce na ...
Aby bylo trio "zadarmoradičů" úplné, tak se také připojím.
Seřízená otopná soustava je vlhkým snem mnoha projektantů. Ve skutečnosti to topí "tak nějak" a regulaci dělá uživatel otevřeným oknem a nebo si prostě zvykne.
Z tohoto pohledu je nejjednodušší zapojit vodu z kotle do radiátorů a zpátečku z nich připojit na jednoduchý rozdělovač podlahového topení(bez čerpadla). Zpátečku z podlahového topení rovnou do kotle. K úplnému řízení připojíte volitelně nastavitelné ventily jako zkraty větví.
O něco složitější je soustava dle těch Vašich projektantů. Místo trojcestného ventilu dáte obyčejné Tčko a množství vody do podlah řídíte přiškrcením vody z kotle. Pak funguje ekviterm pro podlahy a u radiátorů můžete použít termohlavice pro kompenzaci slunečních zisků.
Pokud to chcete udělat fakt dobře, tak všude podlahovku a kompletní zónové řízení. Je to investice do nějakých 3 tis. Kč a výhodou je jak dálková správa a monitoring provozu, tak výrazně vyšší komfort.
Zde doporučovaná zapojení mají nevýhody v nedodržení teplotního spádu pro optimální provoz kotle, neřeší optimální teplotní náběh jednotlivých okruhů a neřeší ani vzájemné okrádání o průtoky vody. Ale je to na Vás. Jak si to postavíte, takové to budete mít. Pro začátek bych doporučil prostudovat soubor analýz několika domů (porovnáte je s tím svým)
http://kondenzace.kvalitne.cz/kks/spotreby.xlsx
a na stránkách jistě najdete i matematické podklady k potřebným výpočtům. Pokud si nebudete jistý, zdarma je s Vámi projdu.
Vše reálně ověřeno, proto si mohu dovolit za řešení ručit i finančně. Aby to nedopadlo třeba jako vlákno
https://forum.tzb-info.cz/146045-elektrokotel-a-zonova-regulace#text163

Autor: Mirek Svejda
Datum: 08.08.2020 01:40 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 123537
reakce na ...
Jsou v podstatě tři základní typy rozdělovačů
1) rozdělovače s trojcestným ventilem. Ty jsou určeny pro systémy s akumulační nádrží nebo anuloidem. Ten tam sice máte nakreslený, ale nehodí se
2) sériové rozdělovače, nebo taky rozdělovače pro kombinované vysokoteplotní systémy. To je i případ 2 (TopHeating). Tento typ rozdělovače použije jen blbec. Podívejte se do manuálu třeba kotlů Geminox. Máte tam fotku podobného rozdělovače přečkrtnutého s výrazným popisem, že tento opravdu ne.
3) paralelní rozdělovače, nebo taky rozdělovače určené pro kombinované nízkoteplotní systémy. Ten potřebujete Vy, ale ve Vašem výběru to není žádný.
4) různé přiohnuté kombinace. Sem patří i ten Ivar. Ten je sice vhodný, ale je to univerzální rozdělovač. Díky tomu je neúměrně drahý a málokdo ho umí nastavit.
Vysvětlení rozdílů najdete třeba zde:
https://forum.tzb-info.cz/113129-smesovaci-rozdelovace-pro-podlahove-vytapeni

Pro Váš systém se hodí např.
https://www.toptherm.info/produkt_cat/6-smesovaci-sestava-s-rozdelovacem-podlahoveho-vytapeni/
TOP 557 A je s regulací termoventilem
TOP 559 A je určený pro elektronickou regulaci
Případně od firmy Giacomi
R557FS-W s pevnou regulací
R557FMK-W s elektronickou regulací

V případě směšovačů se servem musíte dokoupit příslušný ekvitermní regulátor
V případě pevné regulace budete regulovat ručně nebo dokoupíte zónovou regulaci.
Ve všech případech je vhodné dokoupit i havarijní termostat který vypíná vypíná oběhové čerpadlo nebo kotel při překročení nastavené teploty

Autor: Zdeněk Kratochvíl
Datum: 08.08.2020 21:54 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 132862
reakce na ...
Dobrý den pane Švejdo, moc Vám děkuji za obsáhlou odpověď. Je k nevíře, že mi firma, která se tím živí, pošle v nabídce dle mého projektu a zadání rozvaděč, který je zcela nevhodný (viz. TopHeating). Projdu si pečlivě Vámi doporučené výrobky a něco si o tom načtu.

Děkuji a mějte se.

Autor: Mirek Svejda
Datum: 08.08.2020 23:41 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 123537
reakce na ...
V projektu máte namalovaný rozdělovač s trojcestným ventilem (3CV) . Ten se používá běžně, ale jen pro kombinaci s anuloidem. Jde totiž o to, že víceokruhový systém musí být navržený tak, aby se okruhy vzájemně neovlivňovaly. Proto se někdy používá anuloid. Anuloid tam nemáte, ve Vašem případě je zbytečný, jenže pak tam nemá co dělat rozdělovač s 3CV. Nakreslete si, jak to vypadá s plně otevřeným a zavřeným 3CV. Pokud je otevřený, jsou čerpadla zapojená v serii a přetahují se. Dokonce může dojít k tomu, že se otočí směr proudění vody.
Další podmínkou je, že v případě KK je potřeba navrhnout systém tak, aby se vracela co nejchladnější voda, jinak se výrazně zhoršuje účinnost. Proto je výhodnější udělat všude podlahové topení. Proč máte v jednom patře radiátory ? Pokud je to nutné, měl by jste mít radiátory navržené na nízkoteplotní režim. Můžete doplnit tepelné ztráty místností ? Velikosti radiátorů se mi nelíbí. Buď s tímto nepočítal, nebo to máte pasivní dům.
Podmínka na nízkoteplotní provoz vylučuje sériové rozdělovače. Podívejte se do manuálu rozdělovače TopHeating z Vašeho odkazu. Máte tam uvedený rozsah vstupních teplot 65 až 90st. Vy by jste měl většinu sezóny topit do radiátorů vodou s teplotou kolem 45st. Pro tyto teploty ale rozdělovač nefunguje a navíc zase dochází k vzájemnému přetahování čerpadel.
Pro Vás je opravdu nejvhodnější paralelní rozdělovač. Ten se chová stejně jako výkonnější radiátor s termohlavicí. Díky zapojení se čerpadla nemohou ovlinovat. Dále jsem si všiml, že ve složení podlahy máte systémové desky. To je jen zbytečné navýšení ceny.
Dále bych se zeptal, jak to chcete regulovat, jaká je Vaše představa.

Autor: Zdeněk Kratochvíl
Datum: 09.08.2020 01:04 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 132862
reakce na ...
Fotogalerie:
V prvé řadě děkuji, že máte čas a chuť se mému problému věnovat. Mám pocit, že jsem konečně narazil na člověka, který této problematice opravdu rozumí. Nejste první kdo se nad projektem pozastavuje. V době kdy byl projekt tvořen jsem se tak dopodrobna o vytápění nezajímal, jsem v tomto oboru laikem. Nechal jsem si namluvit, že je podlahové topení v obytném podkroví zbytečné a zvlášť v případě suché skladby stropu a podlah. Skladba dle projektu je následující:
- NÁŠLAP. VRSTVA (LAMIN. PODL., KERAM. DL.) 15 mm
- SEPARAČNÍ VRSTVA DLE NÁŠLAPNÉ VRSTVY
- HYDROIZOLACE
- 2X PODLAHOVÁ DESKA 25 mm
- TEPELNÁ IZOLACE - KROČEJOVÁ 60 mm
- DŘEVĚNÁ PRKNA NEBO OSB DESKY 25 mm
- STROPNÍ TRÁMY 180/210 mm 210 mm
- PODBITÍ
- KOVOVÝ ROŠT PRO SDK 100 mm
- TEPELNÁ IZOLACE AKUSTICKÁ 100 mm
- VNITŘNÍ OBKLAD SDK 12,5 mm
CELKEM 450 mm

S touto informací jsem dále pracoval a počítal jsem s tím, že budou v horním patře radiátory. Avšak čím více jsem se tomuto problému začal věnovat a pročítal jsem různé diskuse, tak jsem dospěl k názoru, že by bylo mnohem lepší a snadnější udělat podlahové vytápění všude, obzvlášť když bude dům vytápěn plynovým kondenzačním kotlem. Teď už vím, že existují i různé systémy pro podlahové vytápění suchou cestou, nicméně stropy jsou v současné době již rozpracované a hlavně mám už nakoupený veškerý materiál určený pro výše uvedenou skladbu. I přes to, však aktuálně s touto variantou pracuji a zjišťuji možnosti jak skladbu podlahy v podkroví upravit pro podlahové topení. Toť k Vašemu dotazu proč byly zvoleny v patře radiátory.

Pokud bych zůstal u verze s radiátory, tak z Vámi doporučených rozdělovačů zvažuji Toptherm TOP 557 A s regulací termoventilem. Držím se rčení, že v jednoduchosti je krása.

Co se týká způsobu regulace, toto aktuálně také řeším. Teprve vše načítám. Například teď se aktuálně zajímám o možnost doplnění rozdělovače o elektrotermické hlavice v kombinaci s prostorovými termostaty. Ale jak uvádím, ještě teprve zjišťuji. Co vy si o tom myslíte?

Systémové podlahové desky jsem již zavrhl dříve a jsem rozhodnut pro instalaci folie.

V příloze zasílám výňatek z projektu s tepelnými ztrátami místností.

Ještě se Vás zeptám, pokud bych nakonec zapracoval na variantě, že bych podlahové topení dal všude, jaký by jste doporučil v tomto případě rozvaděč a jak se pak řeší žebříkové radiátory v koupelnách? Například v tomto článku https://vytapeni.tzb-info.cz/podlahove-vytapeni/3758-regulace-podlahoveho-stropniho-a-stenoveho-vytapeni-a-chlazeni-i jsem se dočetl následující: (přímo cituji)

Okruh podlahového vytápění je napojen na rozdělovač a sběrač podlahových okruhů. Teplonosná látka protéká přívodní trubkou podlahového vytápění do jednotrubkového šroubení, kde se dělí dle nastaveného poměru zatékání tak, že určitý díl průtočného množství vstupuje do otopného tělesa. Celkové průtočné množství vystupující z připojovacího šroubení je ochlazeno v závislosti na podílu průtoku teplonosné látky otopným tělesem. Výkon otopného tělesa ovládá termostatická hlavice. Je-li otopné těleso uzavřeno, topí pouze podlahové vytápění. Celkový požadovaný topný výkon se rozdělí mezi otopné těleso a podlahové vytápění. Doporučujeme podlahové vytápění navrhnout pouze k temperování podlahové plochy tak, aby instalace otopného tělesa nebyla zbytečná.

Otopné žebříky lze připojit Ventilem E-Z v jednotrubkovém provedení. Poměr dělení průtoků je 35% / 65%. Do otopného tělesa může zatékat maximálně 35% z celkového průtoku podlahovým okruhem. Ventil E-Z se osadí termostatickou hlavicí. Výhodou jednobodového připojení pomocí ventilu E-Z je možnost osazení volného vývodu otopného žebříku elektrickou topnou tyčí, kterou lze žebřík vytápět i mimo topnou sezónu např. k vysoušení textilií.

Autor: Jozef Homola
Datum: 09.08.2020 07:30 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
Fotogalerie:
(p. Zdeněk Kratochvíl)

Přečetl jsem Váš příspěvek a mohu doporučit jediné. Zjednodušte regulaci na nejjednodušší způsob a to bez jakýkoliv elektronických ventilů a "omezovačů" a termostatů.
Regulace výkonu topení podle období se dělá už v kotli. Ten dnes dokáže držet potřebnou výtupní teplotu vody s přesností jediného °C. Tu teplotu může určovat člověk a nebo bez starosti ekviterm, který reaguje na stav venku.
Jakékoliv termostaty v místnostech regulaci nezlepší a jenom zhorší a "znepřesní". Podlahové topení má velkou výhodu v samoregulaci. Tam kde v místnosti stoupne teplota nějakým jiným ziskem automaticky klesá výkon předaný podlahou v dané lokalitě. Jakékoliv inzerce o funkčnosti útlumů v řádu °C na noc jsou mimo realitu.
Poznámka:
Nenarazil jsem na údaj o plošném tepelném výkonu vašich podlah.

Edit
Ještě jsem se podivil, že někdo v roku 2020 navrhuje otopnou vodu v nátoku 60°C u radiátorů (běžně je to 55/45°C) a nebo u podlahového topení 47/37°C. Nic takového jsem v posledních 20-ti letech nikomu nedoporučil.

Autor: Zdeněk Kratochvíl
Datum: 09.08.2020 22:37 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 132862
reakce na ...
Fotogalerie:
Dobrý den, děkuji za reakci a za rady. Jak jsem již psal panu Švejdovi, nejste první kdo se nad projektem pozastavuje. Již více lidí z oboru mi potvrdilo, že se projektant zasekl někde v dávných dobách.

Pro představu zasílám ještě půdorys 1.NP

Autor: Mirek Svejda
Datum: 09.08.2020 12:45 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 123537
reakce na ...
Podlahové topení nebo radiátory je osobní volba každého. Zde třeba pan Homola preferuje radiátory. Já jsem měl striktní podmínku, že si to mám udělat jak chci, ale nikde nesmí strašit radiátory. Pokud navíc děláte podlahy mokrou cestou a ještě pokud si to děláte svépomocí, je volba jasná. PT pak vyjde jednoznačně nejlevněji. V případě realizace suchou cestou je to horší. Systémy PT co znám, vychází dost draho. Tady záleží co preferujete. Radiátory Vás téměř jistě vyjdou levněji, ale komfort je horší, překáží radiátory a bude nižší účinnost topení. V případě komplet PT zase vyjde jednodušší a levnější regulace a stačí jednoduché rozdělovače bez směšovače a čerpadel. Osobně nemám rád suché podlahy. Jedním z důvodů jsou i dost časté stížnosti na vrzání a prohýbání podlah v místech, kde se chodí. Já sám bych radši udělal podlahu mokrou cestou z anhydridu.

Co se týká regulace pro kombinaci Radiátor/PT je nejhorší volba jeden prostorový termostat vypínající kotel. Radiátory/PT a přízemí proti podkroví mají zásadně odlišnou dynamiku topení. Proto to nikdy nemůže pořádně fungovat. Osobně bych nechal regulaci radiátorů na ekvitermu kotle + termohlavice na radiátorech. Není ale vhodné osazovat termohlavice všude. Je to i zbytečné, stejně nakonec zjistíte, že je budete používat jen na uzavření radiátoru.
V případě PT obvykle radím, aby jste si připravil krabičky v místech plánovaných termostatů a natahal od nich třížilové kabely k rozdělovači PT. Nemusíte dělat ani to, protože dneska se běžně používají bezdrátové regulace, ale je to samozřejmě dražší. Po čase uvidíte sám, zda to potřebujete. PT totiž má obrovskou samoregulační schopnost. I s manuálně ovládanou teplotou oběhové vody stačí upravit teplotu párkrát/rok. Pokud si nehrajete na přesné teploty v jednotlivých místnostech a ještě individuálně nastavitelných v různých časech, tak zjistíte, že je to všechno zbytečné. Kromě toho rychle zjistíte, že představa, že budete topit přes den na 23st a v noci nastavíte pokles třeba na 18st nefunguje. To funguje v nazateplených domech. V novostavbách nebo slušně zateplených domech to prostě nejde. Nejjednodušší a i nejekonomičtější je topit trvale na konstantní teplotu a pak nepotřebujete žádnou regulaci. Tak to v podstatě provozuji i já.

Bez systémové desky je to především levnější. Pokud Vám to bude dělat firma, tak ty obvyle preferují systémové desky. Hádejte proč.

V případě PT je velice vhodné realizovat všechny okruhy se zhruba stejnou délkou. Vy máte PT pro zádveří, chodbu, koupelnu a obývák. Plochy okruhů máte od 5m2 do 18m2. To není moc vhodné. Radši bych obývák rozdělil na tři okruhy a zádveří a koupelnu udělal jedním okruhem. Z rozdělovače teplou trubkou do koupelny a ze zpátečky namotat zádveří. Počet okruhů zůstane stejný, ale srovnáte si délky okruhů a tím si zajistíte jednodušší a stabilnější vyregulování. Ono je to dneska tak, že se často udělá blbě projekt a vyregulování se pak řeší zónovou regulací, protože to normálně nejde srovnat. Pokud necháte radiátory, tak ty máte naprojektované na teplotní spád 60/45st. Jak píše pan Homola, to se dneska nedělá. Osobně bych všude dal cca 1.5 x delší radiátory.

Pokud se rozhodnete pro komplet PT, pak regulaci oběhové teploty a oběh vody zajistí kotel. V tom případě použijete jen jednoduché rozdělovače bez směšovače a čerpadla. Ten článek z odkazu se asi týká kombinace radiátorů a PT v jedné místnosti. To má význam v podstatě jen pro víkendové bydlení. Radiátory zajistí rychlý náběh topení a PT temperaci.

Napojení koupelnových žebříků souvisí s jejich účelem. Normálně Vám PT vytopí koupelnu na požadovanou teplotu. Žebřík pak budete používat jen na sušení ručníků a to se někdy hodí i mimo topné období. V tomto případě je nejjednodušší nechat jen elektrickou patronu.
Další možností je napojit žebřík na rozdělovač PT jako další okruh.

Pokud si chcete přidělat plno starostí, tak se můžete řídit radami pana Vávry. Napojení podlahovky na zpátečku radiátorů a bypassy pro zajištění průtoku. Jsem sám zvědavý, jak to budete regulovat. Zónová regulace za 3000Kč. Máte tam asi 12 okruhů. Jen za termopohony a nejlevnější prostorové termostaty dáte min 12000Kč. To jsou zase návrhy.

Autor: Zdeněk Kratochvíl
Datum: 09.08.2020 22:58 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 132862
reakce na ...
On je hlavně problém s únosností původního trámové stropu. Přece jen se jedná o starý dům. Proto se nahoře dělá suchá skladba. Snažím se být velmi pečlivý, takže doufám, že se vrzání co v největší možné míře vyhnu. Další věcí je výška stropu v podkroví. Na původní trámy jsem musel nad rámec projektu vytvořit ještě trámkový rošt, protože nosné trámy byly daleko od sebe a vše bylo hodně křivé. Rošt tak přidal nějaké cm navíc a teď už si nemůžu tolik vyskakovat. Nicméně ještě nějaká rezerva tam je a už jsem i našel nějaké systémy pro suchou skladbu, které by se tam v pohodě vešly. Ještě to řeším a musím také spočítat na kolik vůbec takový systém vyjde. Dnes jsem byl celý den na stavbě, takže jsem na to neměl čas. Pokud by to bylo schůdné, ještě opravdu zvážím výměnu radiátorů za PT.

Upravit délku okruhů je dobrý nápad. Už to beru jako hotovou věc. Již jsem se o tom dočetl dříve, že by měla být ideálně stejná délka okruhů. Vy jste mi dal prakticky návod jak to udělat, takže už nad tím nemusím tolik přemýšlet :-). Děkuji.

Jinak koupelnový žebřík bude pro nás opravdu primárně sloužit jen jako sušič, neboť jsme na to zvyklý již dlouho a hojně ho pro tento účel využíváme.

Autor: Mirek Svejda
Datum: 10.08.2020 08:38 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 123537
reakce na ...
Díval jsem se na půdorys a návrh spojit zádveří a koupelnu do jednoho okruhu je jasná volba. Divím se, že Vám to rovnou nenavrhl projektant. Jen ještě připomínám, teplá trubka z rozdělovače nejkratší cestou do koupelny, tam namotáte spirálu nebo meandr a zpátečkou projdete do zádveří, kde si namotáte další spirálu a zpět do rozdělovače. Osobně bych zrušil i okruh pro chodbu. Máte tam tahané všechny trubky do rozdělovače a chodba se jen temperuje. Jednoduše udělejte v chodbě další smyčku/smyčky z vracejících se trubek. Tím si dorovnáte délky krátkých smyček a ušetříte jeden vývod rozdělovače.
Ano ze stoupačky se normálně Tčkem odbočí větev k rozdělovači.

Autor: Zdeněk Kratochvíl
Datum: 10.08.2020 00:46 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 132862
reakce na ...
Vím, že pro někoho je to banalita, ale mohu se Vás ještě hloupě zeptat, jakým způsobem se pak tedy řeší přívod pro PT ve druhém patře? Z kotle se vyvede přívod, který se rozdělí (čím, obyčejným "téčkem"?) pro 1.NP a 2. NP a v každém patře se udělá samostatný rozdělovač?

Autor: Jozef Homola
Datum: 10.08.2020 07:18 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 100172
reakce na ...
https://forum.tzb-info.cz/127464-mistni-ztraty-krok-vred-a-dva-kroky-vzad/vsechny-prispevky

Zkuste se podívat na odkaz. Správné rozdělení jednoho proudu na dva by mělo ctít rovnici kontinuity s ohledem jaké tlakové spády se předpokládají za rozdělením. Řečeno jinak, určitě ty okruhy nebudou mít stejné tlakové ztráty. Proto se to akceptuje už při tom rozdělení. Obecně se v topenařině říká, že dobrý rozvod je ten u kteréko ztráty místní (fitinky, ventily, rozdělovače, filtry a jiné) jsou menší než 50% součtu tlakových ztrát přímých úseků potrubí (nátok i zpátečka).

Autor: Josef Vavra
Datum: 10.08.2020 07:46 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 132837
reakce na ...
Těch úskalí je hodně a kdo je nevidí, dělá deset kroků vzad. Místní ztráty tvoří u podlahového topení ztráty v hodnotách jednotek procent. Proto je zanedbávám či spíš očekávám, že reálně budou výsledky o 10 - 30% horší (především zanášením trubek).
Je vidět, že nechcete (možná nestíháte) číst. Jinak byste už měl vše vypočítáno včetně podlahového topení v horním patře.
Začněte třeba
https://forum.tzb-info.cz/147167-vypocet-a-optimalizace-pt
a na cokoliv nesrozumitelné stačí zavolat a hned to bude jasné.
10 deka zkušeností se stíhá za 15 minut :-) Konzultováno v plné shodě s panem Švarcem. Ten také přesně ví, co dělá a ví, že líp to dělat nelze.

Autor: Lubomir Švarc
Datum: 09.08.2020 18:28 odpovědět upozornit redakci
uživatel: 108029
reakce na ...
Nelze jít do obchodu a koupit si deset deka zkušeností.
Umíte si představit překonání toho studu od lidí,kterým jsem před léty řekl,že dělají největší chybu v životě,že nedali všude PT a teď mi dali za pravdu?
Raději dnes trochu ztratit na koupeném materiálu,než pak celý život litovat svého rozhodnutí.
Neznám nikoho,kdo by nadával na PT.

odpovědět na původní příspěvek

Přihlášení/odhlášení odběru příspěvků e-mailem:
váš e-mail:
Toto je nemoderovaná diskuse čtenářů portálu TZB-info. Redakce nenese zodpovědnost za obsah příspěvků a vyhrazuje si právo příspěvky odstraňovat.



 
 
Reklama